Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

Ledsen för otydlig ruta 🙁 Om jag hade skrivit en bok i detta inlägget så hade du skrivit något i nästa inlägg direkt efter. Då hade du kunnat läsa den boken. Men jag kanske borde klämt in ordet direkt efter ett av dina andra inlägg i krysset. Ber om ursäkt att den kunde tolkas på olika sätt. Krysset kan stå kvar självklart :) .

Är lätt att ha en tanke i huvudet när man gör krysset och sen inte tänka på att formuleringarna kan lämna det öppet för tolkningar. Men då förstår jag ditt kryss och din tanke med det!
Tack för förklaring på hur du hade tänkt dig det hela. Kommunikation i skrift är svårt, och den tolkningen hade jag inte kunnat räkna ut själv. Nu när du skriver det, så känns det rätt självklart att det var så det skulle tolkas.

Jag ska se om jag kan få till krysset på rätt sätt (också). Det finns ju gott om tid kvar, och jag är mest med i det här för att få lite bättre bredd på mitt lyssnande. Det är ett väldigt roligt bingo, så tack för att du gjorde det!
 
Tack för förklaring på hur du hade tänkt dig det hela. Kommunikation i skrift är svårt, och den tolkningen hade jag inte kunnat räkna ut själv. Nu när du skriver det, så känns det rätt självklart att det var så det skulle tolkas.

Jag ska se om jag kan få till krysset på rätt sätt (också). Det finns ju gott om tid kvar, och jag är mest med i det här för att få lite bättre bredd på mitt lyssnande. Det är ett väldigt roligt bingo, så tack för att du gjorde det!


Ja kommunikation i skrift är verkligen jättesvårt! Kul att du uppskattar bingot trots denna lilla miss från mig. Önskar dig fortsatt god och varierad läsning :)
 
Ledsen för otydlig ruta 🙁 Om jag hade skrivit en bok i detta inlägget så hade du skrivit något i nästa inlägg direkt efter. Då hade du kunnat läsa den boken. Men jag kanske borde klämt in ordet direkt efter ett av dina andra inlägg i krysset. Ber om ursäkt att den kunde tolkas på olika sätt. Krysset kan stå kvar självklart :) .

Är lätt att ha en tanke i huvudet när man gör krysset och sen inte tänka på att formuleringarna kan lämna det öppet för tolkningar. Men då förstår jag ditt kryss och din tanke med det!
Jag hade fattar det som @doppler ockdå! Dock inte kryssat den än, men håller på en en som jag kanske får hitta ett annat kryss till istället då. :)
 
Meddelande till alla: Jag har nu förstått att denna rutan :

Bok som kryssats i ett inlägg före ett av dina inlägg i detta bingot

kan tolkas på flera sätt. Min tanke var att det skulle vara ett inlägg direkt före innan ett av dina inlägg i krysset. Men kommunikation i skrift är svårt så att den har tolkats även som valfri bok som kryssats innan i krysset

. Så båda tolkningarna av krysset är godkända kryss 🙂 Ber om ursäkt för otydlighet i rutan. Så ska jag försöka vara tydligare i eventuellt framtida kryss jag gör!
 
Meddelande till alla: Jag har nu förstått att denna rutan :

Bok som kryssats i ett inlägg före ett av dina inlägg i detta bingot

kan tolkas på flera sätt. Min tanke var att det skulle vara ett inlägg direkt före innan ett av dina inlägg i krysset. Men kommunikation i skrift är svårt så att den har tolkats även som valfri bok som kryssats innan i krysset

. Så båda tolkningarna av krysset är godkända kryss 🙂 Ber om ursäkt för otydlighet i rutan. Så ska jag försöka vara tydligare i eventuellt framtida kryss jag gör!
Vi har inga krav på vetenskaplig exakthet. :)
Intressant i sig att folk kan tolka rutorna olika och vilka böcker som ryms i dem.
Dessutom har det tidigare funnits en ruta som var att boken kryssats av någon tidigare i tråden, var som helst, så lätt att tänka på det sättet igen.
 
Nästa kryss blev "En författardebutant 2023"
Där valde jag att läsa livvakten Carl, Kampen mot mig själv. En bok helt i min stil.
Man får vara med när Carl går från ett alkoholmissbruk, till livvaktsskolan tills dess att han är tillbaka i Sverige och får syra kastad i ansiktet.


1706467269282.png
 
Jag sätter mitt fjortonde kryss på Biografi med person som gått ur tiden, med Mille Markovic: Biografin av Beata Hansson och Deanne Raucher.

Boken innehåller många intervjuer, både med Markovic vänner, flickvänner, barn och med honom själv, och historien med kungabilderna finns förstås med, men även en hel del av hans andra brott. Den var intressant, och gör åtminstone något sorts försök att nyansera bilden av honom. Ett minus dock för språket, som jag upplever som torftigt.

Bra inläst av Mats Eklund.
 
Får man räkna med barnböcker (kapitelbok)? Tänkte om det räknas att läsa något från Astrid Lindgren på tex kvinnlig författare född innan 1930?
Jag funderade själv på Astrid Lindgren (men det slutade med en kortis av Selma Lagerlöf istället), och hade inga funderingar alls på att det inte skulle vara godkänt. Jag kommer troligtvis läsa en barnbok för Augustpriskrysset, då ingen av vinnarna i skönlitteraturkategorin där lät särskilt intressant för mig.
 
F9B13F59-0118-4215-ABDC-8E1593CD51B9.jpeg


Nytt kryss för bok som vunnit pris: Heaven, My Home av Attica Locke.
Vann Staunch Book Prize 2020.
Måste erkänna att den aldrig fångade mig trots ett brännande ämne; rasmotsättningar i amerikanska södern i efterdyningarna av Donald Trumps seger i valet 2016. Eller kanske just därför. Jobbigt ämne som känns ännu mer brännande och ännu jobbigare nu inför valet i år 🙈.
Hade oxå lite svårt att hänga med i alla vändningar i den lite invecklade handlingen. Det var som att vitala delar av handlingen hängde på underförstådda referenser och halvkvädna visor som jag inte greppade fullt ut.
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
34
· Visningar
721
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 474
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
5 085
Senast: startpompe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp