Bukefalos 28 år!

Dressyrsnack 17

Jag har en bekant som ska sälja sin häst. Den är helt okomplicerad men har inte visats eller tävlats sen den gick treårs med diplom. Hon märker att typ alla som ringt på annonsen hade velat att hästen ska vara tävlad (för nu är den 9). Så eftersom jag haft i mitt företag att jag rider och utbildar andras hästar så passade det ganska bra att jag tog med den när jag skulle tävla Mirre för ett tag sen. Med facit i hand inte jättebra för min ritt på Mirre (blev hjärntrött och glömde vägen) men nu i lördags så startade vi igen. Det var femte passet för oss och jag gillar henne allt mer. Vi kunde trava och galoppera runt på halvlånga tyglar på framridningen fast de andra hästarna var spända. Tyvärr var det ju ganska varmt så hon blev matt och gick inte helt framme i kontakten på banan men hon gör ju det hon ska. 64,667 och 1,5 p från placering, utputtad av sista ryttaren. :meh:


Både jag och ägaren var jättenöjda med lilla hästen. Jag är rätt sugen på att starta henne igen, men det viktiga är ju att hon blir såld, det är ju därför jag red.

En annan kompis har varit med båda starterna och hennes kommentar om mig var "hon är ingen grand prix-ryttare" men hon får hästarna att gilla tävlingen och rider noga. Så det var kul i alla fall. Alla ska inte rida Grand Prix, men man kan göra det så bra man kan, på den nivån man själv är.
IMG_8395.jpeg


Står inte helt med bakbenen på plats men ser ju glad ut. ❤️
 
Jag har en bekant som ska sälja sin häst. Den är helt okomplicerad men har inte visats eller tävlats sen den gick treårs med diplom. Hon märker att typ alla som ringt på annonsen hade velat att hästen ska vara tävlad (för nu är den 9). Så eftersom jag haft i mitt företag att jag rider och utbildar andras hästar så passade det ganska bra att jag tog med den när jag skulle tävla Mirre för ett tag sen. Med facit i hand inte jättebra för min ritt på Mirre (blev hjärntrött och glömde vägen) men nu i lördags så startade vi igen. Det var femte passet för oss och jag gillar henne allt mer. Vi kunde trava och galoppera runt på halvlånga tyglar på framridningen fast de andra hästarna var spända. Tyvärr var det ju ganska varmt så hon blev matt och gick inte helt framme i kontakten på banan men hon gör ju det hon ska. 64,667 och 1,5 p från placering, utputtad av sista ryttaren. :meh:


Både jag och ägaren var jättenöjda med lilla hästen. Jag är rätt sugen på att starta henne igen, men det viktiga är ju att hon blir såld, det är ju därför jag red.

En annan kompis har varit med båda starterna och hennes kommentar om mig var "hon är ingen grand prix-ryttare" men hon får hästarna att gilla tävlingen och rider noga. Så det var kul i alla fall. Alla ska inte rida Grand Prix, men man kan göra det så bra man kan, på den nivån man själv är.Visa bifogad fil 144685

Står inte helt med bakbenen på plats men ser ju glad ut. ❤️

Jag har en vän vars bekant letar vanlig häst. Hon har inte hittat någon. Var finns annonsen?

Patrik Kittel säger att alla kan rida Grand Prix 😁
 
Piaffen var ju riktigt usel. Förstår inte hur han kan få 6-6,5 på den. Enligt mig värd en 4:a. Det var bara studs, dubbeltramp, sprätt och spastiskt.

Herregud vad det triggar vissa när man skriver det på Facebook. 🙄 Ska man nöja sig med dessa siffror från ett blivande OS ekipage alltså?
Skulle tippa på att Andreas har piskat fram piaff och säkert även passage. Nu när det inte längre görs ( för det tror jag verkligen inte)så är den inte bättre. Passagen är oxå konstig och oregelbunden med ett ryckigt framben.
Men en häst med en sådan enorm gång så vore det konstigt om det inte blev problem med samlingen.
 
”Hon är ingen grand prix-ryttare, men hon får hästarna att gilla tävlingen och rider noga.”

För mig är det här ett av de högsta betygen för mig som vanlig hästmänniska. Både sån jag själv vill vara och framför allt en kvalitet jag söker om jag ska anlita någon. Särskilt i tidiga insatser där det handlar om lägga en grund i ”sociala sammanhang”.
 
För mig är det här ett av de högsta betygen för mig som vanlig hästmänniska. Både sån jag själv vill vara och framför allt en kvalitet jag söker om jag ska anlita någon. Särskilt i tidiga insatser där det handlar om lägga en grund i ”sociala sammanhang”.
Tack (tror jag :angel:) och det är en viktig grund. Att få hästen att känna att den är duktig, att tävla på en nivå där det är lätt att göra rätt.

Förra klassen var det ännu tydligare, då blev hon piggare och piggare och då fanns det krut i mellangångarterna också.
 
Red för min tränare igår och vi dissekerade tävlingen lite snabbt. Det räckte med några av hans vanliga frågor för att avslöja största felkällan.

"Har du negativa bilder i huvudet när du ska tävla?"
"Eh...jag tror inte det."
"Har du positiva bilder i huvudet?"
"Eh...jag tänker nog inte så mycket i bilder. Jag försöker fokusera på att komma ihåg programmet och att det ska bli rätt gångart på rätt ställe."
"Men vad tänker du på då? Kanske... 'hon får inte göra si och så'?
"Jo....kanske det..."

Avslöjad igen. Samma problem som när jag tävlar hundarna. "Jag måste" och "Han/hon får inte". Mer måste med hundarna för där har jag mer prestationsångest (vill ha ut ett championat, flytta till högre klass, meritera, etc) och mer "får inte" med Barka, men det finns båda delarna med hela tiden. Istället för att "bara" fokusera på rätt känsla, inte på fel och resultat.

Det som har blivit bättre med dressyrtävlandet är i alla fall att jag inte varit minsta rädd de två sista gångerna utan litat helt på Barka. Vet inte om hon har taggat ner med åldern eller om det är mitt självförtroende som hjälper henne.

Senare i passet kom en fråga till. "Kändes det så här när du red fram." "Eh...nej, inte direkt."
 
*knapp*

Urk! Idag har vi varit hos min sadelutprovare och hon konstaterade ju det jag haft på känn, att sadeln inte längre ligger optimalt.
Jag fullkomligen avskyr att leta/prova sadlar eftersom min kropp är så extremt kräsen.
Men det slutade med att jag red i två sadlar. En Prestige D2 och en Childeric DAC/buffel/special med typ allt. Hästen sa ja tack till båda men min kropp längtade ju såklart efter det absolut dyraste jag nånsin köpt i hästutrustningsväg. Inte ens hästen var så dyr. 😵‍💫 Fy fan!
Så nu måste jag lyckas sälja min gamla Childeric, annars är jag rökt!
Men tack och LOV för att hyra! Det ger en ju en viss tidsfrist iaf.

Det positiva i kråksången är att hästen kändes amazing att rida! 😍
 
Fina! Visst är det alltid så att kamera saknas när det känns som att man skulle vilja ha det på film? :angel:
Tack!
Alltid! Och ibland när jag vet att jag filmas kan jag få dille på att jag vill få med ”det där fina” vilket gör att jag rider sämre och det går skit🤣🫣
Bäst är att filmas när man inte vet om det🤪
 
Tack!
Alltid! Och ibland när jag vet att jag filmas kan jag få dille på att jag vill få med ”det där fina” vilket gör att jag rider sämre och det går skit🤣🫣
Bäst är att filmas när man inte vet om det🤪
Samma här, när man väl har kameraman kanske det inte är en lika bra dag - eller så försöker man för mycket och då blir det pannkaka ändå 🤷‍♀️
 
Sitter och tittar på WE-tävling från München och tänker på hästarnas form. Alla hästar går på blank stång, ryttarna rider på hand. Hästarna är generellt i väldigt fin form med nosen framför lod. Lite korta halsar bitvis, men det hänger nog mer ihop med typen av hästar. Ryttarna är också generellt mycket mer stilla i sadeln, det går som inte att åka runt när en sitter på en hand. I dagens teknik är det en del som showar till det på transportssträckor och gör serier-de sitter lika still för det.

Det blir så tydligt att dressyrsportens problem inte sitter i kandaren eller heta hästar. För gudars så heta iberierna är. Men det är ridningen och bedömningssystemet.

Jag tror att GP-programmen måste göras om. Det skulle kunna läggas in längning av formen, överstrykning och kanske även dressyren få alternativet att rida på en hand med stång? Eller kanske en kvalklass på alla mästerskap där hästarna ska visas i avspänning och på träns innan de får rida GP-klasserna? Jag tror det hade varit skitsvårt för väldigt många toppekipage..
 
För att inte tala om vilken stillsam prisutdelning det är! De tre främsta ekipagen rider med flagga (!!), knappt en meter mellan hästarna och sex hästar inne tillsammans 😅. Föreställ er detta spektaklet med sex valfria dressyrhästar på internationell nivå😂
20240510_171330.jpg
 
Sitter och tittar på WE-tävling från München och tänker på hästarnas form. Alla hästar går på blank stång, ryttarna rider på hand. Hästarna är generellt i väldigt fin form med nosen framför lod. Lite korta halsar bitvis, men det hänger nog mer ihop med typen av hästar. Ryttarna är också generellt mycket mer stilla i sadeln, det går som inte att åka runt när en sitter på en hand. I dagens teknik är det en del som showar till det på transportssträckor och gör serier-de sitter lika still för det.

Det blir så tydligt att dressyrsportens problem inte sitter i kandaren eller heta hästar. För gudars så heta iberierna är. Men det är ridningen och bedömningssystemet.

Jag tror att GP-programmen måste göras om. Det skulle kunna läggas in längning av formen, överstrykning och kanske även dressyren få alternativet att rida på en hand med stång? Eller kanske en kvalklass på alla mästerskap där hästarna ska visas i avspänning och på träns innan de får rida GP-klasserna? Jag tror det hade varit skitsvårt för väldigt många toppekipage..
Håller med dig till fullo.

Delvis kl
Tänker att man borde ta bort eller kraftigt minska travdelen i tävlingsmomenten på GP nivå. Det är egentligen bara en transport gångart (traditionellt), inte en uppvisningsgångart (eller borde inte vara) för klassisk dressyr som ju främst handlar om bärighet, mental och fysisk samling.

Grejen med bruksridning är att den kräver att hästen förstår och kan sin uppgift själv. Man ger hästen mer ansvar och frihet under kontroll och då behöver inte ryttaren sitta och manipulera varenda steg. Hästen blir mer säker och stadig i formen när den får vara i fred och kontrollera sin kropp och hållning själv mestadels.

Jag tror att WE ryttarna i större utsträckning har kvar kopplingen till bruksridningen och traditionerna, även om många idag inte längre arbetar med kossor till vardags.

Den kopplingen till någon tradition har tävlingsdressyren helt tappat och då blir det bara spektakulärt. Man har liksom inga traditioner och värden att bevara. Man vill bara slå folk med häpnad.

Tycker dock det är tråkigt att det blivit så här, tävlingsdressyren har ju ändå fantastiska grundprinciper, på papperet i alla fall, som skulle kunna leda till allt det där som bruksryttarna har.
 
Igår och idag kompenserade vi för förra tävlingen! Hästen avspänd och ridbar på banan och jag red bättre, äntligen fick vi visa vad vi kan :up: 70,6% igår och 69,8% idag, placerad båda dagarna. Han var lite matt i traven idag men var laddad som fasen i galoppen. Mer stabilt igår generellt men är väldigt nöjd med dagens ritt också! Nu ska han få vila ett par veckor medans jag tentapluggar.
 

Liknande trådar

  • Låst
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
100 101 102
Svar
2 022
· Visningar
180 150
Senast: Ninnurur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Svar
1 329
· Visningar
71 794
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 180
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp