Bukefalos 28 år!

Klara sig på 10 000 i månaden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det som blir konstigt tänker du? Hur SGI räknas? Eller "bara" att det kan skilja så mycket?
Ja, hur kan det skilja sig så mycket? Trodde liksom sjukpenning och a-kassa skulle hamna på en hyfsad nivå medan man tillfrisknar och skaffar jobb, men det är ju på socialbidragsnivå.
 
Och sedan generellt:
Det har tagits upp de ökade kostnaderna kring att jobba, men det finns också ökade utgifter med att inte kunna jobba (tex vara sjuk). Tex att inte kunna handla i affärer (missar kort-datum-priser, ökade kostnader för plock/leverans), behov att köpa tjänster (städ, fönsterputs, hemtjänst, hjulbyte), utebliven möjlighet att handla i second handbutik osv.
Extremt konstiga kostnader du har för att jobba. Jag har fortfarande tillgång till kort datum priser, jag harr beställt hem mat en gång i mitt liv, bara köpt städ/gönsterputs i samband med flytt. Hjulbyte betalar jag för helt oavsett om jag jobbar eller inte. Sekondhandbutiker kan man väl handla i oavsett om man jobbar eller inte utom möjligen om de är öppna exakt när jag jobbar.

Det enda som kostar mer är resorna och busskort vill jag gärna ha ändå om jag har råd. Kanske något extra i klädväg också men i övrigt är kostnaderna samma.
 
Men det var väl det @tanten försökte förklara. Stressigt, tufft men det löste sig.
Fast det är rätt ansvarslöst att bygga sin ekonomi på att det löser sig. I synnerhet om man har djur så måste man kunna skaka fram pengar när det behövs, man kan inte t ex vänta med veterinärbesöket tills man har råd om djuret blir akut sjukt. Jag antar att de flesta som har det så tajt också har någon att låna av när det kniper, men har man inte det så är det ju inte lösbart att ha djur.
 
Ja, hur kan det skilja sig så mycket? Trodde liksom sjukpenning och a-kassa skulle hamna på en hyfsad nivå medan man tillfrisknar och skaffar jobb, men det är ju på socialbidragsnivå.
Har du kollat upp försäkringar? Jag har en som jag upptäckte nyligen när jag kollade upp min pension. Jag skulle få 6000 eller något förutom sjukpeningen.
 
Har du kollat upp försäkringar? Jag har en som jag upptäckte nyligen när jag kollade upp min pension. Jag skulle få 6000 eller något förutom sjukpeningen.
Nej. Jag har nog inga sådana. Vet inte var jag skulle fått de ifrån i så fall. (Är i dagsläget 25% sjukskriven från arbetslöshet.)

Var kollar man sånt?
 
Extremt konstiga kostnader du har för att jobba. Jag har fortfarande tillgång till kort datum priser, jag harr beställt hem mat en gång i mitt liv, bara köpt städ/gönsterputs i samband med flytt. Hjulbyte betalar jag för helt oavsett om jag jobbar eller inte. Sekondhandbutiker kan man väl handla i oavsett om man jobbar eller inte utom möjligen om de är öppna exakt när jag jobbar.

Det enda som kostar mer är resorna och busskort vill jag gärna ha ändå om jag har råd. Kanske något extra i klädväg också men i övrigt är kostnaderna samma.
Du missförstår. Jag säger att pga sjukdom kan jag inte använda kort datum, jag kan inte använda secondhandbutiker eftersom jag inte kan lämna mitt hem osv. Jag beskriver ökade kostnader av att vara sjuk. Som frisk kan jag välja att byta hjul själv eller köpa tjänsten, som sjuk finns inte det valet. Jag hade aldrig beställt hem mat innan jag blev sjuk. Nu är det det sätt jag kan handla på. Vet inte alls hur du läste nu faktiskt. ;)

Jag beskriver mitt liv och de kostnader som ökat för mig pga sjukdom precis som andra listat de ökade kostnader som förvärvsarbete ger dem.

Fantastiskt om varken arbete eller sjukdom påverkar din ekonomi. Grattis!
 
Ja, hur kan det skilja sig så mycket? Trodde liksom sjukpenning och a-kassa skulle hamna på en hyfsad nivå medan man tillfrisknar och skaffar jobb, men det är ju på socialbidragsnivå.
Nej det är över socialbidragsnivå om du inte förlorat din SGI någonstans efter vägen. Så vet du hur det är med det? Och är du idag inkomstskyddad till 100%. Dvs blir arbete plus sjukskrivning plus arbetslöshet sammanlagt 100%?
 
Nej det är över socialbidragsnivå om du inte förlorat din SGI någonstans efter vägen. Så vet du hur det är med det? Och är du idag inkomstskyddad till 100%. Dvs blir arbete plus sjukskrivning plus arbetslöshet sammanlagt 100%?
Jag har inte förlorat mig SGI.

Jag har idag arbete 25%, sjukskrivning 25%, arbetslöshet 50%.
 
Fast det är rätt ansvarslöst att bygga sin ekonomi på att det löser sig. I synnerhet om man har djur så måste man kunna skaka fram pengar när det behövs, man kan inte t ex vänta med veterinärbesöket tills man har råd om djuret blir akut sjukt. Jag antar att de flesta som har det så tajt också har någon att låna av när det kniper, men har man inte det så är det ju inte lösbart att ha djur.
Absolut. Men att ta ut eländet i förskott löser ju inte heller problem.

Finns det kanske en gräns för ältande ? Vad som kanske kommer att ske.
 
Fast det är rätt ansvarslöst att bygga sin ekonomi på att det löser sig. I synnerhet om man har djur så måste man kunna skaka fram pengar när det behövs, man kan inte t ex vänta med veterinärbesöket tills man har råd om djuret blir akut sjukt. Jag antar att de flesta som har det så tajt också har någon att låna av när det kniper, men har man inte det så är det ju inte lösbart att ha djur.
På vilket sätt menar du ekonomiska problem blir lösta av att älta dem?
 
Absolut. Men att ta ut eländet i förskott löser ju inte heller problem.

Finns det kanske en gräns för ältande ? Vad som kanske kommer att ske.
Att stoppa huvudet i sanden löser heller inga problem.

Att vara lösningsorienterad ser jag inte som ältande.
 
Det finns definitivt en gräns för ältande. Det motsäger dock inte att "det löser sig" är ett ansvarslöst sätt att se på sin privatekonomi.
Nej och det var lite klumpigt uttryckt.

Men att i åratal måla fan på väggen är inte konstruktivt. Och allt går inte åt helvete på en natt. Det går att parera men det är såklart svårt om det inte finns alternativ som är godtagbara för en.
 
Var tvungen att kolla. Vi betalar dryga 6:-/banan (eko). Äpplen är jag lite osäker på hur många man får men det är inte heller många kronor. Granatäpplen är sånt vi kan köpa till att göra fruktsallad, istället för lördagsgodis. Äggen ligger runt 3:-/st. Potatis kanske 10-11:-/kg, dvs en större portion kanske går på... 4:-? Morötter brukar gå ut på extrapris här så man kan plocka på sig för runt 7:-/kg.

Jag tror att grejen är att det krävs lite intresse för matlagningen. Finns inte ork, lust och intresse är det ju såklart klurigare att landa så lågt då det kanske finns behov av mer färdiga produkter.
Och köttet grönsakerna och osten och pastan och korven och allt vad det var i exemplet? Är det gratis 😀

Ja det mesta går lättare om man har intresse för det men mat är dyrt så jag tvivlar på att det alltid fungerar med 500 i veckan.
 
Fast det är rätt ansvarslöst att bygga sin ekonomi på att det löser sig. I synnerhet om man har djur så måste man kunna skaka fram pengar när det behövs, man kan inte t ex vänta med veterinärbesöket tills man har råd om djuret blir akut sjukt. Jag antar att de flesta som har det så tajt också har någon att låna av när det kniper, men har man inte det så är det ju inte lösbart att ha djur.
Fel uppfattat. Mina djur får vård.

Och ansvarslöst?Du måste skoja Hur kan det vara ansvarslösat att bli sjuk? Bli arbetslös eller annat som kan drabba vem somhelst,

Det handlar om inställning i livet. Jag överlever och de som är beroende av mig ska ha det bra.
Men jag ligger inte på golvet och ylar för att det inte går bra ekonomskt. Jag försöker lösa det.
Det finns lösningar nånstans. Det gäller att klara sig tills det löser sig.
 
Jösses vad tråden har skenat medan jag sovit. Svarar på några inlägg:


Jo, jag ska börja tillverka egen jord. Men det tar något år innan jag är där. Jag får mat från jorden. Ser det inte som en kostnad utan en investering. Kan sälja plantor också.

Ibland behöver jag plankor. Eller annat material. Nu ska jag renovera min friggebod. Det mesta materialet har jag dock redan hemma. En investering det också. För jag ska hyra ut friggeboden via airbnb.


Jag betalar inte för YouTube. Jag betalar inte för någon annan tjänst heller. Jag har som sagt stenkoll på mina utlägg.


Veterinärräkningar läggs aldrig in i budget eftersom jag inte kan förutse dem. Jag lägger heller inte in kostnader för egen medicin och egna vårdkostnader. För att de inte går att förutse. Men jag ser ju efteråt vad det har kostat.

Budgeten innehåller endast utgifter jag kan förutse. Det är något som jag använder för här och nu, just denna månad. Går det ihop eller inte? Just nu har t.ex. mitt frikort gått ut och jag får massor med vårdräkningar. Jag kan inte dela upp kostnaden för vården över hela året för det är nu jag ska betala 880 kronor. Och nästa månad är det en annan summa jag ska betala. Tills jag får högkostnadskort.


Jag har försökt få ner matkostnaden men lyckas inte. Äter mat gjord på recept från Under tian, en gång om dagen. Två andra måltider består av antingen ostmackor, fil och musli eller en proteinpannkaka. Sen brukar jag äta en Modifast om dagen. Den borde jag byta ut mot något billigare men har ingen aning om vad. Det får inte krävas mer matlagning för att få till den måltiden.

Och i min bokföring så lägger jag ju allt som inte är mat jag måste ha, i andra spalter. Så jag vet att maten kostade 2272 kronor i månaden förra året.

Jag tror att det är ett misstag att inte lägga in läkarbesök, veterinärkostnader mm i löpande kostnader. Visst kan man ha tur, men oftast händer ju trots allt något. Åtminstone tenderar ju kostnaderna komma när djuren blir äldre. Du kan ju tänka som du gör med maten, att du räknar ut hur mycket veterinärbesök kostade förra året och sedan slår ut det på en månad. Skulle kostnaden bli lägre nästa år så är det bara en bonus. Skulle kostnaderna bli högre så har du åtminstone sparat undan lite.

Att byta till ett sådant ”system” tar dock lite tid eftersom vissa kostnader inte kan vänta. Finns inte de pengarna nu så behöver de tas från sparkontot. Men tanken med att lägga undan varje månad är att pengarna redan ska finnas öronmärkta och undanlagda nästa gång som samma kostnad kommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 140
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 406
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
721
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp