Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rider också igenom, sen är Fumo himla snäll och sätter dig inte på tvären nånsin, han är mer lite bekväm och maskar, vilket han gör rätt subtilt så inte alltid man märker det på en gång. Oftast yttrar det sig mest i att han inte är helt på hjälpen utan svarar mot steg eller två senare. Det ör inte idealiskt för byten kan jag lova!
 
Jag var lite inspirerad av EM igår och tog tag i samlingen I galoppen. Zacke blev djupt kränkt och det krävdes rätt ful ridning av mig att få igenom det. När han väl bjöd till fick han förstås massor av beröm. Jag vill v e r k l i g e n inte vara en hård ryttare, men nånstans går väl ändå en gräns där hästen får tuffa på? Han gör det svårare för sig när han protesterar än att bara göra de stegen jag vill ha... Zacke är rätt bekväm av sig och tycker helt klart att jag är skitjobbig.

Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?
Jag tänker att det är skillnad på motstånd och motstånd, Fille protesterar sällan mot något men kan behöva mer understöd om det är något som är fysiskt jobbigt att utföra - lite som att det är jobbigare att lägga på mer tyngd på gymmet eller springa längre än man gjort innan, men genom att öka ansträngningen blir det ju med tiden lättare att utföra när man blir starkare och smidigare. Skulle han sätta sig riktigt på tvären skulle jag bli orolig, för det är inte likt honom, men är det mer på en ”åhej”/ta iii nu-nivå så skulle jag rida igenom det, behöver inte bli så hård mot honom men tydlig. Han är lite så att när man väl gjort en rörelse och visat vad man ville så blir det ofta ett aha! Och sen är det inte så svårt.
Och han är lite som @Piaff beskriver sin, inte så dramatisk utan småmaskar lite och det visar sig senare när man ska göra nåt svårare (som byten :angel:) att det maskats och att jag ”släppt igenom” saker som jag behöver vara vassare på.
 
Jag tänker att det är skillnad på motstånd och motstånd, Fille protesterar sällan mot något men kan behöva mer understöd om det är något som är fysiskt jobbigt att utföra - lite som att det är jobbigare att lägga på mer tyngd på gymmet eller springa längre än man gjort innan, men genom att öka ansträngningen blir det ju med tiden lättare att utföra när man blir starkare och smidigare. Skulle han sätta sig riktigt på tvären skulle jag bli orolig, för det är inte likt honom, men är det mer på en ”åhej”/ta iii nu-nivå så skulle jag rida igenom det, behöver inte bli så hård mot honom men tydlig. Han är lite så att när man väl gjort en rörelse och visat vad man ville så blir det ofta ett aha! Och sen är det inte så svårt.
Och han är lite som @Piaff beskriver sin, inte så dramatisk utan småmaskar lite och det visar sig senare när man ska göra nåt svårare (som byten :angel:) att det maskats och att jag ”släppt igenom” saker som jag behöver vara vassare på.

Och @Corax

Det är den balansen som är oerhört svår med Zacke. Han är både bekväm och har med tidigare ryttare både pressats när han haft problem med kroppen och fått komma undan när han varit helt fräsch. Och 16 år med en stoooor personlighet. Att veta vad som är vad är vad är den absolut största utmaningen med honom. Nu är dock min känsla att han ÄR på topp i kroppen men ja, inte aspepp på att använda den😅.
 
Och @Corax

Det är den balansen som är oerhört svår med Zacke. Han är både bekväm och har med tidigare ryttare både pressats när han haft problem med kroppen och fått komma undan när han varit helt fräsch. Och 16 år med en stoooor personlighet. Att veta vad som är vad är vad är den absolut största utmaningen med honom. Nu är dock min känsla att han ÄR på topp i kroppen men ja, inte aspepp på att använda den😅.
Jag tänker att det är skillnad på motstånd och motstånd, Fille protesterar sällan mot något men kan behöva mer understöd om det är något som är fysiskt jobbigt att utföra - lite som att det är jobbigare att lägga på mer tyngd på gymmet eller springa längre än man gjort innan, men genom att öka ansträngningen blir det ju med tiden lättare att utföra när man blir starkare och smidigare. Skulle han sätta sig riktigt på tvären skulle jag bli orolig, för det är inte likt honom, men är det mer på en ”åhej”/ta iii nu-nivå så skulle jag rida igenom det, behöver inte bli så hård mot honom men tydlig. Han är lite så att när man väl gjort en rörelse och visat vad man ville så blir det ofta ett aha! Och sen är det inte så svårt.
Och han är lite som @Piaff beskriver sin, inte så dramatisk utan småmaskar lite och det visar sig senare när man ska göra nåt svårare (som byten :angel:) att det maskats och att jag ”släppt igenom” saker som jag behöver vara vassare på.

Kom lite i fel ordning men den ridbarheten har ju utvecklats något makalöst på halvbloden. Dom här hårdare hästarna eller vad man ska säga ligger ju väldigt mkt längre bak i stammen nu. Jag hade en enda diskussion med min Grå när han var 4 år, han är 13 nu och har aldrig haft en enda diskussion i arbetet sedan dess.

PRE är väl hårdare i huvudet antar jag om dom ska klara av tjurfäktning osv?
 
Kom lite i fel ordning men den ridbarheten har ju utvecklats något makalöst på halvbloden. Dom här hårdare hästarna eller vad man ska säga ligger ju väldigt mkt längre bak i stammen nu. Jag hade en enda diskussion med min Grå när han var 4 år, han är 13 nu och har aldrig haft en enda diskussion i arbetet sedan dess.

PRE är väl hårdare i huvudet antar jag om dom ska klara av tjurfäktning osv?
Ja PRE kan vara benhårda. Zacke köptes som hingstämne av Pepino när han var ung men fick kastreras pga att han var alldeles för svår och hård. Han är väldigt snabb att utnyttja människor och där han var innan jag fick honom kunde de tex inte lasta. Han bara tog ner huvudet och drog som en shetlandsponny😅. Så Zacke är rätt hård i huvudet samtidigt som han har ett lite skört ego och blir spänd om en går på för mycket.
 
Vi hade ett litet genombrott i galoppen igår, börjar äntligen få igenom en ordentlig insida och genast så blir allt bättre med mer energi genom kroppen och mer uppe i fronten🤩

Svårare i trav men det kommer nog sen, jobbar på i galoppen sålänge så lär det spilla över till travarbetet så småningom👍
IMG_9621.jpeg
 
Idag har Fille fått en genomgång av en behandlare som kommer till oss ibland (oftast åker man dit, men ibland drar vi ihop en grupp och kör heldag i stallet). Han var finare i kroppen än förra gången och fick omdömet ”spänstig som en groda” 😁 finns fortfarande lite kvar att jobba med framme i vänsterbogen, men till stor del såg det bra ut.
 
Jag har ridit dressyrprogram så mycket den här veckan att både jag och hästen skulle kunna göra det i sömnen :rofl::sleep:
Kände mig tillräckligt nöjd när vi avslutade i morse och sen blir det nog inga fler tävlingar för oss i år.

Vi får slipa på detaljerna istället för att jaga bokstäver :) sen blir det lång vintervila eftersom det förhoppningsvis kommer en bebis i januari.
 
Fumo gick DM med tränaren idag och han maskade rätt bra i seriebytet (msvb:5) så han gjorde första bytet men inte de andra två 🙄, det blev en 1a. Sen slog han om i förvända, ett dåligt byte och piloten glömde överstrykningen så jag tänkte att det här blir inget att skriva hem om. 65,6% blev det och brons, det var jag inte beredd på! 9 på ökade skritten och flera 8or mellan missarna.
 
Fumo gick DM med tränaren idag och han maskade rätt bra i seriebytet (msvb:5) så han gjorde första bytet men inte de andra två 🙄, det blev en 1a. Sen slog han om i förvända, ett dåligt byte och piloten glömde överstrykningen så jag tänkte att det här blir inget att skriva hem om. 65,6% blev det och brons, det var jag inte beredd på! 9 på ökade skritten och flera 8or mellan missarna.
Grattis!!
Härligt ändå att procenten blir så fin trots missar! Då har man en häst med kvalité!
Sen hjälper det såklart till med en väldigt duktig pilot.
 
Grattis!!
Härligt ändå att procenten blir så fin trots missar! Då har man en häst med kvalité!
Sen hjälper det såklart till med en väldigt duktig pilot.
Ja han är väldigt skicklig på programridning, jag har fått mycket hjälp själv med det av honom vilket är kul, de poäng jag själv ridit på med Fumo har jag inte varit i närheten av innan.
 
Jag drömmer ofta rätt konstigt pga mediciner och idag vaknade jag av en konstig känsla att någon var arg på mig. Det tog ett tag sen mindes jag att det var att Patrik Kittel hade blivit arg på mig, a la femåring, för att jag hade skrivit i sociala medier att han såg rolig ut i hjälm. I en dröm😂. Han har iofs blockat mig på fejan för att jag tyckte han var tramsig som kämpade så hårt för hatten. Så i mitt undermedvetna är det tydligen en grej att Patrik är arg på mig😅.
 
Jag drömmer ofta rätt konstigt pga mediciner och idag vaknade jag av en konstig känsla att någon var arg på mig. Det tog ett tag sen mindes jag att det var att Patrik Kittel hade blivit arg på mig, a la femåring, för att jag hade skrivit i sociala medier att han såg rolig ut i hjälm. I en dröm😂. Han har iofs blockat mig på fejan för att jag tyckte han var tramsig som kämpade så hårt för hatten. Så i mitt undermedvetna är det tydligen en grej att Patrik är arg på mig😅.

Så jäkla löjligt beteende från någon som ska vara professionell.
 
Så jäkla löjligt beteende från någon som ska vara professionell.
Ja det var tramsigt. Jag hade faktiskt en konversation med honom på insta efteråt och då sa han att jag kränkt hans familj genom kritiken🙄. Samtidigt kan jag förstå att han och flera andra toppryttare tycker det är jobbigt att konstant vara under granskning. Men ja, det kan väl också vara smart att välja sina strider.
 
Ja det var tramsigt. Jag hade faktiskt en konversation med honom på insta efteråt och då sa han att jag kränkt hans familj genom kritiken🙄. Samtidigt kan jag förstå att han och flera andra toppryttare tycker det är jobbigt att konstant vara under granskning. Men ja, det kan väl också vara smart att välja sina strider.

Men snälla.. kränkt hans familj 🙄
 
Ångrar att jag anmälde mej till tävling den 24e. Jag mår skit och har ingen som helst ork och är bara trött och lite ont i kroppen. Har varit trött och omotiverad ända sen i somras. Betalade in sista dagen och det var väl förra veckan. Har inte orkat träna ordentligt heller. Får väl bita ihop och göra mitt bästa och räkna med resultat där efter. Hontas känns fin men är fortfarande lite lurig eftersom hon fäller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
276
· Visningar
23 968
Senast: Corax
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
3 430
Senast: Enya
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
387
· Visningar
23 973
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
779
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp