Bukefalos 28 år!

Det här med klädsel

Jag tror jag skulle reagera på om en taxichaufför hade mjukisbyxor på sig, men det hade jag likväl gjort om en tågvärd, butikspersonal på ICA eller Plantagen dykt upp i mjukiskläder. Inte kanske så mycket för plagget i sig, utan för att jag förväntar mig någon form av arbetsuniform.
Sen är jag itutad av min mor att man inte har mjukiskläder på sig utanför hemmet, men det är ju mer ett jag-problem än något annat :P
 
joggingbyxor absolut, speciellt mina fleecefodrade på vintern. Stor t-tröja nej då det var otympligt att sko i, hade något som klädpoliser reagerar mer på nämligen linne med bara axlar :D

Stall och hästar är en speciell arbetsplats och så har hovslagare sitt förkläde på ändå. Tror inte jag skulle reagera på om en veterinär kom i joggingbyxor till stallet heller. Eller om ridlärarna skulle ha det. Alla går i ridbyxor, så det skulle det likna snobberi att ha åsikter om de hade mjukisbyxor istället.

Kanske finns det fler arbeten med kundkontakt jag inte tänkt på där det (enligt mig då) är okej med mjukisar?
 
Åkte taxi från flygplatsen för typ 3v sen. Hade ingen som kunde hämta och inget annat alternativ att ta. Chauffören var jättetrevlig, från Turkiet men har bott i Norge i typ 20 år. Vi pratade massa och han hjälpte mig in/ut ur bilen med mitt bagage. Vad han hade på sig? Vem vet, han var iaf inte naken 😄🤷🤷
 
Ja, jag tänker att den taxichaufför som kommer i sina vardagskläder kör mest den typen av appkörningar; man kollar så att man har rätt regnr på bilen och hoppar in. Har inte en aning om vad chauffören har på sig så länge det finns någon form av kläder.

Ska man hämtas med en förbeställd körning vid flyg eller hotell föredrar jag om chauffören har någon form av klädsel som signalerar att hen kör taxi, för att slippa leta runt bland alla som står och väntar. Men samma sak där; har jag bokat en delad minibuss till stan på en turistort räknar jag inte med något mer fancy än t-shirt, har jag beställt en egen bil från "bättre bolag" förväntar jag mig något annat.

Sant att man inte ser klädseln på föraren när man bara hoppar in där bak. Men skulle jag ha förbeställt taxi till tex flygplatsen och det står fem chaufförer med namnskyltar uppradade i ankomsthallen där min chaufför har mjukisbyxor och för stor t-shirt skulle jag helt klart undra. Vet inte hur jag skulle göra.
 
Det handlade om högt uppstatt it-chef.

Jag träffar sådana då och då. Likaså professorer och ibland rätt tunga beslutsfattare i andra sammanhang. Skulle säga att på en viss nivå slutar folk bry sig om vad du har på dig, för att alla vet vad du presterar. Strikta klädkrav är i mina ögon ofta något man lägger på den som är "underställd", och det är nog därför jag tycker att det känns lite sunkigt att ha den förväntningen. Jobbar man i en bransch där alla är väldigt välklädda kanske man har andra normer med sig.

Jag tänker ofta på det när jag är på konferenser. Ser du någon som är väldigt prydligt och korrekt klädd så är det oftast personal. Det är ju en fördel att personal har något som visar att det är ju det hen är, men jag gillar inte att vi har högre förväntningar på det yttre hos den som gör tjänster åt oss än vi har på den som ska "konsumera" tjänsten.
 
Sant att man inte ser klädseln på föraren när man bara hoppar in där bak. Men skulle jag ha förbeställt taxi till tex flygplatsen och det står fem chaufförer med namnskyltar uppradade i ankomsthallen där min chaufför har mjukisbyxor och för stor t-shirt skulle jag helt klart undra. Vet inte hur jag skulle göra.

Som sagt, olika förväntningar i olika situationer. Har man beställt upphämtning av Taxi Kurir och det står någon snubbe där i hawaii-skjorta hade jag också undrat.
 
Jag åker nästan bara taxi i utlandet, de få gånger jag åker i Sverige (till och från flygplats) så är det alltid propert.
Jag gillar mjukisbyxor men tycker egentligen inte att det är något man bör ha vid kundkontakt.
Men om jag bokar en uber utomlands så händer det att både bil och chaufför ser ruffiga ut och det är inte något jag direkt bryr mig om.

Jag tänker nog mer officiell bil (taxi) är lika med officiell klädsel.
 
Men oj, har du aldrig varit i en stad en fredag- eller lördagkväll? Ibland går det inte ens att få tag i en taxi för att alla är fulla. Sjukresor är garanterad bara en liten del av körningarna.
I Stockholm är det vanligt att åka taxi.

Jag har alltid cyklat hem. Bor i utkanten av en mindre stad och det tar 10 min att cykla hem. Eller om jag varit i en grannstad har det blivit tåg hem och sen har min man hämtat mig på stationen.
 
Tror inte direkt det är vanligt att folk stjäl arbetskläder och bil för att sedan köra kunder på det sättet. Och som sagt, kläderna gör inte att personen är trygg per automatik men det visar iallafall att personen är anställd och blivit godkänd nångång som chaufför.
Kanske inte just taxikläder. Men tex kläder där det står xxxx wws på stulen huvudnyckel och man har fri tillgång till 500 lägenheter så reagerar ingen på det. Eller flytt och städ då kan du tömma ett helt hus utan att folk reagerar.
 
Jag träffar sådana då och då. Likaså professorer och ibland rätt tunga beslutsfattare i andra sammanhang. Skulle säga att på en viss nivå slutar folk bry sig om vad du har på dig, för att alla vet vad du presterar. Strikta klädkrav är i mina ögon ofta något man lägger på den som är "underställd", och det är nog därför jag tycker att det känns lite sunkigt att ha den förväntningen. Jobbar man i en bransch där alla är väldigt välklädda kanske man har andra normer med sig.

Jag tänker ofta på det när jag är på konferenser. Ser du någon som är väldigt prydligt och korrekt klädd så är det oftast personal. Det är ju en fördel att personal har något som visar att det är ju det hen är, men jag gillar inte att vi har högre förväntningar på det yttre hos den som gör tjänster åt oss än vi har på den som ska "konsumera" tjänsten.

Har jobbat på företag med blandade avdelningar, fältpersonal, labpersonal, kontorsnissar med eller utan daglig kundkontakt. Just mjukisar var det ingen som jobbade i, även om det säkert hade varit bekvämt. Finns andra bekväma kläder. Det var ju en stor grej under pandemin och många började gå i mjukare och bekvämare men ändå dressad byxor efter det.

Har heller aldrig varit på konferens där någon gått i mjukisbyxor.

Var går gränsen för korrekt klädsel i serviceyrken? Flygkapten och flygvärdinnor i mjukisar och t-shirt? Där är det solklart att de ska ha uniform tycker nog alla. Passagerarna kan ha mjukisar fast de förväntar sig personal i uniform utan att det är en sunkig värdering.

Jag kan ha fel och vara snobbig, då vet jag det.
 
Såna tillfällen förstår jag. Jag förstår bara inte att en hel bransch kan gå runt på såna tillfällen som de flesta inte har speciellt ofta. Jag är väl lite fascinerad över att branschen går runt. Men det är väl som några skrivit att de går runt på sjukresor och liknande.
Här (bortanför de stora städerna) så har sjukresekontoret nyligen ändrat sina rutiner så de ska styra bilarna centralt istället för att dela ut uppdragen till taxibolagen så de själva fördelar dem på sina bilar. Det innebär att det måsta vara dedicerade bilar som enbart sysslar med sjukresor. Följden är att det inte längre kommer finnas någon taxi alls för andra kunder, utom typ 6-18 på vardagar. Det gick runt när man kunde kombinera olika uppdrag, men en bil till bara privatkunder går inte runt.

Mina taxiresor (som kan räknas på ena handens fingrar) består dels av ersättningstrafik när tågen strulat, dels av resor hem från sjukhuset om man åkt in med sjukresa eller ambulans och är för frisk för att få hjälp att komma hem efteråt. Följden är i princip att jag kommer låta bli att åka till akuten i fortsättningen. Att betala 10+ mil framkörning utöver reskostnaden är bara inte hanterbart.
 
Jag undrar ibland vad det är för personer som åker taxi ofta och när de åker. Jag kan inte se nåt behov i mitt liv för just taxi och de i min bekantskapskrets åker inte heller taxi speciellt ofta. Är det folk som bor långt ut på landet som tar taxi hem från krogen en sen kväll när kollektivtrafiken inte längre går? Eller när åker folk taxi egentligen?

Åkte taxi mycket förut, när vi skulle ut på krogen. Och då bor jag ca 10-30 min från stan beroende på vilket uteställe man skulle på 😂
 
Jag har alltid cyklat hem. Bor i utkanten av en mindre stad och det tar 10 min att cykla hem. Eller om jag varit i en grannstad har det blivit tåg hem och sen har min man hämtat mig på stationen.

Då täcker ju din man det som vi andra behöver en taxi till. :) Har jag en partner är vi oftast ute tillsammans, och de flesta av mina vänner har inte bil. (Jag har en enbart för att ta mig till stallet, till jobbet eller till stan kostar det mer att parkera en dag än det kostar att ta en taxi... Över 300:- för att stå inom en kvarts gångavstånd från jobbet en dag, det går att få en taxi för 120:-)
 
:laugh: Alltså det är typ vad folk klär sig i dagligen, även topchefer på många it-företag. Dvs mjukisbyxor och en trasig t-shirt. Tycker att det är fullt normal klädsel.
Det är inte vad jag stött på i serviceyrken. tex däribland IT.
Det kanske är normalt för den yngre generationen att se ut som en uteliggare, men jag känner väl att man ska klä sig hyfsat väl när man är på sitt jobb. "Myskläder" är till för att ha hemma, i min värld. Trasiga kläder ska definitivt inte användas på ett jobb eller någon annanstans än hemma. Så är jag i alla fall uppfostrad.
 
Tack, tack. Uppgraderad till snobb, det var inte illa..........

Jag vidhåller fortfarande att man inte kan se ur hur som helst när man jobbar med människor. Att man är hel och ren tar jag också för givet, speciellt när det gäller taxi. Jag hoppas att chauffören i alla fall var så.
Jag skiter fullständigt i hur personen ser ut på sin fritid.

Håller helt med.

Och jag hade inte brytt mig öht så länge han inte varit naken 😆
Tvärtom faktiskt, det sitter i sina bilar hela dagen, låt dem ha bekväma kläder.
Tycker synd om de som måste ha skjorta, slips och hela skiten när de ska köra buss eller taxi.

Sen vet jag inte hur mycket folk faktiskt lägger märke till klädsel.
Jag jobbar på industri, har svarta arbetsbyxor med stora knäskydd och en del mindre verktyg, t-shirt och en tröja med dragkedja ovanpå, allt sitter dock snyggt på mig.
När jag var på Kicks för någon vecka sedan kom det fram en tjej och bad mig om hjälp.
Jag har mitt företags logga på på bröstet, på byxorna och över hela ryggen, den är röd och inte ett dugg lik Kicks. Hon blev jätteförvånad när jag sa att jag inte jobbade där, jag såg tydligen väldigt professionell ut 😆
Häromdagen var jag på handelsträdgården med stallkläder med klubbens logga över hela ryggen. Fick återigen en fråga om jag jobbade där, jag såg tydligen blommig ut 🤣
 
Jag åker taxi ibland, typ från tågstationen när jag har mycket packning med mig eller från sjukhuset när jag inte mår tillräckligt bra för att åka kollektivt.

Skulle helt klart reagera om chauffören hade mjukisbyxor på sig. Om jag hade sett det innan jag satte mig i taxin hade jag valt en annan taxi. Tycker det känns oproffsigt att inte ha arbetskläder, vilket skulle få mig att känna mig otrygg.
Jag skulle inte känna mig otrygg, men reagera och tycka att det inte är proffsigt. Man representerar ju inte sig själv utan sin roll på sitt arbete, ett yrke. Då bör man klä sig representativt.

Trasiga kläder ger alltid dåliga vibbar, har aldrig förstått hur man kan tycka att det är ok, förutom generellt jeans som ska vara så med små hål i som är skapta så från start.
 
Var det joggingbyxor och stor formlös t-shirt?
Skulle det vara bättre om t-shirten var tajt eller varför påpeka stor och formlos hela tiden?

Jag har bara stora formlösa t-shirts pga bekvämt och luftigt. Jag jobbar inom vården. Vi har inga arbetskläder från arbetsgivaren. Jag jobbar sommartid i mina t-shirts. Ibland har jag absolut också joggingbyxor på mig, men oftast andra bekväma stretchiga byxor eller shorts om det är jättevarmt, precis som de flesta av mina kollegor. Finns några få som jobbar i jeans.
 
Jag skulle inte känna mig otrygg, men reagera och tycka att det inte är proffsigt. Man representerar ju inte sig själv utan sin roll på sitt arbete, ett yrke. Då bör man klä sig representativt.

Trasiga kläder ger alltid dåliga vibbar, har aldrig förstått hur man kan tycka att det är ok, förutom generellt jeans som ska vara så med små hål i som är skapta så från start.
Det kan ju bero på hur man är anställd tex.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 260
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp