Bukefalos 28 år!

Pratat med TH och dom ska lägga om golvet inom några. Förklarade situationen och varför jag ringde och han var väldigt otrevlig så jag kanske lät lite irriterad men det är jag ju. Med självrisken kommer allt bara gå på 2300 kr. Dessutom var det inte ens bara byggfirmans fel sas det lite mellan raderna. Han sa nu att han när vi pratade att han godkände byggfirmans kalkyler och prisförslag nu när vi pratade. Inte konstigt byggfirman inte velat sätta i gång.
 
Jo det jag ska kolla på har dom bott i året runt sen det byggdes. Det tillhör en förening där snöskottning, vatten, fiber, sophämtning ingår. Min farbror bor i samma område så jag tror jag förstått rätt. Ska träffa mäklaren idag och fråga igen
Tillhör en förening? Är det friköpt tomt?
 
Det är bättre med stress och ångest innan man har köpt något hus så att det ännu inte kan kosta några pengar tycker jag.

Och jag tycker också att det är bra att kunna hitta de okomplicerade husen i utbudet av hus. Det är annars lätt att falla för något gulligt med nya ytskikt som är billigt p.g.a. mer eller mindre kända problem.
Riktigt sunkiga och orenoverade hus som ändå har överlevt och mår bra är ofta underskattade. Medan nya tapeter och ett helkaklat badrum kan dölja måga problem.

Jag håller med dig i en del av det du säger. För den som är hyfsat riskaversiv så tror jag dock inte att skräckexempel är en bra väg att gå. Åtminstone inte som en generell rekommendation.
 
Ja det är en oerhörd skillnad på små trälådor och välisolerade villor.
Främst beroende på uppvärmningsmetod.

Ett av de stora husen drar ungefär 20 000 kWh varav 10 000 kWh i form av villaolja. Det är en större trälåda på över 140 kvm.

Det rediga timmerhuset från före år 1850 drar däremot runt 10 000 kWh per år. Det är tilläggsisolerat både på utsidan och insidan och mycket klimatstabilt. Det tar flera dagar för det att bli nerkylt utan uppvärmning.

Hushållsel ingår i förbrukningen och varmvatten.
Hus är så oerhört olika när det handlar om uppvärmning.
Det framgick inte av annonsen om årsförbrukningen var baserad på åretruntboende eller säsongsboende.
 
Ja ok men har du friköpt tomt då?
Jag tror att såna delar är ganska vanligt. Vi har samma här och snarlikt i förra huset. Dock kommunalt VA i förra huset (i nuvarande passerar det en gård som fakturerar boende. När vägarna inte är kommunala behöver man ju ha en förening som fixar och i vissa fall följer andra delar med. Kan vara lite riskabelt (osämja) beroende på var det passerar, vem som plogar osv men man får väl ta det då.
 
Nu har jag fått en byggfirma med den mest otrevliga chefen jag pratat med. Men något händer och jag hoppas dom kommer snart. Jag måste ta ut precis allt i kök och vardagsrum (öppen planlösning). Om det blir en flytt är det ju om än tråkigt så bra spark i baken att rensa ur, annars bara tråkigt att bo med kartonger.

Men mäklaren kommer vid 14 så då får jag veta mer.

Hur mycket under utgångspriset kan man lägga bud. Jag vet att det är få som kan ta lån till den här typen av hus och det är därför dom vill göra en affär utan budgivning antar jag. Det är 12 anmälda till visningen på söndag. Undrar när dom vill ha mitt svar.
 
Det här blir en lite annorlunda fråga, min pappa och jag är inte överens här. Han säger att ett stort problem för mig att flytta är att jag måste köpa bil. Och det förståt jag ju självklart själv. Han säger att min prisklass bara är skräpbilar som allt går sönder på. Men om jag kan lägga upptill 90 000, borde det inte gå att få en vettig bil? Ingen super bil men som tar mig och hundarna från punkt A till B?
Jag är snart 40 och har haft bil sen jag var 20. Aldrig lagt mer än 35.000 på bilköp!
 
Nu har jag fått en byggfirma med den mest otrevliga chefen jag pratat med. Men något händer och jag hoppas dom kommer snart. Jag måste ta ut precis allt i kök och vardagsrum (öppen planlösning). Om det blir en flytt är det ju om än tråkigt så bra spark i baken att rensa ur, annars bara tråkigt att bo med kartonger.

Men mäklaren kommer vid 14 så då får jag veta mer.

Hur mycket under utgångspriset kan man lägga bud. Jag vet att det är få som kan ta lån till den här typen av hus och det är därför dom vill göra en affär utan budgivning antar jag. Det är 12 anmälda till visningen på söndag. Undrar när dom vill ha mitt svar.
Fast även om det är en förhandsvisning så kommer det nog bli nåt slags "budgivning" mellan er som ska dit?
 
Nu har jag fått en byggfirma med den mest otrevliga chefen jag pratat med. Men något händer och jag hoppas dom kommer snart. Jag måste ta ut precis allt i kök och vardagsrum (öppen planlösning). Om det blir en flytt är det ju om än tråkigt så bra spark i baken att rensa ur, annars bara tråkigt att bo med kartonger.

Men mäklaren kommer vid 14 så då får jag veta mer.

Hur mycket under utgångspriset kan man lägga bud. Jag vet att det är få som kan ta lån till den här typen av hus och det är därför dom vill göra en affär utan budgivning antar jag. Det är 12 anmälda till visningen på söndag. Undrar när dom vill ha mitt svar.
12 st anmälda till visning är rätt många i dagens läge. Jag tror det kan bli svårt att få köpa denna gång med förbehåll att du måste sälja din lägenhet först. Mäklaren o säljaren vill ju oftast ta den som är lättast att genomföra en snabb affär med. Särskilt om du vill ge ett bud under utgångspris.
 
Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten stuga. Den ligger i det område jag velat bo i 30 år men lite enskilt, det är en tvåa på 70 kvm så det känns bra för jag tycker jag bor för lite här.

Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.

Tomten är 3000 kvm med skog och gräsmatta och jag tänker göra en del inhägnad så att hundarna kan vara lösa där.

Men jag stöter ju på patrull, det är få som förstår hur mycket jag i alla åren längtat efter det och dom som gör det tror ändå inte jag klarar det. Men jag är ju vuxen! Låt mig följa min dröm. Eller är det så, att jag inte klarar det och varför inte i så fall. Tankarna drar iväg.

Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?

Låt inte andra hindra dina planer och drömmar, det gör man ofta så bra själv ändå 😆🥰
 
Jag tror att såna delar är ganska vanligt. Vi har samma här och snarlikt i förra huset. Dock kommunalt VA i förra huset (i nuvarande passerar det en gård som fakturerar boende. När vägarna inte är kommunala behöver man ju ha en förening som fixar och i vissa fall följer andra delar med. Kan vara lite riskabelt (osämja) beroende på var det passerar, vem som plogar osv men man får väl ta det då.
Absolut, vägförening är ju vanligt. Men tycker det lät lite knepigt med att det ingår i föreningen med sophämtning mm.
 
Det här blir en lite annorlunda fråga, min pappa och jag är inte överens här. Han säger att ett stort problem för mig att flytta är att jag måste köpa bil. Och det förståt jag ju självklart själv. Han säger att min prisklass bara är skräpbilar som allt går sönder på. Men om jag kan lägga upptill 90 000, borde det inte gå att få en vettig bil? Ingen super bil men som tar mig och hundarna från punkt A till B?

Låt mig säga såhär; när jag växte upp - 90-talet- köpte mor min en då skapligt ny saab 9000 såååå jäkla snygg, superfin men. Motorn rasade direkt. De va 37 000 åt skogen. Sen köpte hon en Saab 900 för ynka!! 900 kr !!! Den gick klockrent i FLERA år, helt galet kap!! Med det sagt; nej du måste inte lägga hundratusentals kronor på en vettig bil! Den jag kör nu var förvisso redan 16 år bmw när jag köpte den för 20' men den rullar på så bra så :)
 
Pratat med mäklaren, positiv till min lägenhet, föreningen, gården, området som är bland dom lugnaste i stan och när han fick veta att jag ska få nytt golv också sken han upp.

Jo så här är det. Stugan ligger på ett arrende som tillhör en förening som drivs av alla oss som bor där. Mäklaren sa till exempel att ja, även det huset jag ska titta på får det plogat in till sig. Hur skulle dom annars kunnat bo där i 70 år året runt tänker jag?

Angående köp så ska jag på visning på torsdag och dom andra på söndag. I och med att det är ett arrende är bankerna inte lika glada i att låna ut till kunder. Därav ringde mäklaren mig för jag kan när min lägenhet är såld köpa kontant så att säga. Han började genast gå igenom i huvudet sa han vilka kunder han har som vill bo här. Så länge min vattenskada fixas blir den ju såld, bara priset som skiljer sig för det är ett av stans populäraste föreningar. Vi har otroligt låga hyror trots hög standard.

Det han sagt hittills är att om jag vill skriva på innan visningen och vi kan komma överens med säljarna så är det mitt. Tillträde närsomhelst eftersom det står tomt nu.

Sen vet jag ju aldrig. Det kanske kommer någon och lägger 300 000 kr mer än mig och då är ju situationen en annan.
 
Pratat med mäklaren, positiv till min lägenhet, föreningen, gården, området som är bland dom lugnaste i stan och när han fick veta att jag ska få nytt golv också sken han upp.

Jo så här är det. Stugan ligger på ett arrende som tillhör en förening som drivs av alla oss som bor där. Mäklaren sa till exempel att ja, även det huset jag ska titta på får det plogat in till sig. Hur skulle dom annars kunnat bo där i 70 år året runt tänker jag?

Angående köp så ska jag på visning på torsdag och dom andra på söndag. I och med att det är ett arrende är bankerna inte lika glada i att låna ut till kunder. Därav ringde mäklaren mig för jag kan när min lägenhet är såld köpa kontant så att säga. Han började genast gå igenom i huvudet sa han vilka kunder han har som vill bo här. Så länge min vattenskada fixas blir den ju såld, bara priset som skiljer sig för det är ett av stans populäraste föreningar. Vi har otroligt låga hyror trots hög standard.

Det han sagt hittills är att om jag vill skriva på innan visningen och vi kan komma överens med säljarna så är det mitt. Tillträde närsomhelst eftersom det står tomt nu.

Sen vet jag ju aldrig. Det kanske kommer någon och lägger 300 000 kr mer än mig och då är ju situationen en annan.
Så föreningen är ägare till marken och det du köper är alltså en andel i föreningen motsvarande storleken på tomten? Samt då ett hus på ofri grund.

Behöver ju inte vara nackdel direkt mer än att hus på ofri grund har ett helt annat pris än om tomten är friköpt, men man måste kolla upp förening noga innan.

Att mäklaren är så på att sälja tyder på att han tror huset har få seriösa spekulanter.

Mäklare litar jag inte en sekund på, de är försäljare och inget annat, så man skall kolla upp allt själv.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 564
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 237
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 651
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp