Bukefalos 28 år!

Beteende på självplock

gul_zebra

Trådstartare
Jag läste i en tråd på annat håll om folk på självplock av jordgubbar som sett fina jordgubbar någon rad bort och då kilat dit istället. Det var tydligen icke önskvärt, men jag kunde inte avgöra om det var helt seriöst menat heller.

Som en lite socialt inkompetent jävel som aldrig varit på självplock men tänkt åka typ nästa vecka så dök funderingarna såklart upp - vad gäller egentligen på självplock generellt, vad finns det för oskrivna regler?

Och givetvis, vilka icke acceptabla beteenden har ni stött på?
 
Jag läste i en tråd på annat håll om folk på självplock av jordgubbar som sett fina jordgubbar någon rad bort och då kilat dit istället. Det var tydligen icke önskvärt, men jag kunde inte avgöra om det var helt seriöst menat heller.

Som en lite socialt inkompetent jävel som aldrig varit på självplock men tänkt åka typ nästa vecka så dök funderingarna såklart upp - vad gäller egentligen på självplock generellt, vad finns det för oskrivna regler?

Och givetvis, vilka icke acceptabla beteenden har ni stött på?
Var länge sedan jag var på självplock men man blir väl anvisad en rad? Det är väl det enda sättet de kan hålla koll på vad som är plockat och inte.
 
Jag läste i en tråd på annat håll om folk på självplock av jordgubbar som sett fina jordgubbar någon rad bort och då kilat dit istället. Det var tydligen icke önskvärt, men jag kunde inte avgöra om det var helt seriöst menat heller.

Som en lite socialt inkompetent jävel som aldrig varit på självplock men tänkt åka typ nästa vecka så dök funderingarna såklart upp - vad gäller egentligen på självplock generellt, vad finns det för oskrivna regler?

Och givetvis, vilka icke acceptabla beteenden har ni stött på?
Du blir tilldelad en rad och den ska du plocka ren innan du går vidare, dvs även om gubbarna är små men mogna ska de plockas. Det är inte ok att byta till någon annans rad eller lämna mogna bär efter sig.
 
Du blir tilldelad en rad och den ska du plocka ren innan du går vidare, dvs även om gubbarna är små men mogna ska de plockas. Det är inte ok att byta till någon annans rad eller lämna mogna bär efter sig.

Inte överallt. Där vi åker och plockar så står det två flaggor och mellan dem är det ett antal rader (20-30 st kanske). Man blir anvisad att plocka mellan flaggorna. Samma för alla som är där den dagen. Så man plockar där man ser att det finns jordgubbar. Oftast väljer folk en rad som ser bra ut och plockar i den men längre bort i den raden kan det stå någon annan och plocka.
 
Var länge sedan jag var på självplock men man blir väl anvisad en rad? Det är väl det enda sättet de kan hålla koll på vad som är plockat och inte.

Nä, inte där vi plockar. De sätter upp två flaggor och man får bara plocka från rader mellan flaggorna. Samma för alla som plockar den dagen. Inget tjafs och din eller min rad. Sen brukar de öppna nya rader (förmodligen nya sorter) på midsommarafton när det kommer som mest folk.
 
Nä, inte där vi plockar. De sätter upp två flaggor och man får bara plocka från rader mellan flaggorna. Samma för alla som plockar den dagen. Inget tjafs och din eller min rad. Sen brukar de öppna nya rader (förmodligen nya sorter) på midsommarafton när det kommer som mest folk.
Samma princip ändå. Man får inte välja hur som utan förväntas plocka på det tilldelade området. Sen kanske det varierar hur stort området är och om man är fler eller ensam på sin del.
 
Samma princip ändå. Man får inte välja hur som utan förväntas plocka på det tilldelade området. Sen kanske det varierar hur stort området är och om man är fler eller ensam på sin del.

Jo, men där vi plockar har det helt att göra med vilka sorter som växer var på fältet. De öppnar först för den tidigaste sorten och sen öppnar de successivt upp för andra sorter när de mognar. De sparar den största delen till midsommarafton. Och alla som plockar samma dag får tilldelat samma område.
 
Jo, men där vi plockar har det helt att göra med vilka sorter som växer var på fältet. De öppnar först för den tidigaste sorten och sen öppnar de successivt upp för andra sorter när de mognar. De sparar den största delen till midsommarafton. Och alla som plockar samma dag får tilldelat samma område.
Ja jag fattade det. Principen gäller ändå. Man får inte hoppa runt på fältet och plocka vart man vill.
 
Ja jag fattade det. Principen gäller ändå. Man får inte hoppa runt på fältet och plocka vart man vill.

Fast man kan ju inte sno någon annans rad som nån skrev om i tråden. Man får alltså byta rad hur man vill inom området som är öppet för plockning den dagen.
 
Ja, men du får ju fortfarande inte plocka utanför det området som du blivit tilldelad.

Jo, men det som några skrivit i tråden att de blivit tilldelad en specifik rad och att andra blivit tilldelade andra rader existerar inte där jag plockar. Inte heller behöver jag plocka allt i en rad eller markera när raden är färdigplockad. Alla plockar mellan flaggorna. Var som helst mellan flaggorna.

Det som folk skrivit om i citaten nedan existerar inte där jag plockar:

Var länge sedan jag var på självplock men man blir väl anvisad en rad? Det är väl det enda sättet de kan hålla koll på vad som är plockat och inte.

Du blir tilldelad en rad och den ska du plocka ren innan du går vidare, dvs även om gubbarna är små men mogna ska de plockas. Det är inte ok att byta till någon annans rad eller lämna mogna bär efter sig.

Här hos oss får man en liten flagga att sätta vid platsen när man plockat klart
 
Har varit på två ställen med självplockning på hallon. Det mindre stället har öppet 2 dagar i veckan och fritt fram att plocka var du vill på hela självplocket.
Det större stället har 3 områden där det är 1 område om dagen som är öppet där alla plockar var dom vill på det området som är öppet för dagen.

Inga av av dom ger någon rader eller något annat utan fritt fram att gå systematiskt framåt eller hoppa runt och plocka lite här och lite där.
 
På alla ställen jag har varit på har de pekat ut en riktning/område där man får plocka, alltså ett gäng rader eller till höger eller vänster om en markering men aldrig en specifik rad. Skulle någon sagt åt mig att jag måste plocka rent på en rad för att få lov att plocka som nån skrev att det var på något ställe hade jag fått åka hem direkt. Jag är färgblind o plockar de mogna bär jag hittar, där jag hittar dem så jag behöver ofta ett par rader, men det kan gå gott om folk efter mig o hitta det tredubbla 🙈
 
Det har inte varit krav på att plocka rent i raderna sedan jag sommarjobbade som tonårig jordgubbsplockare på 80-talet.

Mamma och jag plockade på självplockning i helgen och blev för en gångs skull besvikna. Det var så många dåliga bär... :( Men det värsta var att efter bären hade stått i kylskåp över natten så var ca 1,5 liter av 9 plockade liter också ruttna... :(
 
Det självplock vi varit på för jordgubbar (ett stort, väldigt välorganiserat ställe) funkar som flera beskrivit, man tilldelas en rad och förväntas hålla sig till den och markera vart man slutar. Man betalar dessutom en sorts avgift, för att få äta fritt medan man plockar.

Det finns ett mindre ställe jag känner till som har haft massor av synpunkter på sina kunder, ofta i långa inlägg på FB, där de beskriver allt man absolut inte får göra, t ex lämna fina bär, äta medan man plockar, vara otacksam och ha synpunkter i största allmänhet ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 444
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp