Bukefalos 28 år!

Rumsväxter 2

Skulle bara titta lite men det blev för svårt att avstå :love:
 

Bifogade filer

  • 20240106_164547.jpg
    20240106_164547.jpg
    260,2 KB · Visningar: 57
Är de där ljusa svåra att sköta?
Vill de ha lampa?
Jag har ingen erfarenhet av varianterna i sig, men det är silverkallor och de är generellt väldigt lättskötta. De kan stå rätt mörkt och kräver väldigt lite i form av vatten osv, samt motståndskraftiga mot ohyra :) Tror inte de vita kräver lampa men mängden klorofyll är ju låg så lite mer ljus än andra silverkallor är nog bra, men de ska tydligen lätt brännas läste jag.

Jag kommer nog ställa den jättevita bredvid mitt kommande växtskåp så den får ströljus från det, eventuellt.
 
jag fortsätter att döda alocasior så chansade och beställde från plantagen ( hade några ovanliga inne men inte så dyra)
De kom lite för snabbt och var inte skyddade mot kylan ( bara några minus men ändå :crazy:) Än så länge lever de, alocasia Melo, amazonica, silver dragon, black velvet

Rörde runt lite lätt i jorden och hittade bulber från Melo, den var kallast då de nog vattnat den innan transport
Har lyckats hålla mina jacklyn, black ninja och sinuata vid liv

Min silver dragon dog dramadöden efter omplantering ( flera bulber sparade), alocasia azlanii samma öde, bulber sparade Pink dragon fick rotröta, lyckades hålla 3 stammar vid liv i leca med vatten, nytt blad har kommit :bow:
Min tidigare Melo hade gula prickar på bladen och efter liten undersökning så satt den fast i nät, försökte hjälpa den, men den dog också dramadöden, lyckades rädda 1 stambit med blad
 
Ljuset börjar komma tillbaka och jag är så sugen på att börja vårfixa lite med växterna. Nya mosspålar är beställda men det tar sååå tid innan de kommer. Vill grejar nu!! :laugh:
 
Blir en tur till stan imorgon, behöver nya växter några gått hädan ehmm.. Så tänkte tråd borde kunna sitta på bra tips.

Clivia och fönsterfikus tydligen mår bäst här, så tips på liknande skulle jag behöva.
Sedan lyckas med en orkide och Fredskalla märkligt nog 😅 , inte nått jag tänkt skaffa extra i första taget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 504
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 541
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 515
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 805
Senast: TinyWiny
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp