Bukefalos 28 år!

Upplägg inför 4års championat

_Peplis_

Trådstartare
Ni som tidigare kvalat 4 åringar till Breeders/ 4års championat i fälttävlan, hur har ni lagt upp säsongen?

Hur många starter har ni gjort fram tills Breeders och i respektive gren, hur mycket vila, hur mycket ridning och av vilket sort (en normal vecka)?
Så i stort sett berätta ert upplägg från årskiftet fram till start på championatet.
 
Min 4-åring gick 4-5 dagar i veckan, en "hoppträning" (tantgrupp med mest bomövningar och några små språng) eller terrängträning längre fram, ofta ett vanligt ridpass, en dag longering och/eller tömkörning och övrigt uteritt.

Gick en inomhuserrängträning 18 februari (då hade kan hoppats uppsuttet 3 ggr innan).
Första terrängträningen 11 Mars, sedan terrängträning även 26 Mars och 2 April och Pay and Cross 4 April. 21 April första tävlingen, LC:2 dressyr och veckan efter första hopptävlingen, 80cm. 7 Maj terrängträning. 12 Maj gick han terränghästprov TH90 i Eketorp och tog första kvalet till Breeders, efter det fick han åka hem på bete, 3 veckors hel vila. Sedan började jag sätta igång honom lite försiktigt hemmavid, då gick han kanske bara 3-4 dagar och mest uteritter. Hann iväg till terrängbanan och hoppade själv lite den 17e Juni, sedan gick han sin första hela H90 fälttävlan i Gärds 22-23 Juni och kvalade klart. 7 Juli gick han en stilterräng igen (på Breedersbanan). Efter det hade han en något lugnare period igen och blev bl.a. behandlad av ET ett par gånger. 3-4 Augusti gick han hel H90 igen, även denna gången på Flyinge. Terrängträning 23 Augusti och sedan Kvalitetsbedömning den 31a. Avslutade säsongen med Breedersstart 22-23 September.
 

Liknande trådar

Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: cirkus
·
Träning Tänkte höra hur ni lägger upp ridningen och vila när det gäller era treåringar. Jag satt upp på min innan årsskiftet och lät honom...
Svar
7
· Visningar
1 376
Senast: MaRomer
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 275
Senast: Billy
·
Trav Mitt stora intresse är uppfödning (kallblodstravare) och jag har haft turen att min första sålda häst lyckats ganska bra på banorna. Han...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 542
Senast: Roquepine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp