lucern - kan det ge överpigg häst?

skogsridmulle

Trådstartare
Jag har senaste veckan ökat lucerngivan och hästen är totalpigg nu!
Han har väl iof alltid varit frammåt, men nu är det som att han försöker kvala in på Täby, varje sak jag gör försöker han tolka som en galoppfattning oavsett om det är sätes förändring eller minsta handrörelse.
Havre kan ju ha den effekten, men det får han inte, så kan de reagera så på lucern? Eller är det bara vårkänslor?
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

har gett lucern till min überpigga häst utan att hon blivit "piggare" av det, lucern klassas väl som ett grovfoder så jag tror inte det ger sååå mkt energi, men jag kan ha fel :)
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Det låter konstigt om det skulle bero på lucernen. Hur mycket har du ökat hans lucerndos?

Det låter mer som att det är vårkänslor. Hur länge har han varit såhär pigg?
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Jag tror det beror mer på vädret än lusernen. Har aldrig hört att lusern ska ge piggare häst. Men å andra sidan så ger ju ökad mängd foder mer energi så... Men som sagt. Jag tror ändå mer på vädret.
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Jag ökade lucern givan på min ena häst för 2 månader sedan . Hon blev super pigg , så jag fick dra ner till den vanliga givan igen och då blev hon som vanligt . Hon blir pigg på allt !!!
Jag märker inget på mina andra hästar som får lucern .
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

han kanske bara mår toppen- glad häst:banana:

Ja det är ju ett alternativ som man kan vara glad över!

Constance: Hela veckan egentligen. I tisdags gick han själv in i paddocken utan anmodan(öppnade från hagen och tog in andra pållen och han gick med för att inte missa något, som sagt helt utan anmodan vilket var lite festligt) och jag löslongerade dem ihop. De varierade att lyssna på mig och att rusa iväg i galoppsprång till höger o vänster. Och både igår och idag har det känts som att han har raketbränsle i arslet:p

Och ja lucern ska ju vara ett grovfoder men jag bara undrade om någon annan märkt skillnad?
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Intressant att fler har märkt skillnad fast det inte "ska" vara så.
Ska prova och minska lite igen innan vi springer ner någon:o;)
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Jag tror hästen får rätt sammansättning av näring helt enkelt. Varför skulle inte en häst som kanske får för lite näring i förhållande till dennes behov inte bli påverkad ? Kanske din häst är just så..pigg och redo för Täby. Kanske du då ska lägga om din träning och inte harva på i det du gör. Kanske du gett fel hela tiden. Vem vet egentligen ?

Jag förstår egentligen inte varför folk ojjar sig över vissa foder och hästen blir si eller så..har ingen tänkt att: det är KANSKE så hästens temperament egentligen är. Bara att ägaren eller någon INTE har tillgodosett dess behov förut. Säger INTE du misskött, MEN kan Vi påverkas av för lite det eller det, eller för mycket, så kan nog djur det med.
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Jag tror hästen får rätt sammansättning av näring helt enkelt. Varför skulle inte en häst som kanske får för lite näring i förhållande till dennes behov inte bli påverkad ? Kanske din häst är just så..pigg och redo för Täby. Kanske du då ska lägga om din träning och inte harva på i det du gör. Kanske du gett fel hela tiden. Vem vet egentligen ?

Jag förstår egentligen inte varför folk ojjar sig över vissa foder och hästen blir si eller så..har ingen tänkt att: det är KANSKE så hästens temperament egentligen är. Bara att ägaren eller någon INTE har tillgodosett dess behov förut. Säger INTE du misskött, MEN kan Vi påverkas av för lite det eller det, eller för mycket, så kan nog djur det med.
:bow: Är med 100%.
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Ja han ÄR definitift en pigg individ:) Det var han även förra veckan, men jag ska absolut ta med mig ditt inlägg. Och det gör mig ingenting att han är pigg, snarare tycker jag att det är roligt! Men nu är han lite mer åt det okontrollerbart pigga hållet och eftersom jag tyvärr inte alltid är ensam ute så.. ja, vill som sagt inte springa ner någon ;)

Tyvärr har han inga tävlingsnerver enligt förra ägarn, annars hade det definitivt varit läge att anmäla sig till något race:D
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Okej, vi kanske ska börja med hårdare träning då helt enkelt, så att foder och motion matchar varandra bättre. Men jag tycker det är svårt för samtidigt som han VILL springa har han lite dåligt flås, och flåsar och flåsar men vill ändå springa och springa. Och det är det här som är lite svårt, för för några veckor sen så racade vi en del och sen stapplade han i skritten så att jag blev orolig att han skulle trilla ihop:crazy: Men det gick över efter ett tag och sen kom framåtbjudningen tillbaka när vi 1. närmade oss vattnet och 2. när vi närmade oss hemmaplan. Nu har han ju iof fällt en massa päls och borde inte bli lika "överhettad", men iaf. Nu hamnade vi utanför trådämnet men ändå!
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Vad är det för lucern du ger?

När jag behövde ge min dam lucern gav jag först lucernpellets, och hon blev, ja jag vet inte vad men pigg va bara förnamnet..
En annan som hade sin häst i samma stall ringde en foderrådgivare (kommer inte ihåg varför nu men tillslut kom dom in på just det här med lucernet iaf) och tydligen så kan man gämföra pelletsen med kraftfoder och hacket som stråfoder. När jag sen böt till lucernhack så gick hon tillbaka till sitt vanliga pigga jag men blev nu hanterbar igen.

Så kort och gott, om du ger pellets så pröva med hack ist och se om han går tillbaka till sitt vanliga jag ist precis som min gjorde.

Lycka till!

(om allt är oerhört luddigt nu så är det för att jag är extremt trött och ber om ursäkt för de :p)
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Nu har han ju iof fällt en massa päls och borde inte bli lika "överhettad", men iaf.

Vilket också kan vara en bidragande faktor till en piggare häst.

Häst som fäller vinterpälsen = blir ofta lite piggare än när den hade vinterpälsen (precis som Klippt häst = ofta lite piggare än häst m vinterpäls).
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

En annan som hade sin häst i samma stall ringde en foderrådgivare (kommer inte ihåg varför nu men tillslut kom dom in på just det här med lucernet iaf) och tydligen så kan man gämföra pelletsen med kraftfoder och hacket som stråfoder.

Tycker det låter lite konstigt för näringsinnehållet är precis detsamma i pelletsen VS hacket och näringen tas ju upp på samma ställe = grovtarmen. Så jag förstår inte riktigt vad det är som ska göra att pelletsarna ska jämföras med kraftfoder? Minns du vad foderrådgivaren hade sagt om det för jag har precis gått en foderkurs och det var inte tal om något sådant alls.
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Tyvärr så va det inte jag som pratade med rådgivaren, mannen som gjorde det (som visserligen är väldigt luddig av naturen) va väldigt klar med den beskrivningen han hade fått av henne, alltså det jag skrev i tidigare inlägg. Som jag oxå skrev, jag böt och hon blev sig själv igen mer eller mindre. Tyckte oxå först att det lät lite konstigt iom näringsinnehållet ska vara det samma men det funka så jag blev glad ;)
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Tycker det låter lite konstigt för näringsinnehållet är precis detsamma i pelletsen VS hacket och näringen tas ju upp på samma ställe = grovtarmen.

delvis knapplån
Jag tycker också att det låter konstigt. Det är kanske ngn som kan komma med en förklaring till varför lusernpellets skulle göra en häst pigg?

Dessutom har jag precis som några andra som redan har svarat svårt att tro att fodret spelar så stor roll. Men jag har kanske inte haft en sådan häst. Jag har bara erfarenhet av fem olika hästar där jag alltså har vetat precis vad de har fått för mat. Men dessa har jag följt i flera år och aldrig sett ngt samband mellan ändring av foderstat och temperament. Det har dessutom varit helt olika hästtyper ett halvblod, ett fullblod, en travare, en newforestponny och ett russ. Alla har olika temperament.
Min egen häst newforestponnyn har ätit lusernpellets hela vintern. Jag vill inte påstå att hon blir superpigg av dem.
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Minns att min en tidigare ridinstruktör var av samma åsikt - lucern (pellets form) ger superpigga hästar.
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Jag har gett min pålla ungefär samma mängd lucernpellets (ca 1,5 l av Kvarnbyfoders pellets) hela hösten, vintern och nu in på vårkanten. NU på sistone har hon blivit jättepigg och lite okontrollerbar :crazy:, men eftersom hon fått samma mängd i flera månader torde hennes knasighet bero på något annat, t. ex. vårkänslor. Fast man kunde ju prova att dra ner på pelletsen och se vad som händer...
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

håller med!
vissa saker som havre gör ju hästar knasiga men lusern är BRA näring.. min ponny har också blivit mkt piggare sen han fick mer och rätt mat - men han behöver näring och jag vill inte "svälta" en häst för att den ska va lugn...

ts: ge du lusernet.. din häst kanske är yster och glad för at det är vår? :)
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 846
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 879
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 433
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp