Resa till Island off-season.

Stinaelin

Trådstartare
Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt.
Vi funderar nu på att åka under vintern eller vår-vintern eller senhösten. Är det något ni skulle rekommendera?

Vi är intresserade av naturen, varma källor och bad, men också valskådning och kanske norrsken om vi har tur? Rida islandshäst och uppsöka fräcka sevärdheter står väl också på önskelistan.

Vi har varit där förut på sommaren och sett den sidan av Island, med valsafari där vi främst såg vikvalar, lunnefåglar och andra fina sjöfåglar. Vi har besökt Thorsmörk, Heimaey, Gullfoss, Strokkur, Thingvellir och Reykjavik. Inte varit runt ön, utan bara den syd-västra delen. Eftersom färjan går till Seydisfjördur så kommer vi ju automatiskt se mer av ön denna gång. '

Så bomba mig med tips om dels vad vi kan se och göra förutom det vi redan gjort, samt när ni skulle rekommendera att göra detta, om inte mitt i sommaren.

Tack! :bow:
 
Jag har jobbat på Island, under sommaren hade vi turridning på gården men den stängde off season så turridningshästarna hade semester. Tror samma gäller mycket, så kolla i god tid att de grejer ni vill göra inte har stängt. Boka i förväg på allt! Och hyr en stor bil med fyrhjulsdrift. Räkna med att vissa (mindre) vägar inte är framkomliga eller har stängt.

Vintern skulle jag nog helt avråda från om ni vill se sevärdheter, det kan vara så mycket snö att ni inte alls kommer fram till dem, varken med bil eller sista biten till fots. Och dålig täckning på mobilerna..
 
Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt.
Vi funderar nu på att åka under vintern eller vår-vintern eller senhösten. Är det något ni skulle rekommendera?

Vi är intresserade av naturen, varma källor och bad, men också valskådning och kanske norrsken om vi har tur? Rida islandshäst och uppsöka fräcka sevärdheter står väl också på önskelistan.

Vi har varit där förut på sommaren och sett den sidan av Island, med valsafari där vi främst såg vikvalar, lunnefåglar och andra fina sjöfåglar. Vi har besökt Thorsmörk, Heimaey, Gullfoss, Strokkur, Thingvellir och Reykjavik. Inte varit runt ön, utan bara den syd-västra delen. Eftersom färjan går till Seydisfjördur så kommer vi ju automatiskt se mer av ön denna gång. '

Så bomba mig med tips om dels vad vi kan se och göra förutom det vi redan gjort, samt när ni skulle rekommendera att göra detta, om inte mitt i sommaren.

Tack! :bow:
Inga tips om island men känner många som kör båt på Nordsjön, det är ingen höjdare i okt-februari. Så ni har med det i beräkningen också!
 
Jag avråder också från Island mitt i vintern, iaf om man vill åka runt på ön ,det kan bli riktigt kallt runt -30 med mkt snö. Är egentligen ingen som frivilligt ger sig ut på att köra runt på ön då, många lokala har riktiga stora monsterbilar om dom ska ge sig ut.

Har ridit där på hösten och redan då var det bitande kallt, det finns ju inte så mkt växtlighet på ön så börjar det blåsa (fritt blås), är blött och runt 10 grader blir det,...KALLT! 😅

Misstänker det är mkt ute på ön som stänger ner när det är lågsäsong , jag höll mig mest inne i Reykjavik då och där håller ju det mesta igång som vanligt året om. Jul i Reykjavik är mysigt 🥰

Blå lagunen är mäktigt på vintern med varma vita moln av ånga, snö och svarta lavastenar + strålkastare i mörkret. Drömmer mig ofta tillbaka dit 😁👌

Om man är ute och kör och blir sugen på fish and chips tipsar jag om Mias country van som ligger nära Skogafoss👌💯
 
Såg nu att färjan från Danmark inte går till island november-mars, det finns nog en anledning till det 😂. Men blev själv väldigt sugen på att ta båten till Färöarna nästa vår/sommar :) tack för idén!
Finns nog en väldigt god anledning till det, ja! Nordsjön under vinterhalvåret är inte nödvändigtvis något man vill uppleva.
 
Jag har varit på Island i början på november. Då var det höst i Reykjavík och hade börjat bli vinter på höglandet. Vi bodde i Reykjavík och gjorde utflykter med hyrd bil - gyllene cirkeln, blå lagunen och till en hästgård mellan Selfoss och Hella där vi bokat ridning. Jag hade nog inte velat åka senare än vi gjorde pga dagsljuset, det blir lite för lite av den varan senare i november och i december-januari. Hade dock gärna åkt vårvinter eller tidig vår!
 
Höst eller vårvinter skulle jag satsa på. Kanske allra helst i slutet på september, om ni orkar vänta med resan minst ett år.
Norrskenschanserna är ofta mycket bra kring höstdagjämning och vårdagjämning. Faktiskt minst lika bra som mitt i vintern. Det är det många som inte vet.
 
Om ni vill ta båt dit så hade jag gjort den resan på sommaren och tagit flyget denna säsongen. Inte roligt område att vara ute på öppet hav på under vintersäsongen.
 
Jag har hört att dessa kör året runt;
https://www.smyrilline.dk/
Inte från 25 november till 15 mars enligt deras seglingsplan.

Hurudan bil har ni @Stinaelin ? Island på vintern kräver nog fyrhjulsdrift. Och det kan vara vinter ännu i maj, jag kommer så väl ihåg en bekant som beskrev sin islandsresa i maj, då hon, enligt egen utsago, höll på frysa ihjäl, och då höll hon sig i Reykjaviktrakten, inte uppe på fjällen på landet långt från allt.
 
Inte från 25 november till 15 mars enligt deras seglingsplan.

Hurudan bil har ni @Stinaelin ? Island på vintern kräver nog fyrhjulsdrift. Och det kan vara vinter ännu i maj, jag kommer så väl ihåg en bekant som beskrev sin islandsresa i maj, då hon, enligt egen utsago, höll på frysa ihjäl, och då höll hon sig i Reykjaviktrakten, inte uppe på fjällen på landet långt från allt.
skumt... när jag sökte förut så kom det upp resor men inte nu...
men då blir det ju enklare val för TS i alla fall... :)
 
skumt... när jag sökte förut så kom det upp resor men inte nu...
men då blir det ju enklare val för TS i alla fall... :)
Så tolkar i varje fall jag den texten jag ringade in :) Screenshot_20231002_095351_Drive.jpg
 
För att få upp ögonen för platser och små sevärdheter som kanske inte är de som syns i turistbroschyrerna vill jag tipsa om att UR-play har massor av mysiga isländska reportageprogram.
Lycka till med er resa, jag är också sugen på att ta mig dit snart!
 
Avråder också ifrån att åka vintertid. Vädret är oftast ingen höjdare och som ngn tidigare nämnt, vägarna kan med kort varsel stängas av och hållas stängda i flera dagar om de passerar över fjäll och berg. De få timmarna dagsljus är lätt räknade och med dåligt väder är det väldigt mörkt mest hela tiden 😅
Tråkigt att vilka åka på semester och uppleva men istället bli fast på hotell eller liknande.
 
Tack för alla svar och tips! :heart

Vi överlägger för och nackdelar med att inte åka på sommaren, vi får se hur det landar. Men nu har vi mer kött på benen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp