Bukefalos 28 år!

Växter som tål VÄRME.

Gabbi

Trådstartare
Jag erkänner, jag dödar nästan allt som hamnar på min balkong.
Jag har dels balkonglådor, och dels större krukor på golvet. Det blir väldigt varmt och mkt sol när den tiden kommer, jag har lätt sol från soluppgång till 18 snåret.

Jag brukar köpa billiga penseer (?) och de håller ett tag, men de blir inte så maffiga som man ser bara tvärs över gatan, (där de har mer skugga.) Tomaterna har dött de senaste två åren också. En helt silvrig bladväxt var faktiskt det som stod längst i somras.

Några tips? Bör jag satsa på billiga blommor som jag byter ut då och då, eller finns det faktiskt sådant som kan överleva? Är blomsterlådor bara att glömma med så mkt sol?
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

Satsa på rejält stora lådor och krukor, gärna av typen som är självvattnande med större cisterner, för det går åt massor av vatten varma dagar i ett sådant läge. Jordens kvalité måste också vara riktigt bra och kunna hålla vatten. Det finns även vattenhållande kristaller man kan tillsätta till jorden så att växterna inte torkar så lätt.

Beroende på hur mycket du hinner/vill vattna och pyssla, så finns det olika växter som kan fungera. Vill du ha mindre jobb föreslår jag suckulenter och stenpartiväxter, tex doroteablomma och taklök - det kan bli jättefint!

Annars är det ju helt underbart med kaskadpelargoner i stora lådor, de klarar sig bra i sol och värme bara de får ordentligt med vatten. :love:

/zesel - pelargonfrälst :angel:
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

En helt silvrig bladväxt var faktiskt det som stod längst i somras.

Silvriga blad är faktiskt ett skydd mot sol! Även växter med små o smala blad kan funka, de som har liten bladyta avdunstar det mindre vatten ifrån + att solen inte kan "steka" bladen.

Eukalyptus t.ex., har smala tunna blad, dessutom vänder den det tunna mot solen så att mindre yta blir solbelyst! Smart vá! :)
Medelhavsväxter skulle nog fungera på din balkong. Om du har nån stor låda med näringsrik kompostjord kan du ju testa med squash/zucchini! Jag drev upp två från frön och de gav frukt som räckte ett år. Dessutom bodde jag i zon 7-8 då (det var en kanonvarm sommar och de stod i sol hela dagen). Man kan även täcka växterna med fiberduk när det är som mest sol.
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

Försök skydda dem från brännande direkt sol. Markis eller ett parasoll som passar till en balkong. När jag bodde i en lägenhet med en liknande balkong hade jag två parasoller som skruvades fast i räcket.

Penséer är en blomma som är finast vår och försommar, sedan tycker jag att de har gjort sitt. Så det kan du ha då, men bli inte ledsen när de ser knasiga ut framåt sommaren utan hiva iväg dem bara.
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

Satsa på rejält stora lådor och krukor, gärna av typen som är självvattnande med större cisterner, för det går åt massor av vatten varma dagar i ett sådant läge. Jordens kvalité måste också vara riktigt bra och kunna hålla vatten. Det finns även vattenhållande kristaller man kan tillsätta till jorden så att växterna inte torkar så lätt.

Beroende på hur mycket du hinner/vill vattna och pyssla, så finns det olika växter som kan fungera. Vill du ha mindre jobb föreslår jag suckulenter och stenpartiväxter, tex doroteablomma och taklök - det kan bli jättefint!

Annars är det ju helt underbart med kaskadpelargoner i stora lådor, de klarar sig bra i sol och värme bara de får ordentligt med vatten. :love:

/zesel - pelargonfrälst :angel:

Det var ju just detta med vatten. Jag försöker vattna så ofta jag kommer på det, problemet är ju att jag helt tydligt kommer på det för sällan. Stenpartiväxter lät ju smart...en liten ökenträdgård...
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

Silvriga blad är faktiskt ett skydd mot sol! Även växter med små o smala blad kan funka, de som har liten bladyta avdunstar det mindre vatten ifrån + att solen inte kan "steka" bladen.

Eukalyptus t.ex., har smala tunna blad, dessutom vänder den det tunna mot solen så att mindre yta blir solbelyst! Smart vá! :)
Medelhavsväxter skulle nog fungera på din balkong. .

Ah smart. Jag ska kolla vad som finns att köpa när jag sätter igång. Snål är jag också, eftersom jag vet att risken finns att allt förbränns.
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

Försök skydda dem från brännande direkt sol. Markis eller ett parasoll som passar till en balkong. När jag bodde i en lägenhet med en liknande balkong hade jag två parasoller som skruvades fast i räcket.

Jag är rädd att de kommer blåsa ner/bort/sönder så fort det kommer några vindpustar. Jag är inte typen som kommer ihåg att ta in dom tyvärr.

Penséer är en blomma som är finast vår och försommar, sedan tycker jag att de har gjort sitt. Så det kan du ha då, men bli inte ledsen när de ser knasiga ut framåt sommaren utan hiva iväg dem bara.

Eller så köper jag nya då! :idea: De ska inte hålla så mkt längre eller??
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

Eller så köper jag nya då! :idea: De ska inte hålla så mkt längre eller??

Nej de håller inte mycket längre och räknas som en vår och försommar blomma. Men man kan ha violer i kruka också, de ser nästan lika ut. De ska vara mer hela sommaren växt, har jag för mig.

Men annars finns det ju fina blommor att byta med som inte håller så länge, men är fina så länge det varar om man säger så. Fast det blir ju lite pengar under en hel sommar :smirk:
 
Sv: Växter som tål VÄRME.

Rosmarin, solrosor (vill ha mycket vatten o näring), vissa pelargoner, taklökar (finns olika sorter, jättefina).
 

Liknande trådar

P
Trädgård & Växter Vi har en inglasad balkong med söderläge, det blir alltså väldigt varmt när det är soligt. Igår var det 27 grader där och på sommaren är...
Svar
5
· Visningar
2 027
Senast: Prosit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp