Bukefalos 28 år!

VEG - recept och tips på mat

Sv: VEG - recept och tips på mat

Täntke knuffa upp denna tråd lite då jag börjat fundera mer och mer angående att gå över till vegetarisk kost. Kommer inte gå över helt till en början iallafall, bara byta ut en del måltider.

Den här gjorde jag häromdagen, men jag hade i soltorkade tomater, oliver och ökade fetaosten, riktigt god blev den. Borde dock ha ökat på mängden vätska i såsen för att få tillräckligt iom att jag hade i mer torra varor. :d Länk till lasagne

Ett öppet fönster skrev:
Veg lasagne 6 portioner, eller i alla fall 4

2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
0,5 chilipeppar eller annat med hetta
1 msk olja
1 brk krossade tomater
2 dl creme fraiche ( använder yoplaits 8 % )
2 tsk salt
0,5 tsk socker
nymalen svartpeppar
blad från en kruka basilika

250 g frusen bladspenat, tinad
200 g fetaost
9 lasagneplattor
100 g riven ost, smakrik!

Skala och skär morötterna i halvmånar, skär zucchinin åckså i halvmånar eller kvartar beroende på storleken, hacka löken, vitlöken och chilin om du använder den.
Fräs löksorterna i oljan tillsammans med morötterna, tillsätt zucchinin, tomaterna, CF och kryddorna utom basilikan. Låt puttra i 10 minuter, tillsätt basilikan. Smaka av och justera framför allt chilimängden.
Krama ur spenaten, smula fetaosten och börja lägga samman lasagnen. först lite sås, lasagneplattor, sås, hälften av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås, resten av spenaten och fetaosten, lasagneplattor, sås och så den rivna osten. Grädda i 225 grader ca 30 minuter.
Enligt tidningen skall man servera den med citronklyftor, vilket jag aldrig gjort.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Soyamjölk funkar som sagt jättebra i mat och bakverk. Havremjölk är skitgott i kaffet! RiceDream är perfekt att göra varm choklad på, och jag dricker det som det är också. Sedan kan man göra mumsig sesammjölk själv genom att mixa sesamfrön med vatten och en banan eller ett väldigt moget, mjukt päron och sila det. Jättegott!

Jag ska komma med lite recept i dagarna, jag lovar... Har ett på god sesampastej någonstans, ska leta i mina gamla vegangömmor. Men nu ska jag sova!

/Praefatio, vegan som blev köttätare igen
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp