Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nelly har kört samma taktik och jag har haft stor hjälp av att rida med tyglarna genom sadelremmen😊

Måste erkänna att jag faktiskt red med gramman ett par gånger. Han gör nämligen inte så i fattningarna på töm (så jag visste att han 'kunde'). Och efter jag fick igenom det, tog ett par pass, så har det successivt blivit bättre. Även om jag är tvungen att rida 'perfekt' för att det skall bli bra.

Jag tror att det har varit en kombination av teknik, styrka, oförståelse och vana

Jag är generellt inte för användning av gramman, och använder den inte annars men jag hade slut på idéer på vad som skulle kunna tänkas testas för att få det att funka.
 
Måste erkänna att jag faktiskt red med gramman ett par gånger. Han gör nämligen inte så i fattningarna på töm (så jag visste att han 'kunde'). Och efter jag fick igenom det, tog ett par pass, så har det successivt blivit bättre. Även om jag är tvungen att rida 'perfekt' för att det skall bli bra.

Jag tror att det har varit en kombination av teknik, styrka, oförståelse och vana
Du kan säkert få samma hjälp med tygel genom remmen men mildare 😊
Nu kanske ni kom över tröskeln och inte behöver ngn annan strategi, men ett tips om det skulle behövas😊

Jag är lite salig kring hela grejen. Ridit med tygeln genom remmen hela sommaren och jäklar så mycket bättre kontakt, form och bjudning blivit🤩
 
Du kan säkert få samma hjälp med tygel genom remmen men mildare 😊
Nu kanske ni kom över tröskeln och inte behöver ngn annan strategi, men ett tips om det skulle behövas😊

Jag är lite salig kring hela grejen. Ridit med tygeln genom remmen hela sommaren och jäklar så mycket bättre kontakt, form och bjudning blivit🤩

Med sadelrem, menar du då typ handtag fram? Eller nåt annat?
 
Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?
Nej, här slipper ingen häst undan. Nu protesterar inte dessa hästar jag har nu så mkt. Dom pustar och stönar bara lite extra.
Annat var det med Hille.. han ställde sig rätt upp och sen snurrade runt bara man tog en halvhalt eller bad honom flytta sig undan skänkeln i 3 steg.. särskilt efter att han gått terräng och man skulle vardagsrida igen. Tog en veckas dressyr för honom att lyssna på en halvhalt igen så det gick att rida ett program eller hoppa en bana. Hade aldrig orkat med det igen..
 
Nej, här slipper ingen häst undan. Nu protesterar inte dessa hästar jag har nu så mkt. Dom pustar och stönar bara lite extra.
Annat var det med Hille.. han ställde sig rätt upp och sen snurrade runt bara man tog en halvhalt eller bad honom flytta sig undan skänkeln i 3 steg.. särskilt efter att han gått terräng och man skulle vardagsrida igen. Tog en veckas dressyr för honom att lyssna på en halvhalt igen så det gick att rida ett program eller hoppa en bana. Hade aldrig orkat med det igen..
Zacke reser sig tack och lov inte men herregud så onödigt dramatisk han är. Far åt sidan och backar som aldrig förr🙄.
 
Ja precis, ”fegisrem” vid framvalvet😊
Edit. Man får se till att ha en rem som är lagom lång beroende på hur långa armar man har.
Går det att få igenom någon eftergift då? Tänker att visst vill en att hästen ska vara stadig, men går det att få bärighet? Känns som att hästen då mest lär sig att luta sig på bettet?
 
Åh vad fin avkomman ser ut! Vad för pappa?
Jag hade valt en dressyr ponnyhingst men blev inte dräktig på 2 brunster och massa krångel.
så fick en lista på 4 fertila SWB hopphingstar av min veterinär som också föder upp egna hopphästar. 🤣 hon var väl inte alltför hoppfull att det skulle bli något föl alls, så valet blev Magic Park pga villkoren och att hans fina galopp!
Han verkar fått ut halsen lite också och hon galopperar bättre än mamman så jag tror det blev rätt bra ändå. Hoppas kunna betäcka henne som 3 åring också 😃
Hon är 1,5 år snart och 140,0 så hon lär växa över ponnymått men hoppas kunna rida ungponnyklasser i dressyr tills hon är 6 iallafall 😃
Men hon är lite egen, fast har inte hanterat så många ettåringar så jag hoppas det är normalt och att det växer bort. Solen kretsar runt henne 😎
 
Jag hade valt en dressyr ponnyhingst men blev inte dräktig på 2 brunster och massa krångel.
så fick en lista på 4 fertila SWB hopphingstar av min veterinär som också föder upp egna hopphästar. 🤣 hon var väl inte alltför hoppfull att det skulle bli något föl så valet blev Magic Park pga villkoren och att hans fina galopp!
Han verkar fått ut halsen lite också och hon galopperar bättre än mamman. Hoppas kunna betäcka henne som 3 åring också 😃
Hon är 1,5 år snart och 140,0 så hon lär växa över ponnymått men hoppas kunna rida ungponnyklasser i dressyr tills hon är 6 iallafall 😃
Hade aldrig gissat på Magic Park! Tycker att hon är jättefin🤩
 
Om ni inte kan galoppera i vänster varv så tycker jag inte att ni ska åka. 😆
Nu hoppas jag att det inte är så illa... Men vet du varför hon har svårt för vänstergaloppen? Jag menar, har du tagit reda på det?
Vi ska inte tävla, jag avanmälde. Och vi kan ju galoppera i vänster i normala fall, men jag tycker inte att jag får någon kvalitet i den. Men veckan innan tävling kan vi aldrig galoppera!
 
Går det att få igenom någon eftergift då? Tänker att visst vill en att hästen ska vara stadig, men går det att få bärighet? Känns som att hästen då mest lär sig att luta sig på bettet?
Ja absolut! Min häst är ju av naturen väldigt tung framtill men hon har snarare slutat ligga i handen och kommit upp med nacken. Det blir en väldigt stilla och inbjudande kontakt men om hon försöker lägga sig på bettet så tar jag bara handen framåt vilket gör att hon typ hänger i sig själv vilket inte verkar vara så lockande.

Min tränare menar på att det brukar vara gynnsamt både för hästar som är för tunga och de som inte vågar ta kontakt ordentligt. Jag håller med, tycker det lockar fram en helt lagom kontakt där hästen vågar komma fram men utan att bli styv eller tung.
Som bonus har det varit väldigt bra för mig att få mängdträning på en bättre arm- och handposition plus att rörelseutrymmet för händerna begränsas kraftigt så man kan inte hålla på med en massa omedvetna eller medvetna tygeltag. Man blir snabbt medveten om hur mycket man grejar med händerna och får vänja av sig🤪
 
Hade aldrig gissat på Magic Park! Tycker att hon är jättefin🤩
Är positivt överraskad!

Förlåt för fölbomb meeeen kolla 🥰. 5 dagar gammal❤️

IMG_3832.jpeg
 
Jag var lite inspirerad av EM igår och tog tag i samlingen I galoppen. Zacke blev djupt kränkt och det krävdes rätt ful ridning av mig att få igenom det. När han väl bjöd till fick han förstås massor av beröm. Jag vill v e r k l i g e n inte vara en hård ryttare, men nånstans går väl ändå en gräns där hästen får tuffa på? Han gör det svårare för sig när han protesterar än att bara göra de stegen jag vill ha... Zacke är rätt bekväm av sig och tycker helt klart att jag är skitjobbig.

Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?
Jag rider igenom. Alt tar igenom för hand och hoppar upp och av för det beroende på typ av problem/häst.
När min häst kom till mig var han ju mer i luften och på två ben än på marken och så stack han. Hade jag bara struntat i allt det hade ju någon dött. Nu är han sedan många år en arbetsglad herre som är lite så där Border Collie ”Vad ska vi göra nu? Jag vill ha en uppgift!”.

Jag försöker få se vilka hjälper går hästen emot och varför. Sen har jag en prioriteringslista där jag har vissa hjälper som trumpfar andra och kommer först när man ska lösa problemet. Så jag kan separera en händelse till olika hjälper och övningar.
Gör man så och delar upp den brukar man ha mindre risk att hamna i någon större klinch.

Jag såg klippet på er. Du brukar ju vara rätt öppen och inte ta illa upp av sånt här. Så jag skriver vad jag ser IOM att du iaf kände att en annan grej funkade. Ni har ju utvecklats fint på kort tid nu och Zacke ser typ 20 cm kortare ut i själva ”kroppsklumpen” mellan bog och bakdel. Och jag tycker du sitter bättre sedan luddsadeln. Bra jobbat! 👏 Resten kommer sen gradvis med längre hals etc.

Varje gång han kärvade har du tappat insidan/ställningen i nacken och han lägger sig mer på inner bog. Jag hade då varit jäkligt noga med att bibehålla ställningen i nacken och få bort honom/ut honom från inner bog. I mitt fall med trängande innertygel och för dig kanske genom att testa lägga spöet mot inner bog och se om man kan få honom att ta ngt steg utåt och lägga vikten i manke utåt.
Har du lärt in trängande tygeltag så kan du ju bara använda det.
Då bör galoppen funka även vid mer samlande.
För mig hade det blivit kontraproduktivt att gå på med ytterskänkel och spö på ytter i det läget. Det ger bara mer häst på inner fram och då mindre på ytter bak.

Att de lyssnar på och går att flytta ut undan innerhjälper är bland det första jag känner igenom varje pass. Just att kunna flytta ut inner bog och att kunna påverka ställning och böjning är guld för balans och lösgjordhet och då också bjudning och samling.
 
Jag rider igenom. Alt tar igenom för hand och hoppar upp och av för det beroende på typ av problem/häst.
När min häst kom till mig var han ju mer i luften och på två ben än på marken och så stack han. Hade jag bara struntat i allt det hade ju någon dött. Nu är han sedan många år en arbetsglad herre som är lite så där Border Collie ”Vad ska vi göra nu? Jag vill ha en uppgift!”.

Jag försöker få se vilka hjälper går hästen emot och varför. Sen har jag en prioriteringslista där jag har vissa hjälper som trumpfar andra och kommer först när man ska lösa problemet. Så jag kan separera en händelse till olika hjälper och övningar.
Gör man så och delar upp den brukar man ha mindre risk att hamna i någon större klinch.

Jag såg klippet på er. Du brukar ju vara rätt öppen och inte ta illa upp av sånt här. Så jag skriver vad jag ser IOM att du iaf kände att en annan grej funkade. Ni har ju utvecklats fint på kort tid nu och Zacke ser typ 20 cm kortare ut i själva ”kroppsklumpen” mellan bog och bakdel. Och jag tycker du sitter bättre sedan luddsadeln. Bra jobbat! 👏 Resten kommer sen gradvis med längre hals etc.

Varje gång han kärvade har du tappat insidan/ställningen i nacken och han lägger sig mer på inner bog. Jag hade då varit jäkligt noga med att bibehålla ställningen i nacken och få bort honom/ut honom från inner bog. I mitt fall med trängande innertygel och för dig kanske genom att testa lägga spöet mot inner bog och se om man kan få honom att ta ngt steg utåt och lägga vikten i manke utåt.
Har du lärt in trängande tygeltag så kan du ju bara använda det.
Då bör galoppen funka även vid mer samlande.
För mig hade det blivit kontraproduktivt att gå på med ytterskänkel och spö på ytter i det läget. Det ger bara mer häst på inner fram och då mindre på ytter bak.

Att de lyssnar på och går att flytta ut undan innerhjälper är bland det första jag känner igenom varje pass. Just att kunna flytta ut inner bog och att kunna påverka ställning och böjning är guld för balans och lösgjordhet och då också bjudning och samling.
Tack och ska verkligen ta det med mig! Det känns som om jag tappar hela yttersidan och han bara drar iväg med mig. När jag sen håller in yttersidan lägger han av och börjar backa. Det där trängande tygeltaget har varit väldigt nyttigt för oss, så ska bli bättre på det även i samlingen här i galoppen. Jag är som inte ute efter att vända in i piruetter utan vill bara samla på ett litet spår som krävs in i fållan i WE.

Om någon inte sett eländet så finns det här på insta.
https://www.instagram.com/p/Cw5yk0HLK3x/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Tack och ska verkligen ta det med mig! Det känns som om jag tappar hela yttersidan och han bara drar iväg med mig. När jag sen håller in yttersidan lägger han av och börjar backa. Det där trängande tygeltaget har varit väldigt nyttigt för oss, så ska bli bättre på det även i samlingen här i galoppen. Jag är som inte ute efter att vända in i piruetter utan vill bara samla på ett litet spår som krävs in i fållan i WE.

Om någon inte sett eländet så finns det här på insta.
https://www.instagram.com/p/Cw5yk0HLK3x/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Ja det blir ju knepigt med den hjälpgivningen ibland som inte riktigt är gjord för dressyr eller för den delen slingriga iberier.
Om du tar i ytteltygeln i det läget får du problem i form av ingen utsida(eller insida), dvs han ställer nacken "utåt". Och då kommer mer vikt på inner fram. Då hamnar de i obalans och är de modell "jag slipper helst ta i" så blir det ju tjurigt och tråckt.

Jag vill givetvis ha hästen på yttertygeln. Men för mig handlar det om att skapa en fungerande insida först. Sen rider jag upp dem på yttertygeln. Och det då främst via att be dem lägga balansen i bog/manke ngt utåt tills de når yttertygeln. Och i mitt fall betyder ju aldrig en tygel sväng hitåt. Så när hästen går upp till yttertygeln är det bara en ram som säger "tack, hit men inte längre". Det blir inte problem i form med att man en respons att ställa åt det håll man vill ha som utsida iom att den aldrig ska svänga eller gå ditåt jag tar i tygeln.
Jag brukar börja med att lära hästen att alltid fråga "får jag göra volten större?, dvs den ska vilja kliva med inner fram utåt och lägga balansen i manken utåt. När den går det och man adderar yttertygel har man en häst som själv går upp till yttertygeln. Ska man rida på böjt spår får man automatiskt en viktförskjutning inåt som jag vill få väck och kunna be dem lägga manken utåt. Det blir svårt att påverka bara bog och manke med skänkel och/eller svenska tygelhjälper.
Super även sen i piruetter för att de inte ska välta runt inåt och tappa ytter bak. Och det är ju egentligen därför hjälperna uppkommit, för att underlätta att hålla balansen och kunna jobba mer exakt med lösgjordhet etc även vid svårare rörelser. Jobbar man in det redan i grunderna så går det fort och rätt lätt med sånt sen.
Och du kan med innertygeln också rida ur piruetten, eller som nu se till att han inte dyker inåt.
Rider jag en häst som av ngt skäl slänger sig inåt hade jag främst med innertygel flyttat inner bog så att jag avvek från planerade volten och typ red en motställd och motböjd liten volt åt andra hållet. Kanske räcker det med några steg för att hästen ska svara korrekt på hjälpen och man kan rida planerade volten eller så behövs det mer tills man känner att den responderar korrekt och balansen skjuts utåt och den kommer upp på yttertygeln. Man behöva upprepa någon gång då och då i början.
Och så är jag noga med att ge total eftergift i inner, ofta i kombination med klapp, för att se att hästen verkligen ligger kvar i korrekt balans och form och inte kliver av yttertygeln tex.
 
@tuaphua inner bog har jag också problem med ibland 🙈 ska se om något av tipsen funkar för oss (på en helt annan nivå).
Det har vi nog alla haft! Blir ju så per natur om vi rider på böjda spår om vi inte har redskap att justera det(på raka kan det också bli så.. men mer tydligt på böjda). :)

Kan vara värt att lära in avsuttet i träns. Se till att inte rida/gå just bredvid sarg/staket etc utan se till att du har ca 1,5-2 m dit så du kan flytta ut hästen om den hänger på inner bog. Just att gå utåt med inner framben ger lite skift i balans i manken utåt. Då kan du ju med kroppen också visa var du vill att hästen ska röra sig. Både med kroppsspråk, genom att ha möjlighet till fler vinklar i tygeln och för att av trycka lätt på hästen.
Finns en punkt på hästens hals över bogarna som om man trycker där får man en automatisk reflex i nervsystemet att flytta sig utåt. Kan var bra att trycka lite där med spöts handtag tex om hästen inte är så känslig.
 
Nej, här slipper ingen häst undan. Nu protesterar inte dessa hästar jag har nu så mkt. Dom pustar och stönar bara lite extra.
Annat var det med Hille.. han ställde sig rätt upp och sen snurrade runt bara man tog en halvhalt eller bad honom flytta sig undan skänkeln i 3 steg.. särskilt efter att han gått terräng och man skulle vardagsrida igen. Tog en veckas dressyr för honom att lyssna på en halvhalt igen så det gick att rida ett program eller hoppa en bana. Hade aldrig orkat med det igen..
Jo då. Sätter Platina på en buss ner till dig så du får lite att bita i..😂😂😂
 
  • Haha
Reactions: fio
Jag var lite inspirerad av EM igår och tog tag i samlingen I galoppen. Zacke blev djupt kränkt och det krävdes rätt ful ridning av mig att få igenom det. När han väl bjöd till fick han förstås massor av beröm. Jag vill v e r k l i g e n inte vara en hård ryttare, men nånstans går väl ändå en gräns där hästen får tuffa på? Han gör det svårare för sig när han protesterar än att bara göra de stegen jag vill ha... Zacke är rätt bekväm av sig och tycker helt klart att jag är skitjobbig.

Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?
Skulle den jag har nu göra motstånd så är det något som är fel...
Visst att jag kan behöva knacka till i en diagonalsluta, skänkelvikning eller vid piruettjobb men det köper hon oftast utan att blinka. Och skulle det inte bli bättre efter en påminnelse så är det något som för dagen hindrar henne.
Men jag är väldigt bortskämd med att ha en sån häst, det är jag väl medveten om!
 
Jag var lite inspirerad av EM igår och tog tag i samlingen I galoppen. Zacke blev djupt kränkt och det krävdes rätt ful ridning av mig att få igenom det. När han väl bjöd till fick han förstås massor av beröm. Jag vill v e r k l i g e n inte vara en hård ryttare, men nånstans går väl ändå en gräns där hästen får tuffa på? Han gör det svårare för sig när han protesterar än att bara göra de stegen jag vill ha... Zacke är rätt bekväm av sig och tycker helt klart att jag är skitjobbig.

Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?

Rider absolut inte på den nivån du gör med dina hästar, men även på min låga nivå så låter jag inte hästen slippa undan utan rider igenom det åtminstone 1-2 ggr tills jag fått nog bra respons och sen går vi vidare.

Min häst är väldigt mkt en sån som vill ha tydliga hjälper och ständigt en uppgift att utföra- annars tar hon över lite. Jag är en luddig, mesig jäkel som hellre viskar än skriker så jag jobbar på att vara tydlig i vad jag ber om 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
276
· Visningar
23 964
Senast: Corax
·
Hemmet Tog mig friheten att starta en ny tråd då den gamla är full! 🙂 La ut både en liten rutschkana och en halvdefekt gräsklippare på...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
3 421
Senast: Enya
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
18 19 20
Svar
387
· Visningar
23 958
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
779
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp