Bukefalos 28 år!

VEG - recept och tips på mat

Congeria

Trådstartare
Snor idén från LCHF-tråden. Tänkte att vi kunde ge varandra tips på veg-rätter och produkter man kan ersätta med.
För att göra det lättare för de som vill testa nya recept så kan ni väl skriva vilken typ av recept det är :)

Laktovegetarisk = innehåller mjölkprodukter
Ovo-vegetarisk = innehåller äggprodukter
Lakto-ovo-vegetarisk = innehåller mjölk- och äggprodukter
Vegankost = endast vegetabiliska livsmedel

Kan vara svårt att ta sig hela vägen till vegankost då man inte vet vad man kan ha istället för vanliga produkter, så alla tips mottages :bow:
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Själv skulle jag vilja ha tips på substitut för mjölk. Har testat sojamjölk från olika märken men smakar det inte välling så smakar det som att man dricker mjöl..
Havremjölk har jag hört ska vara rätt vidrigt? Så det har jag inte vågat mig på :o
Ger sojamjölk smak i mat och sånt? Tänkte att det iaf kan vara ett sätt att dra ner på mjölkkonsumtionen om man ersätter vanliga mjölken i typ matlagning, bakning osv.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Ang. substitut för mjölkprodukter kan jag skriva under på att havremjölk är vidrigt. :angel: Men smaken är som baken antar jag...
Jag har nog inget bra tips att komma med. Jag dricker inte mjölk som bordsdryck, så jag kan inte direkt svara för hur mjölk vs. sojamjölk svarar. Däremot tycker jag att sojayoghurt m.m. smakar minst lika bra som dito mjölkprodukt. Känner inte ens någon skillnad, annat än att sojavarianten möjligen är lite sötare.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Jag skulle vilja ha recept på LCHF-veggo, för mig räcker det bra med Lakto-ovo så jag kan leva länge på omelett eller äggmjölk typ men det blir ju så tråkigt.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Några av mina favvorrecept just nu:

Laktovegetariskt
Gräddig rotfruktskaka


Veganskt
Linsbiffar
Blötlägg 5 dl röda linser i ca 1 h och låt rinna av. Hacka 0,5 gul lök och 1 röd chilifrukt. Mixa linserna med 0,5 tsk spiskummin, 0,5 tsk fänkålsfrön, 0,5 tsk koriander, 2 msk majsstärkelse och 1 tsk salt och blanda i lök + chili. Forma till små bollar och stek eller fritera i rapsolja.

Falafel med jordnötter
Skala och hacka 1 gul lök och 2 vitlöksklyftor och fräs tillsammans med 100 g champinjoner. Låt svalna och mixa med ca 800 g kikärter (blötlagda & kokade), 1 tsk sambal oelek och 1 tsk salt. Rör ned finrivet skal från 1 lime, pressa ner limejuice och ha i ca 1 dl grovt hackade jordnötter. Forma till biffar och stek.

Bönburgare
Hacka 1 lök och 1 vitlöksklyfta och fräs i olja. Mixa tillsammans med ca 400 g bönor och 2 kokta potatisar. Blanda i 2 msk ströbröd och ha i 1 tsk spiskummin, 0,5 tsk chilipulver och 0,5 tsk salt. Forma till biffar och stek.

Linsgryta
Strimla 1 grön chili, 3 paprikor, 2 purjo och 3 morötter. Fräs i olja och tillsätt 4 dl röda linser + 8 dl vatten. Tillsätt 1 msk spiskummin, 1 msk chilipulver, 2 tsk koriander och 1 tsk salt. Låt puttra i ca 15 min. Kan serveras med t.ex. nachochips. :d
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Haha jag tror inte jag ska ge mig på att smaka:D
Jag dricker inte heller mjölk som bordsdryck, men måste ju ha det i tex pannkakor och sånt, vill ju inte ha vällingsmak på pannkakorna.
Någon som har testat?:)
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Sojamjölk ÄR vidrigt att dricka rent, men att ha det i mat eller bakverken är inga problem. Det är inget som påverkar smaken i slutprodukten, mer konsistensen (som blir som om man använder vanlig mjölk ungefär).
Dessutom är det en otrolig skillnad i smak på sojamjölk när det gäller olika märken. Vissa kan man tvinga i sig, medans andra är helt hopplösa.

Däremot är soyghurt jättegott! Där är det också en stor skillnad mellan märkena. Alpro Soyas vaniljsoyghurt är den godaste jag ätit :love:
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Efter vad jag har hört blir t.ex. bullar bättre om man använder sojamjölk istället för vanlig mjök. Det diskuterades på lunchen här om dagen faktiskt. Det hävdades att bullarna blir mycket mer fluffiga av sojamjölken. Har ingen personlig erfarenhet dock.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Okej vad bra :)
Vilka märken har du testat som du anser kan fungera att tvinga i sig? Tror det var något RiceDream, Tofuline och Alpro som jag har testat men det gick inte ens att blanda ut med oboy för att få en ok smak :(

Soyghurt har jag faktiskt bara hört positivt om så det ska jag nog ta att testa. Gillar att äta youghurt, skiva i banan och ha i lite krossade linfrön till frukost.:d


Dasjenka

Vad nice, älskar kanelbullar så det måste jag testa :love:
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Äsch, ge havremjölken en chans! Inte gott att dricka som det är nej, men fungerar utmärkt i matlagning tycker jag allt! :) I höstas skulle jag testa om mina magproblem jag hade då berodde på laktos och hade då havremjölk istället för mjölk på gröten, funkade fint. Sojamjölk smakar däremot vidrigt tycker jag!
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

halv knapp

Jag instammer om att soya ar inget vidare, inte ens i mat (nu dricker jag forviss "vanlig" mjolk ocksa), daremot sa tycker jag havre ar godare, inte att dricka rent kanske, men sa fort den ar smaksatt sa blir den god.
Synd bara att den har tskig farg, och att konsistensen ar lite blaskig.


Vegan recept, aven godkant av LCHF.

Tomatsas och Spagetti

1 dl olivolja
3 klyftor vitlok
4- 5 mogna tomater, alt. en burk krossade tomater
Cocktailkapris
(Lok)

Hall i olivoljan i en kastrull, nar den har blivit upphattad i med vitloken, nar vitloken har blivit lite genomskinliga (ska ej satta farg), sa i med de hackade tomaten.
Om lok anvands, sa i med den samtidigt som vitloken, ska da frasas tills den bli mjuk och genomskilig, orginal receptet ar utan, men det blir mer mattande med lok.
Tomaterna ska kokas en stund, och bli ordentligt mjuka.
Smaka av med salt och peppar, och sedan i med cocktailkaprisen, serveras med spagetti och riven parmesanost.

Tar inte alls det lang tid att gora, och ar riktigt god. :d



Blomkalsgratang, vegetarisk (innehaller mjolk och agg)

2 msk Smor
4 dl Gradde
1 aggula
4 dl rivenost (garna med lite smak i)
1 blomkal

Smal smoret i en kastrull, hall i gradden och varm, i med osten, det ska dock ej koka.
Medans osten smalter, sa skoljs blomkalshubudet av, hackas i mindre bitar och laggs i en ugnsform, med hoga kanter.

I med aggulan i sasen, smaka av med salt & peppar, om sa vills (sarskilt enligt LCHF) sa i med extra aggula (vad ni sjalva tycker passar).
Hall sasen over blomkalen, och satt in den i ugnen pa 225 grader.

Efter ca 15- 20 minuter ar den redo att tas ur ugnen, nar den har fatt farg pa ovansidan.

Jag ater den som den ar, man kan med fordel steka nagot ersattning for kott till.


Du som var intresserad av lchfrecept.com dar finns en del.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Har du prövat rismjölk? Det smakar rätt annorlunda än komjölk, men klart godare än soja- och havremjölk.
Sen vill jag även tipsa om sesammjölk och mandelmjölk. Den gör man själv i mixern, och smaksätter med tex banan. Vet inte om jag skulle vilja dricka den som den är, men till frukost med frukt och müsli är den jättegod!

Jag är inte vegetarian men lagar rätt mycket vegetarisk mat.
Jag vill tipsa om aubergine, den är god i de flesta rätter där en köttätare skulle använt kött. Man kan äta den stekt i skivor, eller i tärningar i en gryta, eller i halvor fyllda med god sås.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Spagetti ar inte enligt LCHF (kanske inte vegan iheller?), men da kan men steka strimlad zucchini eller vitkal.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Jag vill tipsa om aubergine, den är god i de flesta rätter där en köttätare skulle använt kött. Man kan äta den stekt i skivor, eller i tärningar i en gryta, eller i halvor fyllda med god sås.

Aubergine är väldigt gott att göra gratäng på. Skiva aubergine och squash och varva i ugnsform med tomatsås (se nedan) och mozzarellaskivor. Ovanpå klickar du pesto (se nedan) och riven parmesan. In i ugnen ungefär 20min på 200grader. Fungerar utmärkt som LCHF och är veg.

Tomatsås:
Fräs hackad lök med pressad vitlök, chilipulver, salt och peppar i olivolja. Häll i krossade tomater, en grönsaksbuljongtärning och en skvätt soja. Smaka av med oregano, ev. en miniskvätt spiskummin och en nypa socker.

Pesto:
Mixa (eller mortla) färsk basilika, vitlök, olivolja, salt, peppar, rostade pinjenötter (släng i stekpannan utan fett till de fått fin färg) och parmesanost.

Tipsade i viktnedgångstråden om en väldigt god avokadosoppa,http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=410 också LCHF-vänlig.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

vegansk:

Curried Lentil Stew with Fresh Spinach
I make this up as I go.
But in rough

1-2 persons
1-2 carrots
190+ g lentils
bunch of raisins
1-2 tomatoes
400+ ml coconut milk
fresh spinach
salt
2 cloves of garlic
1 onion
1+ teaspoon freshly chopped ginger
1 pinch cumin
1-2 tablespoons of yellow curry powder

Put half of the coconut milk on the stove, let it get warm under a lid while you chop the carrots, ginger and the garlic. Throw the carrots + garlic + ginger in there and let it putter for a few minutes (5).
Chop the onion and add it. Let putter for five more minutes while you chop the tomatoes roughly. Add tomatoes, the rest of the coconut milk, salt, cumin, curry and the lentils. Let it heat up again and then add raisins as you see fit.

Serve with fresh spinach on top or stir them into the stew.


enkel Lök och potatissoppa

(modifierad 'la Misse) 3-4 portioner

3-4 st Gula lökar
Olivolja
2 st vitlöksklyftor
3 st potatisar
1-2 st jordärtskockor
1-2/4 purjolök
8 dl vatten
1,5 tärningar grönsaksbuljong
en näve groddar
peppar


Tärna potatis och rotfrukter, skiva lökarna samt hacka och stek allt i rikligt med olivolja.
Värm upp vattnet med buljongen och tillsätt potatis/lök-blandningen. Krydda

Låt puttra i 15-20 min (tills mjukt)
Lägg i en näve groddar innan servering.


basic chocolate cupcake


2.4 dl sojamjölk
1 tsk äppelcidervinäger
1.8 dl strösocker
0.8 dl rapsolja
1½ tsk vanilj-extrakt
2.4 dl mjöl
0.8 dl kakao
3/4 tsk natriumbikarbonat
½ tsk bakpulver
1/4 tsk salt

ugn; 176 C

Vispa ihop soja och vinäger i en stor skål; ställ åt sidan några minuter.
Tillsätt socker, olja och vanilj och vispa skummigt.

I en annan skål - blanda mjöl, kakao, salt, bakpulver och bikarbonat.
Häll i de våta ingredienserna lite i taget.

Häll upp i formar, ungefär 2-3/4
Grädda i 18 till 20 min.


Bäste crepés smeten

2 cups sojamjölk 4,74 dl (4.80)
1/4 cup rapsolja 0,6 dl eller 4 msk
1 tbs socker
2 nypor vanlijextrakt
2 tbs mörk sirap
2 cup mjöl 4,74 dl (4.80)
1/4 tsp salt

låt stå i kyl 2 h!

Stek i HET panna


Raggmunkar
10 stora

5 dl sojamjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
ca 700 g råriven potatis

Vispa ihop smeten, blanda sedan i den rivna potatisen och stek på något över medelvärme.
Servera med valfria tillbehör.


falafel (kikärtsbullar)
Ingredienser
6 dl kokta kikärtor (eller cirka 2 burkar konserverade)
1 dl persilja
2-3 msk vetemjöl
1-2 klyftor vitlök (pressas)
1,5 tsk salt
1,5 tsk mald kummin
1 tsk mald koriander
1 krm cayennepeppar
olivolja (för stekning)

Fakta
Portioner: Cirka 15 bullar
Tillagningstid: 20 minuter (+ koktid)

Mosa eller mixa kikärterna och blanda med övriga ingredienser. Forma till små bollar och stek i olivoljan tills de får bra färg.


yogurtsås till falafel


Alpros ekologiska soygurt (soja yogurt, jag har inte testat med någon annan)
honung (sirap för helt vegansk)
ingefära
gräslök (valfritt)

detta är hemmagjort recept så jag har inga exakta mått. Men jag häller i unfefär halva paketet yogurt i en skål blandar i ungefär en matsked honung och finhackad ingefära. Det gäller att röra om ofta, mycket och smaka av hela tiden tills man hittar en blandning man tycker om.
Hackar i lite gräslök, en matsked ungefär.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

kl

marinerade quornbitar som jag stekte och hade fullkornsris och currysås till idag, mums var det :d Typ vräkte i mig tills jag började må illa :angel:

tror det är Lakto-ovo-vegetarisk.
 
Senast ändrad:
Sv: VEG - recept och tips på mat

kl

Någon här som brukar göra seitan? Tips på något som faktiskt smakar gott? :)

Testade i julas att göra julskinka men det blev ganska misslyckat... Så har inte vågat mig på att testa igen.
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Det finns en Sojamjölk med smak av vanilj. Så himla god. Men använd den inte i kaffet, då smakar det pecka ;)
 
Sv: VEG - recept och tips på mat

Jag gjorde också seitan-skinka i julas och konsistensen blev kanon, men den smakade... inte så mycket. Ändå kryddade jag buljongen ganska ordentligt samt öste på med griljering. Jag gissar att det är lättare att få smak på seitan om man gör den av färdig gluten istället för vetemjöl, då behöver man ju inte "tvätta" utan kan krydda direkt i degen. Man borde väl också kunna marinera för att få mer smak?

Har tänkt experimentera när jag få tid, för det var förbannat kul att stå och kladda och göra "kött" av vanligt mjöl. :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp