Bukefalos 28 år!

Ni som köper utländskt kött, varför gör ni det?

OutOfService

Trådstartare
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?
det mesta av det utländska köttet går till krogar, personal o skolmatsalar...
 
Jo visst är det så. Men inte enbart, finns fortfarande väldigt många människor som köper det i affärerna också.
 
Räcker upp handen! Nu är jag ingen storkonsument då jag bara köper nötfärs och fläskfile någon gång ibland.
Jag tar det som är billigast.
 
@Viva och @dobbis

Ja priset är nog den absolut vanligaste orsaken.

Men då till nästa fråga, tänker ni som väljer det billigaste överhuvudtaget på vart köttet kommer ifrån?
 
Om du med den frågan menar om jag vet hur djuren bor i födelselandet, så är jag medveten om det men jag är så gammal så jag är uppfödd på djur som levt så i vårat land.
 
Jag själv kan inte förstå varför man köper utländskt kött, har flera anledningar till varför jag inte förstår det.

Men eftersom importen ökar, så ökar alltså efterfrågan på importerat kött. Så då undrar jag, vad är eran/era anledningar till att ni väljer utländskt kött?
Jag tycker det känns bra att äta djur som har gått ute och ätit grönt gräs hela året. Därför köper jag gärna kött från Uruguay, Argentina, Irland och Storbritannien.
 
Om du med den frågan menar om jag vet hur djuren bor i födelselandet, så är jag medveten om det men jag är så gammal så jag är uppfödd på djur som levt så i vårat land.


Ja det är väl bland annat det jag menar.

Anledningen till att jag undrar är att jag har träffat på så många människor det senaste som inte har en susning. Som ser ut som levande frågetecken när man pratar djurhållning i andra länder.
 
Därför att det brukar vara lättare att hitta ordentligt mört nötkött från utlandet än svenskt.
Ofta tycker jag det svenska nötköttet är blek och tråkigt, tyvärr - för jag hade gärna köpt svensk.

Detta gäller dock bara finare nötkött, färs & fläskkött köper jag i största mån svenskt.
 
Så gammal är jag också.

Men det jag inte kan förlika mig med är medicinering och antibiotika. DET får mig att avstå.

Penicillin ska jag få från läkaren, inte av köttbiten.
"Sverige använder klart minst antibiotika till djur i EU. Totalt användes 64,9 ton antibiotika för människor i Sverige 2012 och 11,6 ton för djur. Eller omräknat till mängd antibiotika per kilo kroppsmassa var det 103,7 mg för människa och 15,3 mg för djur. 2013 minskade användningen till svenska djur ytterligare visar färsk statistik från Jordbruksverket."
10290710_778285125530059_6714663657032460916_n.jpg

bilden är från LRF men är trovärdig.

- - sorry TS för att jag är OT - -
 
Att man får svenskt kött när man köper svenskt kan man tyvärr inte lite på om man inte följer djuret genom hela processen.

Det mesta av det man köper märkt Scan och andra stora aktörer är importerad och enbart styckad och packat i Sverige.

Tittar man riktigt noga brukar det stå med stora feta bokstäver: Svenskt xxxkött, och sedan får man använda mikroskop för att se att det även står importerad från xxx styckad i sverige om de då inte "råkat" glömma märkningen på just det paketet.

Orsaken till att det kan fortgå på detta viset är tydligen en regel rörande import av kroppar och levande djur som gör att de får märkas som svenskt om det avlivas/styckas i sverige. Regeln säger bara att man "bör" märka köttet med ursprungsland men att det räcker med djurets registreringskod.
 
Senast ändrad:
Good for you som kan köpa svenskt och dyrt, men alla har inte den möjligheten utan måste titta i plånboken innan de handlar och med det tänk du ts uppvisar så innebär det ju att du anser att de som inte har råd att köpa svenskt inte ska äta kött alls.?

Givetvis tänker folk på vad de köper och de väljer det som är bäst för just dem, ekonomiskt och annat, men att tro att svenskt alltid är bättre ur alla aspekter känns däremot lite otänkt.
 
Good for you som kan köpa svenskt och dyrt, men alla har inte den möjligheten utan måste titta i plånboken innan de handlar och med det tänk du ts uppvisar så innebär det ju att du anser att de som inte har råd att köpa svenskt inte ska äta kött alls.?

Givetvis tänker folk på vad de köper och de väljer det som är bäst för just dem, ekonomiskt och annat, men att tro att svenskt alltid är bättre ur alla aspekter känns däremot lite otänkt.
Njae?
Jag har levt under existensminimum men visst hade jag möjlighet att äta svenskt kött ändå. Jag köpte när det var "tillfälliga partier" eller kort datum. Bunkrade helt enkelt.

Men liten plånbok får man anpassa sig och göra smarta inköp. Jag anser inte det vara smart att köpa antibiotikakött bara för att det är billigt.
 
I en av matbutikerna nära mig, har de börjat att sälja allt närproducerat kött på tråg av en annan färg. För att man lätt skall kunna hitta det närproducerade. Kanonbra, för det närproducerade/svenska är som flera påpekat inte helt lätt att hitta.
Det är kanonkött som har fin färg och luktar "gott" och dessutom är det inte dyrare eller kanske 1-2 kr dyrare per kilo än det andra köttet som ligger där. Så man kan ju inte säga att man inte har råd att köpa svenskt. Säsongsvis kan vissa bitar kosta mer men basköttet ligger väldigt lika i pris.
Bra initiativ!
Det är betydligt värre att hitta de svenska mejeriprodukterna tycker jag.

Jag köper svenskt för att jag vill ha ett svenskt jordbruk och ha lite mer koll på vad jag stoppar i mig och familjen.
 
Jag köper svenskt kött eftersom jag inte tycker det känns OK att frakta livsmedel över halva jordklotet. Dessutom vill jag inte äta dansk fläskfilé pga djurhållningen.
 
Good for you som kan köpa svenskt och dyrt, men alla har inte den möjligheten utan måste titta i plånboken innan de handlar och med det tänk du ts uppvisar så innebär det ju att du anser att de som inte har råd att köpa svenskt inte ska äta kött alls.?

Givetvis tänker folk på vad de köper och de väljer det som är bäst för just dem, ekonomiskt och annat, men att tro att svenskt alltid är bättre ur alla aspekter känns däremot lite otänkt.

Vi har en liten ekonomi, mycket mindre än de flesta. Vi köper bara svenskt kött, då det är viktig prioritering för oss.
Dessutom är det vi köper sällan så mycket dyrare än det andra. Men jag är inte så förtjust i tanken på att bli bärare av MRSA eller värre direkt.
 

Liknande trådar

Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
2 769
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 816
Senast: Myrten
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
17 18 19
Svar
375
· Visningar
24 134
Senast: Lillefrun
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
2 830
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp