Bukefalos 28 år!

Mat med linser som bas.

DarkInNight

Trådstartare
Jag har slut på idéer/inspiration!

Tvååringen har krånglig mage, väntar på tid till barnläkare men hon måste ju få äta lunch och middag tills dess :)
Linser verkar fungera. Jag är fundersam över om bönor fungerar.

Tips på 'snäll, magvänlig' god mat med linser och ris /potatis som bas?
Linsbiffar, linsbullar, grytor etc :)
 
Jag har slut på idéer/inspiration!

Tvååringen har krånglig mage, väntar på tid till barnläkare men hon måste ju få äta lunch och middag tills dess :)
Linser verkar fungera. Jag är fundersam över om bönor fungerar.

Tips på 'snäll, magvänlig' god mat med linser och ris /potatis som bas?
Linsbiffar, linsbullar, grytor etc :)

Den här linslasagnen är jättegod! Osäker om man får länka till bloggar men kommer från en blogg som heter salt & sött :). Jag brukar göra mer linssås än vad som står i receptet för annars tycker jag det blir för lite. Linssåsen går också utmärkt att äta ensam till t.ex. ris/potatis/pasta, så om man gör för mycket kan man frysa in den till det.

Edit: Hmm läste visst för snabbt! Du ville ha ris/potatis som bas, då kanske inte denna funkar :(. Men linssåsen går ju!

2 dl röda linser
1 gul lök
4 vitlöksklyftor
4 dl vatten
1 buljongtärning
1 burk krossade tomater
1 msk oregano, timjan eller basilika
2 msk tomatpuré
svartpeppar
ev salt

1. Skölj linserna.
2. Fräs lök och vitlök.
3. Tillsätt linser, vaten, buljong, tomater, oregano och tomatpuré.
4. Koka upp och låt koka i ca 20 minuter tills linserna blir mjuka.
5. Smaka av med svartpeppar och eventuellt salt.

Gör samtidigt en bechamelsås:

2 msk smör
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
salt och peppar

1. Smält smör i en kastrull och tillsätt vetemjölet.
2. Rör kraftigt.
3. Tillsätt mjölk under omrörning.
4. Sjud upp och låt sjuda tills mjölsmaken försvinner.

Antingen kan man tillsätta 150 g ost till såsen och strö över ytterligare 50 g ost över lasagnen när man läggt ihop den. Eller så kan man helt skippa osten och strö över ströbröd över lasagnen. Det blir jättegott och känns inte lika flottigt som osten kan kännas.

Varva linssås, lasagneplattor och sås. Grädda i 200 grader i 30 minuter. Jag brukar använda sex lasagneplattor, tar man fler än så tycker jag att lasagnen blir för torr. Ett bra tips är att använda fullkornsplattor, då blir de inte lika sladdriga som vanliga plattor om man råkar grädda lasagnen lite för länge.
 
Jag har slut på idéer/inspiration!

Tvååringen har krånglig mage, väntar på tid till barnläkare men hon måste ju få äta lunch och middag tills dess :)
Linser verkar fungera. Jag är fundersam över om bönor fungerar.

Tips på 'snäll, magvänlig' god mat med linser och ris /potatis som bas?
Linsbiffar, linsbullar, grytor etc :)
Gör som köttfärssås fast med linser istället! Blir väldigt gott.
 
Jag har slut på idéer/inspiration!

Tvååringen har krånglig mage, väntar på tid till barnläkare men hon måste ju få äta lunch och middag tills dess :)
Linser verkar fungera. Jag är fundersam över om bönor fungerar.

Tips på 'snäll, magvänlig' god mat med linser och ris /potatis som bas?
Linsbiffar, linsbullar, grytor etc :)
Potatissallad med linser?Borde gå bra med både vinegrettvariant och typ cremefraise/annat mjölkbaserat kladd variant.
 

Liknande trådar

Mat Varit sugen på en korv och potatisgryta jättelänge, tog fram en korv i går morse för planen var att jag skulle äta det till middag i...
Svar
12
· Visningar
3 066
Senast: Blyger
·
Trädgård & Växter Här är tråden där vi tipsar om hemodlad/egenskördad mat. Även det man skördar i naturen eller hos grannen gills (åtminstone om grannen...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 247
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 783
Kropp & Själ Jag tänkte laga massa matlådor denna helgen. Nu till problemet- jag lagar oftast kyckling eller fisk och potatis till. Men potatis blir...
2
Svar
25
· Visningar
2 876

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp