Bukefalos 28 år!

Vinterns och vårens bokbingo 2024

Jag sätter mitt åttonde kryss på Bok med djur i titeln, med Havets hundar av Agneta Arnesson Westerdahl.

Den är första delen i en serie som utspelar sig under vikingatiden. Språkmässigt helt okej, och historien är intressant, men personskildringarna är en smula platta. De goda är lite för goda och perfekta för att de ska kännas intressanta. Jag hoppas det bättrar sig i kommande delar, för jag vill gärna få reda på vad som händer sedan.

Bra inläst av Gunilla Leining.
 
Jag sätter mitt åttonde kryss på Bok med djur i titeln, med Havets hundar av Agneta Arnesson Westerdahl.

Den är första delen i en serie som utspelar sig under vikingatiden. Språkmässigt helt okej, och historien är intressant, men personskildringarna är en smula platta. De goda är lite för goda och perfekta för att de ska kännas intressanta. Jag hoppas det bättrar sig i kommande delar, för jag vill gärna få reda på vad som händer sedan.

Bra inläst av Gunilla Leining.
Jag gillar Gunilla Leining som uppläsare, trevlig röst att lyssna på.:up:
 
Jag gillar Anna Maria Käll, Fredde Granberg och Reine Brynolfsson mest av de svenska. Så bra uppläsare!
Tack för tipsen, ska genast kika och se om jag kan hitta något intressant att lyssna på. Måste själv tillägga att jag tycker Stefan Sauk är en bra uppläsare iaf när det gäller deckare.
 
Tänk så olika det kan vara. Jag gillar inte Anna Maria Käll alls, och väljer oftast bort böcker som hon har läst in.

Jag väljer alltid bort Gunilla Leining. Lyssnade på några böcker med henne för några år sen men står inte ut med rösten och sättet hon läser på sen dess.
 
Mitt nionde kryss hamnar på En författare du inte läst tidigare med Där ingen vind blåser av Annika Sjögren.

Boken beskrivs som en psykologisk kriminalroman, och det stämmer väl till viss del, även om den inte var fullt så psykologisk som jag trodde. Mer av karaktären pusseldeckare, med ett antal parallella historier som gick ihop snyggt och lite oväntat på slutet. Bra språk och en fantastisk uppläsning av Maria Lyckow.
 
0610F8E8-3F6C-46DE-9B14-9C17D884C573.jpeg


Kryssar read on location för ytterligare en bok av Sjöwall/Wahlöö, Det slutna rummet. Utspelar sig i Stockholm nån gång under det inte så glada 70-talet. Dom är ju djupt samhällskritiska och det är intressant att läsa deras beskrivning av ett miserabelt Stockholm med hög kriminalitet, en poliskår som inte löste några brott (med undantag för Martin Beck förstås), djupa klyftor och ett samhälle mer eller mindre i upplösning.
 
Jag har läst The lilac girls of Ravensbrück av Martha Hall Kelly efter rekommendationer här i de olika boktrådarna (jag hämtar många boktips här!) och tyckte om att den utspelar sig under 20 år och inte bara i lägret då jag läst alldeles för många koncentrationslägerskildringar på senare år.

Väljer att kryssa En smittsam sjukdom nämns för både tyfus och dysenteri var ju vanligt förekommande i lägren.
 
Tionde krysset hamnar på En manlig författare född efter 1980, med Sorry, allt gick åt helvete av Fredrik Söderholm.

Boken är en uppgörelse med hans destruktiva barndom, och går framåt i hisnande tempo, något som förstärks av inläsaren Max Söderholm, Fredriks storebror.

En bit in i boken tycker jag att delar av bakgrundshistorien känns bekant, och inser efter en stunds googlade att jag har lyssnat på två självbiografiska böcker av hans mamma: Gunilla Söderholm (Gunillas man försvann och Gunillas man kom tillbaka). Det är en väldig skillnad på hur hans mamma framställer sig själv, jämfört med hur han framställer sin mamma, så mycket kan jag säga.
 
Jag kryssar "på svenska förläggareföreningens topplista" med De fenomenala fruntimren på Grand Hotel av Ruth Kvarnström-Jones.
Wilhelmina Skogh driver tre framgångsrika hotell vid förra sekelskiftet. Hon erbjuds överta driften av Grand Hotel i Stockholm som har ekonomiska problem. Ottilia jobbar på ett av hennes hotell och får följa med till nytt jobb. Handlar om några år i dessa två kvinnors liv, och deras vänner.

Var mycket bra men kändes inte avslutad. Jag vet inte om det är tänkt en fortsättning men jag hoppas det.
 
Har följt tråden lite i det tysta men kammat bocka av 4.

bingo 2024 redigerad-1.jpg
En bok där en syskonrelation är viktig vill jag sätta Patty Wetterlingsbok Dear Jacob då han 1989 blev kidnappad, mördad. Hittades 2015. Innan allt så var bröderna (och systern) nära varandra och umgicks mer eller mindre på daglig basis helt frivilligt.

En författare jag inte läst tidigare är Heather Marshall (läser hennes bok "Fråga efter Jane" nu).

En författar debutant valde jag Brita Sylvan och hennes bok "Jag fick fängelse". Som att lyssna på ett barn som gråter för den inte inser att konsekvenser vid beteende finns och i hennes fall var det gnäll om allt fängelset genom.

En manlig författare född efter 1980 valde jag Simon Häggström som föddes 1982.
 
Jag kryssar "klockor eller tid är viktigt tema" . Svenskarna på Titanic, en intressant och gripande bok om allt runt Titanic och även biografier om svenskarna som var med ombord. Intressant att man under uppbyggnaden fick använda ett toalett-kort för var du på toa längre än 7 minuter blev det avdrag på lönen! Och att bland annat två av svenskarna var från stan (Norrköping) och lite historia kring dem. En av de resande hade natten före avfärd drömt en lustig dröm om att han kämpat mot ett upprört hav och isberg men lyckades ta sig upp på en ö... Läsvärd bok! 😊
 

Bifogade filer

  • 20240119_103552.jpg
    20240119_103552.jpg
    249,8 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
Senast utläst hos mig är Mitt namn är Firekeeper av Angeline Boulley. Den utspelar sig i norra USA, i Sault Sainte Marie precis vid den kanadensiska gränsen nån gång vid mitten av 00-talet. Författaren är ursprungsamerikan och berättelsen speglar motsättningarna som finns på både samhällelig och individnivå. Huvudkaraktären Daunis har gått ut high school men har fått lämna drömmen om vidare studier för tillfället. Hon tampas med sin egen identitet då pappa var ursprungsamerikan, men mamma inte är det vilket gör att hon har en fot i varje läger, men samtidigt inte riktigt hör hemma någonstans. Där hon däremot hör hemma är i sportens värld, ishockey genomsyrar hela staden och dess invånare och Daunis var en lovande talang, tills saker kom emellan. När Daunis ser sin bästa vän bli mördad dras hon in i en härva där det snabbt blir svårt att avgöra vem som är offer och vem som är förövare.

Jag vet inte varför, men jag började läsa den här boken i tron att det var en fantasyroman, men det är det alltså inte. Den har i vilket fall blivit oerhört populär och vann bland annat Goodreads Choice Award i YA-klassen för ett par år sen. Den har många fina styrkor, framför allt i hur komplex den är. Berättelsen kombinerar andlighet med kärlek till naturvetenskap, missbruk och utsatthet med traditioner och trygghet. Jag tycker också det är fint hur den lyfter en kultur där den äldsta generationen är den mest betydelsefulla och samhällsbärande, det känns ganska främmande för mig. Sen är det också en kärlekshistoria och som sagt ett spänningselement, jag tycker båda fungerar men de är inte lika välbalanserade och tappar tempo ibland.

IMG_2799.jpeg


Daunis har en bror som heter Levi och grunden till deras relation är komplicerad eftersom Levi har en annan mamma och är den familj deras gemensamma pappa valde att leva med. Det skiljer dessutom bara några månader i ålder på dem. Men de är viktiga för varandra och jag kryssar därför rutan en bok där en syskonrelation är viktig.
 
Senast utläst hos mig är Mitt namn är Firekeeper av Angeline Boulley. Den utspelar sig i norra USA, i Sault Sainte Marie precis vid den kanadensiska gränsen nån gång vid mitten av 00-talet. Författaren är ursprungsamerikan och berättelsen speglar motsättningarna som finns på både samhällelig och individnivå. Huvudkaraktären Daunis har gått ut high school men har fått lämna drömmen om vidare studier för tillfället. Hon tampas med sin egen identitet då pappa var ursprungsamerikan, men mamma inte är det vilket gör att hon har en fot i varje läger, men samtidigt inte riktigt hör hemma någonstans. Där hon däremot hör hemma är i sportens värld, ishockey genomsyrar hela staden och dess invånare och Daunis var en lovande talang, tills saker kom emellan. När Daunis ser sin bästa vän bli mördad dras hon in i en härva där det snabbt blir svårt att avgöra vem som är offer och vem som är förövare.

Jag vet inte varför, men jag började läsa den här boken i tron att det var en fantasyroman, men det är det alltså inte. Den har i vilket fall blivit oerhört populär och vann bland annat Goodreads Choice Award i YA-klassen för ett par år sen. Den har många fina styrkor, framför allt i hur komplex den är. Berättelsen kombinerar andlighet med kärlek till naturvetenskap, missbruk och utsatthet med traditioner och trygghet. Jag tycker också det är fint hur den lyfter en kultur där den äldsta generationen är den mest betydelsefulla och samhällsbärande, det känns ganska främmande för mig. Sen är det också en kärlekshistoria och som sagt ett spänningselement, jag tycker båda fungerar men de är inte lika välbalanserade och tappar tempo ibland.

Visa bifogad fil 137498

Daunis har en bror som heter Levi och grunden till deras relation är komplicerad eftersom Levi har en annan mamma och är den familj deras gemensamma pappa valde att leva med. Det skiljer dessutom bara några månader i ålder på dem. Men de är viktiga för varandra och jag kryssar därför rutan en bok där en syskonrelation är viktig.
Det låter väldigt läsvärt! Laddade ner en engelsk inläsning nu.
 
Elfte krysset hamnar på En med referens till känd serie/film/bok med Någon måste dö av Ann-Britt Sternfeldt. Jag hade ursprungligen tänkt att ta den på Read on location, eftersom den utspelar sig i närheten av där jag bor, men eftersom den innehöll referenser till Cesar Milans teveserie så ändrade jag mig.

Boken är en deckare, vilket inte är min favoritgenre, men den var bra ändå. Språket är bra, karaktärerna hyfsat realistiska och upplösningen lagom oväntad.

Bra inläst av Gunilla Leining.
 
Hur hittar man en bok skriven av en manlig författare född efter 1980? Jag inser nu att jag mest (80-90%) läser böcker av kvinnor varvat med böcker skrivna av betydligt äldre män.

Jag letar böcker som låter intressanta på Storytel som har manlig författare men det är så svårt hitta när de fyller år! Jag har hittat en som ser ung ut när jag googlar men jag hittar inget födelseår...
 
Hur hittar man en bok skriven av en manlig författare född efter 1980? Jag inser nu att jag mest (80-90%) läser böcker av kvinnor varvat med böcker skrivna av betydligt äldre män.

Jag letar böcker som låter intressanta på Storytel som har manlig författare men det är så svårt hitta när de fyller år! Jag har hittat en som ser ung ut när jag googlar men jag hittar inget födelseår...
Jag läser också 80-90% kvinnliga författare.

Jag tänkte läsa en av Callum Bloodworths böcker. Jag har läst Julakuten och "Berätta tre saker" sedan tidigare, och kom att tänka på honom för det krysset. Gillar du fantasy finns även Daniel Braesch med "Den nimska flickan" (mer åt ungdomshållet).

De två är nog dock de enda jag kommit på som är yngre män som jag läst någon bok från :cautious: (båda två är svenskar, så enkelt att kolla ålder)
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
475
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 220
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 898
Senast: startpompe
·
Fritid Jag har gjort ett bokbingo. Jag tänker att vi kör från idag den 5 mars till 5 juni så kan vi göra ett nytt för sommaren sen. Nu är det...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
6 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp