Bukefalos 28 år!

Hästsektorn en miljöbov: "Glitter och trams köps som aldrig förr"

I undersökningar menar man att hästsektorn släpper ut mer koldioxid än inrikesflyg, till exempel genom produktion av foder och transporter av såväl människor som djur och förnödenheter. Forskningen visar att viljan till förändring finns, men det kräver förändringar av stallens rutiner.
 
Det här känner jag igen så mycket! :heart Vi fixade upp farfars timmerstötting och lastvagn, lokselarna var gamla arméselar och bakselarna restaurerade. Även "finselen" var ett gammalt kyrkbeslag som använts i flera generationer men fick nytt läder.
Kompisen som nu ska utrusta sin ardenner gick på aution och köpte en värmlandssele (?) som lämnas in till en selmakare som ska piffa upp den.
Jag tycker det är underbart!
Det var lättare förr när det fanns sadelmakare lite överallt, och vagnmakare och hovslagare och smeder och ... samtidigt som kringkostnaderna var så mycket lägre att det inte blev orimligt dyrt att reparera.
 
Det var lättare förr när det fanns sadelmakare lite överallt, och vagnmakare och hovslagare och smeder och ... samtidigt som kringkostnaderna var så mycket lägre att det inte blev orimligt dyrt att reparera.
Det finns sadelmakare lite överallt nu också.

Det som verkligen försvunnit de senaste ca 20 åren är de oberoende butikerna som säljer "hästgrejer".
Endera har butiken tagits över av en stor aktör, men oftast finns det inte längre en butik alls på orten, utan intwrnet handel är det emda tillgängliga.

Inte underligt att jag har många fölgrimmor som inte är riktigt rätt, när jag inte kan granska produkten innan köp, och det är krångligt att skicka tillbaka (4 mil till postnords ombud t.ex.)
 
Det är sant men det beror inte på oss människor.
Temperaturer har gått upp och ner under hela jordens existens.
Klart att det blev varmare efter istiden annars skulle inte isen smält.

Däremot så är det nog människan själv som kommer att utrota sig och inte klimat förändringar.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...-tystat-ned-globala-uppvarmningen-i-sextio-ar
I över 60 år har de stora oljebolagen känt till att fossila bränslen påverkar klimatet. En vetskap de inte bara hållit hemlig, de har dessutom medvetet stöttat forskning som undergrävt dessa kunskaper. Industrins agerande har enligt dokumentären ”Den stora klimatskandalen” lagt grunden för dagens klimatförnekar-rörelse.
Läs vidare i artikeln.
 
Det här känner jag igen så mycket! :heart Vi fixade upp farfars timmerstötting och lastvagn, lokselarna var gamla arméselar och bakselarna restaurerade. Även "finselen" var ett gammalt kyrkbeslag som använts i flera generationer men fick nytt läder.
Kompisen som nu ska utrusta sin ardenner gick på aution och köpte en värmlandssele (?) som lämnas in till en selmakare som ska piffa upp den.
Jag tycker det är underbart!
Jag fick min morfars sele när mamma och hennes syskon delade på kvarlåtenskapen. Tyvärr är den hos mina föräldrar så vet inte om de slängt den eller hur den förvaras.
Lokorna var iaf i bra skick senast jag såg den, beslagen var nog rostiga och ena draglädret var ersatt med nån slags grov rem. Skulle vilja renovera den nån gång om jag kan. Alltså lämna till en selmakare.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag fick min morfars sele när mamma och hennes syskon delade på kvarlåtenskapen. Tyvärr är den hos mina föräldrar så vet inte om de slängt den eller hur den förvaras.
Lokorna var iaf i bra skick senast jag såg den, beslagen var nog rostiga och ena draglädret var ersatt med nån slags grov rem. Skulle vilja renovera den nån gång om jag kan. Alltså lämna till en selmakare.
Det finns selmakare lite överallt, de syns dock inte alltid så tydligt - de annonserar t.ex. sällan. Men folk i brukshästkretsar har koll på dem.

Så sök efter reparera/renovera loksele och ditt område, så lär någon eller några dyka upp.
 
Det finns selmakare lite överallt, de syns dock inte alltid så tydligt - de annonserar t.ex. sällan. Men folk i brukshästkretsar har koll på dem.

Så sök efter reparera/renovera loksele och ditt område, så lär någon eller några dyka upp.
Jo fast selen är 100 mil ifrån mig så det blir svårt med logistiken och jag tänker ju inte renovera den förrän jag behöver den och/eller har pengar till det. (Om den ens finns kvar, kan hända att de slängt den).
 
Jo men det minskar jordens befolkning på sikt, typ 100 år. En bra metod, liksom att minska fattigdom och öka välfärd.

Men vi står liksom inför en risk för samhällskollaps pga att den industriella matproduktionen är jättekänslig för vädret, och det är ett problem vi behöver ta itu med inom vår livstid och helst typ det här decenniet. Det går inte att odla i alltför dramatiska svängningar, och havsnivåhöjning skulle lägga enormt mycket jordbruksmark under vattnet. Och ekosystemen i haven är redan rubbade av den ökade temperaturen, så den födokällan är i fara av både det och överfiskning.

Att säga att vi är för många människor löser inte det problemet, pga det går inte att trolla bort några miljarder människor.
Jordens befolkning gissas börja minska 2050.

Hoppas det verkligen blir så. I vissa länder har de ju räknat fel visar det sig så det går snabbare. Men det kan ju vända också om regeringarna får panik och lägger press?
 
Jordens befolkning gissas börja minska 2050.

Hoppas det verkligen blir så. I vissa länder har de ju räknat fel visar det sig så det går snabbare. Men det kan ju vända också om regeringarna får panik och lägger press?

Minskad befolkningsökning brukar ju hänga ihop med utbildning, kvinnors rättigheter, och minskad fattigdom.

Jag hoppas att vi inte tappar sånt som kvinnors rättigheter, men det finns ju stora aktörer även i väst som aktivt motarbetar sånt.
 
Minskad befolkningsökning brukar ju hänga ihop med utbildning, kvinnors rättigheter, och minskad fattigdom.

Jag hoppas att vi inte tappar sånt som kvinnors rättigheter, men det finns ju stora aktörer även i väst som aktivt motarbetar sånt.
Ja födelsetalen har redan minskat på många håll. Men det tar ju lång tid för folk att växa upp och lång tid för folk att leva klart.

Och såklart artiklar som är lite hysteriska och tycker att det skulle vara dåligt.

https://www.dagensmedicin.se/specia...varldens-barn-allt-farre-enorma-konsekvenser/

När färre barn föds i så gott som hela världen kommer fungerande, laglig immigration bli nödvändig för att upprätthålla ekonomisk tillväxt, tillägger hon.
Som om inte kanske sannolikt folk kanske då vill behålla sin befolkning?

Världshälsoorganisationen anser dock att studiens resultat bör tolkas med försiktighet. WHO hänvisar till bristen på data från många utvecklingsländer samt begränsningar i de metoder som använts.
Tyvärr kanske
Enligt WHO kan det även finnas fördelar med en mindre befolkning, framför allt för klimatet och livsmedelssäkerheten.
O_o (kommer som en liten eftergrej. Som om det inte också vore bra medicinskt. Nya sjukdomar kommer ju när folk tränger in i naturområden och tränger ut djur.)
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 424
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp