lucern - kan det ge överpigg häst?

Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

Ja, det kan det ju också vara.
Jag ger honom hack, inte pellets.
Som ni säger, våren är här och det kanske inte bara är vi människor som blir piggare och gladare:)
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

hästar kan väl bli pigga av vilket foder som helt som höjer energin till en för hög nivå! Det spelar ju ingen roll om det är 1 dl havre eller 1 kg lusernhack!
 
Sv: lucern - kan det ge överpigg häst?

hästar kan väl bli pigga av vilket foder som helt som höjer energin till en för hög nivå! Det spelar ju ingen roll om det är 1 dl havre eller 1 kg lusernhack!

Det är möjligt att de kan bli det. Men det borde bero på vilken sorts energi man tillför, kan jag tycka. Jag menar om den är snabb eller långsam.
 
Nu vet jag att detta är en sjuk gammal tråd! Men ett för mig tidigare okänt fenomen har nu dykt upp 😅

Jag har fasat över min fullblodsvalack på lusernpellets istället för den stärkelserika müslin han vanligtvis ätit, pga boxvila/sjukhage och skonsammare för magen etc.
Innan bytet var han lugn som en filbunke, och jag var positivt överraskad över hur bra han tog boxvilan.
Men nu är det som att vända ett mynt och han visar en helt annan sida, går på bakbenen och bockar sig in från hagen mm.

Jag funderar ju såklart vad detta kan bero på och tänker då på kalciumhalten i lusern. Kan det vara så att Ca/Mg-kvoten blivit ruckad och han har en relativ Mg-brist?
Andra teorier? Förutom slumpen 🙈🙃
 
Nu vet jag att detta är en sjuk gammal tråd! Men ett för mig tidigare okänt fenomen har nu dykt upp 😅

Jag har fasat över min fullblodsvalack på lusernpellets istället för den stärkelserika müslin han vanligtvis ätit, pga boxvila/sjukhage och skonsammare för magen etc.
Innan bytet var han lugn som en filbunke, och jag var positivt överraskad över hur bra han tog boxvilan.
Men nu är det som att vända ett mynt och han visar en helt annan sida, går på bakbenen och bockar sig in från hagen mm.

Jag funderar ju såklart vad detta kan bero på och tänker då på kalciumhalten i lusern. Kan det vara så att Ca/Mg-kvoten blivit ruckad och han har en relativ Mg-brist?
Andra teorier? Förutom slumpen 🙈🙃
Överskottsenergi pga får inte röra sig så mkt? Min höst brukar hålla sig cool en period när gon blir skadad, men sen efter ett tag blir hon plötsligt koko av all överskottsenergi.
 
Överskottsenergi pga får inte röra sig så mkt? Min höst brukar hålla sig cool en period när gon blir skadad, men sen efter ett tag blir hon plötsligt koko av all överskottsenergi.
Absolut. Och då är det ju bara slumpen att det hände precis i samband med foderbytet. Tyckte han blev överladdad i en helt ny dimension dock 😅
 
Det är allmänt känt i vida världen, och allmänt okänt i Sverige att lusern kan ge väldigt knäppa hästar. Man vet inte riktigt varför, men vissa tror det kan handla om antingen Ca/Mg balansen alternativt att hästen inte tål lusern och det visar sig beteendemässigt hos dessa individer, och vissa reagerar med utslag och klåda.

Googla på Alfalfa sensitivity eller alfalfa intolerance tex så får du se 🙃

Min tål inte lusern för övrigt. Hon blir livsfarlig. En annan häst i mitt stall kan inte heller äta lusern, han kliar halvt ihjäl sig, och blir också uppvarvad.
 
Senast ändrad:
Det är allmänt känt i vida världen, och allmänt okänt i Sverige att lusern kan ge väldigt knäppa hästar. Man vet inte riktigt varför, men vissa tror det kan handla om antingen Ca/Mg balansen alternativt att hästen inte tål lusern och det visar sig beteendemässigt hos dessa individer, och vissa reagerar med utslag och klåda.

Googla på Alfalfa sensitivity eller alfalfa intolerance tex så får du se 🙃

Min tål inte lusern för övrigt. Hon blir livsfarlig. En annan häst i mitt stall kan inte heller äta lusern, han kliar halvt ihjäl sig, och blir också uppvarvad.
Tack!! Då ska jag läsa på 😊
 
Jag tänker på att folk skriver att de kanske blir piggare för att de får mer energi i maten men man får ju inte glömma att energi är kalorier, inte en eluppladdning.

Enda anledningen till en piggare häst för att den får mer kalorier i maten är att den får, som någon skrev, tillräckligt med energi för att hålla sitt riktiga temperament.

Sedan är det viktigt att veta att lucern och protein kan ge mer näring till muskelbyggnad och det i sin tur kan göra att hästen helt enkelt känner att den orkar.
Jag hade en sådan häst som jag inte visste hade för lite protein i maten. Jag hade ju inte börjat med analyser och foderuträkningar. Så fort vi kom upp i tränings-topp började allt dala och jag kunde får mitt liv inte förstå varför. När jag sedan läste på och började räkna visade det sig att jag gav 1/5 av det protein han behövde.

När det vägdes upp så gick träningen bättre. Han var piggare, gladare och orkade mer. Det viktiga här är att han såg precis likadan ut i kroppen, så "fodra med ögat" var lönlöst.
 
Nu vet jag att detta är en sjuk gammal tråd! Men ett för mig tidigare okänt fenomen har nu dykt upp 😅

Jag har fasat över min fullblodsvalack på lusernpellets istället för den stärkelserika müslin han vanligtvis ätit, pga boxvila/sjukhage och skonsammare för magen etc.
Innan bytet var han lugn som en filbunke, och jag var positivt överraskad över hur bra han tog boxvilan.
Men nu är det som att vända ett mynt och han visar en helt annan sida, går på bakbenen och bockar sig in från hagen mm.

Jag funderar ju såklart vad detta kan bero på och tänker då på kalciumhalten i lusern. Kan det vara så att Ca/Mg-kvoten blivit ruckad och han har en relativ Mg-brist?
Andra teorier? Förutom slumpen 🙈🙃
Mer troligen pga boxvilan. Ta bort kraftfoder helt istället.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 844
Senast: Roheryn
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 879
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 931
Senast: Boerperd
·
Foder & Strö Jag har tyvärr inte fått någon analys på hösilaget som min häst äter. Hoppas på att få det inom en snar framtid. Hästen är i full...
Svar
3
· Visningar
1 433
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp