Bukefalos 28 år!

Det här med klädsel

Får verkligen taxichaufförer vara klädda i vad som helst?
Såg just en chaufför hämta en passagerare och chauffören var iklädd svarta sweatshirtbyxor och en stor, vid, formlös svart tshirt......inte vad jag tycker är godtagbart.
Så gott som alla mina taxiresor gör jag i tjänsten och bilen kommer därför alltid från ett större bolag. Men visst händer det att jag tar en taxi som inte är bokad genom jobbet, senast i Södertälje.

Jag har aldrig reflekterat över hur föraren är klädd. Och förstår inte ens vad det skulle ha för bäring på själva resan? Jag uppskattar precis som @athena_arabians att föraren hittar (det är långt ifrån självklart) och inte kör som en biltjuv. Vad hen har på sig är helt egalt för mig.
 
Vad läkare har på sig under en operation har ju dock med säkerhet (hygien) att göra, så märkligt att dra in det som exempel.
Det va ju en märklig slutsats av dig, men det är vanligt att du svarar mig med attityd. Varför vinkla det till att joggingbyxor skulle vara dålig hygien.
 
Det va ju en märklig slutsats av dig, men det är vanligt att du svarar mig med attityd. Varför vinkla det till att joggingbyxor skulle vara dålig hygien.
Fast det har väl inget med just joggingbyxor att göra, utan att privata kläder väl inte används alls under operationer i och med hygien? Dvs oavsett om det är joggingbyxor eller jeans, så ska läkaren väl inte ha på det när hen opererar? Så kanske inte det mest optimala exemplet att man inte vill ha en läkare som opererar som har på sig mjukisbyxor - eftersom det då inte är hygieniskt, på samma sätt som om läkaren hade haft på sig jeans eller något annat privat klädesplagg.
 
Lite roligt att vissa fortfarande verkar associera mjukisar med fula byxor som ger ett sunkigt intryck 😆
Idag finns det så många mjukisar som ser ut dom dressade byxor, enda skillnaden är att de är mycket skönare 😍
Nu stod det joggingbyxor i trådstarten, vilket får mig att tänka träningsoverall. Både material och snitt spelar in på hur jag upplever ett plagg. Jag skulle lika lite ta på mig en maxiklänning i böljande tyg eller en strandklänning i frotté på kontoret som en träningsbyxa i sweatshirttyg eller ett par tights i lycra. Nu är jag "skadad" av att ha arbetat mina första år på revisionsbyrå där klädkoden är mycket strikt. Jag tycker fortfarande det är lyx att få ha jeans på jobbet ;)
 
Så gott som alla mina taxiresor gör jag i tjänsten och bilen kommer därför alltid från ett större bolag. Men visst händer det att jag tar en taxi som inte är bokad genom jobbet, senast i Södertälje.

Jag har aldrig reflekterat över hur föraren är klädd. Och förstår inte ens vad det skulle ha för bäring på själva resan? Jag uppskattar precis som @athena_arabians att föraren hittar (det är långt ifrån självklart) och inte kör som en biltjuv. Vad hen har på sig är helt egalt för mig.

Senaste upplevelsen i taxi för mig (i centrala Stockholm) var att hen absolut hittade men körde som en biltjuv :crazy: Kläderna kommer jag inte ihåg :laugh:
 
Kan svara för mindre stad, eller mindre är väl inte men helt klart liten jämfört med Stockholm, Göteborg, Norrköping osv.

MIn mamma kör mestadels sjukresor, färdtjänst förekommer (men inte ofta pga tiden hon kör, men andra kollegor får nog mer av dessa), skolkörningar, tågresor förekommer en hel del, ffa hur bra tågen går ibland :rofl: och viss personalkörning. Helt klart en del privatkörning men nog inte samma nivå som Stockholm. Mer runt nyår eller större event det kan va rent av jävligt få tag i en taxi 😆
Och tillägg-ledsagning till och från och mellan tåg brukar vara taxichaufförers uppgift. :)
 
Lite roligt att vissa fortfarande verkar associera mjukisar med fula byxor som ger ett sunkigt intryck 😆
Idag finns det så många mjukisar som ser ut dom dressade byxor, enda skillnaden är att de är mycket skönare 😍
För att det är så många sunkiga människor går klädda, inte i dressade mjukisbrallor som ser ordentliga ut utan fula mjukisbyxor som sitter sunkigt och ser sunkigt ut på en person som är likadan.

Varför man nu vill se ut som en sådan förstår jag då inte. Mjukisbrallor som ser ut som dressade byxor är väl inte riktigt det som menas heller....
 
För att det är så många sunkiga människor går klädda, inte i dressade mjukisbrallor som ser ordentliga ut utan fula mjukisbyxor som sitter sunkigt och ser sunkigt ut på en person som är likadan.

Varför man nu vill se ut som en sådan förstår jag då inte. Mjukisbrallor som ser ut som dressade byxor är väl inte riktigt det som menas heller....

Tja, jag går ofta klädd på ett sätt som du och flera andra här i tråden uppenbarligen tycker är sunkigt. Handlar faktiskt inte ett dugg om att jag vill se ut som en lodis eller annat som inte passar in i folks mentala finrum. Jag är inte här för att imponera på någon utan tar de kläder som är bekväma och fungerar i min vardag. Sicken himla tur att jag jobbar hemifrån så ingen behöver se min skabbiga uppenbarelse, antar jag.

Jag tycker att det osar en hel del klassförakt över hela denna tråd. Förfasas över att någon inte har uniform på ett jobb där de sitter och kör hela dagarna, och kalla folk sunkiga pga att de - ve och fasa - vågar visa sig ute med mjukisbyxor som inte sitter som ett smäck. De konservativa vindarna blåser även över Bukefalos, eller?
 
Tja, jag går ofta klädd på ett sätt som du och flera andra här i tråden uppenbarligen tycker är sunkigt. Handlar faktiskt inte ett dugg om att jag vill se ut som en lodis eller annat som inte passar in i folks mentala finrum. Jag är inte här för att imponera på någon utan tar de kläder som är bekväma och fungerar i min vardag.

Jag tycker att det osar en hel del klassförakt över hela denna tråd. Förfasas över att någon inte har uniform på ett jobb där de sitter och kör hela dagarna, och kalla folk sunkiga pga att de - ve och fasa - vågar visa sig ute med mjukisbyxor som inte sitter som ett smäck. De konservativa vindarna blåser även över Bukefalos, eller?
Du får klä dig som du vill. Jag tycker inte mjukisbyxor- inte sådana som ser dressade ut alltså, är snyggt.
Klassförakt kan jag inte säga att det är, lägre än min klass går inte att komma, men uppfostrad av en mor som har starka åsikter om hur man ska klä sig, vikten av att klä sig ordentligt, helt och rent. 2 av mina 3 barn har jag lyckats få att gilla känslan av att klä sig på ett sådant sätt, 1 av 3 gillar sunkiga håliga mjukisbrallor som hänger i häcken. Dock, alla 4 av mina syskon gillar mjukiskläder-alltid. jag gör inte, min mamma gör inte, min pappa gjorde inte.

Och det här med bekvämt har jag funderat på många gånger. Folk skriver och säger ofta "När jag kommer hem åker brallorna och bhn av och mjukiskläderna på". Bhn kan jag ibland förstå, har en som skaver och stör, men annars det här med att byta ut jeansen mot mjukis vet jag inte. Mina jeans är bekväma. Jag har jeans och t-shirt för det mesta.
 
Du får klä dig som du vill. Jag tycker inte mjukisbyxor- inte sådana som ser dressade ut alltså, är snyggt.
Klassförakt kan jag inte säga att det är, lägre än min klass går inte att komma, men uppfostrad av en mor som har starka åsikter om hur man ska klä sig, vikten av att klä sig ordentligt, helt och rent. 2 av mina 3 barn har jag lyckats få att gilla känslan av att klä sig på ett sådant sätt, 1 av 3 gillar sunkiga håliga mjukisbrallor som hänger i häcken. Dock, alla 4 av mina syskon gillar mjukiskläder-alltid. jag gör inte, min mamma gör inte, min pappa gjorde inte.

Och det här med bekvämt har jag funderat på många gånger. Folk skriver och säger ofta "När jag kommer hem åker brallorna och bhn av och mjukiskläderna på". Bhn kan jag ibland förstå, har en som skaver och stör, men annars det här med att byta ut jeansen mot mjukis vet jag inte. Mina jeans är bekväma. Jag har jeans och t-shirt för det mesta.
Jag har slutat ha vanliga jeans över huvud taget, då jag inte alls tycker det är bekvämt. Jag gillar antingen kläder som sitter väldigt tight och är väldigt elastiskt, eller kläder som är väldigt pösiga. Leggings som ser ut som jeans funkar, men inte vanliga jeans. Jag vill kunna röra på mig ordentligt, och inte ha kläder som sitter åt obekvämt på jobbiga ställen (vilket jag tycker alla jeans gör, eller andra liknande byxor). (jag har även slutat ha BH med bygel och formpressade kupor, de tycker jag inte heller är bekvämt). Däremot kan jag ha ett skärp ganska hårt runt midjan utan att bli särskilt störd alls (t.ex. om jag har en klänning på mig). Jag har också väldigt svårt för tröjor som har hellånga ärmar, de drar jag alltid upp så att den sista 1-2 dm av underarmen är fri från tröjan. Så det är väl en smaksak med vad man trivs med och tycker är bekvämt.
 
Jag har slutat ha vanliga jeans över huvud taget, då jag inte alls tycker det är bekvämt. Jag gillar antingen kläder som sitter väldigt tight och är väldigt elastiskt, eller kläder som är väldigt pösiga. Leggings som ser ut som jeans funkar, men inte vanliga jeans. Jag vill kunna röra på mig ordentligt, och inte ha kläder som sitter åt obekvämt på jobbiga ställen (vilket jag tycker alla jeans gör, eller andra liknande byxor). (jag har även slutat ha BH med bygel och formpressade kupor, de tycker jag inte heller är bekvämt). Däremot kan jag ha ett skärp ganska hårt runt midjan utan att bli särskilt störd alls (t.ex. om jag har en klänning på mig). Jag har också väldigt svårt för tröjor som har hellånga ärmar, de drar jag alltid upp så att den sista 1-2 dm av underarmen är fri från tröjan. Så det är väl en smaksak med vad man trivs med och tycker är bekvämt.
Det störiga med jeans kan jag tycka är när livremmen glider upp ovanför byxornas linning mellan hållarna så den sitter mot huden här och där istället. Blir skitirriterad när det sker. Annars så känner jag inte igen din beskrivning att de sitter åt. Din beskrivning av hellånga ärmar däremot var mitt i prick! Har kommit de senaste åren och jag vet faktiskt inte varför det känns obekvämt med hellånga ärmar. Märkligt hur det kan bli med åren också.
 
Tja, jag går ofta klädd på ett sätt som du och flera andra här i tråden uppenbarligen tycker är sunkigt. Handlar faktiskt inte ett dugg om att jag vill se ut som en lodis eller annat som inte passar in i folks mentala finrum. Jag är inte här för att imponera på någon utan tar de kläder som är bekväma och fungerar i min vardag. Sicken himla tur att jag jobbar hemifrån så ingen behöver se min skabbiga uppenbarelse, antar jag.

Jag tycker att det osar en hel del klassförakt över hela denna tråd. Förfasas över att någon inte har uniform på ett jobb där de sitter och kör hela dagarna, och kalla folk sunkiga pga att de - ve och fasa - vågar visa sig ute med mjukisbyxor som inte sitter som ett smäck. De konservativa vindarna blåser även över Bukefalos, eller?
Att inte tycka att joggingbyxor är ett plagg att bära på arbetet är inte samma sak som att tycka det är sunkigt, skabbigt eller att människor i träningskläder ser ut som lodisar. För mig är det så enkelt som att jag gör skillnad på fritidsplagg och arbetskläder. Det handlar inte någonstans om klassförakt.
 
Angående protesterna mot att jag nämner klassförakt så vill jag bara påminna om att sådant inte alltid är medvetet. De flesta gånger jag ser det så är det just internaliserat och personerna inser inte själva vad det är de gör. Ni vet väl ändå att strikt uppfostran och invanda idéer om vad som är propert är byggstenar i att upprätthålla klasskillnader? Man är inte på något vis immun för att man själv hör till en lägre klass. Vi är alla offer för samhällets strukturer på ett eller annat sätt.
 
För att det är så många sunkiga människor går klädda, inte i dressade mjukisbrallor som ser ordentliga ut utan fula mjukisbyxor som sitter sunkigt och ser sunkigt ut på en person som är likadan.

Varför man nu vill se ut som en sådan förstår jag då inte. Mjukisbrallor som ser ut som dressade byxor är väl inte riktigt det som menas heller....
För att man kanske inte bryr sig om det inte är "snyggt" utan om att vara bekväm? Skulle t.ex. själv aldrig ha på mig jeans om det inte är oversize och knappt rör min hud för det är inte värt att gå runt och vara obekväm hela tiden.

Trist inställning att tycka att människor är sunkiga för att dom har "fula" mjukisbyxor.
 
Angående protesterna mot att jag nämner klassförakt så vill jag bara påminna om att sådant inte alltid är medvetet. De flesta gånger jag ser det så är det just internaliserat och personerna inser inte själva vad det är de gör. Ni vet väl ändå att strikt uppfostran och invanda idéer om vad som är propert är byggstenar i att upprätthålla klasskillnader? Man är inte på något vis immun för att man själv hör till en lägre klass. Vi är alla offer för samhällets strukturer på ett eller annat sätt.
Men är det klassförakt att reagera på att en taxichaufför inte har arbetskläder på sig? Här i stan har de stora bolagen någon form av svart byxa, tror det är en vit piké med företagsloggan på. Busschaufförer lika så, men tror de har marinblå och vitt som färg och sen lite olika uniform beroende på årstid (ex mössa vs keps) med företagslogga. Deras ryggsäckar är också ofta med företagslogga. Alla ICA-anställda har väl en uniform?
Dock har jag åkt Uber/liknande ganska många gånger, och då har typ alla jeans och t-shirt och därmed inget jag reagerat på då Uber inte har arbetskläder.
 
Alltså, de få gånger per år jag åker taxi så är förarens klädsel det minsta jag bryr mig i! Jag är upptagen med annat, titta på omgivningen, messa/scrolla, eller halvsova. Inte lägger jag märke till om föraren kör i mjukisar eller byxor med pressveck! Eventuell dresscode är upp till arbetsgivaren att styra över, inte mitt problem 🤷‍♀️
 
Jag har yogabyxor på mig på jobbet numera (när jag städar på hotellet that is - när jag städar privat har jag på mig mina shorts och samma toppar som på hundpromenaden ungefär.) tillsammans med en piké med hotellets logga på. Alldeles för varm och styv! När jag kan komma undan med det väljer jag dock att ha på mig mina egna svarta t-shirts, lite stora och säckiga för att det är vad jag är bekväm i. (min uniformspiké är också oversize och herrstorlek, jag vägrar ha på mig någoting formnära.) Det är ett fysiskt yrke och viktigt att vara bekväm. Jag tror inte att någon beklagat sig över vad deras room attendant haft på sig än så länge faktiskt, bara vi är trevliga och rummet är rent.
Front of house har tydligare uniformskrav på sig och jag måste erkänna att jag tycker det känns lite förlegat ibland.

Skulle aldrig fundera på vad en taxichaufför eller busschaufför har på sig om det inte vore totalt uppåt väggarna. Helt vanliga kläder? Hade inte blinkat.
 
När mina klienter rekommenderat mig till sina vänner har det tydligen kommit med en kommentar om att jag är lite "speciell", men det har varken handlat om regnbågshåret eller att jag städar i shorts... utan att jag inte har appar som typ snapchat och liknande. :D
 
Men är det klassförakt att reagera på att en taxichaufför inte har arbetskläder på sig? Här i stan har de stora bolagen någon form av svart byxa, tror det är en vit piké med företagsloggan på. Busschaufförer lika så, men tror de har marinblå och vitt som färg och sen lite olika uniform beroende på årstid (ex mössa vs keps) med företagslogga. Deras ryggsäckar är också ofta med företagslogga. Alla ICA-anställda har väl en uniform?
Dock har jag åkt Uber/liknande ganska många gånger, och då har typ alla jeans och t-shirt och därmed inget jag reagerat på då Uber inte har arbetskläder.

Jag tycker att hela denna förväntan på att det ska se ut på ett visst sätt för att vara korrekt kommer ur samma slags normer, ja. Att överhuvudtaget ha klädkoder på jobb tycker jag är rätt förlegat nuförtiden. Jag förstår att företag vill ha något som representar dem synligt på sin personal men det går att göra på många andra sätt än att kräva en specifik klädsel.

Men jag orkar inte diskutera vidare om varenda liten nyans. Jag inser att jag tänker alldeles för annorlunda om det här för att kunna göra mig förstådd.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
481
Senast: Entourage
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Färdtjänsten är noga reglerad i lagar och riktlinjer och förordningar... max 2 väskor av ordinär storlek... Och för att åka till punkt...
Svar
1
· Visningar
578
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 258
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp