Bukefalos 28 år!

Kemisk kastration?

Tinkywinky

Trådstartare
Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste veckor har han blivit hopplös. Går knappt att gå ut med han då han blir helt stollig så fort han ser en hund. Han har till och med slitit sig och sprungit fram till hundar på våra promenader. Är så uppriven och ledsen och skäms något fruktansvärt att jag inte kan kontrollera min egen hund längre. Han är supersnäll annars och är även snäll mot andra hundar när han får hälsa på dom men han ska bara fram till dom och drar med mig och det är ett helt oacceptabelt beteende. Har nosgrimma på honom på våra promenader vilket fungerat förut men nu har han blivit så stark att han drar med den med. Förstår att det är träning som gäller och att ta kontakt med en duktig hundtränare men kan för tillfället inte ens ta mig till någon hundklubb då han inte går att hantera i närheten av andra hundar. Han ska även ut hela tiden och skäller hemma och ska springa fram på promenaderna med näsan i backen med ragg. Han brukar få perioder när han blir så stökig men nu är han alldeles för intresserad av andra hundar till den grad att jag är rädd för att gå ut med han. Förstår att kastration inte är hela lösningen på det här problemet men om intresset för andra hundar går ner något pga kastration så kan jag börja med träningen. Så min fråga till er är: ni som kemiskt kastrerat era hanar, har de lugnat sig något? Har intresset gentemot andra hundar gått ner och har de varit mindre hetsiga hemma med att gå ut hela tiden?
Tacksam för alla tips och tankar!
 
Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste veckor har han blivit hopplös. Går knappt att gå ut med han då han blir helt stollig så fort han ser en hund. Han har till och med slitit sig och sprungit fram till hundar på våra promenader. Är så uppriven och ledsen och skäms något fruktansvärt att jag inte kan kontrollera min egen hund längre. Han är supersnäll annars och är även snäll mot andra hundar när han får hälsa på dom men han ska bara fram till dom och drar med mig och det är ett helt oacceptabelt beteende. Har nosgrimma på honom på våra promenader vilket fungerat förut men nu har han blivit så stark att han drar med den med. Förstår att det är träning som gäller och att ta kontakt med en duktig hundtränare men kan för tillfället inte ens ta mig till någon hundklubb då han inte går att hantera i närheten av andra hundar. Han ska även ut hela tiden och skäller hemma och ska springa fram på promenaderna med näsan i backen med ragg. Han brukar få perioder när han blir så stökig men nu är han alldeles för intresserad av andra hundar till den grad att jag är rädd för att gå ut med han. Förstår att kastration inte är hela lösningen på det här problemet men om intresset för andra hundar går ner något pga kastration så kan jag börja med träningen. Så min fråga till er är: ni som kemiskt kastrerat era hanar, har de lugnat sig något? Har intresset gentemot andra hundar gått ner och har de varit mindre hetsiga hemma med att gå ut hela tiden?
Tacksam för alla tips och tankar!
Dom jag känner som kastrerat kemiskt har fått bra resultat när det gäller intresset för andra hundar iallafall.
 
Min hane kastrerade kemiskt och sen kirurgiskt och jag märker ingen som helst skillnad på honom mot innan. Spänner sig vid vissa hundmöten precis som innan, luktar lika mycket som innan, kissar lika ofta som innan osv. Nu kastrerade han av andra orsaker än önskan om ändrat beteende så för min del gör det absolut inget att han är oförändrad.
 
Min förra hund blev helt okontaktbar när det var löptikar i området och på honom fungerade kemisk kastration bra, jag ville egentligen kastrera honom helt men pga av komplikationer ville inte veterinär söva ner honom för det.

Men är det bara unghundsbrötighet är det bättre att lägga pengar på träning och tränare.
 
Om kemisk kastration kommer ha önskad effekt beror mycket på varför hunden gör som den gör. Eventuell osäkerhet/rädsla kan förvärras om man tar bort testoteronproduktionen.
Tycker inte han verkar rädd eller osäker mot hundarna han vill fram till utan istället väldigt intresserad och vill fram och nosa/”pussa” på hunden.
 
Min förra hund blev helt okontaktbar när det var löptikar i området och på honom fungerade kemisk kastration bra, jag ville egentligen kastrera honom helt men pga av komplikationer ville inte veterinär söva ner honom för det.

Men är det bara unghundsbrötighet är det bättre att lägga pengar på träning och tränare.
Kan absolut va en hel del unghundsbrötighet som måste lösas genom träning men eftersom han oftast ändå går att hantera när han ser en annan hund på avstånd men i perioder blir helt okontaktbar och ohanterlig funderar vi på om de är hormoner som stökar.
 
Kan absolut va en hel del unghundsbrötighet som måste lösas genom träning men eftersom han oftast ändå går att hantera när han ser en annan hund på avstånd men i perioder blir helt okontaktbar och ohanterlig funderar vi på om de är hormoner som stökar.
Skulle satsa på en tränare. Har varit med om mer än 1 gång att någon inte kan vara med i gruppen utan fått stå några till många meter bort och träna på det den behöver. Berätta bara vad problemet är innan till tränaren.
 
Det bästa jag gjort på
Båda mina hundar.
De var båda blandraser och skulle inte till avel.

Min uppfattning är att de blir mer hemmakära och klart mindre intresserad av löptikar förstås.
Passar mig väldigt bra då jag behöver ha dom lösa i stallet mm att få ngt gjort.
Väldigt matte-kära har de också blivit som en bonus🙈

Jag förstår att andra har en annan uppfattning om kastration.
Skriver bara min upplevelse 💛

Lycka till💛
 
Passar på att fråga er som har erfarenhet av "riktig" kastrering.

Hur jag hunden blivit om den kastrerats sent? Vi har för avsikt att kastrera vår gamla hund sin är tio år i år.
 
Båda mina hanar är kemiskt kastrerade. Jag har inte märkt någon skillnad i deras beteende annat än vid löp (jag har även en tik hemma) då de inte blir helt fläng numer. Jag chippade dem iofs inte på grund av andra beteenden utan bara för att det blev enklare för alla inblandade när tjejerna löpte, så kan inte svara på om det skulle ha ändrat något beteendemässigt.
 
Passar på att fråga er som har erfarenhet av "riktig" kastrering.

Hur jag hunden blivit om den kastrerats sent? Vi har för avsikt att kastrera vår gamla hund sin är tio år i år.
Vet inte vad du räknar som sent men min hund fick chip när han var 4,5 år och kastrerade kirurgiskt när han var 5 år. Märker ingen som helst skillnad förutom att han var helt obrydd när ena tiken hemma löpte, innan blev han påverkad av hennes löp.
 
Min hund kastrerades kemiskt vid 3 års ålder och kirurgiskt nu vid 4 år. Jag har inte märkt någon skillnad i hans beteende, han är tex fortfarande skitjobbig med andra hundar (det var inte heller något jag trodde skulle bli bättre, det var inte därför jag kastrerade honom).
 

Liknande trådar

Hundträning Vi har i familjen tre hundar. Två små "gubbar" och en flatcoated retriever-valp som är 8 månader ung. Även om de är familjehundar...
Svar
18
· Visningar
1 771
Senast: Lhas
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 430
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 781
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp