Bukefalos 28 år!

Jag satte först kompostgaller runt mitt trädäck och en bit av huset så fick hunden vara där innan jag stängslat in hela min tomt (2300m2)
Jag har viltstängsel med små maskor längst ner fäst mot träpålar på 2 sidor, trädgårdsstaket med tentorstolpar på framsidan och på sista sidan som är mot granntomten är där ett äldre typ av gunnebostängsel.
 
Runda trästolp och nätstaket från jem O fix,det staketet är billigast /meter
Toppen idé, tack. Har dom trästolp på samma ställe? Är det inte bättre att köpa ett material som inte är trä med tanken på regn och så och det finns en lite fuktig plats på tomten, tänker att det ska hålla länge
 
Jag satte först kompostgaller runt mitt trädäck och en bit av huset så fick hunden vara där innan jag stängslat in hela min tomt (2300m2)
Jag har viltstängsel med små maskor längst ner fäst mot träpålar på 2 sidor, trädgårdsstaket med tentorstolpar på framsidan och på sista sidan som är mot granntomten är där ett äldre typ av gunnebostängsel.
Jösses, tänk att jag växt upp i skogen men i en by och nu varit stadsbo sen 2007 😂anagram vet knappt vad sakerna är. Jag måste fixa så lätt jag bara kan.
 
Nu till nästa fråga. Väldigt många här har ju hund och jag har två nu och kommer aldrig vara utan hund. Så ett staket är ett måste. Hittade sådant där Staket men det står inte vilka pinnar man ska ha eller hur man gör. Kan jag göra det här själv eller är hjälp bättre/nödvändigt? Tomten är 3000 kvm men framsidan tänker jag inte dom vara vid utan bara ner i trädgården men det blir ju ändå minst 2000-2500 kvm kvar, det kommer bli jätte dyrt om jag ska hägna in allt känns det som? Har ni staket överallt? Vad kostade det för er att stängsla in trädgården?
Trästolp verkar finnas lite överallt nu. Slog ett öga på det häromdagen. Granngården, Bauhaus, Hornbach osvosv verkade sälja färdiga och impregnerade med sån spets på. Redo att spetta och slå ner. Vill man kan man ju såklart köpa såna där i metall med. Skulle gissa att du kan hitta från gunnebo.

Jag är lite osäker på hur staketet du länkade är att hantera. Vissa sådana nät kan man behöva spänna en del så det kan bli drygt att stå med själv. Jag vet inte hur mycket support du har, om du behöver kolla innan köp om någon kan hjälpa till? Annars är de ju himla bra, de där. Stadiga, kan agera klätterstöd om du vill sätta växtlighet runt också. Verkar hålla en oändlighet också.
 
Nu nästa fråga om gamla hus. Hur rengör man bäst sot på kaminens ovandel på utsidan. Måste jag köpa något medel, går det med såpa eller. Måste jag måla om allt? Det känns bökigt.

Jag skämmer ut mig själv med okunskap och dumma frågor 🙈😂

När man eldar i en kamin måste man ju vara hemma, får man testa sig fram eller hur vet man hur länge det kommer brinna? Räcker det med ett sorts träslag och hur gör man så man får igång kaminen?. Sorts ved och var köper man det billigast? Och en sak jag inte tänkt påk mina år i lägenhet är ju var köper man grus till vintern? Man ser liksom aldrig en säck med grus och salt i mataffären

Om man väljer att elda mycket för att spara energi blir det väl väldigt kallt på natten och på dagen om man inte eldar på dagen? Kan man stänga av och på elen hur man vill?

Och saker som mäklaren inte visste var hur man stänger av och på allt vatten ifall det blir någon läcka, har ingen aning och sen proppskåpet. Jag såg inte det heller. Var kan man ha gömt det. Det går väl inte att ha utomhus? Båda sakerna måste ju gå att hitta inne om man letar lite mer?
 
Trästolp verkar finnas lite överallt nu. Slog ett öga på det häromdagen. Granngården, Bauhaus, Hornbach osvosv verkade sälja färdiga och impregnerade med sån spets på. Redo att spetta och slå ner. Vill man kan man ju såklart köpa såna där i metall med. Skulle gissa att du kan hitta från gunnebo.

Jag är lite osäker på hur staketet du länkade är att hantera. Vissa sådana nät kan man behöva spänna en del så det kan bli drygt att stå med själv. Jag vet inte hur mycket support du har, om du behöver kolla innan köp om någon kan hjälpa till? Annars är de ju himla bra, de där. Stadiga, kan agera klätterstöd om du vill sätta växtlighet runt också. Verkar hålla en oändlighet också.
Har mina föräldrar och en vän som kan hjälpa till. Problemet är att när mamma kommer och pappa ska samarbete så bråkar dom så mycket och pappa blir så arg på allt jag gör och skäller på mig vilket brukar sluta med att jag med min autism blir jätte rädd av höga röster och att jag inte vet vad jag ska göra så i lägenheten när dom hjälpt till att bygga saker har vi gjort dealen att jag går ut med hundarna eller låser in mig på mitt rum med hörlurar som inte släpper in något ljud.

Det alternativet finns inte nu. Jag vill forma mitt nya hem. Så jag vet inte om det räcker med mig och min vän?
 
Har mina föräldrar och en vän som kan hjälpa till. Problemet är att när mamma kommer och pappa ska samarbete så bråkar dom så mycket och pappa blir så arg på allt jag gör och skäller på mig vilket brukar sluta med att jag med min autism blir jätte rädd av höga röster och att jag inte vet vad jag ska göra så i lägenheten när dom hjälpt till att bygga saker har vi gjort dealen att jag går ut med hundarna eller låser in mig på mitt rum med hörlurar som inte släpper in något ljud.

Det alternativet finns inte nu. Jag vill forma mitt nya hem. Så jag vet inte om det räcker med mig och min vän?
Ja det tror jag nog. Jag hade räknat med att kunna klara mig med maken om vi valt sådant staket. Det är väl mest att det kan vara meckigt att både spänna nätet och slå i fästen. Det går säkert om man har en stor dos envishet och jävlar anamma också men det vore ju trist om man märker på vägen att det blir för tungt.
 
Ja det tror jag nog. Jag hade räknat med att kunna klara mig med maken om vi valt sådant staket. Det är väl mest att det kan vara meckigt att både spänna nätet och slå i fästen. Det går säkert om man har en stor dos envishet och jävlar anamma också men det vore ju trist om man märker på vägen att det blir för tungt.
Så jag borde kanske välja ett lättare staket?
 
Nu nästa fråga om gamla hus. Hur rengör man bäst sot på kaminens ovandel på utsidan. Måste jag köpa något medel, går det med såpa eller. Måste jag måla om allt? Det känns bökigt.

Jag skämmer ut mig själv med okunskap och dumma frågor 🙈😂

När man eldar i en kamin måste man ju vara hemma, får man testa sig fram eller hur vet man hur länge det kommer brinna? Räcker det med ett sorts träslag och hur gör man så man får igång kaminen?. Sorts ved och var köper man det billigast? Och en sak jag inte tänkt påk mina år i lägenhet är ju var köper man grus till vintern? Man ser liksom aldrig en säck med grus och salt i mataffären

Om man väljer att elda mycket för att spara energi blir det väl väldigt kallt på natten och på dagen om man inte eldar på dagen? Kan man stänga av och på elen hur man vill?

Och saker som mäklaren inte visste var hur man stänger av och på allt vatten ifall det blir någon läcka, har ingen aning och sen proppskåpet. Jag såg inte det heller. Var kan man ha gömt det. Det går väl inte att ha utomhus? Båda sakerna måste ju gå att hitta inne om man letar lite mer?
Sot beror på materialet. Är det något slätt eller putsat? Slätt hade jag kört tidningspapper (funkar skitbra på glas). Hade säkert provat det på putsad yta också men tveksamt om det går. Finns diverse gifter att använda men inget jag vill använda.

Hur länge det brinner beror på. Vår kamin kan brinna i någon timme/större vedträ utan att för den delen stå och pyreldas. Tänder gör jag med gnagpinnar från kaninerna alternativt hugger ett vedträ i småbitar. Eldar i huvudsak med björk. Barrträd ska sota mer men det funkar om man är vaksam, inte pyreldar och sotar ordentligt. Enligt regelverket ska du sota "myseldstädet" var tredje år. Eldar du ofta i en sådan bör du sota varje år ändå. Vi har beställt ved på storsäck men billigast är nog att hämta hos någon som tagit ner träd och inte vill behöva frakta bort. Då kan man få gratis men det är ett jäkla jobb och lång torktid.

Elen beror på. Ofta märker värmekällan vilken temperatur det är och därmed om den behöver jobba för tillfället. Men visst kan du stänga av och starta, frågan är vad du tjänar på det iom att det kan kosta en slant att värma upp kalla hus.

Grus hade jag kollat med grustag.
 
Måste bara tacka alla som gratulerat mig för huset. Det här har varit en dröm i 30 år och jag har letat och letat men inte hittat något i flera år men inget har känts rätt. Men nu gjorde det ju det. Jag kommer ha en buffert ifall något händer men jag får inte ta i den i vardagen, och jag måste bli mer ekonomisk och sparsam.

Jag trodde att min dröm om ett hus var omöjligt i min situation
 
Så jag borde kanske välja ett lättare staket?
Njae inte nödvändigtvis. Har du ett par extra händer är jag helt övertygad om att det är hanterbart. Annars hade folk inte haft det runt sina tomter. Sen vet jag inte riktigt hur du är som person. Om du är en sån som hakar upp dig på små detaljer som att något är lite snett eller ojämt spänt kanske det besparar dig frustration om du väljer ett annat. Gör en sökning på youtube, det finns garanterat videos på hur man gör och kan avgöra utifrån det.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 231
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 588
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 660
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp