Utestängs från travbana – på grund av en höna

Evelina Rönnkvist har blivit portad från Umåkers travbana.
Anledningen: ett eskalerande jättebråk om en höna.
– Detta har påverkat mig otroligt mycket. Hela mitt liv gick omkull, säger den 38-åriga stalltjejen till Trav365.
– Det har till syvende och sist att göra med alla aktivas säkerhet, svarar Malin Åberg, ordförande på Umåker.
 
Både vilda och tama fåglar är värddjur åt kvalstret. Kvalstret kan tillfälligt också angripa däggdjur som gnagare, katt, hund, häst och människa. Kvalsterangrepp på människor och hästar kan ge upphov till allergiska reaktioner med utslag och svår klåda. Därför bör hästar och höns inte hållas i samma byggnad. I djurstallar med mycket kvalster är kvalstren också ett arbetsmiljöproblem utöver den skada de orsakar hönsen.
https://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo09_15.pdf

Nu kanske detta är det minsta problemet i den här historien.
 
Här kanske man kan tala om "hen". Det känns om om åtminstone ägaren har lite problem med vilket kön den har.
eller också är det personen som skrivit artikeln som har det problemet. Det finns väl mer än ett husdjur som fått ett namn som normalt tillhör det kön man tror den har som liten, men som visar sig vara felaktigt. Jag känner t.ex till hankaninen Josefina och hon-undulaten Åke...
 
eller också är det personen som skrivit artikeln som har det problemet. Det finns väl mer än ett husdjur som fått ett namn som normalt tillhör det kön man tror den har som liten, men som visar sig vara felaktigt. Jag känner t.ex till hankaninen Josefina och hon-undulaten Åke...
Det behöver inte ens vara att någon inte vet könet, jag kände en tik som kallades för Nisse sedan hon var en liten valp och det var betydligt enklare att säga än vad jag tror var Puh's Baba Bibi Bebe.
 
eller också är det personen som skrivit artikeln som har det problemet. Det finns väl mer än ett husdjur som fått ett namn som normalt tillhör det kön man tror den har som liten, men som visar sig vara felaktigt. Jag känner t.ex till hankaninen Josefina och hon-undulaten Åke...
Personen ifråga har själv i annan intervju sagt att de trodde det var en tupp från början och därför döpte den till Sven och sa han hela tiden, det pronomet blev kvar när de insåg att tuppen var en hon :)
 
eller också är det personen som skrivit artikeln som har det problemet. Det finns väl mer än ett husdjur som fått ett namn som normalt tillhör det kön man tror den har som liten, men som visar sig vara felaktigt. Jag känner t.ex till hankaninen Josefina och hon-undulaten Åke...
Min farmors katt hette Pelle till hon fick ungar, därefter fick hen heta Pella och farmor fick se till att kattungarna fick sitt. Pella var måttligt intresserad av det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp