Bukefalos 28 år!

Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Du kan alltid länka til dina bilder så länge, tills du minskat dem. :) Då skriver du bara in URL:en rakt upp och ner i inlägget. Se bara till att du har ikryssat "gör om URL:er till länkar".
Angående ditt föl så tycker jag det inte ser särkilt avskimlat ut, mer "normalt" än gylles föl.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Konstantskimlar bleknar ju inte så mycket på huvudet, men en avblekbar börjar ju alltid från huvudet. Sen om hästen både bär på konstantskimmel- och avblekanlag, så börjar den ju med att fälla sig som en kosntant och bleker därefter av som en vanlig avblekbar. Kan det vara så att det är dem som fäller av så fort?
Fråga då: kan en häst få både konstant- och avblekanlaget från samma förälder eller måste den få den ena från mamman och den andra från pappan?

Hmmm, fölisarnas pappa som är avblekbar började i alla fall inte skimmla från huvudet utan helt tvärtom, kroppen först då var fortfarande huvud/hals och ben helt oskimmlade, fortfarande idag (5år) är han nästan svart på benen, vissa partier i ansiktet är fortfarande svarta och halsen är betydligt mörkare än kroppen.
Båda hans föräldrar är skimmlar gissningsvis har båda fått skimmelanlaget från Capitol blodet (linjeavlad på mamman finns Capitol på pappan U-Capitola (Capitols helsyster). Jag har i alla fall aldrig hört om att det finns konstantskimmel i de generna. Jag menar om det skulle handla om att han är både och alltså en avblekbar konstantskimmel.
Tittar man på fölen så ser man nu att den lilla som är ljusgrå på kroppen är precis som han var innan nästan svart i ansiktet (med lite skimmelhår inblandat) tror även att delar av halsen är mörk (svårt att se hon har inte släppt så mkt där). Dock är hon ju även ljus på överarmarna vilket han inte var(är).
Den stora fölisen däremot hon har insprängda vita hår på kroppen men i ansiktet finns inte ett enda vitt strå någonstans.
En bild på pappa som 2,5 åring
jojpoj.jpg

och som 3åring
joy3skim.jpg
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Fast din häst ser ut som en vanlig avblekbar ju. Pappan alltså. Om du ser på de ljusa fläckarna på huvudet, så är de dem jag talar om.
Men mina skimmelföl har alltid börjat skimla av från nacken och under ögonen. Och sen rumpa och bog. Den senaste skimmeln jag hade var Cardento - Indus så det är väl samma vita gener där om jag inte är helt ute och cyklar?
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Fast din häst ser ut som en vanlig avblekbar ju. Pappan alltså. Om du ser på de ljusa fläckarna på huvudet, så är de dem jag talar om.
Men mina skimmelföl har alltid börjat skimla av från nacken och under ögonen. Och sen rumpa och bog. Den senaste skimmeln jag hade var Cardento - Indus så det är väl samma vita gener där om jag inte är helt ute och cyklar?

Det ljusa du ser vid ögonen där är inte grått utan brunt är lite dålig färg på bilden. Här är en annan tagen hos uppfödaren skulle gissa att han var ca 2 år då, där ser du de bruna fälten, enda "skimmlingen" han hade i ansiktet när han kom till oss var några enstaka insprängda hårstrån i pannan medans kroppen var "helt" avskimmlad.
cajoy.jpg
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Hmm, underligt det där. Är ju rätt borta vad gäller skimmelgenetik, bortsett från att jag vet att det är ett dominant anlag :D
Jag tycker ändå inte att din pappa-häst ser ut som en konstantskimmel brukar se ut och definitivt inte din lillahäst, men så vet jag ju inte hur det blir när man mixar konstant + avblekbar. Är dock rätt säker på att de inte kan få båda anlagen från samma förälder, men där får nog någon som vet rätta mig.
Intressant är det dock, funderar på att låna hem Furugrens bok och se om den kan göa mig något klokare. :)
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Hmm, underligt det där. Är ju rätt borta vad gäller skimmelgenetik, bortsett från att jag vet att det är ett dominant anlag :D
Jag tycker ändå inte att din pappa-häst ser ut som en konstantskimmel brukar se ut och definitivt inte din lillahäst, men så vet jag ju inte hur det blir när man mixar konstant + avblekbar. Är dock rätt säker på att de inte kan få båda anlagen från samma förälder, men där får nog någon som vet rätta mig.
Intressant är det dock, funderar på att låna hem Furugrens bok och se om den kan göa mig något klokare. :)

Jag är minst lika borta, har hållt mig långt ifrån skimmlar tidigare (är ju så jobbiga att hålla rena som tävlingshästar). Har faktiskt bara ägt en enda tidigare och den var kolsvart som 3 åring och böjade precis som du säger med att skimmla ansiktet, som 7 åring var hon nästan vit i ansiktet men kroppen var fortfarande ganska mörk.
Har faktiskt reagerat på att denna grabb skimmlat exakt tvärtemot henne, men tänkte bara jaja det gör väl olika.
Beställde två mörkbruna föl som mammorna men började ana vart det barkade när båda var nästan helt svarta vid födslen. (Oj vad jag kommer att få tvätta om några år när jag har 3 st skimmlar som tävlingshästar :crazy: ).
Om du pluggar på boken så kan du ju sedan berätta för mig vad du kom fram till ;) .
För övrigt är grabben nu betydligt mer skimmel i ansiktet även om det svarta på nosryggen envist försöker hålla sig kvar. Hittar tyvärr ingen nytagen bild framifrån så jag är lite busig och visar en provbild jag fått från en tävling.
_J2W2770.jpg
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jag lärde mig detta om huvudet i skolan av min veterinär, men det verkar ju visst vara krångligare än så. Är bilden ovan på pappa-hästen? För "min" Cardentoavkomma skimlade av rätt långsamt, var väl mörkbrunstickelhårig som åring och grånade långsamt och dessutom jämnt över kroppen. Om än att hon började vi huvudet. Såg alls så ojämn och, hehe, skabbig ut som din lilla. Och definitivt inte så ljus. Svartbrunskimmel tror jag hon var eller nån sorts brun bas iaf. Hon var inte apelkastad heller. Vet nån förresten vad aplekastningen beror på?

Nädu, skimlar (i vuxen ålder) har jag inte haft sen min ponny och det är jag nog glad för. Men så drömmer jag om att ha skimmelarab nån gång :love:
Hehe, seriöst att köpa häst efter färg ;)
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Ja det är pappa på bilden, tagen nu i sommar.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Ja sen 4 dagar tillbaka, har under ett par veckors tid märkt en förändring i stonas beteende mot varandra, bråket och de sura minerna har helt upphört, så efter moget övervägande och med hjälp närvarande så provade vi att släppa ihop dem igen, och peppar, peppar verkar det funka. Känslan jag har är att det är precis som om stona vet att det är bra för deras bebisar att få leka med varandra och de har gjort en överenskommelse att ok vi står ut med att ha varandra i samma hage, men kompisar är vi inte utan stona går hela tiden var och en på sitt håll, de hälsar inte ens på varandra medans småttingarna härjar omkring och busar, är riktigt härligt att se dem tillsammans. Det största problemet var den minsta ligisten som absolut tyckte att hon kunde få provsmaka mjölken hos den stora fölis mamma, vilket denna mamma inte alls uppskattade och den lilla är rejält bortskämd av sin mamma och har nog aldrig fått en tillsägelse i hela sitt liv, så först när stoet lite vänligt men bestämt sa att nej du spring du till din mamma så sket hon i det och försökte gång på gång till slut insåg stoet att här fick man nog ta i med hårdhandskarna om den skall fatta. Så hon strök öronen och gjorde ett utfall mot fölis och satte tänderna i gumpen på henne (fanns inte ett märke efteråt så hårt bet hon inte) och herre jisses vad den lilla blev rädd fullt järn tillbaka till sin mamma sedan gick hon där och kikade på den stora farliga tanten men efter det så lärde hon sig att där går det inte att snutta.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Du, jag ska läsa genetik i vår, går det bra om jag återkommer med ett bättre svar fram i påsk?
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Det är skillnad på den skimmelfärgen som Cardento har t.ex och konstantskimmelanlaget, såsom brun/svart/rödskimmel osv.
Konstantskimmelanlaget är alltså konstant, dvs dom skimlar inte av sålänge dom inte är avblekbara också. Det är jätteovanligt på halvbloden, om det ens finns? Travaren Tap In är t.ex en konstantskimmel, han kommer aldrig bli vit.
En avblekbar föds ju alltid med en grundfärg, den ligger ju under skimmelanlaget och nedärvs till avkomman. Men en skimmel som är född t.ex brun är alltså aldrig en brunskimmel, utan en skimmel född brun. Dessutom är vad jag vet konstantskimmelanlaget letalt i dubbel upplaga. Så håll isär konstantskimmel och avblekbar skimmel, när det gäller halvblod är det i 99% av fallen den avblekbara det handlar om.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jag vet skillnaden mellan konstantskimmel och avblekbar skimmel, är inte det ganska uppenbart av mina inlägg? Vad vi undrade över var ifall hästarna kankse hade både och för då börjar de ju fälla som konstantare, men avblekbaranlaget tar över med tiden.
Men om du har koll på det här, har du svar på vad som styr huruvida hästen blir helvit eller flugskimmel? Och vad det är för anlag de skimlar har som har väldigt mörk man och svans?
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Om du läst tråden lite noggrannare innan du svarar så skiljer vi hela tiden på avblekbar och konstant, så det är ingen här som blandar ihop dem. Det vi diskuterade är som sagt om det möjligen kan vara så att det gömmer sig en konstant skimmel i hans avblekbara skimmel, dels pga att han skimlat i fel ordning själv (helt färgat huvud, skimlad kropp först), dels pga den mkt snabba avskimlingen av hans avkomma (påminner ju om en konstantskimmel dvs hel avskimling på kroppen direkt från fölpälsen). Det är detta vi diskuterade och har du kunskap i ämnet så vore det intressant att höra inflikningar.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Det är skillnad på den skimmelfärgen som Cardento har t.ex och konstantskimmelanlaget, såsom brun/svart/rödskimmel osv.
Konstantskimmelanlaget är alltså konstant, dvs dom skimlar inte av sålänge dom inte är avblekbara också. Det är jätteovanligt på halvbloden, om det ens finns? Travaren Tap In är t.ex en konstantskimmel, han kommer aldrig bli vit.

:bow: :bow:
Nu har jag lärt mig nåt nytt.
HAde ingen aning om "färgens beständighet"
Trodde det handlade bara om nyanser..
Och att alla blir vita/prickiga till slut, men som du säger..Tap In har ju några år på nacken nu, och ser likadan ut än..:idea:

AM
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Så du vet hur en konstantskimmel ser ut, men trots att du skriver att din hade samma färg över hela kroppen, bleknade först på huvudet och blev ljusare och ljusare så tror du det är en konstantskimmel? Ja just det... :smirk:
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Varsågod :D Tap In är väl en av få travare med den färgen (ja, förutom hans avkommor förstås), annars är dom flesta ju avblekbara. Som Torg t.ex, som väl är "orsak" till en hel del skimmeltravare har jag för mig att jag har sett.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Så du vet hur en konstantskimmel ser ut, men trots att du skriver att din hade samma färg över hela kroppen, bleknade först på huvudet och blev ljusare och ljusare så tror du det är en konstantskimmel? Ja just det... :smirk:
Va? :confused:
Jag har aldrig ägt en konstantskimmel så jag vet inte vad du pratar om. Jag har redan sagt att jag vet skillnaden mellan de två skimmelsorterna. Om du inte kan tillföra information till tråden, kan du väl låta den vara?
Vi andra för en givande diskussion om ämnet och du behöver inte gå runt och dumförklara oss andra.
Det vore bra om du läste våra inlägg ordentligt också.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jag har läst hela tråden :smirk: Men eftersom Zenith drar upp en häst som på alla sätt visar hur en avblekbar skimmel skimlar av och ändå tror det är en konstantskimmel (inget stämmer ju på en konstantskimmel på det hon skriver) så svarade jag på det inlägget. Vilket du ser om du tittar högst upp till höger i mitt inlägg :angel:
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Okej "din" häst då. Glömde citationstecknena, förstår att det blev jobbigt att förstå vad jag menade då. Fel av mig.
 

Liknande trådar

Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 692
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp