Bukefalos 28 år!

Ridskolor har viktgräns för ryttare – elever som är för tunga har tvingats sluta rida

Väger du över 90 kilo kan det bli stopp på flera ridskolor i Västra Götaland. De har infört en viktgräns – trots att det strider mot både Riksidrottsförbundets och Svenska Ridsportförbundets riktlinjer.
– Man vill inte exkludera någon men hästarna kommer i första hand, säger Magdalena Rubensson Zäll, ridskolechef på Tibro Ryttarförening.
 
Jag tycker det är mer konstigt i artikeln som var i nyheterna innan idag, där det stod "Att ridskolor har en viktgräns för att de ser till djurens bästa är inget förbundet rekommenderar" (generalsekreterare ridsportförbundet). Vad tycker ridsportförbundet att ridskolorna ska göra då, för att säkerställa att hästarna inte far illa av för stora ryttare?
"Att matcha häst och ryttare behöver ses oerhört mycket bredare än bara vikt", ja, men i slutändan kommer det ju ändå finnas en gräns på hur mycket en häst ska bära?

( https://www.bukefalos.se/threads/sv...s-viktgraens-strider-mot-vara-regler.1526979/ )
 
Men hur känslig och ömtålig kan den nutida människan vara egentligen?! Hur kan ridsportförbundet inte våga tala klarspråk om att det finns gränser för vad man kan väga om man vill rida? Var kommer den här otroliga förklenande synen på människor ifrån, som syns inte bara i den här frågan (inte bara från ridsportförbundet menar jag, utan även andra ställen i samhället) ? Personligen tror jag mer om människor. Om någon tar anstöt av hårda fakta så tänker jag att det är ett personligt problem och inte exempelvis en ridskolas.
Viktgränser finns överallt, på goda grunder, och att rida på hästar får ju aldrig ske på bekostnad av djurets väl och ve. Det vore intressant att höra vad ridsportförbundet menar att man ska göra för att "matcha häst och ryttare" när man inte har någon häst som kan bära mer än 90 kg. och ryttaren väger 105!
 
Jag tycker det är mer konstigt i artikeln som var i nyheterna innan idag, där det stod "Att ridskolor har en viktgräns för att de ser till djurens bästa är inget förbundet rekommenderar" (generalsekreterare ridsportförbundet). Vad tycker ridsportförbundet att ridskolorna ska göra då, för att säkerställa att hästarna inte far illa av för stora ryttare?
"Att matcha häst och ryttare behöver ses oerhört mycket bredare än bara vikt", ja, men i slutändan kommer det ju ändå finnas en gräns på hur mycket en häst ska bära?

( https://www.bukefalos.se/threads/sv...s-viktgraens-strider-mot-vara-regler.1526979/ )
Frågan är ju vilken häst ridsportförbundet tycker man ska matcha 95 kg otränad och obalanserad ryttare med? För det är ju inte så att alla tunga ryttare med automatik rider fantastiskt. Blir lite trött på ”Jomen om man är balanserad går det bra ändå!” - ja, men om man inte är det då? Ska man köpa in en percheron enbart till den ryttaren då, eller vad? Vem ska bekosta den?
 
Frågan är ju vilken häst ridsportförbundet tycker man ska matcha 95 kg otränad och obalanserad ryttare med? För det är ju inte så att alla tunga ryttare med automatik rider fantastiskt. Blir lite trött på ”Jomen om man är balanserad går det bra ändå!” - ja, men om man inte är det då? Ska man köpa in en percheron enbart till den ryttaren då, eller vad? Vem ska bekosta den?
KL

Det räcker med en nordsvensk av de grövre slaget, eller en ardenner.

De kan hantera 95 kg obalanserat om de själva är tränade.

Friska, långlivade, lättfödda (Nordsvensk i varje fall), arbetsvilliga och lätta att träna, samt billiga i inköp.

Det finns ett utbud att köpa från, och de kan också ridas av andra. T.ex. av de nybörjare som tycker det är högt och läskigt 170 cm upp. Allt det som görs under de första åren som ryttare fungerar utmärkt på sådana hästar.

Ett mycket stort problem i sammanhanget är att ridskolorna är smockfulla med icke-viktbärande hästar av halvblodstyp och sportponny-typ, och att viktbärande hästar och ponnyer är underrepresenterade.
 
Frågan är ju vilken häst ridsportförbundet tycker man ska matcha 95 kg otränad och obalanserad ryttare med? För det är ju inte så att alla tunga ryttare med automatik rider fantastiskt. Blir lite trött på ”Jomen om man är balanserad går det bra ändå!” - ja, men om man inte är det då? Ska man köpa in en percheron enbart till den ryttaren då, eller vad? Vem ska bekosta den?
Jag tror snarare det handlar om att motivera att ridsporten får sin del av pengakakan. Bidragen från stat och kommun kanske dras in om ridsporten inte riktar sig till alla och inte endast folk upp till 80 eller 90 kg.

Och kan inte ridsportförbundet göra det kanske det inte blir några mer pengar i förlängningen.
 
Jag tror snarare det handlar om att motivera att ridsporten får sin del av pengakakan. Bidragen från stat och kommun kanske dras in om ridsporten inte riktar sig till alla och inte endast folk upp till 80 eller 90 kg.

Och kan inte ridsportförbundet göra det kanske det inte blir några mer pengar i förlängningen.

Eller så är det så att ridsporten behöver mer pengar och hjälp att hitta lämpliga hästar för att kunna erbjuda ridning till fler?

Ridsportförbundet kan ju sponsra inköp av dessa viktbärande hästar och se till så att det finns ett utbud av dem. Plus ge ridskolor i ersättning när de behöver bygga större boxar p.g.a. alla stora viktbärande hästar de måste köpa in.
 
KL

Det räcker med en nordsvensk av de grövre slaget, eller en ardenner.

De kan hantera 95 kg obalanserat om de själva är tränade.

Friska, långlivade, lättfödda (Nordsvensk i varje fall), arbetsvilliga och lätta att träna, samt billiga i inköp.

Det finns ett utbud att köpa från, och de kan också ridas av andra. T.ex. av de nybörjare som tycker det är högt och läskigt 170 cm upp. Allt det som görs under de första åren som ryttare fungerar utmärkt på sådana hästar.

Ett mycket stort problem i sammanhanget är att ridskolorna är smockfulla med icke-viktbärande hästar av halvblodstyp och sportponny-typ, och att viktbärande hästar och ponnyer är underrepresenterade.
Det där hör man ofta, att ridskolor borde köpa nordsvenskar. Men har man en ridskola där hästarna hoppar var fjärde lektion, dvs ett par gånger i veckan, så är ju inte en nordsvensk det bästa alternativet, ur hållbarhetssynpunkt. De är inte heller avlade för en bärig, balanserad galopp, och då sliter galoppen på ridbanan. Och det ska de ju hålla för att göra varje dag. Halvbloden håller för det, för de har en annan galopp. Men med draghästraser blir hållbarheten ett problem när man ska vara skolhäst och ridas mest på bana.

Jag tänker att de som tror att nordsvenskar är perfekta ridskolehästar har en ganska luddig uppfattning om vad livet som skolhäst innebär. Det finns anledningar till att ridskolor inte fyller stallarna med dem.

Dessutom vill ju även ridskoleelever rida bra, lämpade hästar. Om man säljer ut halvbloden och istället köper nordsvenskar, så kan man kanske locka tunga, ovana ryttare som inte vill galoppera och hoppa, men man tappar istället de mindre, lättare och mer rutinerade ryttarna. Frågan är om man vill det.
 
Eller så är det så att ridsporten behöver mer pengar och hjälp att hitta lämpliga hästar för att kunna erbjuda ridning till fler?

Ridsportförbundet kan ju sponsra inköp av dessa viktbärande hästar och se till så att det finns ett utbud av dem. Plus ge ridskolor i ersättning när de behöver bygga större boxar p.g.a. alla stora viktbärande hästar de måste köpa in.

Jag tror du missförstår totalt. Bidrag till föreningsvärlden kommer från stat och kommun främst - dvs skattemedel. Risken är att någon noterar att ridsporten utestänger vissa grupper systematisk och då kanske det inte finns inte en krona att fördela. I synnerhet om ridsportförbundet håller föreningar om ryggen som systematiskt utestänger folk.
 
Eller så är det så att ridsporten behöver mer pengar och hjälp att hitta lämpliga hästar för att kunna erbjuda ridning till fler?

Ridsportförbundet kan ju sponsra inköp av dessa viktbärande hästar och se till så att det finns ett utbud av dem. Plus ge ridskolor i ersättning när de behöver bygga större boxar p.g.a. alla stora viktbärande hästar de måste köpa in.
Men vart ska de pengarna komma ifrån? Förbundet har väl inga inkomstkällor utöver medlemmarna?
 
Men vart ska de pengarna komma ifrån? Förbundet har väl inga inkomstkällor utöver medlemmarna?

Jo, staten bidrar också. Om idrottsförbundet och ridsportsförbundet ställer så stora krav på ridskolorna så får de ju ordna fram pengar och hästar.
 
Som stor ryttare kan jag själv se problemet med enstaka större ryttare på ridskola, de behöver ha större sadlar för att ryttaren ska hamna i balans och som tidigare skrivit en annan typ av häst som samtidigt ska klara av belastningen som är bra större än på en privathäst till en stor ryttare.

Jag har lämnat varmblodiga hästar då jag tycker det var svårt att motivera varför jag som större människa skulle sitta på dem och de som ansågs vara mer viktbärande( kort rygg) hade ofta kortare sadelläge vilket gjorde det svårt att hitta en sadel tillräckligt stor för ryttaren men tillräckligt kort för hästen. Därav min nuvarande är ett kallblod ( ardenner) kortare rygg men ändå tillräckligt lång för att få plats med mig och min sadelstorlek. Jag rider max varannan dag och kombinerar detta med tömkörning, långt ifrån den belastning en ridskolehäst kommer upp i.
 
Man kan inte kräva att få champagne när man bara betalar för en öl...
Får man inte det man efterfrågar så kanske man slutar betala helt, om inte annat så av respekt för de som inte får vara med men ändå varit med och betalat. Det vore döden för många ridskolor.
 
Får man inte det man efterfrågar så kanske man slutar betala helt, om inte annat så av respekt för de som inte får vara med men ändå varit med och betalat. Det vore döden för många ridskolor.
Vänta nu här, du menar att om ridskolor inte erbjuder ridning för människor som väger 100 kg, då förlorar de sin social licence to operate? Alltså då vill ingen betala skattepengar?

De flesta som rider på ridskola är kvinnor, och väger inte 100 kg. Jag tror människor är fullt medvetna om att alla kan inte göra allt. Många ridskolor erbjuder t ex inte nybörjarridning alls för vuxna. Bara de som redan kan rida får rida. Men där finns ju inga krav på att jo, alla ridskolor måste erbjuda ridning för alla som vill.
 
Vänta nu här, du menar att om ridskolor inte erbjuder ridning för människor som väger 100 kg, då förlorar de sin social licence to operate? Alltså då vill ingen betala skattepengar?

De flesta som rider på ridskola är kvinnor, och väger inte 100 kg. Jag tror människor är fullt medvetna om att alla kan inte göra allt. Många ridskolor erbjuder t ex inte nybörjarridning alls för vuxna. Bara de som redan kan rida får rida. Men där finns ju inga krav på att jo, alla ridskolor måste erbjuda ridning för alla som vill.
Läs hela kedjan av inlägg så förstår du bättre vad jag menar, men ja jag tror ridsportförbundet är väl medvetna om hur illa det ser ut att exkludera framförallt barn och ungdomar pga vikt och därför har svårt att ställa sig bakom de besluten. Jag tror inte samhället i längden är villiga att betala bidrag om inte alla får vara med. Nu är det inte bara 100+ som är exkluderande utan jag har sett viktgränser på 80 kg+ och då är det rätt många som känner sig träffade och blir exkluderade och inte får vara med. Det blir då i längden svårt att motivera bidrag till verksamheten. Givetvis ska verksamheter kunna sätta vilka viktgränser de vill, men kanske de i framtiden kan komma att finansiera allt själv i framtiden. Vad händer om en förening ansöker om bidrag till ett ridhus och kommunen väljer att lägga pengarna på en idrott/verksamhet som inkluderar alla istället?

Jo det är lite provocerande jag inser det, men ridsportförbundet ställer knappast sig tveksamma pga att de vill jävlas med föreningar och klubbar eller för att de inte tänker på hästvälfärden.
 
Jag tycker fler ridskolor skulle satsa på motionsridning för vuxna. Och därtill passande hästar. Mindre och bärigare. Jag har sett tillräckligt med obalanserade ryttare OCH hästar som skulle må gott av att ambitionen för utbildningsnivån för vuxna ridskoleryttare borde SÄNKAS. Sitta och rida skolor och byten när dom knappt får hästen bärig under nedsutten trav. Jag har själv ridit i flera vuxengrupper och ingen av oss hade "ambitionen" annat än att hålla igång och ha en rolig lektion. Men red i form gjorde vi. Men nu för tiden ska det vara så jäkla seriöst och därför köps det in hästar som knappt dom duktigaste eleverna har något utbyte av.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hur viktbärande en häst eller ponny är beror på storlek, hur den är byggd och vilken typ av muskler den har. – Vår största häst Betty...
Svar
7
· Visningar
1 037
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor har infört en övre viktgräns för sina elever, vilket skapat stort engagemang. Svenska Ridsportförbundet rekommenderar...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor inför viktgräns för sina ryttare. Men det är fel väg att gå enligt Svenska Ridsportförbundet. – Att peka ut vikt på...
Svar
0
· Visningar
147
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp