Bukefalos 28 år!

Kattsnack 10

Jag beställde ny allergimedicin till Tuva i slutet på mars. Har fortfarande inte hört något från apoteket.. Hon fick ingen spruta i april och har börjat klia sig ganska mycket..
Får du till apoteket? Det låter smidigt. Förutom att den inte kommit än såklart. När Frejas hyposens kommer får jag alltid hämta den hos veterinären.
 
Åh suck, vi råkade släppa ut katten imorse när vi höll på att packa till landet. Nu är hon som bortblåst - varit ute sen typ kl 8 och hon är ju aldrig iväg mer än någon halvtimma. Blir ju orolig men förmodar att hon medvetet håller sig borta då hon märkte packningen kanske.
 
Den ska ju vara kyld så det går nog inte.
Onsior får jag i lådan, men Immucept får jag hämta på Kronans

Jag beställde något som behövde vara kylt (bonqat) och de kom hem med det med ett bud som bar på en kylväska. Fortfarande fraktfritt. Man behöver dock vara hemma men jag tänker att det inte är ett problem för dig.
 
Jag beställde något som behövde vara kylt (bonqat) och de kom hem med det med ett bud som bar på en kylväska. Fortfarande fraktfritt. Man behöver dock vara hemma men jag tänker att det inte är ett problem för dig.
Oj det visste jag inte att det gick! Får fråga om det nästa gång. Jag har bara fått info från veterinären att det kan levereras till Kronans
 
Min happy son song som jag skriksjunger till på högsta volym (stackars grannar) är River deep, Mountain high.
"When I was a little girl, I had a rag doll
Only doll I've ever owned
Now I love you just the way I loved that rag doll
But only now, my love has grown"

Jag har alltid tänkt på en katt, insåg först idag att det faktiskt är en docka 😂
Kattskadad 😅
 
Har köpt en ny matta till sovrummet. Den är så himla skön att gå på 😍
1000022237.jpg
 
Fick världens hjärtsnörp igår när syster med familj var här. Hennes ungar lekte runt huset och lämnade ytterdörren öppen.
Vi hittade varken Maggan eller Lina.. Blev oroliga att de smitit ut, och i och med att vi bor precis vid en stor väg med tung trafik kom ju katastroftankar direkt.

Som tur väl var hade de bara gömt sig väldigt väl och dök upp efter en timme eller så.
Men fy vad jobbigt det var!
 
Min lilla räddiskatt (som har brukat gömma sig under täcket om jag så mycket som öppnar altandörren) har varit ute! Flera kvällar i rad. Hon smyyyyger det smygigaste jag någonsin sett och måste berätta om allt hon varit med om (på sina tre äventyrliga minuter - längden på utevistelsen helt självvald) i typ en kvart när hon gått in igen. :love:
IMG_2207.jpeg
 
De har tagit ned en del av plasten runt huset! Gjorde genast i ordning en plats åt Alice, vette 17 hur länge det håller sig såhär öppet och stackaren har inte kunnat se ut på månader!
20240513_175336.jpg

Jag hade tänkt gå till sovrummet tidigt ikväll men jag får nog hålla mig... :D
 
Mammas ena katt har ett bokat besök hos vet för att kolla upp om han eventuellt fått diabetes. Han har gått ner ett helt kilo på ungefär ett år trots att han äter mer. Jag bodde fortfarande hemma när han var kattunge och han är allas våran hjärtekatt (Förlåt Iza och Freja). Problemet är att han går på livslång kur med kortison på grund av kraftiga allergier. Mamma sa att veterinären vid ett tillfälle i början sa att de inte kommer kunna behandla diabetes om han får det. Är det någon som vet varför det eventuellt inte skulle gå med kortison och insulin?
 
Mammas ena katt har ett bokat besök hos vet för att kolla upp om han eventuellt fått diabetes. Han har gått ner ett helt kilo på ungefär ett år trots att han äter mer. Jag bodde fortfarande hemma när han var kattunge och han är allas våran hjärtekatt (Förlåt Iza och Freja). Problemet är att han går på livslång kur med kortison på grund av kraftiga allergier. Mamma sa att veterinären vid ett tillfälle i början sa att de inte kommer kunna behandla diabetes om han får det. Är det någon som vet varför det eventuellt inte skulle gå med kortison och insulin?
Jag har ingen koll på diabetes hos katt; men läste detta häromdagen i ett Facebookinlägg från en veterinärklinik:

"Senvelgo som medicinen heter är inget insulin, vilket man i vanliga fall behandlar diabetes med.
Senvelgo reducerar blodsockret genom att förhindra återupptag av glukos via njurarna vilket gör att katten istället utsöndrar överskottsglukos via urinen när katten kissar.
Fördelarna är att det är en oral lösning att ge 1 gång per dygn. "

Detta är tydligen en helt ny medicin för behandling av diabetes hos katt, så din mamma kan ju fråga om den ifall det skulle vara så att kissen drabbats.
 
Dagens gåta är hur Fluffet kunde vara inne i morse när hon smet ut precis före läggdags när jag bara var ut en snabbis för att byta katternas vatten ute. Kattluckan är låst för ingående trafik och verandadörren var också låst. Ändå satt Fluffet och hälsade mig god morgon när jag vaknade. Söta katt. Men jag fattar inte hur hon kom in.
 
Jag har ingen koll på diabetes hos katt; men läste detta häromdagen i ett Facebookinlägg från en veterinärklinik:

"Senvelgo som medicinen heter är inget insulin, vilket man i vanliga fall behandlar diabetes med.
Senvelgo reducerar blodsockret genom att förhindra återupptag av glukos via njurarna vilket gör att katten istället utsöndrar överskottsglukos via urinen när katten kissar.
Fördelarna är att det är en oral lösning att ge 1 gång per dygn. "

Detta är tydligen en helt ny medicin för behandling av diabetes hos katt, så din mamma kan ju fråga om den ifall det skulle vara så att kissen drabbats.
Oj jaha, tack! Vad bra att det går framåt, ska definitivt kolla upp det här och framföra till henne.
 
Oj jaha, tack! Vad bra att det går framåt, ska definitivt kolla upp det här och framföra till henne.
Beror också på typ av diabetes, om katter också kan få olika som människor. Hos människor med typ 1 diabetes har man en brist på insulin och därför är att ge insulin den enda behandlingen som funkar. Vid typ 2 har man istället insulinresistans (kan även utvecklas till insulinbrist), och därför kan man ge olika mediciner som minskar blodsockret istället, som den Keb nämde.

Dock så höjer kortison blodsockret och kan i längden leda till insulinresistans, så kan vara att de inte vill behandla diabetesen för doserna medicin de behöver ge för att lyckas behandla under pågående kortisonbehandling är förknippat med mer eller allvarligare biverkningar, eller just för insulin att det blir att man hade behövt ge fler doser dagligen och att det inte känns schysst för katten?
 
Beror också på typ av diabetes, om katter också kan få olika som människor. Hos människor med typ 1 diabetes har man en brist på insulin och därför är att ge insulin den enda behandlingen som funkar. Vid typ 2 har man istället insulinresistans (kan även utvecklas till insulinbrist), och därför kan man ge olika mediciner som minskar blodsockret istället, som den Keb nämde.

Dock så höjer kortison blodsockret och kan i längden leda till insulinresistans, så kan vara att de inte vill behandla diabetesen för doserna medicin de behöver ge för att lyckas behandla under pågående kortisonbehandling är förknippat med mer eller allvarligare biverkningar, eller just för insulin att det blir att man hade behövt ge fler doser dagligen och att det inte känns schysst för katten?
Ja, jag vet tyvärr inte. De kommer säkert prata om olika alternativ när resultaten kommer. De visste om risken med kortison men det var det enda de hade att välja på då, till skillnad från min katt som får allergisprutor istället. Och nej, det känns inte schysst alls. Om det är något som kommer sänka hans livskvalitet så kommer de avliva honom.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 381
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 341
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 623
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp