Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Sen ÄR ju de här hästarna såna satans gångartskanoner i vissa fall. Så det behövs liksom inte ridas upp framben genom att rida upp dem i underhalsen med tryck i handen. Bara man lägger dem i balans och lösgör så får man väldigt spektakulär gång i många fall. Men en ball gång som också har balla bakben/bärighet. Dock tar det ju längre tid än om man rider upp dem i högt tryck. Och får man iaf bra betalt för noll bakben så väljer väl ryttarna "good enough"-vägen som snabbt ger dem tävlingsmöjligheter/snabbt kan sälja häst etc.
 
Nu vet jag att min humor är synnerligen trist, men...., vad säger ni om detta när profiler bland ridsporten i Sverige skämtar och gör löje över detta med blå tunga o painface? på facebook. Tänker på den som målat sin tunga blå och bytt profilbild och kommentarerna till det?
Tolkar jag fel? har jag inte rätt uppfattningsförmåga? Själv tycker jag det är vidrigt att skämta om ,tom EL från förbundet är där och skrattar, domare, uppfödare. Jag tycker det är så jävla illa, skämmigt , och ffa hur kommer man åt problemet när delar iaf av toppen skrattar åt de som tycker detta är fel?
 
Nu vet jag att min humor är synnerligen trist, men...., vad säger ni om detta när profiler bland ridsporten i Sverige skämtar och gör löje över detta med blå tunga o painface? på facebook. Tänker på den som målat sin tunga blå och bytt profilbild och kommentarerna till det?
Tolkar jag fel? har jag inte rätt uppfattningsförmåga? Själv tycker jag det är vidrigt att skämta om ,tom EL från förbundet är där och skrattar, domare, uppfödare. Jag tycker det är så jävla illa, skämmigt , och ffa hur kommer man åt problemet när delar iaf av toppen skrattar åt de som tycker detta är fel?
Jag har uppenbarligen också trist humor. Fy så vidrigt beteende. Det gick ju till och med att se att det är helt sant det som visats via den bild @SiZo lyckades plocka ut från FEIs film som länkades tidigare i tråden. Det blir ju så man börjar undra om det gillar att misshandla sina hästar eftersom de skrattar med andra som gör det?
 
Nu vet jag att min humor är synnerligen trist, men...., vad säger ni om detta när profiler bland ridsporten i Sverige skämtar och gör löje över detta med blå tunga o painface? på facebook. Tänker på den som målat sin tunga blå och bytt profilbild och kommentarerna till det?
Tolkar jag fel? har jag inte rätt uppfattningsförmåga? Själv tycker jag det är vidrigt att skämta om ,tom EL från förbundet är där och skrattar, domare, uppfödare. Jag tycker det är så jävla illa, skämmigt , och ffa hur kommer man åt problemet när delar iaf av toppen skrattar åt de som tycker detta är fel?
Låter som ett väldigt barnsligt beteende, pinsamt för förbundet.
 
Nu vet jag att min humor är synnerligen trist, men...., vad säger ni om detta när profiler bland ridsporten i Sverige skämtar och gör löje över detta med blå tunga o painface? på facebook. Tänker på den som målat sin tunga blå och bytt profilbild och kommentarerna till det?
Tolkar jag fel? har jag inte rätt uppfattningsförmåga? Själv tycker jag det är vidrigt att skämta om ,tom EL från förbundet är där och skrattar, domare, uppfödare. Jag tycker det är så jävla illa, skämmigt , och ffa hur kommer man åt problemet när delar iaf av toppen skrattar åt de som tycker detta är fel?

Är det någon som har trist "humor" så är det ju upphovspersonen till detta och de som gillar det, hoppas verkligen att någon eller flera ifrågasätter vad det "lustiga" är?!
 
Fast då är man, utan att på något sätt alls försvara hård ridning, där igen och undrar hur originalbilden såg ut.
Sedan kan man undra om inte dessa hästar, som då skulle ridas med så väldigt mycket kraft, inte skulle bli ganska hårda i munnen? Hårda munnar brukar visa sig i styva stela nackar, tänker jag, á la gamla tiders dressyrhästar som inte var eftergivna någonstans. Kan man rida ett GP program med en häst som är hård i munnen?
Eller är egentligen så illa att var och varannan häst, både tävlingshästar och "mullehästar" som rids överhuvudtaget (med bett) faktiskt får missfärgad tunga i olika situationer? Bara lite funderingar...

Jag undrar också vad du menar med hård mun. Inom ridsport används det väl för att mena en häst som inte svarar känsligt på bettet, inte med tron att det faktiskt skapas förhårdnader i munnen. Skador kan förekomma ja, men munnens vävnad kan aldrig bli okänslig om du inte förstör nerverna. Om du menar hård mun som att de hittar knep till att undvika bettets inverkan, så förstår jag nog mer.
Men jag tror att tala om en häst med "hård mun" är att översimplifiera varför felaktigt ridna hästar inte är lösgjorda. Det är inte roten till problemet.

Missfärgning av bett, nej det ser jag inte hur det skulle vara aktuellt.
 
Japp. Som skrattar åt när en uppfödare målat tungan blå och sitter o gapar. Är det för att belysa allvaret. ? Hur är det ens tillåtet ? Och domare?
Ta screenshots och skicka till folk högre upp i förbundet. En sån person borde verkligen inte sitta i ett hästvälfärdsråd, det är ju uppenbart att den personen inte passar på den posten.
Aftonbladet är säkert också intresserade av sådana screenshots och info
 
Ta screenshots och skicka till folk högre upp i förbundet. En sån person borde verkligen inte sitta i ett hästvälfärdsråd, det är ju uppenbart att den personen inte passar på den posten.
Aftonbladet är säkert också intresserade av sådana screenshots och info
Bättre skicka det bara till AB
Förbundet håller väl de sina om ryggen det är väl förbundet som utsett dom
 
Ska göra det.

En kvinna skriver: Blue tongue och pain face, rekommenderar omedelbar uteslutning. varav 3 skrattsmileys varav en gapskratt.

EL: Svarar med gapskratt.

En känd kvinnlig tränare: En smiley som musklar armarna men som har en blomma som huvud.


.....
En domare på uppgång från msv a: Bästa på länge

och utöver det skämt om amputation av tungan, mm etc.

Hur faan kan de hålla på o raljera om en händelse som detta i den sport de säger sig älska.:mad: Och flera av dess bla skribenten har ju en ryttare till sina hästar som utbildar dem och som inte har så skön utbildning, bara framåt och stress, och nos bakom.
 
Inte nog med det. Inlägget där skribenten räcker ut sin blåa tunga gillas av 134 personer - från hästvärden, varav ( minst) 4 st Grand Prixdomare varav en jobbar på förbundet, en uppsjö av andra domare på varierande nivå, ryttare, bla en som förut skrivit på buke,
 
Är det någon mer än jag som läst det?
Jag har läst det. Jag är synisk, luttrad och har ingen högre tilltro till mänskligheten, läs framförallt ridpsortvärlden. Men det här inlägget och reaktionerna på det fick mig faktiskt att trilla baklänges.
Det är så jävla absurt att folk kan sitta och skämta om det. Tillika personer på uppsatta positioner. Helt absurt att de inte ser hur extremt olämpligt beteende det är. Är man så jävla korkad att man inte ens inser hur olämpligt beteendet är, då bör man verkligen inte inneha någonsomhelst position i samhället där man har någon makt eller inflytande.
 
Men det är ju jättekonstigt, hur ska de kunna utbilda domare och deras uppförande när de sitter och gapskrattar åt detta? Jag känner att göra sig lustig över detta och raljera är som att stötta ryttarnasom blir påkomna med blå tungor eller hård hand och kraftigt gapande mun också för den delen. Och annat också.:mad:
 
Men det är ju jättekonstigt, hur ska de kunna utbilda domare och deras uppförande när de sitter och gapskrattar åt detta? Jag känner att göra sig lustig över detta och raljera är som att stötta ryttarnasom blir påkomna med blå tungor eller hård hand och kraftigt gapande mun också för den delen. Och annat också.:mad:
Det är väl därför vi har kommit dit vi är idag?
Det är systemfel i översta skiktet och ingen vågar gå emot
 
Nu har jag också läst och utan att bidra med namn så kan jag säga att mina fördomar förde mig lite snett, jag utgick från att den som är så hål i huvudet-dum så den alls lägger ut ett sånt inlägg måste vara en man av typen "hö hö hö"-flåsroligheter med grava analytiska + empatiska brister. Men inte ens den lilla tron på den kvinnliga delen av mänskligheten fick jag ha kvar.
 
Inte nog med det. Inlägget där skribenten räcker ut sin blåa tunga gillas av 134 personer - från hästvärden, varav ( minst) 4 st Grand Prixdomare varav en jobbar på förbundet, en uppsjö av andra domare på varierande nivå, ryttare, bla en som förut skrivit på buke,
...och så anser folk att fotografen skulle ha gått till överdommaren istället för att skicka bilderna till Aftonbladet :idea: Systemfel var ordet, sa Bull
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
169
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 065
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
187
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp