Tänka på som nybliven kattägare?

cherie

Trådstartare
Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll.

Jag och min man har gått i kattplaner typ hela vårt liv ihop (så ish 15 år) och vi har väl genom åren förvärvat iss en del kunskap - men nu var det några år sedan vi hade senaste kattrycket så det är nog bra att fräscha upp minnet.

Så, vad vi behöver vi planera för och tänka på såhär inför att vi ska hämta hem katten?

Vi får med oss det mesta i prylväg tror jag, så vi har inte gjort några köp ännu (men kanske är nåt ändå som vi inte tänkt på?). Försäkring ska ordnas med, ägarbyte likaså.

Men i övrigt? Fyll på med smått som stort!
 
Vill också poängtera giftiga blommor och växter! Tänkte skriva kablar men såg nu att det inte handlade om en så ung individ 😄. Så mysigt det låter 🥰. Att tänka på med att katter helst inte har vatten och mat på samma ställe 😊.
 
Kablar is da shit/mvh Megara 7 år.

Kattsäkra hemmet, se till att det finns trevliga platser där katten kan spana. Klätterträd/påle. Om man är van att barnsäkra ett hem, gör det x2 ;)

Håller med om att vara uppmärksam på vilka blommor och växter är giftiga. Vissa katter har pippi på att äta på saker de inte ska.

Köp massa dyra leksaker och liknande och se sedan hur katten dissar dem och kartongen är det enda intressanta, särskilt om den råkar stå mitt på golvet i köket eller vardagsrummet.

De där lapparna som man använder till småbarn (har glömt vad de heter) att slänga in i tvättmaskinen tillsammans med kläder och en bra roller är en god investering.

Och sist men aldrig minst, njut över att ha en pälsklädd härskarinna 😻
 
Tack hörni! Jättebra tips om växterna, det hade jag glömt, har nu gått igenom dom!

Känns lite jobbigt att behöva barnsäkra kan jag meddela 🤣 Vi har precis vant oss vid att kunna ha lite fint och prydnadssaker framme igen 😅 Tur att allt är är värt det för djur!

Är det skum-tvättlappar som är bra att tvätta med i tvättmaskinen alltså? Samlar de hår? Bra tips, tack! Finns det andra bra tips och prylar för att få bort hår från tex soffor osv?

Katten äter idag främst torrfoder, får bara Mjau blötmat några gånger i veckan. Visst borde man kunna öka mängden blötmat och minska torrfodret? Hade för mig att blötmat är att föredra med katter?
 
Kablar is da shit/mvh Megara 7 år.

Kattsäkra hemmet, se till att det finns trevliga platser där katten kan spana. Klätterträd/påle. Om man är van att barnsäkra ett hem, gör det x2 ;)

Håller med om att vara uppmärksam på vilka blommor och växter är giftiga. Vissa katter har pippi på att äta på saker de inte ska.

Köp massa dyra leksaker och liknande och se sedan hur katten dissar dem och kartongen är det enda intressanta, särskilt om den råkar stå mitt på golvet i köket eller vardagsrummet.

De där lapparna som man använder till småbarn (har glömt vad de heter) att slänga in i tvättmaskinen tillsammans med kläder och en bra roller är en god investering.

Och sist men aldrig minst, njut över att ha en pälsklädd härskarinna 😻

Haha elediga katt att inte ha släppt det vid den åldern, vår hona gjorde det tack och lov efter 2-3 😄
 
Tack hörni! Jättebra tips om växterna, det hade jag glömt, har nu gått igenom dom!

Känns lite jobbigt att behöva barnsäkra kan jag meddela 🤣 Vi har precis vant oss vid att kunna ha lite fint och prydnadssaker framme igen 😅 Tur att allt är är värt det för djur!

Är det skum-tvättlappar som är bra att tvätta med i tvättmaskinen alltså? Samlar de hår? Bra tips, tack! Finns det andra bra tips och prylar för att få bort hår från tex soffor osv?

Katten äter idag främst torrfoder, får bara Mjau blötmat några gånger i veckan. Visst borde man kunna öka mängden blötmat och minska torrfodret? Hade för mig att blötmat är att föredra med katter?

Särskilt murgröna, liljor osv är giftiga- bra att du gått över det 😊. Blötmat är särskilt bra om det är en hane för risken för urinsten finns ju och ffa kanske på lite äldre katt. Vi ger våra lite mjukmat varje dag :)
 
Särskilt murgröna, liljor osv är giftiga- bra att du gått över det 😊. Blötmat är särskilt bra om det är en hane för risken för urinsten finns ju och ffa kanske på lite äldre katt. Vi ger våra lite mjukmat varje dag :)

Tack, ja, det var lite svårt att orientera sig i växterna för det stod olika saker på olika ställen men jag tar det säkra före det osäkra och gömmer undan alt gör mig av med alla som omnämns som giftiga/irriterande någonstans. Enl tidigare ägare äter inte katten på något och de har tex monstera hemma, så kanske vågar jag plocka fram några växter som katten även har hemma idag om den inte visat nåt intresse alls.
 
Tack, ja, det var lite svårt att orientera sig i växterna för det stod olika saker på olika ställen men jag tar det säkra före det osäkra och gömmer undan alt gör mig av med de giftiga/irriterande växterna. Enl tidigare ägare äter inte katten på något och de har tex monstera hemma, så kanske vågar jag plocka fram några växter som katten även har hemma idag om den inte visat nåt intresse alls.

Ja det är inte alltid så lätt! Är det en katt man vet inte rör blommor kan man ju våga ha det framme :). Honkatten är jag inte orolig för men ungkatten tuggar på växter så här får såna stå där han inte kommer åt 😄.
 
Tack, ja, det var lite svårt att orientera sig i växterna för det stod olika saker på olika ställen men jag tar det säkra före det osäkra och gömmer undan alt gör mig av med alla som omnämns som giftiga/irriterande någonstans. Enl tidigare ägare äter inte katten på något och de har tex monstera hemma, så kanske vågar jag plocka fram några växter som katten även har hemma idag om den inte visat nåt intresse alls.
ASPCA:s lista över toxic and non-toxic plants tycker jag har känts mest gedigen av många källor. Men många olika bud från olika ställen, som du säger!
 
Jag tipsar om ett första hjälpen-kit inkl. vätskeersättning och något magpreparat, som kan vara bra om katten blir lite orolig vid flytt.
Om möjligt köpa samma typ av kattlåda (helst två stycken) och sand som katten är van vid, åtminstone i början.
Om man vill kan man sätta in en Feliway-adapter i hemmet för att ev. minska stressen något.
Jag som åkt mycket till veterinären med min katt kan också tipsa om en transportbur som man kan öppna uppifrån 😅 Och en försäkring som täcker FORL (om det inte blir problem med åldern?)

Hade efter ett tag absolut satsat på att ge mer blötfoder!
 
Nu är katten här och allt har gått bra, tack för alla tips 🥰 Hon har varit cool och inte gömt sig utan spanat runt hela huset, ätit, gått på låda och gosat järnet med oss i soffan 🥰

Nu kommer lite nya frågor...

Framöver funderar jag på att bada katten när den boat in sig, mest för att kanske slippa den allra värsta fällningen (och för jag tycker pälsen ser lite fet ut, men så kanske det ska vara). Verkar vara en vattendelare det här med att bada katter, det kanske är big no no? Men annars, hur gör man rent praktiskt? Vi har tillgång till både badkar, stort handfat i köket/tvättstuga, dusch och badbalja till spädbarn. Har man handskar på sig själv om katten rivs/bits? Använder man något schampoo eller inte?

Lär nog använda denna tråd för alla mina dumma nybliven-kattägare-frågor ☺️
 
Verkar vara en vattendelare det här med att bada katter, det kanske är big no no? Men annars, hur gör man rent praktiskt? Vi har tillgång till både badkar, stort handfat i köket/tvättstuga, dusch och badbalja till spädbarn. Har man handskar på sig själv om katten rivs/bits? Använder man något schampoo eller inte?

Jag tvättar mina i badkaret. "Lagom" varmt vatten, lite varmare än ljummet brukar mina acceptera.
Jag använder ofta ett specialschampo för allergiker, men det är ju bara för att jag är allergisk. Jag gillar att använda riktigt kattschampo och balsam. Tycker pälsen blir finare så. Det finns små förpackningar att köpa.
 
Nu är katten här och allt har gått bra, tack för alla tips 🥰 Hon har varit cool och inte gömt sig utan spanat runt hela huset, ätit, gått på låda och gosat järnet med oss i soffan 🥰

Nu kommer lite nya frågor...

Framöver funderar jag på att bada katten när den boat in sig, mest för att kanske slippa den allra värsta fällningen (och för jag tycker pälsen ser lite fet ut, men så kanske det ska vara). Verkar vara en vattendelare det här med att bada katter, det kanske är big no no? Men annars, hur gör man rent praktiskt? Vi har tillgång till både badkar, stort handfat i köket/tvättstuga, dusch och badbalja till spädbarn. Har man handskar på sig själv om katten rivs/bits? Använder man något schampoo eller inte?

Lär nog använda denna tråd för alla mina dumma nybliven-kattägare-frågor ☺️
Jag badar inte mina katter, men de gånger på 80-talet när jag tvättade bondkatter som gavs bort gjorde jag det i diskhon. Bra höjd för mig och lätt att skölja rent under kranen. Jag höll frambenen med ett finger emellan i ena handen så de inte kan komma loss och tvättade med den andra men behövde aldrig handskar.

Jag hade bara tvättat om hon inte kan hålla ren pälsen själv eller luktar.
 
Jag tvättar mina i badkaret. "Lagom" varmt vatten, lite varmare än ljummet brukar mina acceptera.
Jag använder ofta ett specialschampo för allergiker, men det är ju bara för att jag är allergisk. Jag gillar att använda riktigt kattschampo och balsam. Tycker pälsen blir finare så. Det finns små förpackningar att köpa.

Tack! Såg ett sånt anti-allergen schampoo och ska nog prova det. Jag reagerade på marsvin när jag var lite och har aldrig reagerat på djur sen dess, men jag har faktiskt lite grusig/kliig känsla i ögonen av denna katt så jag hoppas att regelbundna bad kan hålla det i schack också.
 
Tack! Såg ett sånt anti-allergen schampoo och ska nog prova det. Jag reagerade på marsvin när jag var lite och har aldrig reagerat på djur sen dess, men jag har faktiskt lite grusig/kliig känsla i ögonen av denna katt så jag hoppas att regelbundna bad kan hålla det i schack också.
Kan rekommendera det schampot! Hjälper massor om man bara använder det enligt instruktionerna (vilket jag inte gjort det sista).
 
Kan rekommendera det schampot! Hjälper massor om man bara använder det enligt instruktionerna (vilket jag inte gjort det sista).

Fint, tack!

Fönar man katten torr efteråt? Vår är ju långhårig så tänker att det kommer ta tid att torka pälsen annars.
 
Ny fråga nu då!

Handlar också om hantering (kommer fråga tidigare ägare om råd också förstås som känner katten, men önskar generellt lära mig mer).

Katten är jättego och tålmodig i mycket men verkar ha hög "integritet" just när det gäller lite hantering. Typ när jag borstade och kom åt liten tova eller fel ställe på magen som hon ogillade så mjauar hon tydligt "argt" och slår irriterat med svansen. Skulle jag fortsätta i det läget skulle hon hugga. När jag igår försiktigt skulle ta bort lite grus från ena ögat högg hon efter mig och mjauade argt. Jag provade nu när hon vilade bredvid mig att klappa lite längst benen men att röra tassarna/trampdynorna var big no no och då reagerade hon häftigt med argt mjau och slående svans igen.

Känner mig lite villrådig för hur man ska ta sig framåt i detta? Behöver ju kunna hantera henne i form av borstning (överallt pp kroppen), klippa bort tovor, klippa klorna osv. Skulle eg vilja kunna hålla koll på hur hon ser ut i munnen också med tanke på åldern, men det känns helt omöjligt att jag skulle få göra.

Nu är vi ju nya för varandra, så kanske ger sig dessa beteenden? Hur gör man annars? Känns inte lika lätt som med hund där man kan jobba med täta förstärkningar i form av godis osv. Hundar har sällan samma reaktivitet och integritet som katter heller tycker jag 😅
 
Ny fråga nu då!

Handlar också om hantering (kommer fråga tidigare ägare om råd också förstås som känner katten, men önskar generellt lära mig mer).

Katten är jättego och tålmodig i mycket men verkar ha hög "integritet" just när det gäller lite hantering. Typ när jag borstade och kom åt liten tova eller fel ställe på magen som hon ogillade så mjauar hon tydligt "argt" och slår irriterat med svansen. Skulle jag fortsätta i det läget skulle hon hugga. När jag igår försiktigt skulle ta bort lite grus från ena ögat högg hon efter mig och mjauade argt. Jag provade nu när hon vilade bredvid mig att klappa lite längst benen men att röra tassarna/trampdynorna var big no no och då reagerade hon häftigt med argt mjau och slående svans igen.

Känner mig lite villrådig för hur man ska ta sig framåt i detta? Behöver ju kunna hantera henne i form av borstning (överallt pp kroppen), klippa bort tovor, klippa klorna osv. Skulle eg vilja kunna hålla koll på hur hon ser ut i munnen också med tanke på åldern, men det känns helt omöjligt att jag skulle få göra.

Nu är vi ju nya för varandra, så kanske ger sig dessa beteenden? Hur gör man annars? Känns inte lika lätt som med hund där man kan jobba med täta förstärkningar i form av godis osv. Hundar har sällan samma reaktivitet och integritet som katter heller tycker jag 😅
Jag försöker få det till att all hantering är mest gos, mys och godis för mina två ragdolls. Det var tålamodsprövande att bara kunna klippa en klo i taget i början mellan gos och godis. Men nu efter ett antal gånger, köpte katterna i somras, så kan jag ibland ta en hel tass utan paus.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 162
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 842
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 178
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
5 830
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp