Bukefalos 28 år!

Ont i ryggen efter förlossning

De sa bara ta alvedon och Ipren och försök sova. Gjorde en koll att infektionen inte var kvar (hur man nu ser det på ultraljud) och tog ett urinprov.

Jag stortjöt hela undersökningen.

Antar att det bara är att härda ut, bita ihop och acceptera att jag har så ont att jag inte kan hantera mitt eget barn.
Men vad sa de när du sa att du redan ätit alvedon och ipren och att det inte hjälper alls, och att du inte sover ALLS.
 
Fan, jag beklagar verkligen.

Taskig förlossningsvård river upp gamla jobbiga minnen..Så jag håller mig lite kort

Fick du några inre skador, bristningar?
 
Fan, jag beklagar verkligen.

Taskig förlossningsvård river upp gamla jobbiga minnen..Så jag håller mig lite kort

Fick du några inre skador, bristningar?
De fick klippa på tvären och ta klocka på slutet, det blev lite bråttom att få ut honom pga infektion. De kollade upp det på gyn igår och allt läker bra. Jag har förvånansvärt lite ont i underlivet ändå.
 
Jag bröt svanskotan under min andra förlossning och ångrar så mycket att jag inte sökte hjälp av fysioterapeut och läkare direkt. Fysio för hjälp med rehab och läkare för den akuta fasen i början. Fick också hör att det bara var att vänta på att det blev bättre. Efter 2 år med smärtor sökte jag fysio och fick jättebra hjälp. Hade utvecklat överspänning i hela bäckenet, höfterna och ryggen. Har tagit 1,5 år att bli av med hjälpligt.
 
Vad skulle vården göra åt ett diskbråck i nuläget tänker du?
Så länge det inte är några problem att kissa/bajsa/hålla sig så gör man inget ingrepp i akutskedet, eftersom de allra flesta läker ut av sig själva.

Krampar det i musklerna så vore kanske muskelavslappnande en möjlighet för att underlätta, om det inte krockar med övrig medicinering eller eventuell amning. Men det löser VC i så fall. Kan även funka med tens eller akupunktur. I övrigt används avlastande positioner, som man kan prova ut ihop med fysioterapeut (och i väntan på sådan kan man prova sig fram själv, med kuddar i olika positioner), och ev. övningar beroende på undersökningsfynden.

Jag tänker att vården behöver ta reda på vad det är istället för att bara skicka hem med rådet att ta alvedon och Ipren. När man vet vad det är så kan man ta ställning till vad man kan göra åt det.
 
Vad skulle vården göra åt ett diskbråck i nuläget tänker du?
Så länge det inte är några problem att kissa/bajsa/hålla sig så gör man inget ingrepp i akutskedet, eftersom de allra flesta läker ut av sig själva.

Krampar det i musklerna så vore kanske muskelavslappnande en möjlighet för att underlätta, om det inte krockar med övrig medicinering eller eventuell amning. Men det löser VC i så fall. Kan även funka med tens eller akupunktur. I övrigt används avlastande positioner, som man kan prova ut ihop med fysioterapeut (och i väntan på sådan kan man prova sig fram själv, med kuddar i olika positioner), och ev. övningar beroende på undersökningsfynden.
Vården skulle kunna sjukskriva ts så mannen kan vara hemma och ta hand om barnet.
 
Jag tänker att vården behöver ta reda på vad det är istället för att bara skicka hem med rådet att ta alvedon och Ipren. När man vet vad det är så kan man ta ställning till vad man kan göra åt det.
Men det har ju gjorts en undersökning?
Vården skulle kunna sjukskriva ts så mannen kan vara hemma och ta hand om barnet.
Ja, men det jag frågade vad var man skulle göra åt ett eventuellt diskbråck idag. Alltså göra åt själva diskbråcket. Jag skrev ju att VC kan bidra med hjälp med sånt runtomkring.
 
Ingenting, bara att jag skulle fortsätta med alvedon och Ipren tills det blir bättre. Jag invände med att jag får ont i magen av så mycket alvedon, fick till svar att att omeprazol.
Visst hade du ryggbedövning?
Jag har tagit prov på spinalvätskan i ryggen 3 gånger i mitt liv.
Och varje gång så har jag haft gräsligt ont i ryggen efteråt, helt förstörd faktiskt.
Så illa att jag valde att föda mina 3 barn utan ryggbedövning.
Jag ansåg det inte vara värt det.

Det tog flera veckor att bli människa efter att ha fått en nål i ryggen.
Och det fanns absolut inget att göra utom smärtstillande.
 
Visst hade du ryggbedövning?
Jag har tagit prov på spinalvätskan i ryggen 3 gånger i mitt liv.
Och varje gång så har jag haft gräsligt ont i ryggen efteråt, helt förstörd faktiskt.
Så illa att jag valde att föda mina 3 barn utan ryggbedövning.
Jag ansåg det inte vara värt det.

Det tog flera veckor att bli människa efter att ha fått en nål i ryggen.
Och det fanns absolut inget att göra utom smärtstillande.
Jo jag fick epidural. Men enligt läkaren som undersökte igår är det inte på grund av den.
 
Men det har ju gjorts en undersökning?

Ja, men det jag frågade vad var man skulle göra åt ett eventuellt diskbråck idag. Alltså göra åt själva diskbråcket. Jag skrev ju att VC kan bidra med hjälp med sånt runtomkring.

Men om man inte hittar nåt får man leta lite till och inte bara rycka på axlarna, rekommendera alvedon och gå därifrån nöjd. I allra minsta fall tycker jag att vården har en skyldighet att ta patienten på allvar och fråga om hon behöver en sjukskrivning för att hon inte klarar av att ta hand om sitt barn så att pappan kan vara föräldraledig istället.
 
Jag fick diskbråck efter min förlossning och kunde bara vara uppe några minuter åt gången, låg för övrigt ner i ett halvår. Ville bara ge dig rådet att köpa en TENS-apparat nu. Jag köpte en för några hundralappar och den hjälpte mig. Inga värktabletter hade effekt på den typen av smärta. Du får hjälp att bedöva nerverna, slappna av och kanske kan du somna. Den stänger av sig efter ett tag. Jag hade den på för det mesta. Ta det lugnt och se om det går över eller så kan du söka hjälp sen. Hoppas det kan hjälpa dig lite att få vila.
 
Håller med om tensapparat @sthu det var det enda som lindrade när jag hade diskbråck i vintras. Ammar du antar jag att du inte kan äta vilka värktabletter som helst som är starkare än det du har? Huggen och knivar i ryggen låter misstänkt likt min smärta i ryggen i vintras jag hade nervsmärtor.
 
Fick en akut läkartid idag. Han gjorde en ordenligt undersökning och kände igenom hela ryggen. Han trodde det var SI leden och sviter av foglossning. Tyvärr inte mycket man kan göra mer än att äta alvedon, Ipren och försöka röra på sig. Så med andra ord, fortsätta som jag gör och bara hålla tummarna.
Hoppas att sjukgymnasten nästa vecka har några mer tips att komma med.

Hur länge kan man äta alvedon och Ipren egenligen? Jag får fasligt ont i magen och tar omeprazol för det (utan resultat ska tilläggas). Smärtan blir lite mildare nån timme med värktabletter men knappt hanterbar ändå.
 
En på något sätt aldrig så lite "misshandlad" SI-led kan ju göra vem som helst HELT oförmögen att röra sig överhuvudtaget!
Den första naprapaten jag någonsin träffade som kunde åtgärda mina hemska ryggskott förklarade att det är en led med väldigt litet rörelseomfång men kan för vissa människor göra osannolikt ont om den är pyttelite skev.
(Jag har ingen aning om ifall det är OK att bli behandlad av naprapat så nära inpå förlossning, men om det är det skulle jag verkligen rekommendera det! )
Kolla annars om du kan göra någon av alla de övningar för "sacroiliac joint pain" som du kan hitta på youtube, jag har hittat flera där som lindrar.
Lider med dig!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 244
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 328
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 388
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 567
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp