Bukefalos 28 år!

Svarstid kvarka?

Halali

Trådstartare
Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får man själv inte åka till veterinär och hovslagare får inte komma ut och sko osv så det är stressigt när man har en häst som behöver göra båda delar. Jag har googlat sönder mig men lyckas inte hitta ett enda svar om hur lång tid det kan ta att få besked. Någon som är uppdaterad som vet? Är ju typiskt nog röd dag på torsdag och många säkert lediga fredag så är rädd det kommer dra ut på tiden.
Lyckades iofs googla fram att det fanns ett stall som haft kvarka i 39 månader. :crazy:
 
Hovslagare får komma ut och sko. Men de måste följa smittskyddsprotokoll. Bla ta ert stall sist och sanera alla kläder och utrustning efteråt.

(har testat detta med zooepedemicus i stallet). :meh:
 
Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får man själv inte åka till veterinär och hovslagare får inte komma ut och sko osv så det är stressigt när man har en häst som behöver göra båda delar. Jag har googlat sönder mig men lyckas inte hitta ett enda svar om hur lång tid det kan ta att få besked. Någon som är uppdaterad som vet? Är ju typiskt nog röd dag på torsdag och många säkert lediga fredag så är rädd det kommer dra ut på tiden.
Lyckades iofs googla fram att det fanns ett stall som haft kvarka i 39 månader. :crazy:
Jo hovslagare får komma ut, men ska vara en av jordbruksverkets godkända hovslagare. Så kan behöva byta om din nuvarande inte är det.
 
Proverna tog tre dagar för vår del så ni får nog räkna med måndag, ev tisdag. Det är ju en allvarlig sjukdom så nog kan jag tycka att man kan avvakta till exempel hovslagare under tiden man väntar på provsvaren, om det inte är superakut då.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 213
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 617
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 540
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp