Kattsnack 10

Hur fasiken gör man för att klippa klorna med katten inlindad i en handduk? Känns som man behöver vara minst två personer. Megara blir galen och spottar och fräser och slingrar sig som en mycket stark och hal ål så fort jag försöker linda in henne.

Det får bli att smyga igen. Hennes klor är nu mycket långa och vassa så något måste göras åt dem.
 
Haha, på tal om kloklippning var det dags för Kim att få småknivarna knipsade igår - nödvändigt eftersom han inte drar in dem när han tassar mig i ansiktet varje morgon. Så jag placerade katten i knät och intog position liksom... och han Fräste?! Jag såg förskräckt ut, han såg förskräckt ut och jag utbrast "Well excuse Me Mister!" sedan klippte vi alla klor mitt i förskräckelsen.
Jag visste inte att Kim kunde fräsa! :jawdrop:😂
 
Det har hänt några gånger (inte jättemånga, men ändå fler än en) att Juno ligger och sover bredvid mig i soffan och sedan vaknar upp och är upprörd och jamar, jamar, jamar. Då får jag avbryta det jag gör och klappa henne och prata med henne tills hon lugnar ner sig. Det känns verkligen som att hon söker tröst då. Min teori är att hon drömmer en mardröm, men vad drömmer katter mardrömmar om?

Det har som sagt bara hänt ett fåtal gånger, men det gör ändå ont i mattehjärtat när hon jamar efter mig. 💔
 
Det har hänt några gånger (inte jättemånga, men ändå fler än en) att Juno ligger och sover bredvid mig i soffan och sedan vaknar upp och är upprörd och jamar, jamar, jamar. Då får jag avbryta det jag gör och klappa henne och prata med henne tills hon lugnar ner sig. Det känns verkligen som att hon söker tröst då. Min teori är att hon drömmer en mardröm, men vad drömmer katter mardrömmar om?

Det har som sagt bara hänt ett fåtal gånger, men det gör ändå ont i mattehjärtat när hon jamar efter mig. 💔
Lucifer drömde ofta mardrömmar, tror jag, efter veterinärbesök. Han låg och morrade i sömnen och vaknade ibland abrupt mitt i och blev lugn först när jag klappade honom. Han morrade aldrig annars hemma.

Kan det vara något hon blivit rädd för nån gång. Hon går väl ute i koppel ibland? Kan det ha hänt ngt då?
Jag tror katter kan ha mardrömmar på ungefär samma sätt som vi, om dom varit med om något som gjort dom stressade, och det behöver inte va i närtid utan kan vara som liten som sitter kvar. Mina egna tankar bara.
 
Lucifer drömde ofta mardrömmar, tror jag, efter veterinärbesök. Han låg och morrade i sömnen och vaknade ibland abrupt mitt i och blev lugn först när jag klappade honom. Han morrade aldrig annars hemma.

Kan det vara något hon blivit rädd för nån gång. Hon går väl ute i koppel ibland? Kan det ha hänt ngt då?
Jag tror katter kan ha mardrömmar på ungefär samma sätt som vi, om dom varit med om något som gjort dom stressade, och det behöver inte va i närtid utan kan vara som liten som sitter kvar. Mina egna tankar bara.
Åh, men såklart! Hon har blivit skrämd av lösspringande hundar när vi har varit ute. Värst var det våren 2021, då alla (nyblivna iom Covid?) hundägare blev sååå förvånade när deras lösa hundar började rusa mot katten de fick syn på. 😠 Juno blev aldrig skadad, men en gång slet hon sig ur både famn och sele i ren panik och satte fart rätt upp i ett träd. Sedan dess har hon alltid varit väldigt rädd för hundar. Innan dessa incidenter tyckte hon de var spännande. 😔

Hon är en så himla glad och positiv katt annars - alltid nyfiken och framåt och väldigt orädd. Det måste vara läskiga hundar hon drömmer om när hon blir sådär. Min älskade lilla vän!❤️🥺
 
Åh, men såklart! Hon har blivit skrämd av lösspringande hundar när vi har varit ute. Värst var det våren 2021, då alla (nyblivna iom Covid?) hundägare blev sååå förvånade när deras lösa hundar började rusa mot katten de fick syn på. 😠 Juno blev aldrig skadad, men en gång slet hon sig ur både famn och sele i ren panik och satte fart rätt upp i ett träd. Sedan dess har hon alltid varit väldigt rädd för hundar. Innan dessa incidenter tyckte hon de var spännande. 😔

Hon är en så himla glad och positiv katt annars - alltid nyfiken och framåt och väldigt orädd. Det måste vara läskiga hundar hon drömmer om när hon blir sådär. Min älskade lilla vän!❤️🥺
Låter rimligt att hon kan drömma om det ibland.
Vad läskigt för henne att få sådan panik att hon sprang upp i ett träd. Och synd att hon nu är rädd för hundar.:heart Jag ogillar hundägare som inte har koll på sina hundar. Fick höra en gång när jag var ute med Lucifer i koppel ”att vad bra att han går i koppel för min hund älskar att jaga och bita katter”. Hunden var lös :mad:

Kanske att rädslan med tiden kan lägga sig. Om hon märker vid promenader att hundarna inte attackerar henne.
 
Jag fick med mig en förvirrad, väldigt trött liten katt som är lite hostig efter intuberingen :heart Urax blev 2 tänder fattigare och det var bra att vi gjorde ingreppet. Han hade gått upp i vikt sedan senast, vilket gjorde mig glad :love: Nu håller jag stenkoll på honom idag!
 
Jag har som sagt fått bonqat utskrivet på recept. Vet någon om man kan lämna in kvittot till försäkringsbolaget? Veterinären tog även 250 kr för att skriva ut det. Kan man lägga in den betalningen med kvittot och få ersättning? Vet inte vad som gäller recept om det är samma självrisk som vid vetvård.
 
Var hos en vän i fredags och hennes katt tog direkt kontakt och jag fick hålla henne länge (trots att hon tydligen inte gillar att bli buren) och hon la sitt huvud mot mig.
Och känslorna blev genast överväldigande! Njutning och sorg på en och samma gång. Saknaden efter en pälskling men samtidigt det härliga i en stund med så fin kontakt.
 
Sune har blivit lite förändrad med åren gällande hur social han är med de som kommer på besök. Som ungkatt stack han direkt under sängen och låg där och kanske kom fram en kort sväng efter ett tag. Lucifer var den som hälsade gäster välkomna med att hoppa upp direkt i famnen 😅

Men nu blir Sune bara mer och mer social. Idag hade jag en kompis här. Och Sune som sov masar sig upp för att hälsa och sen när vi sitter i soffan stångas och trampar och pratar han som en tok och tvingar henne sätta sig så han kan lägga sig i knät. Jag tycker det är så härligt att han blivit så 😍

Nicke han hälsar. Blir sen lite orolig och idag så bädda han om i sängen, tydligen skulle hela täcket bort. Men sen kan han faktiskt både leka med Sune och gå och äta efter tag, så han blir nog tryggare ju fler besök av kompisar jag har.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 785
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 091
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 423
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp