Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2024, del 1

Hallå @Gunnar - kan vi inte få en egen avdelning för Trädgård? Nu kommer allt i samma tråd; frågor och ämnen försvinner snabbt i mängden istället för att intressanta frågeställningar etc får finnas i egna trådar? Jag hade verkligen välkomnat det! 💚 Ämnet Trädgård är för stort för att samsas i en enda tråd!
 
Hallå @Gunnar - kan vi inte få en egen avdelning för Trädgård? Nu kommer allt i samma tråd; frågor och ämnen försvinner snabbt i mängden istället för att intressanta frågeställningar etc får finnas i egna trådar? Jag hade verkligen välkomnat det! 💚 Ämnet Trädgård är för stort för att samsas i en enda tråd!
Det finns ett prefix för trädgård och växter och det går alldeles utmärkt att skapa egna trådar om man har funderingar i detta ämnet!
 
Vi funderar på att plantera en thujahäck mot våra grannar. Vi har en måbärshäck ut mot gatan och funderar på om det kommer se konstigt ut med två olika häckar…? Thujan vill vi ha för att det annars är full insyn åt båda håll och för att vi stirrar rakt in i grannens garage när vi sitter på vår uteplats.
 
Idag åker paprikorna ut i växthuset. De börjar se lite ledsna ut i sina små krukor, kan behöva mer rejäla doningar med bättre näring. Växthuset har hållt över tio grader dygnet runt ett tag nu så det borde vara lugnt hoppas jag.
 
Tanken med den här tråden är nog mest att babbla av sig runt trädgård och odlande. Det är bara bra om det läggs trädgårdsfrågor i egna trådar....
Jo, så är det nog. Jag tänkte mest att det vore praktiskt med en egen Trädgårds-avdelning på Buke. Liksom hund, katt, djur, barn, etc. Lätt att hitta och sen kan man starta trådar i olika trädgårdsämnen i den.
 
Min äkta kvitten har överlevt vintern trots att vi vid ett flertal tillfällen har haft temperatur ner mot -27 grader. Jag har varit orolig.
1000000133.jpg
 
Kantnepeta sådd.
Var även på Alnarps växtmarknad tidigare idag men det var ffa folk som tog hutlösa priser ör sticklingar av helt vanliga sorter (men visst folk betalade glatt dubbelt så mycket för samma sort som de kan köpa på Blomsterlandet för halva priset :up: ) Jag hittade ett bord där priserna var rimliga så nu har jag fyndat en kruka med jordärtskocka för 30kr :love:

De har hotat med regn hela dagen (inte kommit ngt än) så det ser jag som en anledning til att inte måla trädgårdsmöbler idag :angel:
 
Kantnepeta sådd.
Var även på Alnarps växtmarknad tidigare idag men det var ffa folk som tog hutlösa priser ör sticklingar av helt vanliga sorter (men visst folk betalade glatt dubbelt så mycket för samma sort som de kan köpa på Blomsterlandet för halva priset :up: ) Jag hittade ett bord där priserna var rimliga så nu har jag fyndat en kruka med jordärtskocka för 30kr :love:

De har hotat med regn hela dagen (inte kommit ngt än) så det ser jag som en anledning til att inte måla trädgårdsmöbler idag :angel:
Vad var det för växter som såldes, om du kommer ihåg? Är nyfiken bara, om det är värt att ta sig till såna där växtmarknader.

Om det är samma sorter som på kedjorna för dubbla priset låter det kanske inte jättelockande.
 
Skolat om ett gäng tomater idag, har typ dubbelt upp kvar att fixa. Sått melon, squash, gurka och majs idag också.
Skruvat ihop en (till..) växthylla. 😅

Skördat de första fönstergurkorna för säsongen och sånt två plantor rabarber som jag frösådde förra året. 😁👌🏻
 
Kantnepeta sådd.
Var även på Alnarps växtmarknad tidigare idag men det var ffa folk som tog hutlösa priser ör sticklingar av helt vanliga sorter (men visst folk betalade glatt dubbelt så mycket för samma sort som de kan köpa på Blomsterlandet för halva priset :up: ) Jag hittade ett bord där priserna var rimliga så nu har jag fyndat en kruka med jordärtskocka för 30kr :love:

De har hotat med regn hela dagen (inte kommit ngt än) så det ser jag som en anledning til att inte måla trädgårdsmöbler idag :angel:
Alnarp 😍 Jag köpte en 30cm fikonplanta där för 5 år sen och fraktade hem den på tåget. Häromdagen ställde jag ut ett 2-meters träd i växthuset 😊😁
 
Vad var det för växter som såldes, om du kommer ihåg? Är nyfiken bara, om det är värt att ta sig till såna där växtmarknader.

Om det är samma sorter som på kedjorna för dubbla priset låter det kanske inte jättelockande.
Det var en del specialväxter också men inget jag kommer ihåg. 🙈
Mycket bornholmsfikon. 40cm hög pinne för 400kr, annars sticklingar av funkia och hosta runt 90kr/styck
 
Jag hoppas kunna skruva ihop att par till odlings lador i morgon (det ar besvarligt med en hund som bade kissar pa allt som sticker upp ur marken ... och forsoker bajsa sa hogt det gar. Helst i krukor och andra karl pa tomten :cautious: :rage:). Jag maste fa jordnotterna i marken om de ska hinna vaxa klart.
De lar inte hinna torka (man skordar nar vaxten ar torr) men eftersom jag vill skorda och koka dem nar de ar grona sa borde jag hinna med trots att jag satter senare an jag tankt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp