Bukefalos 28 Ă„r!

Dressyrsnack 16

Status
StÀngd för vidare inlÀgg.
Tack!đŸ€—
JodÄ vet har redan pratat om Tildren sÄ det ligger i planen. Hon ville dock testa kortison först sÄ fÄr se hur han svarat pÄ Äb och ta det dÀrifrÄn.
Åh vad jobbigt :cry: Det Ă€r vĂ€l livstids karens pĂ„ bĂ„de Tidren och Osphos nuförtiden? Men blir de bra Ă€r det ju vĂ€rt det

 
Är sĂ„ ledsen! Hade bokat in dressyrtrĂ€ning för ny trĂ€nare igĂ„r. Men i fredags nĂ€r jag tömkörde sĂ„ var inte Mysen frĂ€sch sĂ„ fick avboka.
Han kÀndes lite styv i vÀnster sidan samt lite framtung i onsdags, men har varit ivÀg och stoppat om sadeln sÄ tÀnkte att han kanske inte var riktigt nöjd.
Han brukar behöva ett par gĂ„nger innan han slappnar av efter omstoppning. Men i fredags var han som sagt uppenbart ofrĂ€sch och jag sĂ„g att det var framförallt vb. Bokade tid till vet dĂ„ jag var lite orolig för den gamla höftbensfrakturen. Var in idag och mycket riktigt var han halt vb men det var hasen och bĂ„da bakknĂ€na som var inflammerade. Röntgade och han ser lite tĂ€t ut i glidlederna hasen vb. SĂ„ nu stĂ„r jag helt plötsligt med en hĂ€st som kanske har pĂ„början till spatt. 😭
Åb om tvĂ„ veckor. Kan vi aldrig ha lite flyt!?!?!đŸ€ź
Åh vad trist! 😔
Klen tröst men min har ju spatt bÄda bak. Mer pÄ ena men fungerar, Àn sÄ lÀnge, ua.
Hoppas ni kan hÀva processen!

Jag stÄr ocksÄ med halt hÀst... Hon var knackig pÄ tÀvling för tre veckor sedan och jag var sÀker pÄ att hon 'dragit till' ryggen.
Men det gick tillbaka fort och vi tĂ€vlade förra helgen dĂ„ hon kĂ€ndes vĂ€ldigt fin. Det var kort att Ă„ka och bra underlag och vi fick en fin tredje-placering. 😊
Dagen efter upptÀckte jag utgÄngshÄl för bölder pÄ bÄda bak (tar ofta flera dagar innan man upptÀcker hÄlen i trakten/strÄle)! Inte konstigt att hon hade problem med pÄskjut och rygg!!!
SÄ hon har kÀnts kalas efter att de spruckit upp men fick ett nesligt sömstick i fredags. Suck!
Hoppas vi snart Àr pÄ G igen...
 
Åh vad trist! 😔
Klen tröst men min har ju spatt bÄda bak. Mer pÄ ena men fungerar, Àn sÄ lÀnge, ua.
Hoppas ni kan hÀva processen!

Jag stÄr ocksÄ med halt hÀst... Hon var knackig pÄ tÀvling för tre veckor sedan och jag var sÀker pÄ att hon 'dragit till' ryggen.
Men det gick tillbaka fort och vi tĂ€vlade förra helgen dĂ„ hon kĂ€ndes vĂ€ldigt fin. Det var kort att Ă„ka och bra underlag och vi fick en fin tredje-placering. 😊
Dagen efter upptÀckte jag utgÄngshÄl för bölder pÄ bÄda bak (tar ofta flera dagar innan man upptÀcker hÄlen i trakten/strÄle)! Inte konstigt att hon hade problem med pÄskjut och rygg!!!
SÄ hon har kÀnts kalas efter att de spruckit upp men fick ett nesligt sömstick i fredags. Suck!
Hoppas vi snart Àr pÄ G igen...
Ang nÄgot helt annat...
Om ni vill anmÀla till en klass med vÀldigt fÄ anmÀlda/startande (4) men ser att det Àr minst tvÄ ryttare som 'ofta vinner allt' med. OCH det Àr rÀtt lÄngt att Äka (1.20h). Hade ni anmÀlt?

Det Àr i sÄ fall ett nytt, lite svÄrare, program för mig sÄ vore ju vÀldigt kul att prova pÄ men samtidigt Àr det ju kul att Ätminstone kÀnna att det finns nÄn form av sportmössa till placering... Eller Àr jag fjantig nu?
 
Ang nÄgot helt annat...
Om ni vill anmÀla till en klass med vÀldigt fÄ anmÀlda/startande (4) men ser att det Àr minst tvÄ ryttare som 'ofta vinner allt' med. OCH det Àr rÀtt lÄngt att Äka (1.20h). Hade ni anmÀlt?

Det Àr i sÄ fall ett nytt, lite svÄrare, program för mig sÄ vore ju vÀldigt kul att prova pÄ men samtidigt Àr det ju kul att Ätminstone kÀnna att det finns nÄn form av sportmössa till placering... Eller Àr jag fjantig nu?

Jag hade anmÀlt. Chans till placering Àr ganska lÄngt ner pÄ listan nÀr jag prioriterar tÀvlingar. Ev om jag valde mellan tvÄ olika likvÀrdiga tÀvlingar/klasser hade jag kollat vilka som var anmÀlda, inte annars.
 
FrÄga om TDB, om det stÄr att anmÀlan ska betalas inom en timme, men ocksÄ att likviddag Àr 6/10 och att anmÀlan kan tas tillbaka fram tills dess, fÄr man dÄ tillbaka inbetalade pengar om man tar tillbaka anmÀlan innan dess?
 
Ang nÄgot helt annat...
Om ni vill anmÀla till en klass med vÀldigt fÄ anmÀlda/startande (4) men ser att det Àr minst tvÄ ryttare som 'ofta vinner allt' med. OCH det Àr rÀtt lÄngt att Äka (1.20h). Hade ni anmÀlt?

Det Àr i sÄ fall ett nytt, lite svÄrare, program för mig sÄ vore ju vÀldigt kul att prova pÄ men samtidigt Àr det ju kul att Ätminstone kÀnna att det finns nÄn form av sportmössa till placering... Eller Àr jag fjantig nu?
Det beror helt pÄ, jag tÀvlar sÀllan för att jag siktar pÄ att vinna/bli placerad utan för att trÀna och stÀmma av vad vi behöver trÀna pÄ. DÄ spelar motstÄndet ingen roll, för jag tÀvlar bara mot mig sjÀlv. DÀremot kan jag erkÀnna att jag tex inte kommer Äka pÄ vÄrt DM, eftersom det Àr 3 h enkel vÀg och flera med som jag vet att jag inte kommer slÄ.
 
FrÄga om TDB, om det stÄr att anmÀlan ska betalas inom en timme, men ocksÄ att likviddag Àr 6/10 och att anmÀlan kan tas tillbaka fram tills dess, fÄr man dÄ tillbaka inbetalade pengar om man tar tillbaka anmÀlan innan dess?
Ja dÄ fÄr du tillbaka pengarna. Finns nÄgra arrangörer som kör betalning vid anmÀlan utan Äterbetalning, sÄ gÀller verkligen att lÀsa proppen..
 
Det beror helt pÄ, jag tÀvlar sÀllan för att jag siktar pÄ att vinna/bli placerad utan för att trÀna och stÀmma av vad vi behöver trÀna pÄ. DÄ spelar motstÄndet ingen roll, för jag tÀvlar bara mot mig sjÀlv. DÀremot kan jag erkÀnna att jag tex inte kommer Äka pÄ vÄrt DM, eftersom det Àr 3 h enkel vÀg och flera med som jag vet att jag inte kommer slÄ.
Ja det Àr ocksÄ mitt primÀra mÄl, att tÀvla för min egen skull. Men jag brukar heller inte tÀvla i klass med sÄ fÄ anmÀlda...
SÄ allt blev sÄ annorlunda nu och dÄ började jag tÀnka.

Jag har ju aldrig haft en hÀst som gÄtt sÄ bra pÄ tÀvling som den hÀr och det Àr ju JÀttekul nÀr det gÄr bra.
Jag kanske bara fĂ„tt en slĂ€ng av hybris. 😆
 
Fast du skrev ju om dig sjÀlv "Inte lÀtt att tÀvla fjording bland stora hÀstar" typ. ;)
Med lite hÄrklyveri behöver det ju inte betyda att det stÄr om mig? StÄr ju inte det explicit! Men hursomhelst har vi ju nu konstaterat att det inte ska vara nÄgon skillnad pÄ hur olika raser bedöms. Och det var egentligen inte det jag menade utan att det ÀndÄ Àr lite svÄrare för en rund, kortbent liten guling med kort och tjock hals att röra sig lika bra som en dressyravlad gÄngartshÀst. Men det kanske bara Àr jag som tÀnker sÄ? Och jag Àr mycket medveten om att det Àr kvaliteten pÄ min ridning som avgör hur bra det gÄr. Oavsett sÄ tycker jag att min lilla gula har gjort bra ifrÄn sig och jag skulle gÀrna vilja se vad hon skulle kunna göra med en bÀttre ryttare. Hon har faktiskt ganska bra poÀng pÄ sina gÄngarter.
 
Ja det Àr ocksÄ mitt primÀra mÄl, att tÀvla för min egen skull. Men jag brukar heller inte tÀvla i klass med sÄ fÄ anmÀlda...
SÄ allt blev sÄ annorlunda nu och dÄ började jag tÀnka.

Jag har ju aldrig haft en hÀst som gÄtt sÄ bra pÄ tÀvling som den hÀr och det Àr ju JÀttekul nÀr det gÄr bra.
Jag kanske bara fĂ„tt en slĂ€ng av hybris. 😆
Jag fattar kĂ€nslan! Jag har avstĂ„tt tĂ€vlingar med dyr anmĂ€lningsavgift men bra premiĂ€r nĂ€r jag sett motstĂ„ndet. Med 2-3 starter och en som alltid gĂ„r pĂ„ över 70% blir det ingen chans att vinna de dĂ€r premierna och dĂ„ blir det en vĂ€ldigt dyr ”trĂ€ning”.
 
Ser nu att den andra fjordingen som startade (trÀffade de inte, kÀnde bara igen namnet i startlistan som fjording) fick 45.972 i LA1. Inte lÀtt att tÀvla fjording bland stora hÀstar! (Nu vet jag ju inget alls om just detta ekipage och just denna ritten).
Nja, jag har en kompis som har en Fjording och hon bÄde vinner och placerar sig ofta upp till LA
 
Med lite hÄrklyveri behöver det ju inte betyda att det stÄr om mig? StÄr ju inte det explicit! Men hursomhelst har vi ju nu konstaterat att det inte ska vara nÄgon skillnad pÄ hur olika raser bedöms. Och det var egentligen inte det jag menade utan att det ÀndÄ Àr lite svÄrare för en rund, kortbent liten guling med kort och tjock hals att röra sig lika bra som en dressyravlad gÄngartshÀst. Men det kanske bara Àr jag som tÀnker sÄ? Och jag Àr mycket medveten om att det Àr kvaliteten pÄ min ridning som avgör hur bra det gÄr. Oavsett sÄ tycker jag att min lilla gula har gjort bra ifrÄn sig och jag skulle gÀrna vilja se vad hon skulle kunna göra med en bÀttre ryttare. Hon har faktiskt ganska bra poÀng pÄ sina gÄngarter.
I de klasserna Àr det nte sÄ mycket gÄng som krÀvs. DÀremot kan ju en fjording tex ha en exteriör som Àr mer framtung, det kan vara svÄrare för en mindre skolad ryttare att fÄ dem att suga upp underhalsen och vÀlva halsen Ät rÀtt hÄll. Och det krÀvs ju Àven lite mer av den varan, uppsugen underhals och hals korrekt vÀlvd ur manke för att en sÄdan hÀst ska fÄ tillrÀckligt öppen ganash-vinkel utan att de i stÀllet kör fram nÀsan sÄ att de blir för öppna och vÀlver halsen Ät fel hÄll och dÄ Àven tappar rygg och buk.
NÀr de lÀrt sig den formgivningen Àr det enklare att fÄ en lösgjordhet och genomslÀpplighet och en jÀmnare takt som ocksÄ gÄr att reglera lite mer.
Mina trÀnare köpte tex en oskolad liten Haflinger modell tung och grov, korta ben, kort och bred hals etc och utan gÄng till lilla mormor som ville lÀra sig rida som pensionÀr. Han var supersnÀll och kanon till det. De skolade honom lite och en elev tÀvlade honom lite grann. Han vann MSV C mot fina dressyrhalvblod. För han gick i korrekt form i lösgjordhet och gjorde det han skulle med den noggranna ryttaren.
Behövs inte mer i de klasserna!
 
Åh vad jobbigt :cry: Det Ă€r vĂ€l livstids karens pĂ„ bĂ„de Tidren och Osphos nuförtiden? Men blir de bra Ă€r det ju vĂ€rt det

Vad jag kan lÀsa mig till sÄ Àr det 60 dygn karens pÄ Tildren och Osphos.

L) MINST 60 DYGN
Bisfosfonater (t ex TildrenŸ och OsphosŸ) fÄr inte anvÀndas pÄ hÀstar yngre Àn 4 Är, d v s till och
med den 31 december det Är hÀsten fyller 3 Är. Undersökning och bedömning av veterinÀr krÀvs innan
behandling. Bisfosfonater fÄr enbart anvÀndas, efter faststÀlld diagnos, pÄ de indikationer som
tillverkaren angivit. AdministrationssÀttet fÄr inte avvika frÄn det sÀtt tillverkaren av lÀkemedlet
angivit. Det innebÀr att intraartikulÀr injektion av bisfosfonater Àr förbjuden. Bisfosfonater utan
godkÀnnande för anvÀndning till hÀst, inklusive alla aminobisfosfonater, Àr ocksÄ förbjudna.
Detta innebÀr att Osphos enbart fÄr ges intramuskulÀrt och för anvÀndning vid strÄlbenshÀlta. Inom
Europa har Tildren indikationerna strÄlbenshÀlta och spatt och fÄr enbart ges intravenöst.
 
@super En klubbkompis har lÄtit sin ponny med spatt vila ett par Är. Den var sÄ gott som utdöd men de hade möjlighet att ge den tid. Nu Àr den igÄng och tÀvlar hoppning igen och ser bÀttre ut en nÄnsin!
Mysen mÄr tyvÀrr inte bra av lÄngvarig vila, han fÄr vÀldigt mycket spÀnningar i musklerna, sÄ mÄr bÀst att fÄ gÄ ordentligt varannan dag. MisstÀnker att han har pssm 2 pga hans beteende och för att musklerna blir som stelt skal eller hur jag ska förklara, han Àr aldrig riktigt mjuk som normala hÀstar över rumpmuskeln tex. Men efter ett rejÀlt motionspass sÄ Àr det ganska nÀra.
 
Mysen mÄr tyvÀrr inte bra av lÄngvarig vila, han fÄr vÀldigt mycket spÀnningar i musklerna, sÄ mÄr bÀst att fÄ gÄ ordentligt varannan dag. MisstÀnker att han har pssm 2 pga hans beteende och för att musklerna blir som stelt skal eller hur jag ska förklara, han Àr aldrig riktigt mjuk som normala hÀstar över rumpmuskeln tex. Men efter ett rejÀlt motionspass sÄ Àr det ganska nÀra.
Ja det Ă€r svĂ„rt med lĂ„ng vila och hur dom tar det. Är sjĂ€lv lite brydd hur Dio kommer se ut i sitt rörelsemönster efter sin lĂ„nga vila. Blir nog totalt runt 4-5 mĂ„nader. Men han hĂ„ller sig hittills vĂ€ldigt fin i kroppen tack och lov.
 
Vad jag kan lÀsa mig till sÄ Àr det 60 dygn karens pÄ Tildren och Osphos.

L) MINST 60 DYGN
Bisfosfonater (t ex TildrenŸ och OsphosŸ) fÄr inte anvÀndas pÄ hÀstar yngre Àn 4 Är, d v s till och
med den 31 december det Är hÀsten fyller 3 Är. Undersökning och bedömning av veterinÀr krÀvs innan
behandling. Bisfosfonater fÄr enbart anvÀndas, efter faststÀlld diagnos, pÄ de indikationer som
tillverkaren angivit. AdministrationssÀttet fÄr inte avvika frÄn det sÀtt tillverkaren av lÀkemedlet
angivit. Det innebÀr att intraartikulÀr injektion av bisfosfonater Àr förbjuden. Bisfosfonater utan
godkÀnnande för anvÀndning till hÀst, inklusive alla aminobisfosfonater, Àr ocksÄ förbjudna.
Detta innebÀr att Osphos enbart fÄr ges intramuskulÀrt och för anvÀndning vid strÄlbenshÀlta. Inom
Europa har Tildren indikationerna strÄlbenshÀlta och spatt och fÄr enbart ges intravenöst.
Jag tolkar det som att osphos ger livslÄng karens om det anvÀnds vid spatt, men tildren ok med 60 dygn karens.
 
Jag tolkar det som att osphos ger livslÄng karens om det anvÀnds vid spatt, men tildren ok med 60 dygn karens.
Ja det stÄr lite luddigt ang osphos men jag tror min vet har koll pÄ vad vi kan anvÀnda, hon tÀvlar sjÀlv pÄ ganska hög nivÄ. En vÀninna har en Fjording som har spatt och Àr behandlad med Tildren sÄ det kan ju vara sÄ att osphos inte fÄr anvÀndas till just spatt pga registreringen.
 
Idag hade jobbet friskvÄrdsdag och vi fick bla vÀlja pÄ att fÄ en ridlektion pÄ en ridskola.
Det var lite lÀskigt (bara ridit min egen stökiga hÀst i evigheter) och lite roligt. Min struliga ytterhand dök upp hÀr med, precis som det stela högerbenet :D
RidlÀraren tyckte jag red mjukt och det Àr alltid kul att höra.
 
Status
StÀngd för vidare inlÀgg.

Liknande trÄdar

Dressyr Dags för en ny trÄd!
8 9 10
Svar
199
· Visningar
16 615
IslandshĂ€st Nu nĂ€r förra trĂ„den fĂ„tt 2000 inlĂ€gg tĂ€nker jag att det Ă€r dags att starta en del 2! :bump:đŸ„ł
16 17 18
Svar
342
· Visningar
21 362
Senast: Roheryn
·
Dressyr Ja alltsĂ„, det hĂ€r Ă€r tyvĂ€rr ”som vanligt”. Han började med det hĂ€r pĂ„ förra stĂ€llet och 80 % av alla pass kastar han sig minst tvĂ„...
Svar
19
· Visningar
740
Senast: tuaphua
·
TĂ€vling Vet att det finns en gammal trĂ„d om detta, men det kan vĂ€l vara kul att starta upp en ny😉 SĂ„, vad Ă€r det sjukaste/vĂ€rsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 289
Senast: corzette
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp