Bukefalos 28 år!

Om jag har semester sparad kan företaget dra dagarna för de är för gamla utan att man får ut det i pengar?
Det beror på …
Semester regleras i Semesterlagen men även i kollektivavtal. Ett kollektivavtal får som huvudregel inte vara sämre än semesterlagen.
Om du har rätt till mer semester än 25 dagar och företaget har reglerat hur man får spara överstigande dagar i kollektivavtalet kan det vara så att dagar som sparats och som blir äldre än 5 år kan brinna inne om de inte tas ut.
Om du bara har de lagstadgade 25 gäller semesterlagens regler och då kan de inte brinna inne. Av de lagstadgade 25 semesterdagarna får de betalda dagar som överstiger 20 dagar sparas till ett kommande semesterår. Du får spara i 5 år. De dagar som är äldre än 5 år betalas sedan ut i pengar. Kolla med facket - för du är väl medlem!
 
Senast ändrad:
Hos oss fungerar det så här:

Vi får spara max 5 dagar per år. Man får inte spara och använda sparade dagar samma semesterår. En sparad dag sparas i 5 år och sen betalas den ut i pengar om man inte tagit ut den. Man får alltså alltid ut den antingen i tid eller pengar.
 
Du kan sätta av sparade semesterdagar till pension också på vissa myndigheter.
Jodå det vet vi men nu var frågan vad som händer om jag har sparade dagar som är gamla och inte tar ut dem i ledighet. Om jag inte gör någon åtgärd kan de bara försvinna då eller blir de utbetalda i pengar.
 
Jodå det vet vi men nu var frågan vad som händer om jag har sparade dagar som är gamla och inte tar ut dem i ledighet. Om jag inte gör någon åtgärd kan de bara försvinna då eller blir de utbetalda i pengar.
De ska bli utbetalda.
Har du en någorlunda vettig arbetsgivare så kommer hen att tala om för dig när detta börjar närma sig att du har semesterdagar som löper ut. Hos oss påminner chefen och frågar om vi vill ha ut semestern (om det går) eller pengarna.

Du kan inte både bli av med dagarna och inte få betalt för dem. Du har jobbat ihop dom.
 
Men alltså, inte kan väl arbetsgivaren låta bli att betala ut ersättning för de semesterdagar man inte får spara om man inte får ledigt?
 
Enligt semesterlagen så är både arbetsgivare och arbetstagaren skyldiga att se till att semester tas i tid.
Undantaget för att få ge i pengar ist är dessa och bara dessa:
IMG_7076.jpeg

Så jag pudlar från mitt inlägg att de betalas ut i pengar efter 5 år. Det är tydligen inte så längre.
 
Enligt semesterlagen så är både arbetsgivare och arbetstagaren skyldiga att se till att semester tas i tid.
Undantaget för att få ge i pengar ist är dessa och bara dessa:

Så jag pudlar från mitt inlägg att de betalas ut i pengar efter 5 år. Det är tydligen inte så längre.
Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.
 
Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.
Nej, det brukar inte stå på lönebeskedet, däremot kan man fråga den som har hand om lönerna.
 
Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.
De nya dras alltid först. När de är slut dras de gamla. Chefen/lönekontor kan se hur många som är sparade och vilka som är nya resp gamla.
Hos oss går det automatiskt. Det är ett system som sköter det.
På Decembers lönespec brukar kvarvarande antal dagar stå.
 
Men om det är arbetstagarens skyldighet måste det inte då framgå vilka dagar som är år från år? På vår lönespec står det bara antal dagar inte hur gamla. Iofs har jag alltid fått pengarna utan knussel.
På min lönespecifikation står det hur många timmar semester jag har sparad för varje år samt hur mycket jag har kvar för innevarande år. På förra jobbet stod det antal dagar jag hade sparat för varje år. På nuvarande jobb kan vi dock tex ta halvdag semester så antagligen därför semestern anges i timmar (8 h=1 dag). Har 30 semesterdagar per år.

I övrigt gällande sparade semesterdagar så får vi på mitt jobb ha upp till 50 semesterdagar sparade och det finns ingen tidsgräns. Frågade om det i förra veckan faktiskt då jag är inne på mitt 5e år på bolaget och bla har 10 semesterdagar sparade från mitt första år. Mkt möjligt att detta är reglerat i vårt kollektivavtal.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag kommer ev att byta arbetsgivare, kan nuvarande neka mig att ta ut min sparade semester och istället betala ut den som lön?
Svar
4
· Visningar
578
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 277
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Haft 2,5 vecka av 4 veckors semester, och saknar verkligen jobbet nu. Mina kollegor, att ha något att faktiskt åstadkomma och att känna...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 516
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp