Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Jag var ganska besviken när jag fick poängen, mest för att jag hade förväntat mig något i stil med det jag fick på P&R i Dannemora ( och där var vi sämre). Det var andra som sa att det var snålt! Jag har ju förstås ingen aning eftersom jag aldrig har varit på någon dressyrtävling förut. Men nu har jag lite mer hum om var vi ligger. Jag tar till mig och försöker jobba på det som brast och jag älskar min lilla fjording och är supernöjd med de framsteg vi har gjort under de 5 månaderna jag har haft henne!

Om det är någon tröst så rider vi allesammans på 56% någon gång där i början av våra försök att tävla ;)
Jag är vansinnigt förtjust i min häst ❤️ och tror fortfarande att han kan bli riktigt trevlig men så här såg vår första start ut, också på 56% :D
Vi överlevde, jag höll på att åka av både på framridningen och innan startsignalen ;) och jag hade varken särskilt mycket kontakt, kontroll eller stöd på bettet och han var mycket bakom bettet och handen. Men jag var VÄLDIGT NÖJD ändå, för jag visste ju hur svårt det är med programridning och tävling ❤️


Träna på! 56% är inte dåligt, och inte 53% heller, man måste börja någonstans och det kommer att bli bättre men det kommer ta längre tid än några månader. Vi tävlingsdebuterade 2019, fyra år sedan, och jag trodde jag skulle kunna debutera MsvB:1 i år men det sket sig fullständigt 😅 så nu tränar vi vidare igen med förhoppning om att NÄSTA ÅR är vi kanske där. Och är vi inte det så har vi kul medan vi tränar på!

Om du bor hyfsat till, försök åka och kika på lite tävlingar som publik. I lätt klass ser det väldigt olika ut och man har olika svårigheter. Väldigt få ritter är perfekta IRL medan man kanske ser bättre klipp på sociala medier där man bara tar ut det bästa ;)
 
Bild på min fina häst!
Och, ja, för öppen i formen.
IMG_1553.jpeg
 
Blev så trött på dressyr efter katastrof MSVC i lördags så har lagt ner denhär veckan.
Tävling v40 så vi hinner väl igång igen. Vila, promenad och uteritt står på schemat. Hade tänkt hoppa på fredag men idag när vi red ut var hon så galet pigg så vet inte om jag törs 🙈 förra veckan red jag ut barbacka i alla gångarter utan livet som insats och idag hade jag inget att säga till om ang tempo 😂

På det igen nästa vecka! Förhoppningsvis med nyladdade batterier båda två.
 
Blev så trött på dressyr efter katastrof MSVC i lördags så har lagt ner denhär veckan.
Tävling v40 så vi hinner väl igång igen. Vila, promenad och uteritt står på schemat. Hade tänkt hoppa på fredag men idag när vi red ut var hon så galet pigg så vet inte om jag törs 🙈 förra veckan red jag ut barbacka i alla gångarter utan livet som insats och idag hade jag inget att säga till om ang tempo 😂

På det igen nästa vecka! Förhoppningsvis med nyladdade batterier båda två.
Min häst är också galet pigg nu för tiden. Innan hade hon en period vart hon kändes riktigt trög så hon fick vila extra. Men nu vart det även är varmt så jävla är det framåt som gäller 😳
 
Min häst är också galet pigg nu för tiden. Innan hade hon en period vart hon kändes riktigt trög så hon fick vila extra. Men nu vart det även är varmt så jävla är det framåt som gäller 😳
Haha vad roliga dom är 😆
Min är van att ridas ordentligt, går själv i liten hagen också så rör sig inte mycket där. Inte konstigt man blir pigg😅
Några dagar till sen lär vi trimma igen 💪🏻
 
Blev så trött på dressyr efter katastrof MSVC i lördags så har lagt ner denhär veckan.
Tävling v40 så vi hinner väl igång igen. Vila, promenad och uteritt står på schemat. Hade tänkt hoppa på fredag men idag när vi red ut var hon så galet pigg så vet inte om jag törs 🙈 förra veckan red jag ut barbacka i alla gångarter utan livet som insats och idag hade jag inget att säga till om ang tempo 😂

På det igen nästa vecka! Förhoppningsvis med nyladdade batterier båda två.
Var inte så hård mot dig själv! Ni har en väldigt fin nivå och nya tävlingar kommer hela tiden😃. Jag brukar alltid ta lite paus efter varje tävling och lalla i skogen. Har inte ridit i sadel sen förra helgen😅. Är tävling nästa helg så tänkte ta tag i det idag😁.
 
Jag har sådan beslutsångest om jag ska åka på tävlingen på lördag som jag är anmäld till. Ska bestämma efter kvällens ridning. Traven känns jättefin men vi kan verkligen inte galoppera i vänster varv.
 
Var inte så hård mot dig själv! Ni har en väldigt fin nivå och nya tävlingar kommer hela tiden😃. Jag brukar alltid ta lite paus efter varje tävling och lalla i skogen. Har inte ridit i sadel sen förra helgen😅. Är tävling nästa helg så tänkte ta tag i det idag😁.
Tack❤️
Ska testa rida ett lättare dressyrpass idag få se hur hon känns. 😊

Idag är jag mest glad över att hon är (hyfsat) fräsch och jag kan rida!
En stallkompis häst är jättehalt och väntar på veterinären och en annan dras med en segdragen hälta som inte vill ge med sig……
 
Jag red mitt dressyrprogram med sporrar häromdagen. Det ska jag nog inte göra igen. Det som är bra blir bättre men det som är dåligt blir sämre.. lite som vanligt när man försöker sätta extra tryck alltså 🙈
 
Vi (jag) står mest och stampar. Vi är inne på dag 7 med hälta efter sömtrycket. Det blir sakta bättre men jag blir så frustrerad över att det tar en sån jädra tid (förra gången var hon halt i 11 dagar!). Dessutom ska hon skos på måndag... Nu är min hovslagare toppen men ändå. Lite nervös är jag allt.
Dessutom öppnade vi upp en ny vall med gräs i veckan så hästen har svällt upp som en badboll.
Det känns superjobbigt att inte kunna motionera henne ordentligt då.

Nu blev det kanske mest gnäll men tycker lite synd om oss just nu. 😅
 
Jag har sådan beslutsångest om jag ska åka på tävlingen på lördag som jag är anmäld till. Ska bestämma efter kvällens ridning. Traven känns jättefin men vi kan verkligen inte galoppera i vänster varv.
Om ni inte kan galoppera i vänster varv så tycker jag inte att ni ska åka. 😆
Nu hoppas jag att det inte är så illa... Men vet du varför hon har svårt för vänstergaloppen? Jag menar, har du tagit reda på det?
 
Är i valet och kvalet om jag ska anmäla till en LB:2 v 41. Hon är ju fortfarande inte riktigt stark nog att hålla takten helt när jag sitter ner i traven. Går bra kortare stunder. Annars kan vi nog fixa allt på en ok sätt om än kanske lite låg i formen emellanåt.
Nackdelen är att många hästar brukar reagera och bli spända i det ridhuset, samtidigt är hon rätt cool och brukar slappna av snabbt. Tänkte i så fall bara rida en dag. Lördag började det 8 och var bara 5 anmälda. Är alldeles för bekväm för att kliva upp så tidigt. 😅
 
Red ett ok dressyrpass igår. Högergaloppen känns bättre igen, även den förvända i bättre balans.
Har inte gjort några byten på ett tag men testade! Blev lite överrumplad första gången men sen kändes det riktigt bra! Åt båda håll. Red i ridhuset och byter mot spegeln, hinner inte alltid se men oftast. 2 åt varje håll. 😊

Ska åka o hälsa på hennes dotter idag, min korsning Haflinger/halvblod 😅❤️ min tränare sa igår att ja, din nästa häst har nog lite bättre förutsättningar. Hoppa hon får sin mammas arbetsvilja bara🥰

IMG_7022.jpeg
 
Red ett ok dressyrpass igår. Högergaloppen känns bättre igen, även den förvända i bättre balans.
Har inte gjort några byten på ett tag men testade! Blev lite överrumplad första gången men sen kändes det riktigt bra! Åt båda håll. Red i ridhuset och byter mot spegeln, hinner inte alltid se men oftast. 2 åt varje håll. 😊

Ska åka o hälsa på hennes dotter idag, min korsning Haflinger/halvblod 😅❤️ min tränare sa igår att ja, din nästa häst har nog lite bättre förutsättningar. Hoppa hon får sin mammas arbetsvilja bara🥰

Visa bifogad fil 127539
Åh vad fin avkomman ser ut! Vad för pappa?
 
Jag har kämpat länge med galoppfattningarna. T vill ju helst göra dem genom att slänga upp huvudet och på så sätt få upp fronten tillräckligt för att fatta galopp.

Häromdagen fick jag istället till flera fattningar där han bara lyfte manken och då också fick frambenen mycket mer uppåt-framåt så att han inte bromsade in i galoppen. Jättehäftig känsla! Kan jag fortsätta få fattningarna att bli så bra kommer det att bli skitbra. Kommer att hjälpa honom med styrkan också.
 
Jag var lite inspirerad av EM igår och tog tag i samlingen I galoppen. Zacke blev djupt kränkt och det krävdes rätt ful ridning av mig att få igenom det. När han väl bjöd till fick han förstås massor av beröm. Jag vill v e r k l i g e n inte vara en hård ryttare, men nånstans går väl ändå en gräns där hästen får tuffa på? Han gör det svårare för sig när han protesterar än att bara göra de stegen jag vill ha... Zacke är rätt bekväm av sig och tycker helt klart att jag är skitjobbig.

Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?
 
Jag var lite inspirerad av EM igår och tog tag i samlingen I galoppen. Zacke blev djupt kränkt och det krävdes rätt ful ridning av mig att få igenom det. När han väl bjöd till fick han förstås massor av beröm. Jag vill v e r k l i g e n inte vara en hård ryttare, men nånstans går väl ändå en gräns där hästen får tuffa på? Han gör det svårare för sig när han protesterar än att bara göra de stegen jag vill ha... Zacke är rätt bekväm av sig och tycker helt klart att jag är skitjobbig.

Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?
Det beror nog på min dagsform :angel:

Men oftast försöker jag nog trassla ut det som spökar (och undviker att rida på banan de dagar jag inte orkar). Märktes så himla tydligt när min tränare tömkörde att det lönar sig att ta tag i problemen, så att säga. Det är nyttigt att se sin häst från marken ibland :)
 
Jag var lite inspirerad av EM igår och tog tag i samlingen I galoppen. Zacke blev djupt kränkt och det krävdes rätt ful ridning av mig att få igenom det. När han väl bjöd till fick han förstås massor av beröm. Jag vill v e r k l i g e n inte vara en hård ryttare, men nånstans går väl ändå en gräns där hästen får tuffa på? Han gör det svårare för sig när han protesterar än att bara göra de stegen jag vill ha... Zacke är rätt bekväm av sig och tycker helt klart att jag är skitjobbig.

Låter ni hästen slippa om ni får motstånd in i en rörelse eller rider ni igenom det?
Min häst gör inte många knop utan motstånd så jag måste rida igenom. Över tid blir det mindre och mindre motstånd och när hon väl är ”över tröskeln” finns det gott om egen arbetsvilja😊

Men hon är sån överlag, även i hantering. Blir lugnast i ganska fasta ramar och verkar tycka att jag är som mest pålitlig när jag är väldigt tydlig med vad som är rätt och fel.

Jag tycker det är bättre att vara hård vid väl valda situationer än att ständigt tjata på hästen 😊
Skulle önska att jag inte behövde göra det alls, men tröstar mig med att det ändå blir klart färre och mildare ”bråk” över tid. I perioder då jag inte velat bråka med henne så har det oftast bara blivit värre.
 
Jag har kämpat länge med galoppfattningarna. T vill ju helst göra dem genom att slänga upp huvudet och på så sätt få upp fronten tillräckligt för att fatta galopp.

Häromdagen fick jag istället till flera fattningar där han bara lyfte manken och då också fick frambenen mycket mer uppåt-framåt så att han inte bromsade in i galoppen. Jättehäftig känsla! Kan jag fortsätta få fattningarna att bli så bra kommer det att bli skitbra. Kommer att hjälpa honom med styrkan också.
Nelly har kört samma taktik och jag har haft stor hjälp av att rida med tyglarna genom sadelremmen😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
199
· Visningar
16 615
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
16 17 18
Svar
342
· Visningar
21 362
Senast: Roheryn
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
740
Senast: tuaphua
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 289
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp