Bukefalos 28 år!

Palettblad/Coleus

Haha alltså hjälp 😅

Min kollega på jobbet är besatt av paljettblad och har såklart en massa sticklingar av och till som hon tar med sig till jobbet och givmilt ger bort till intet ont anade själar som inte har en susning om vad de ger sig in på.

"Adopterade" en liten stickling i våras och planterade den i en kruka och glömde sedan liksom halvt bort den där den stod i köket i ett soligt fönster...Höll på att sätta morgonkaffet i halsen i helgen när jag kollade lite närmare i fönstret då jag tyckte det såg så mörkt ut och såg att jag har skapat ett monster som typ täcker ett kvarts fönster med sina blad på några ynka få månader 😱

Så nu har jag också fått blodad tand och planerar att bygga upp min alldeles egna paljettblads-armé! 😁
 
Haha alltså hjälp 😅

Min kollega på jobbet är besatt av paljettblad och har såklart en massa sticklingar av och till som hon tar med sig till jobbet och givmilt ger bort till intet ont anade själar som inte har en susning om vad de ger sig in på.

"Adopterade" en liten stickling i våras och planterade den i en kruka och glömde sedan liksom halvt bort den där den stod i köket i ett soligt fönster...Höll på att sätta morgonkaffet i halsen i helgen när jag kollade lite närmare i fönstret då jag tyckte det såg så mörkt ut och såg att jag har skapat ett monster som typ täcker ett kvarts fönster med sina blad på några ynka få månader 😱

Så nu har jag också fått blodad tand och planerar att bygga upp min alldeles egna paljettblads-armé! 😁
Det låter som en underbar kollega! :D Jag kanske borde ta med några av mina sticklingar till jobbet och ge kollegor... Har du bild på din? :)
 
Älskar dessa fröisarna från i år! :heart
20220808_134330.jpg
 
Hej på er!

Jag har nyligen startat upp en ny palettbladssamling från noll och har flera nyplanterade sticklingar från Tradera. Har även börjat med frösådd och satte första fröna för ett par dagar sedan.

Tyvärr så verkar det som att jag kan ha fått sorgmygg till följd av en kruka med kattgräs som ballade ur (katten har ignorerat gräset och jag råkade försumma den). Jag har sett typ 3 sorgmygg per dag sedan jag slängde kattgräset så det är i ett tidigt stadium än så länge.

Jag har beställt nemablom som jag ska behandla samtliga växter med. Dock undrar jag hur jag ska göra med frösådderna i minidrivhusen. Är det bäst att kasta dessa och börja om på nytt när jag fått ihjäl alla flugorna och äggen? Eller kan man vattna frösådderna med nemablom?
Min misstanke är tyvärr att jag kommer att dränka fröbäddarna då de redan är rätt så fuktiga, den ena är till och med lite för blöt då jag inte hade tålamod att invänta sprejflaskan i posten och vattnade med kanna. Är det bättre att slänga dessa och börja om när angreppet har lagt sig?

Vad jag förstår kanske man inte kan sätta nemablom i sprayflaska då de kan fastna i den?

Vore tacksam för svar. Hoppas min frågeställning inte är alltför rörig.

Jag har inga sociala medier så jag kan inte se alla intressanta inlägg i facebookgrupper och dylikt.

Tack på förhand! 😊
 
A91044B8-DD54-472F-A5A7-7796CFBDA2B6.jpeg
Jag har fått sticklingen från en snäll granne! Ingen aning om vad det är för sorter, men håller tummarna för att de ska trivas!
Hade innan en annan sort som en annan snäll granne delat med sig sticklingar av, men den överlevde inte sommaren när jag var bortrest och vattningen som blomvakten gav. Nu hoppas jag plats bättre tur.
 
Har planterat nya sticklingar och omplanterat och klippt lite annat (och tittat på dressyr samtidigt) idag. Ska försöka ta lite fina bilder i morgon. Så får @Scandi se hur bra det gått för de fina sticklingar jag fick.

Och har kommit på att det här med palettblad kan vara praktiskt. Ska på 40-årsfest nästa helg till en arbetskamrat och då vill man ju ha med mig något. Så jag har köpt en fin kruka och ska samplantera några mindre plantor.
 
Har planterat nya sticklingar och omplanterat och klippt lite annat (och tittat på dressyr samtidigt) idag. Ska försöka ta lite fina bilder i morgon. Så får @Scandi se hur bra det gått för de fina sticklingar jag fick.

Och har kommit på att det här med palettblad kan vara praktiskt. Ska på 40-årsfest nästa helg till en arbetskamrat och då vill man ju ha med mig något. Så jag har köpt en fin kruka och ska samplantera några mindre plantor.
Åh vad kul!:D

Det är en klar fördel med paletter! Man kan göra palettsticklingsbuketter och ge bort också.
 
Min samling växer och växer, har ärvt plantor av mormor och köpt några egna och tagit sticklingarna på dom jag har så jag har alla möjliga former och färger och åldrar men hittar inga rosa. Har inte letat aktivt men så fort jag är nära en blomaffär kikar jag efter palettblad. Hade många förr men dom dog av solbrist för att jag alltid har nerdragna persienner. Nu vill jag att dom ska överleva så det är bokstavligen pga mina palettblad som jag numera har solljus hemma på dagtid, något alla tjatat om vore bra för mig men som ingen förutom blommorna lyckats få med mig på 😂

Har mestadels gröna men hittade en jätte fin vinröd i förrgår, aldrig sett en så mörk färg.

Några jag ärvt är som träd, jätte kraftig stam i botten utan blad och sen förgreningar med blad en bit ovanför stammen. Ska dom vara så eller mår dom dåligt av det? Och en jag tagit egna sticklingar till växer så det knakar. Det ser lite festligt ut att den är så hög och det passar där den står, den är 65 cm hög, men borde jag kapa den lite ?
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ny här i forumet och har postat ett inlägg angående den här växten i Palettbladstråden då jag misstänker att det är ett palettblad men...
Svar
12
· Visningar
2 050
Senast: Maria D
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
207
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
680
Senast: cili
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 302
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp