Bukefalos 28 år!

Måste bara säga att med tanke på vad en häst kostar i inköp nuförtiden och hovslagare och krav på stora hagar börjar detta med hästar vara något för prinsar och prinsessor.
Att ha egen häst är ingen rättighet. Att som vanlig människa äga en eller flera hästar betyder troligen att man behöver anpassa sin livsstil, antingen genom att bo på en plats där det inte är så dyrt med mark eller genom att göra stora uppoffringar i andra delar av livet. Men det är inget nytt.

Det som är "nytt", relativt sett, är vissa lagkrav på hästvälfärd. Det är mycket bra.
 
Måste bara säga att med tanke på vad en häst kostar i inköp nuförtiden och hovslagare och krav på stora hagar börjar detta med hästar vara något för prinsar och prinsessor.

Samtidigt så är det positivt med högre krav på välfärd för hästar, vettiga löner, uppfödare får betalt för sina kostnader osv.
Men visst går det att ha häst på ett bra sätt utan att vara rik. Men man får prioritera hårt.
 
Måste bara säga att med tanke på vad en häst kostar i inköp nuförtiden och hovslagare och krav på stora hagar börjar detta med hästar vara något för prinsar och prinsessor.
Är det att vara prins/prinsessa att få sina behov tillgodosedda?

Hästarna har ingen som helst koll på pengar så att lägga ut stora summor på inköp och skötsel är inget som får dem att känna sig kungliga på något vis.
 
Ja jag har ju mina hästar tillsammans i alla fall. Alla dom stall med ridhus och allt sånt som har hästar en och en i storlek sjukhage där det kostar skjortan att stå inackorderad bör dom inte heller ha några hästar? Lite större hage kunde jag allt ha om jag haft möjlighet men ingen jättestor med bete dygnet runt då jag inte tycker shettisar ska gå på bete.

Rent krasst, om man inte kan ge sin häst ett drägligt hästliv så ska man inte ha häst. En och en i sjukhage alltid är inte ett drägligt hästliv och jag hoppas att kommer förbjudas nån gång förhoppningsvis snart!
 
Rent krasst, om man inte kan ge sin häst ett drägligt hästliv så ska man inte ha häst. En och en i sjukhage alltid är inte ett drägligt hästliv och jag hoppas att kommer förbjudas nån gång förhoppningsvis snart!
Samtidigt kommer väldigt många aldrig kunna ha hästar instängslade på sånt sätt att det inte ens märks att där finns staket.
 
Samtidigt kommer väldigt många aldrig kunna ha hästar instängslade på sånt sätt att det inte ens märks att där finns staket.
Nej men det är det väl ingen som har efterfrågat? Det är ju en enorm skillnad på små frimärksrutor och den typen av hage du beskriver nu. Däremellan finns också massa olika hagar, alltfrån sådana som möter minimikraven men inte mer än så, till stora hagar där hästar kan få utlopp för det de är gjorda för: ströva på stora områden, tillsammans med andra hästar.

Din hage verkar ju leva upp till myndigheternas krav. Bra. Troligen mår också dina shettisar hullmässigt bra av att inte äta gräs. Din originalfrågeställning var ju om det går att få hagen grönare och roligare, och där har många svarat att det nog är svårt, just pga storleken på hagen.
 
Samtidigt kommer väldigt många aldrig kunna ha hästar instängslade på sånt sätt att det inte ens märks att där finns staket.

Men vad är detta för knäpp tråd? Och så klagas det på att vi som önskar högre standard för hästar generellt sett bara drar till med ytterligheter. Jag tycker det brukar vara precis såhär, motsatsen som hävdar att ytterligheterna är omöjliga 🙃
 
Samtidigt kommer väldigt många aldrig kunna ha hästar instängslade på sånt sätt att det inte ens märks att där finns staket.

Det kommer aldrig bli ett krav, och det är inte heller nödvändigt för hästarnas välfärd ens ur hästperspektiv.

Men att hagen erbjuder mental stimulans och möjlighet till rörelse kanske blir ett krav (och borde redan nu vara ett mål för alla hästägare).

Till och med grusrutan kan man förbättra! Det är helt otroligt vilken skillnad en skärmvägg kan göra, en rumsindelare. Hästar är inte smartare än att dom börjar vandra för att kolla vad som finns på andra sidan.
 
Är det att vara prins/prinsessa att få sina behov tillgodosedda?

Hästarna har ingen som helst koll på pengar så att lägga ut stora summor på inköp och skötsel är inget som får dem att känna sig kungliga på något vis.
Jag skulle inte säga att hästen inte får sina behov tillgodosedda för att den inte går i extremt stor hage kanske hästens ägare som inte får sina behov tillgodosedda i så fall.
 
Måste bara säga att med tanke på vad en häst kostar i inköp nuförtiden och hovslagare och krav på stora hagar börjar detta med hästar vara något för prinsar och prinsessor.
Fast det stämmer inte riktigt, det går att ha häst billigt men då måste man prioritera rätt och man kanske inte kan stå i stall med ridhus tex utan får ha hästen i ett stall där det i stället för större anläggning finns större hagar. Att dock hitta någonting som har allt man själv vill ha och har allting hästen behöver är snudd på omöjligt.
 
Måste säga alla hundraser kommer inte på inkallning heller en del är envisa och svårtränade och definitivt inte katter 🤣
Katter som tränats för det, kommer på inkallning.
Dock kan det finnas en fördröjning ibland, eftersom katter kan anse att de behöver bevaka Viktiga Sorkhålet i 10 minuter till eller så.

I värsta fall får man kompletteta ropandet med att prassla med en Dreamies-påse.

Vi har 4 katter....
 
Det är bara det hästen är ingen hund den kommer ju inte då man ropar 😆

Om dom får mat kanske ja men annars inte

Varför skulle dom vilja vara med dig om dom inte behöver nåt? Dom e ju hästar och vill vara med andra hästar
Jag skulle starkt rekommendera dig få en bättre relation till dina hästar, läs böcker, umgås med dom, lär känna dom. Intressera dig för dom och visa att du är en del i deras flock och en positiv grej i deras liv. Då lovar jag dig att dina hästar kommer att vilja umgås med dig också. Hästar är precis lika duktiga som hundar och faktiskt katter att lära sig lyssna på ord och inkallningar.

Sikta på att få en bättre relation till dina djur. Dom ska vilja umgås med dig.
 
Jag skulle inte säga att hästen inte får sina behov tillgodosedda för att den inte går i extremt stor hage kanske hästens ägare som inte får sina behov tillgodosedda i så fall.
Det var väldigt många "inte" i den meningen..menar du att det är mer ägaren som inte är nöjd även om hästen är det?
 
Jag skulle inte säga att hästen inte får sina behov tillgodosedda för att den inte går i extremt stor hage kanske hästens ägare som inte får sina behov tillgodosedda i så fall.
Den måste inte gå i en -extremt- stor hage, som sagt.
men de behöver ju ha utrymme att röra sej mer än vad en 40x40hage kan erbjuda skulle jag säga.
Det är verkligen inga hemligheter att det är så.
Det är väl tex ganska vedertaget att man hellre har lite avlånga hagar än kvadratiska om nu hagarna är små - dvs det finns en anledning till det.

Alla bortförklaringar i ämnet, är väl faktiskt mest för att människan ska dämpa sitt egna samvete och val av att ha hästarna på liten yta.
Det är 2024... det finns ju rätt mycket vetskap kring hästar som art och hästars natur.

EN i tråden har liten hage, av snarare medicinska skäl än för något annat.
Det är något helt annat än att Välja en sådan lösning på bekvämlighet av olika skäl.
 
Jag skulle inte säga att hästen inte får sina behov tillgodosedda för att den inte går i extremt stor hage kanske hästens ägare som inte får sina behov tillgodosedda i så fall.

Och vad tror du hästar har för behov?

Ja, man kan tillgodose hästars behov även i mindre hagar, men då får man lägga till "artificiell underhållning", miljöberikning alltså. För att stimulera behovet av vandring och födosök.
 
Och vad tror du hästar har för behov?

Ja, man kan tillgodose hästars behov även i mindre hagar, men då får man lägga till "artificiell underhållning", miljöberikning alltså. För att stimulera behovet av vandring och födosök.
Och det går ju (tyvärr) inte få till samma som i större hage vad gäller vandring ändå. Födosök går rätt bra men det där med rörelsen är det som inte riktigt går att komma runt. Der går att öka men blir ändå inte samma.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 701
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 306
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 053
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
749
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp