Patrik Kittels hästar tappade syret i tungan

Dressyrstjärnan Patrik Kittels häst tappade syret i tungan under två världscuptävlingar.
På en serie bilder som Sportbladet har tagit del av avslöjas att han och flera andra toppryttare sätter för hårt tryck i munnen på sina hästar.
– Tungan är ju blålila. Så ser inte en frisk tunga ut, säger Christine Levring, veterinär.
– Jag förstår att bilderna kan väcka frågor, säger Patrik Kittel till Sportbladet
 
Tror att de är så skickliga att i samma ögonblick de skulle få låga poäng skulle det se helt annorlunda ut. Vet inte riktigt vad jag tycker om att jag tror det.
Jag tror också det. Vi människor (och alla andra djur med inlärningsförmåga) har en häpnadsväckande benägenhet att bete oss just så som vi belönas för. Grundläggande beteendevetenskap, liksom. Rid på kraft och flashighet --> få höga poäng och vinn tävlingen kontra Rid på mjukhet, bärighet och harmoni --> få lägre poäng och hamna en bit ner i resultatlistan. Det ÄR så det ser ut idag och det är där en (stor!) förändring måste till. Ryttarna kommer inte att ändra sin ridning på tävling förrän de belönas för den sortens ridning vi vill se! (och jag är HELT övertygad om att de faktiskt KAN rida betydligt mjukare om det belönas)
 
va väl en av bilderna? Resten är ju från en annan tävling. Om man vill bestrida bevisen så tycker jag man borde plocka fram från den tävling som dom värsta bilderna är ifrån. Jag tycker inte ridning skall se ut på det viset. Behöver inte se en blå tunga för att tycka det är så långt ifrån vad jag anser dressyr skall vara. Men jag tycker också alltid hans hästar ser spända ut.

Jag tycker inte heller det ska se ut så. Men det blir lite knepigt tycker jag. För bilderna ovan plus annan bild från tävlingen där tungan var missfärgad på bild, visar ju tvärtom en häst som ser rätt nöjd ut, med sluten mun och läppstift. Hade varit bra att se hela uppvisningen men den finns kanske någonstans? Och inte bara bilder från ett enskilt moment. Även om hästen aldrig ska behöva se ut så som "tung-bilden" så kan man undra vad som hände i just det momentet, menar jag. Eller var det bilden på den betydligt gladare hästen som var ett undantag?
 
Jag tycker inte heller det ska se ut så. Men det blir lite knepigt tycker jag. För bilderna ovan plus annan bild från tävlingen där tungan var missfärgad på bild, visar ju tvärtom en häst som ser rätt nöjd ut, med sluten mun och läppstift. Hade varit bra att se hela uppvisningen men den finns kanske någonstans? Och inte bara bilder från ett enskilt moment. Även om hästen aldrig ska behöva se ut så som "tung-bilden" så kan man undra vad som hände i just det momentet, menar jag. Eller var det bilden på den betydligt gladare hästen som var ett undantag?
Vi har nog lite olika definitioner på nöjd :angel: för jag ser painface. läppstift kommer för dom inte kan svälja saliv ordentligt.

b3f1fae482cec1c3c950f0c7cc051b50.png
2d8df99f5aa429dbe00ac93a2bfb9b0c.png
915356e7aab5d5719b9661f7f4d94055.png
226a0855cc2b264d71475ae6eeff1142.png
 
Som jämförelse med Carl Hedins häst som också rids på en stor arena i en krävande klass.

Tycker inte alls den visar pain face, men ser ut som den är koncentrerat på uppgiften och mycket händer runt, tycker den har ett helt annat uttryck än hästen ovan, ser mjuk ut. Hade hellre sett mer av denna typen av ridning på elit nivå:

b61f4a3ae750118618610685a565f634.png
6b94ab7e7493b422cdce463f804740ee.png
 
Som jämförelse med Carl Hedins häst som också rids på en stor arena i en krävande klass.

Tycker inte alls den visar pain face, men ser ut som den är koncentrerat på uppgiften och mycket händer runt, tycker den har ett helt annat uttryck än hästen ovan, ser mjuk ut. Hade hellre sett mer av denna typen av ridning på elit nivå:

b61f4a3ae750118618610685a565f634.png
6b94ab7e7493b422cdce463f804740ee.png
På bild två här ser man också det som jag skulle vilja se och som @tuaphua varit inne på flera gånger, nämligen en stångtygel som INTE har en massa kraft i sig. Om det här är från tävlingarna i Scandinavium i år, så såg jag ritten i sin helhet och tyckte det var väldigt mjukt, harmoniskt och hästvänligt överlag. Men inte flashigt. Han fick runt 64% och gick inte vidare till att få rida küren. Nu fanns det förvisso annat som också drog ner poängen, inte bara "brist på flashighet" men jag tycker ändå det är talande för nuvarande sätt att döma att en av de mest harmoniska ritterna fick så dåligt betalt.
 
Den gapar ju på vissa och de här bilderna lär vara utvalda med omsorg eftersom de är ett försvarstal. Det jag sett av PK är att hästen gapar mycket under hans ritter.

Jag försvarar definitivt ingen dålig ridning. Men tycker det blir knepigt med stillbilder. För samtidigt som man visar en bild där hästen ser djupt olycklig ut så finns det andra bilder som visar samma häst under samma uppvisning med helt annat uttryck. Och man vet inte i vilket sammanhang bilderna är tagna, alltså vilken sekvens av uppvisningen. Var det genomgående motstånd, eller hände nåt i just den sekvensen?
Jag har t.ex. en bild på min häst från i somras som visar en djupt bekymrad häst som är orolig i munnen. Den som bara ser bilden skulle absolut kunna anklaga mig för hård ridning, stenhårt åtdragen nosgrimma, häst som förtvivlat försöker undkomma den hårda handen. Medan verkligheten var den att hästen var djupt upprörd över störande moment precis intill ridbanan, hon höll på att krypa ur skinnet verkligen. Nosgrimman sitter löst och jag rider med väldigt mjuk hand, typ sytråd. Hästen tuggar och joxar vilket hon gör när hon blir så upprörd (hon är lättstörd), aldrig annars.

Så återigen, jag försvarar verkligen ingen hård ridning, men är kluven till bilder som visas då det går att få till annat än vad som faktiskt visas. Men kanske finns det filmer också från tävlingen ifråga? Får kolla för är nyfiken på hur det såg ut.
 
Vi har nog lite olika definitioner på nöjd :angel: för jag ser painface. läppstift kommer för dom inte kan svälja saliv ordentligt.

Man får skilja på överdrivet skum och läppstift. Överdrivet skummande beror på det du säger. Läppstift brukar, enligt min erfarenhet, komma när hästen är lösgjord och nöjd i munnen, nöjd med bett och hand.
Jag ser inget överdrivet skummande på dina bilder.

Du får gärna också förklara hur du definierar "pain face" utifrån bilderna så jag förstår hur du menar.
 
Jag försvarar definitivt ingen dålig ridning. Men tycker det blir knepigt med stillbilder. För samtidigt som man visar en bild där hästen ser djupt olycklig ut så finns det andra bilder som visar samma häst under samma uppvisning med helt annat uttryck. Och man vet inte i vilket sammanhang bilderna är tagna, alltså vilken sekvens av uppvisningen. Var det genomgående motstånd, eller hände nåt i just den sekvensen?
Jag har t.ex. en bild på min häst från i somras som visar en djupt bekymrad häst som är orolig i munnen. Den som bara ser bilden skulle absolut kunna anklaga mig för hård ridning, stenhårt åtdragen nosgrimma, häst som förtvivlat försöker undkomma den hårda handen. Medan verkligheten var den att hästen var djupt upprörd över störande moment precis intill ridbanan, hon höll på att krypa ur skinnet verkligen. Nosgrimman sitter löst och jag rider med väldigt mjuk hand, typ sytråd. Hästen tuggar och joxar vilket hon gör när hon blir så upprörd (hon är lättstörd), aldrig annars.

Så återigen, jag försvarar verkligen ingen hård ridning, men är kluven till bilder som visas då det går att få till annat än vad som faktiskt visas. Men kanske finns det filmer också från tävlingen ifråga? Får kolla för är nyfiken på hur det såg ut.
Då kanske du ska sätta dig och titta igenom ett antal av ritterna PK gjort. De finn slätt tillgängliga på nätet. Du kommer då se själv att det inte rör sig om negativt utvalda bilder. Just nu sitter du och försvarar usel ridning, ridning där en hård hand är basen.
 
Detta är inte ”rocket science” det handlar faktiskt bara om att släppa 5-10 cm på stångbettets tyglar och öka nosgrimmans omkrets med 2-3 cm.

Eliten slarvar och det finns ideell och betald personal som skyddar slarvet. Sen får vi se vem som vinner, säkert ungefär samma som tidigare för detta har alla lärt sig inom ridsporten.
 
Detta är inte ”rocket science” det handlar faktiskt bara om att släppa 5-10 cm på stångbettets tyglar och öka nosgrimmans omkrets med 2-3 cm.

Eliten slarvar och det finns ideell och betald personal som skyddar slarvet. Sen får vi se vem som vinner, säkert ungefär samma som tidigare för detta har alla lärt sig inom ridsporten.
Det är inte slarv, det är systemstik. Folk rider som reglementet tillåter och föreskriver för att få maximala poäng, åtminstone de som når framgång på hög nivå.
 
Det är inte slarv, det är systemstik. Folk rider som reglementet tillåter och föreskriver för att få maximala poäng, åtminstone de som når framgång på hög nivå.
Ja, jag tror som du (tyvärr!). För att man ska få de höga poängen så "behöver" hästen vara flashig och då "behöver" man rida med mer tryck i handen och då "behöver" man dra åt nosgrimman för att hästen inte ska gapa. Helt j-a bedrövligt, men det innebär att det måste till en radikal förändring i hur domarna dömer för att ridningen ska bli annorlunda.

På islandssidan hade vi för ett gäng år sedan (runt 10 kankse?) en rejäl uppdatering av domarhandledningen. Den blev mycket tydligare, tog mycket mer hänsyn till ridningen, kontakten och hästens form snarare än bara aktion och flashighet. Det infördes också "brandväggar" av typen "om det här felet förekommer så kan poängen inte bli högre än 6,0". Det här ledde såklart till en del gråt och tandagnisslan bland många ryttare under första säsongen, men sen accepterade folk vad som gällde och det blev förhoppningsvis en förbättring för både sporten och hästarna (även om det finns en del kvar att göra också inom islandssporten såklart). Jag tänker mig att en liknande förändring på dressyrsidan inte vore så dumt!
 
Då kanske du ska sätta dig och titta igenom ett antal av ritterna PK gjort. De finn slätt tillgängliga på nätet. Du kommer då se själv att det inte rör sig om negativt utvalda bilder. Just nu sitter du och försvarar usel ridning, ridning där en hård hand är basen.

Då får du nog faktiskt läsa mer noggrant. Jag försöker se saker från olika håll innan jag dömer.
 
Ja, jag tror som du (tyvärr!). För att man ska få de höga poängen så "behöver" hästen vara flashig och då "behöver" man rida med mer tryck i handen och då "behöver" man dra åt nosgrimman för att hästen inte ska gapa. Helt j-a bedrövligt, men det innebär att det måste till en radikal förändring i hur domarna dömer för att ridningen ska bli annorlunda.

På islandssidan hade vi för ett gäng år sedan (runt 10 kankse?) en rejäl uppdatering av domarhandledningen. Den blev mycket tydligare, tog mycket mer hänsyn till ridningen, kontakten och hästens form snarare än bara aktion och flashighet. Det infördes också "brandväggar" av typen "om det här felet förekommer så kan poängen inte bli högre än 6,0". Det här ledde såklart till en del gråt och tandagnisslan bland många ryttare under första säsongen, men sen accepterade folk vad som gällde och det blev förhoppningsvis en förbättring för både sporten och hästarna (även om det finns en del kvar att göra också inom islandssporten såklart). Jag tänker mig att en liknande förändring på dressyrsidan inte vore så dumt!

Fast det finns redan riktlinjer, eller bedömningskriterier, inom dressyrsporten också. Dvs om följande fel sker blir betyget max 5, eller om det där händer så ska 0.5-1 betyg dras av, osv osv. Sedan hur det följs är en annan femma.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Sportbladet har tagit del av en mängd bilder som avslöjar hur flera toppryttare i dressyr sätter för högt tryck i munnen på sina hästar...
Svar
0
· Visningar
193
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Patrik Kittel förbereder sig just nu för världscupfinalerna i Riyadh. För drygt en månad sedan stormade det kring dressyrryttaren efter...
Svar
15
· Visningar
2 156
  • Artikel
Hästnyheter Efter att ha sett en rad bilder på bland andra Patrik Kittels, Isabell Werths och Charlotte Frys hästar har Sportbladet konsulterat...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp