Köpa häst med skabb?

Gretagris

Trådstartare
Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att köpa en häst, som enligt säljaren självklart ska behandlas innan flytt?
Jag har aldrig vart med om skabb hos häst innan men det verkar himla besvärligt…
 
Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att köpa en häst, som enligt säljaren självklart ska behandlas innan flytt?
Jag har aldrig vart med om skabb hos häst innan men det verkar himla besvärligt…
Det är besvärligt, men det går ju att få bort. Jag hade dock inte vågat ta in hästen i nytt stall innan hela det andra stallet är behandlat.
 
Jag är tveksam om det är vanlig skabb du menar och inte fotskabb. Har vetat om ett stall där det funnits, de stod med det i två år då det bara gick runt och runt och det trots sanering av stallet. Alltså, det går ju att gå bort, men alla hästar i ett stall plus stall och alla grejer ska behandlas och saneras för att man ska slippa rundgång, jag hade nog inte vågat lita på att ett okänt stall har de noga rutiner som finns. Men det beror såklart på hur stort stall det handlar om. Det jag känner till var ett ridskolestall med många hästar och inte separata hagar och så mycket tid på stall för hästarna.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
395
Senast: KLilja
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 301
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp