Bukefalos 28 år!

Vilka hundraser fäller inte?

Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Pudel är ett säkert kort.

Tror även schnauser(stavning?), yochyterrier (stavning?) är "fällningfria"
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Alla strävhåriga trimraser.
Pudel (som sagt) och andra hundar med liknanade hårlag som t ex spansk vattenhund.
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Dvärgschnauzer fäller inte. Däremot så fäller mellanvarianten. Hur det är med risen vet jag inte, ngn annan som vet?
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

lhasa apso fäller inte heller
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Hur är det med småhunda som bischon frisé och så? (som jag inte kan stava till, givetvis..)
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Ingen aning :p är inte så insatt i pälsar/småhundar, visste det med lhasa apso bara för att min mamma har en :)
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Varken Bichon frise eller Bichon Havanese fäller, och så har du Coton som inte heller fäller.
Har en blandis mellan Bichon H och Coton och hon fäller inte.
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Mellisen fäller väl inte, ingen mellis jag har träffat på fäller då..
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

KL

Ingen av trimraserna fäller väl, om man håller efter pälsen vill säga?
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Nej så är min uppfattning också :)

Ja Riesen kan jag inte uttala mig om då jag träffat för få för att göra en uppskattning.

Så länge pälsen sköts om så fäller inte en mellis heller enligt min erfarenhet :)

Däremot vet jag att det är skillnad på Schnauzer och D-Schnauzerns päls i kvaliten ..
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Alla hundar fäller. Vissa mer än andra bara ;)

Även strävhår/pudel etc. fäller ur lite päls faktiskt.
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Och alla de mellisar jag träffat på (ganska många) har fällt, oavsett om det varit vältrimmade eller ej. Men det är väl säkert olika mella individerna. Kan säga att det enbart är p&s jag pratar om. Hur det är med de svata vet jag ej, kan kanske skilja sig mellan färgerna?
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Däremot vet jag att det är skillnad på Schnauzer och D-Schnauzerns päls i kvaliten ..

Men det ska det ju inte vara, det är FEL! Tyvärr så tenderar dvärgarna att bli mjukar och mjukare men med det inte sagt att det ska vara så :crazy: Jag har ju äran att ha en dvärg med bättre päls än många mellisar, lättskött och smutstålig :love:
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Nu klurades det till ännu mer, skiljer sig pälsen mellan färgerna ..

En schnauzer "ska inte fälla" i den bemärkelsen, dvs som gnist säger så fäller ju alla raser men det ska inte vara så man uppfattar rasen som en hårfällande ras.

Då funderar jag på vad som gått fel med pälsen *funderar/spekulerar*

Men det ska det ju inte vara, det är FEL!

Lika fel som att en schnauzer fäller kanske ;)
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Kan förtydliga att det inte är jätte mängder hår jag talar om men ändå så pass att om man har svarta byxor på sig och har en grå mellis i knät så är det fullt av gråa hår när den går ner. Så blir det inte från ngn av mina dvärgar.

Vi får vänta på Grana som har lite statistiskt underlag hemma ju ;) :p :D
 
Sv: Vilka hundraser fäller inte?

Alla hundar fäller. Vissa mer än andra bara ;)

Även strävhår/pudel etc. fäller ur lite päls faktiskt.

Men är inte det sådan päls som man kammar bort? Dvs om man kammar en.. strävhårig tax regelbundet med underullskamm och trimmar som man ska finner man väl inte massa hår drällandes överallt sedan? Till skillnad mot t ex en schäfer ;)

Rätta mig om jag har fel! :)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 855
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 179
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Om vi bortser helt ifrån hur passade rasen är för dig, mentalitet, hälsa… Bara utseende och absolut ingenting annat. Vilken ras/typ är...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
12 516
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 359
Senast: Mia_R
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp