Bukefalos 28 år!

Blir ni gratulerade på jobbet.

Gratulation vid födelsedag

  • Ja av kollegor och chefer

    Röster: 47 28,0%
  • Ja men bara kollegor

    Röster: 35 20,8%
  • Ja men bara av chefen/chefer/HR

    Röster: 2 1,2%
  • Nej

    Röster: 84 50,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168
  • Omröstning stängd .
Det är nog ovanligt att inte bli uppmärksammad när man fyller jämnt. På alla arbetsplatser jag varit på så uppmärksammar arbetsgivaren genom blommor och kollegorna genom insamling. Frågade några vänner nu precis och det var samma på deras arbetsplatser. Vanliga födelsedagar uppmärksammas inte på nuvarande jobb.


Nu pratar jag alltså inte sommarjobb, påhugg eller liknande utan jobb där man är en längre period.
Är det chefen som går in i lönehanteringssystemet då och letar personnummer, eller hur går det till?

Jag har iofs en extremt hands off chef. Vi har väl kontakt någon gång per månad, på sin höjd.
 
Man blir gratulerad men inte i någon ordnad form om man inte fyller jämt. Förut hade vi så att vi gick ihop de som fyllde inom relativ närhet från varandra och bjöd på tårta. Men efter pandemin har det inte blivit så. Blev väldigt mycket tårta också... Men generellt säger folk grattis om de vet att man fyller år, oavsett om de är chefer eller kollegor det är inte så noga. Men själva organisationen har inte som rutin att gratulera sina anställda på födelsedagen om man inte fyller jämt, fyller man jämt finns det en rutin med föreskrifter om vilken typ av present och liknande som ska inköpas :D . Jobbar på kommun så det mesta har en rutin som ska följas.
 
Vi firar, framförallt jämna födelsedagar. Då har det varit present, sång och restaurang. Andra födelsedagar blir det grattis och eventuellt en liten present gruppen skramlat ihop till.

Vill man inte bli firad kan man lite fint planera in semester den dagen/veckan :angel: då får man istället gratulationshälsningar via vår gemensamma chatt.
 
Det är olika. I år fyllde jag 50 och mina två närmaste kollegor firade mig med presenter, några andra sa grattis. Någon månad senare fick jag en fin blomma av företaget.

Jag talade å andra sidan inte om att jag fyllde utan de (kollegorna) såg det på fb och firade i efterskott.
 
Jag vet inte, men vill bara ha en bild av hur det brukar se ut. vet bara att just 40 och 50 har firats på alla andra platser jag har varit på.
När jag fyllde 40 var det bara kollegorna som uppvaktade med present och blommor. Ingenting från företaget. 50 så fick jag en blomma från företaget.
 
Är det chefen som går in i lönehanteringssystemet då och letar personnummer, eller hur går det till?

Jag har iofs en extremt hands off chef. Vi har väl kontakt någon gång per månad, på sin höjd.

Det har jag inte frågat. Men det enklaste är nog att bara googla.
 
40, 50 och 60 uppmärksammas. Men jag har (o)turen att fylla på sommaren så jag slipper/missar att bli firad på jobbet. Min födelsedag sammanfaller nästan alltid med semester för de flesta.
 
Bara ev av de kolleger som är vän med mig på FB, övriga har ingen koll.
Sedan fyller jag alltid år på en röd dag så det blir inga "grattis"


På mitt gamla jobb firades alltid 50års dagen, men på min nya arbetsplats har jag ingen aning.
 
Jag vet inte, men vill bara ha en bild av hur det brukar se ut. vet bara att just 40 och 50 har firats på alla andra platser jag har varit på.
Du gör nog bäst i att fråga kollegor eller chefen vad som är vanligt där du jobbar. Det är inte alla företag som firar anställdas födelsedagar eller skickar ut grattis, speciellt inte om det är ett stort företag med många anställda. Beror nog också på branchen. Jobbar man i små grupper är det ju större chans att kanske kollegor som är vänner firar varandra, om de känner till varandras födelsedagar.
En del vill själva inte bli firade när de kommer upp i 50+ eller bli påminda om att de blivit äldre och då undviker de att "utsätta" andra för samma påminnelse.
 
Det har jag inte frågat. Men det enklaste är nog att bara googla.
Så lite som att det är en av chefens arbetsuppgifter att hålla koll på medarbetarnas födelsedagar då?

Annars verkar det väl nyfiket att sätta sig att googla alla kollegor för att ta reda på när de fyller år. Men det kanske folk gör?
 
Så lite som att det är en av chefens arbetsuppgifter att hålla koll på medarbetarnas födelsedagar då?

Annars verkar det väl nyfiket att sätta sig att googla alla kollegor för att ta reda på när de fyller år. Men det kanske folk gör?

Jag blir väldigt konfunderad av dina inlägg. Är det främmande för dig att det är vanligt att man firar medarbetares jämna födelsedagar på många arbetsplatser?
 
Så lite som att det är en av chefens arbetsuppgifter att hålla koll på medarbetarnas födelsedagar då?

Annars verkar det väl nyfiket att sätta sig att googla alla kollegor för att ta reda på när de fyller år. Men det kanske folk gör?
Så har det varit på många av de arbetsplatser jag varit på. Dvs att chefen säger grattis till alla sina medarbetare. Och vid de tillfällen jag varit chef så har det inte varit så svårt att ta reda på. Personnumret står ju i personalsystemet som man ändå är inne i varje dag. Jag kan tycka att det är en trevlig gest och många uppskattar att chefen på något sätt grattar.
 
Du gör nog bäst i att fråga kollegor eller chefen vad som är vanligt där du jobbar. Det är inte alla företag som firar anställdas födelsedagar eller skickar ut grattis, speciellt inte om det är ett stort företag med många anställda. Beror nog också på branchen. Jobbar man i små grupper är det ju större chans att kanske kollegor som är vänner firar varandra, om de känner till varandras födelsedagar.
En del vill själva inte bli firade när de kommer upp i 50+ eller bli påminda om att de blivit äldre och då undviker de att "utsätta" andra för samma påminnelse.
Jo, fast nu ville @Tranan veta hur det ser ut på våra arbetsplatser för att kunna jämföra med sin upplevelse. Det framgår av tråden.
 
Jo, fast nu ville @Tranan veta hur det ser ut på våra arbetsplatser för att kunna jämföra med sin upplevelse. Det framgår av tråden.
Jovisst, men nu skrev hon också att hon har ett hjänspöke hon brottas med. Då är mitt råd att man frågar på sin arbetsplats så har man lagt det hjärnspöket till ro.
Som många skrivit är det olika på olika arbetsplatser, det var det jag också skrev. Så hur man än jämför med andra platser så säger det inget om ens egen arbetsplats i slutändan.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja när man fyller jämt samt 65.
Vi har presetkassa och det är frivilligt att vara med. Är man inte med så får man heller inget. Så ingen blir firad mot sin vilja. Skulle man däremot vilja pynta in en tjuga till någon vid tex pension så är det bara att swisha hen som håller i presentkassan.

Vi är 45 fastanställda. Vikarier är inte med i kassan.
 
Våra 50-åringar får en extra slant med lönen månaden de fyller så lönekontoret mailar ut ett dokument om det till chefen (info om beskattning osv) och företaget står för blommor och tårta och någon mindre present. Så där får man säga till om man inte vill bli firad, då slipper man tårtkalaset. Vår närmast fyllande 50-åring på avdelningen ville hellre att vi äter lunch tillsammans allihop. Man är alltid ledig med lön på sin 50-årsdag om man vill.

Andra födelsedagar brukar vi inte göra någon större affär av. Jag har alltid semester på min födelsedag då den råkar falla under mina vanliga semesterveckor och då brukar jag få sms av de närmaste kollegorna och de som jag är vän med på Facebook. Ibland sprids det på avdelningen under dagen och fler hör av sig och det är fine by me. Vi brukar inte samla in pengar till presenter, ska någon presentas betalar företaget.

När jag fyllde 40 blev jag firad av teamet när jag kom tillbaka från semestern, de hade skramlat till present och det var fint och överraskande. Vi är ett litet och tight team på 5 pers, 16 totalt på avdelningen och 800 någonting på bolaget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 615
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 294
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 120
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 041
Senast: Gunnar
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp