Bukefalos 28 år!

Lösa hundar

Men du får väl ändå erkänna att det är säkrare med koppel än utan?
De flesta koppel håller trots allt och de flesta tappar inte greppet vid ryck om hunden rycker fram.

Jag tycker att det varit mycket tryggare om alla hundägare lagt ner tid och energi på att träna sina hundar så att de iaf har vardagslydnad på dem.
 
Det tycker jag vore att gå över gränsen att be en helt oskyldig snäll man som inte gjort mig något att anpassa sig efter mina rädslor! Mina rädslor får jag stå för, ingen annan.
Jag ser det inte som att det handlar om rädslor utan om risker. Att vara medveten om risker gör det inte till en fobi.
Lite som att det är okej att gå runt med en kniv i handen och tycka att folk som reagerar är fåniga, för man använder den inte. (Jätteöverdrivet exempel men det var det enda jag snabbt kom på)
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
Jag vet inte ju om jag möter din lösa hund hur den reagerar. Det jag vet är att min hund reagerar negativt på att möta lösa hundar då han blivit attackerad flera gånger av hundar som kommit lös.
Personligen anser jag inte det finns någon som helst anledning gå med hunden lös i tättbebyggt område och på trottoarer och gångbanor.
 
Jag ser det inte som att det handlar om rädslor utan om risker. Att vara medveten om risker gör det inte till en fobi.
Lite som att det är okej att gå runt med en kniv i handen och tycka att folk som reagerar är fåniga, för man använder den inte. (Jätteöverdrivet exempel men det var det enda jag snabbt kom på)

Jag ser det inte så. Bara för en person har en obehaglig/skrämmande/farlig upplevelse av hund sen innan så betyder det inte att den personen ska få diktera villkoren för alla hundar.

Sen tycker jag att lagen borde vara ännu striktare än den är. Jag tycker att många fler hundar borde mentaltestas och de som inte klarar testet borde avlivas. Farliga hundar ska inte få finnas, koppel eller inte.
 
Men hunden ignorerar alla andra och går inte fram till någon som jag inte ger tillstånd till att den går fram till. Jag anser att jag visar hänsyn och tycker att det räcker att hunden ignorerar och inte går fram.
Fast problemet är att de du möter antagligen inte vet om din hund kommer att gå fram( vad du nu menar med det) , jäkligt obehagligt med lösa hundar som går emot men ändå inte fram eller lovar runt en. Till TS då: min är aldrig lös ute pga jaktinstinkt. Dock har vi fortfarande 1 ha trädgård inhägnat och det räcker långt till en så liten hund. Sen jagar den ju ett antal ggr under året och då är det lös.
 
Jag ser det inte så. Bara för en person har en obehaglig/skrämmande/farlig upplevelse av hund sen innan så betyder det inte att den personen ska få diktera villkoren för alla hundar.

Sen tycker jag att lagen borde vara ännu striktare än den är. Jag tycker att många fler hundar borde mentaltestas och de som inte klarar testet borde avlivas. Farliga hundar ska inte få finnas, koppel eller inte.
Då anser jag att det ska gälla att alla raser ska mentaltestas och avlivas om de inte håller måttet, oavsett storlek.
 
Jag kopplar hunden när jag tycker att det behövs. Inte för att andra tycker att alla hundar ska vara kopplade alltid. Vi har olika åsikter om den saken och man får ha olika åsikter. Det är inte den med minst tolerans som ska få diktera villkoren för alla.
Så du skiter med andra ord i att någon har problem med att din hund är okopplad, säg som det är att du inte tar någon hänsyn till andra som ber dig koppla den.
 
Jag ser det inte så. Bara för en person har en obehaglig/skrämmande/farlig upplevelse av hund sen innan så betyder det inte att den personen ska få diktera villkoren för alla hundar.

Sen tycker jag att lagen borde vara ännu striktare än den är. Jag tycker att många fler hundar borde mentaltestas och de som inte klarar testet borde avlivas. Farliga hundar ska inte få finnas, koppel eller inte.
Det resonemanget kan man ju lika gärna vända på. Bara för att några faktiskt har koll på sin hund så bör det inte ses som okej att ha hundar lösa bland andra eftersom många tar efter som inte har koll.
De flesta hundägare har inte koll nog. Det är faktum.

Det finns redan nu en lag om farliga hundar. Men folk skiter i den.
Mentaltest säger ingenting om hur lydig en hund är eller om den är farlig för andra hundar.
 
Så du skiter med andra ord i att någon har problem med att din hund är okopplad, säg som det är att du inte tar någon hänsyn till andra som ber dig koppla den.

Jag tar hänsyn. Min hund kommer inte gå fram till personen. Hunden kommer dessutom ignorera personen så länge personen inte börjar locka på den. Men oavsett så kommer den inte gå fram.
 
Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa?

Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund att kunna gå lös. Många timmar med långlina har det blivit, och nu är hon så pass duktig att jag känner att hon inte behöver någon lina längre. Hon drar inte på vilt, hon har inget intresse av att springa fram till människor eller hundar. Jag kallar alltid in henne och ber henne gå vid min sida vid möten med andra, och hon har ett stoppkommando.

Ändå känns det som att väldigt många blir triggade för att man säger att man låter hunden gå lös. Min hund skulle inte ha ett bra liv om hon behövde gå kopplad jämt. Hon behöver den friheten som det ger att vara utan koppel. Jag förstår att det finns hundrädda. Men de lär ju vara rädda för kopplade hundar också.

Låter ni era hundar gå okopplade?
Tycker absolut ingenting om det sålänge folk har koll på sina hundar så ska ingen annan inte bry sig om det :)

Mina går också mycket lösa :)
 
Jag tycker att det varit mycket tryggare om alla hundägare lagt ner tid och energi på att träna sina hundar så att de iaf har vardagslydnad på dem.

Som du går på om hur oberäkneliga både hundar, deras ägare och till och med koppel/halsband/sele är så är det svårt att inte få intrycket att du själv är rädd för cirka alla hundar utöver din egen. Lagom komiskt då att du går med den lös och totalt struntar i vad andra tycker om det.

Vi kanske ska avliva alla hundar över en viss storlek när vi liks håller på? Mentaltest säger nämligen inte allt och vilken hund som helst kan bli farlig under vissa förutsättningar. Men en liten ulltuss kan åtminstone inte strimla människor och djur lika effektivt...
 
Det resonemanget kan man ju lika gärna vända på. Bara för att några faktiskt har koll på sin hund så bör det inte ses som okej att ha hundar lösa bland andra eftersom många tar efter som inte har koll.
De flesta hundägare har inte koll nog. Det är faktum.

Det finns redan nu en lag om farliga hundar. Men folk skiter i den.
Mentaltest säger ingenting om hur lydig en hund är eller om den är farlig för andra hundar.

Ett mentaltest sållar iaf bort de värsta avarterna...
 
Jag tycker att det varit mycket tryggare om alla hundägare lagt ner tid och energi på att träna sina hundar så att de iaf har vardagslydnad på dem.
Men då kan du ju ta dig den tiden själv när du har din hund lös att lägga in ett kortkort träningspass o kalla in din hund vid möten.Jag tycker de som gör det är super, de visar både sin hunds lydnad vilket oftast ger trygghet till den de möter samt visar hänsyn.
 
Som du går på om hur oberäkneliga både hundar, deras ägare och till och med koppel/halsband/sele är så är det svårt att inte få intrycket att du själv är rädd för cirka alla hundar utöver din egen. Lagom komiskt då att du går med den lös och totalt struntar i vad andra tycker om det.

Vi kanske ska avliva alla hundar över en viss storlek när vi liks håller på. Mentaltest säger nämligen inte allt och vilken hund som helst kan bli farlig under vissa förutsättningar. Men en liten ulltuss kan ju åtminstone inte strimla människor och djur lika effektivt...

Jag blir inte det minsta rädd om en liten ulltuss attackerar min. Men jag tycker ändå inte att ulltussen ska tillåtas göra det.

Du kan försöka vrida på det jag skriver allt du vill. Men jag kommer inte börja tro att koppel är magiska och jag kommer inte tycka att en stor maffig hund som slänger sig i kopplet med avsikt att döda känns trygg att passera bara för att den är kopplad.
 
Men då kan du ju ta dig den tiden själv när du har din hund lös att lägga in ett kortkort träningspass o kalla in din hund vid möten.Jag tycker de som gör det är super, de visar både sin hunds lydnad vilket oftast ger trygghet till den de möter samt visar hänsyn.

Jag har aldrig sagt att jag inte kallar in min hund. Men den går precis lika fint min sida utan koppel som med koppel.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 108
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 110
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 828
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
797
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp