Bukefalos 28 år!

Person påstår sig ha ett företag?

MiaMaria

Trådstartare
Jag har stött på en person säger att hen har ett företag som hen drivit i 7 år, hen har också 2 anställda. När jag funderade på att anlita personen för ett jobb googlade jag hen. Det visar sig att hen inte har något företag, eller engagemang i något företag. Hen påstår sig arbeta som underleverantör till flera större bolag. När jag kollar upp med Skattemyndigheten har hen haft noll i inkomst 2017... Visst skulle jag hitta hens företag om det fanns något? Eller kan man äga ett företag utan att det syns någonstans?
 
Man kan inte driva ett företag utan att det syns eftersom man måste ha F-skattsedel och momsregistreringsbevis.

Ja exakt, det var det jag tänkte. Dock är personen väldigt övertygande... eller kanske manipulativ... Har inte frågat hen rakt på sak men ska göra det.
 
Då ska du kunna hitta det på bolagsverket. Skicka PM till mig med namn på företag kan vi söka med

Tusen tack, men jag vill inte lämna ut något namn. Företagsnamnet finns inte, jag har sökt på personen men hen finns inte heller i bolagssammanhang. Skumt.
 
Det är Bolagsverket du får kolla på, en googling behöver inte hitta rätt och man måste inte ha en registrerad inkomst för att man har ett företag. Sen kan ju även ett bolag vara registrerat med ett annat namn än det namn som används ”utåt”.
 
Det är Bolagsverket du får kolla på, en googling behöver inte hitta rätt och man måste inte ha en registrerad inkomst för att man har ett företag. Sen kan ju även ett bolag vara registrerat med ett annat namn än det namn som används ”utåt”.

Ja det var väl lite det jag var inne på. Tänker du en annan persons namn?
 
Om det är en enskild firma som han har gett ett namn är det inte säkert att du hittar något om du söker på företagets namn, själva namnet behöver nämligen inte vara registrerat.

Har du googlat på hans eget namn?

Om han har enskild firma och inte gör någon vinst så finns det inget inkomst hos Skatteverket.

Men det kan också vara en lurendrejare, finns ju tyvärr en del sånna.

Här kan du iaf kolla om han har F-skatt
https://www.skatteverket.se/privat/...agsinformation.4.3810a01c150939e893f3e69.html
 
Om det är en enskild firma som han har gett ett namn är det inte säkert att du hittar något om du söker på företagets namn, själva namnet behöver nämligen inte vara registrerat.

Har du googlat på hans eget namn?

Om han har enskild firma och inte gör någon vinst så finns det inget inkomst hos Skatteverket.

Men det kan också vara en lurendrejare, finns ju tyvärr en del sånna.

Här kan du iaf kolla om han har F-skatt
https://www.skatteverket.se/privat/...agsinformation.4.3810a01c150939e893f3e69.html

Tack! Jag har googlat på både företagsnamnet (som hen uppgett) och på hens namn och personnr. Jag har kollat allabolag, ratsit och några till... Jag misstänker att personen inte talar sanning, men vet inte varför man skulle ljuga om en sån sak...

Hen har uppgett att hen har enskild firma, och jag tänker att det måste väl ändå finnas en inkomst om hen har många uppdrag och dessutom två anställda. hen har uppger att hen kommer att starta AB i sommar då hen har så mycket att göra. Har lovat flera personer arbete...
 
Om hen har ett handelsbolag, är det någon skillnad då? Företaget måste väl ändå vara registrerad på hen?
 
Om hen har ett handelsbolag, är det någon skillnad då? Företaget måste väl ändå vara registrerad på hen?

Det är skillnad, handelsbolag är en egen juridisk person med eget organisationsnummer och det är på bolaget f-skatt och arbetsgivarregistrering står, dvs du ser inget på privatpersonen.

Jag vet inte hur man tar reda på om någon är delägare i handelsbolag men då borde det finnas ett namn på bolaget och man borde hitta något på det när man googlar. Om bolaget går med vinst så syns det på delägarnas inkomstdeklarationer men om det går dåligt blir det inget överskott att betala skatt på.

Angående varför man skulle låtsas att man har företag så kan det vara för att man vill verka som att man har en vit, laglig verksamhet medan man egentligen kör svart.

Var der här någon som du känner väl?
 

Liknande trådar

Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 190
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 620
Senast: Petruska
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 296
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Jag har pluggat fram till nu den 11 juni, då avslutas min sista kurs. Jag har under studietiden jobbat extra via ett bemanningsföretag...
Svar
12
· Visningar
1 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Barmarksdrag/canicross
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp