Bukefalos 28 år!

Blir ni gratulerade på jobbet.

Gratulation vid födelsedag

  • Ja av kollegor och chefer

    Röster: 47 28,0%
  • Ja men bara kollegor

    Röster: 35 20,8%
  • Ja men bara av chefen/chefer/HR

    Röster: 2 1,2%
  • Nej

    Röster: 84 50,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    168
  • Omröstning stängd .
I och för sig blir man väl bekant med fenomenet innan man fyller år så man hinner säga till om man inte vill vara med, men... bara.. nej. Jag får rysningar, så engagerad arbetsmiljö vill jag inte ha. 😅 Tänk om man inte hinner med och så finns ens namn klistrat över hela median i matsalen!
Med det sagt är jag glad om det funkar hos er.

Vår arbetsmiljö är väldigt engagerad generellt, och vi har stark gemenskap och en generellt väldigt låg personalomsättning. Men det passar ju så klart inte alla :D

Man lär uppmärksamma det redan när man är hos oss på intervju, så det ska nog finnas tid att säga ifrån om det.
 
Vår arbetsmiljö är väldigt engagerad generellt, och vi har stark gemenskap och en generellt väldigt låg personalomsättning. Men det passar ju så klart inte alla :D

Man lär uppmärksamma det redan när man är hos oss på intervju, så det ska nog finnas tid att säga ifrån om det.
Det är såklart hemskt olika hur man vill ha det. Jag skulle inte trivas i den sortens miljö, jag vill komma in, jobba och gå hem utan bök och stök... och absolut utan uppmärksammande inför trehundra personer. :D

Halvt kl*
På så gott som alla arbeten jag haft har det varit "födelsedagsbarnet" som tagit initiativet till firande genom att själv ta med sig fika. Det tycker jag är lagom. :)
 
När vi fyller jämt blir vi uppmärksammade av chefer. När jag fyllde 50 fick jag också ett presentkort hos blomsteraffären från arbetsgivaren. Övriga födelsedagar har varit lite olika. Just nu kör vi "birthday buddies" och de som vill får vara med. Då skriver man lite fakta om sig själv, sina intressen, vad man tycker om/inte tycker om och sedan blir man "lottad" en kollega som man ska köpa till. Kul :) ! Och frivilligt.
 
Jämna födelsedagar brukar firas med gemensam fika och present, oftast i form av något presentkort anpassat till den som fyller år. Jag fick ett till Hööks när jag fyllde 30.
Övriga födelsedagar är inget särskilt men brukar alltid vara någon som har koll och initierar en grattistråd på Teams.
 
Min chef vet att jag hatar att bli firad, så hon brukar skicka ett sms. Men sen har jag som regel sedan en riktigt värdelös födelsedag att aldrig jobba när jag fyller år.

Vi har även en policy där man firas med tårta när man fyller jämnt, men bara om man vill. Så jag skippade det när jag fyllde 40 år. Så skönt!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Varför får man betald ledig dag när man fyller femtio men inte vid sextio :confused:
Vet att chefen vet när jag fyller år men nej födelsedagar firas inte
Däremot firades en kollega som jobbat i om det var 25 år på samma ställe
Vet inte om jag vill att det ska uppmärksammas heller
 
  • Gilla
Reactions: Sel
När ni fyller år får ni gratulationer av jobbet då då?
Har en jobbig hjärnspöke jag vill ha en verklighets check på
En vanlig ojämn födelsedag bara ett grattis från de som kommer ihåg, vid jämna har det blivit restaurang med arbetslaget. Företaget uppvaktar vid 50, 25 års anställning och pension.
 
Vi säger bara grattis. Någon gång har vi ätit en gemensam utelunch där alla betalar själva, men det har mest varit en kul grej, inte för att fira. 😊 Ingen håller egentligen koll, så när jag fyllde år sist sa jag det bara till kollegan jag jobbade med den dagen. Jag tycker inte det är viktigt att bli firad. Har världens bästa chef, men känner att hon har annat att hålla ordning på. 😊 Hon styr upp present om någon slutar och blomma om någon börjar. Det är lagom!
 
När ni fyller år får ni gratulationer av jobbet då då?
Har en jobbig hjärnspöke jag vill ha en verklighets check på
Vi har en policy i att uppmärksamma 40, 50 och 60 med en liten gåva från företaget, annars är det upp till den som fyller år att bjuda kollegor på fika om hen vill.

Jag har ”oturen” att fylla år samma dag som en kollega så påmind om sitt åldrande blir man minsann.

Det här med att ”titta på Facebook” - nu har jag inget konto så mina underställda är ändå förskonade - men vi betraktar privata sociala medier som en privat yta som inte chefer och företaget ska spionera på eller hämta information från om det inte finns särskilda skäl.
 
Jag fyller år mitt på sommaren och brukar alltid ha semester då. Vi firar inte födelsedagar om inte den som fyller år själv tar med tårta eller liknande, men de som fyller 50 eller 60 får en blomma på ett personalmöte i anslutning till födelsedagen.
 
- Chef/arbetsplats hos oss uppvaktar när man fyller 50, och det är något cheferna håller koll på.
- På ett ställe brukade vi närmaste kollegor gå ihop och köpa en gemensam present till varandra när någon av oss fyllde år.
 
Där jag är nu så vid jämna år. Tror jag bara varit på ett ställe som det inte har en betald ledig dag på sin 50 års dag enligt kollektivavtalet.

På min arbetsplats får man en dags permission på sin 50 årsdag och 60 årsdag. Samt så firas man av företaget med tårta och en blomma. Kollegorna samlar in pengar till en present. Chefen håller ett tal om personen som fyller år. Ibland är det nån som inte vill firas och då slipper de.
 
Hos oss blir det firande vid 40, 50, 60 osv. med present från företaget + insamling från kollegor. Dock har jag satt en hård gräns att bara vara med och samla in till närmsta kollegorna + eventuellt nära på stödenheter, annars hade jag fått swisha 1-3 gånger i månaden...!
På min avdelning blev vi dock lite putta när vi insåg att det var från 40, så vi har firat allas 30-års dag med insamling + tårta :) Vi får även ledigt om nära anhörig fyller 50, 60, 70... Vilket jag tycker är väldigt trevligt ^^
 
På mitt jobb så kommer chefen med tårta och blomma vid 50 och 60. De kolleger som jobbat nära den som fyller brukar skramla ihop till någon present. Övriga födelsedagar har vi som tradition att den som fyller bjuder på någon god fika (om de vill, säger ingen när de fyller vet vi ju inte om det). Tycker det känns som en lagom nivå :)
 
Där jag är nu så vid jämna år. Tror jag bara varit på ett ställe som det inte har en betald ledig dag på sin 50 års dag enligt kollektivavtalet.
Betald ledighet vid 50? Aldrig hört talas om.
Har i och för sig jobbat statligt i mitt liv så där kostas det inte på sånt från skattebetalarnas pengar.
Men kul för den som får ledigheten.
På min arbetsplats firades jämna årtal, typ 50 och 60. Arbetskamrater skramlade in till blomma eller någonting.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 622
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 294
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 120
  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
9 052
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp