Bukefalos 28 år!

40*40m till tre hästar är väldigt litet, att få grästillväxt är svårt. Ett sätt är att dela av hagen och skifta var 14:e dag eller liknande men då får de ju ännu mindre yta. Har du kollat in paddock paradise? Där kanske du kan få inspiration om hur du kan berika hagen på annat sätt. Skönt i alla fall att de kan ha större hage stora delar av året!
 
Självklart kommer hästarna när man ropar! Om man har en bra relation till varandra. Jag upplever att de gärna tävlar med varandra om vem som kommer först till matte :)

Angående stall med små hagar så tror jag lika mycket att det hänger på vad hästägare vill ha och vad som erbjuds. Såg en annons om stallplats där stallägaren skrev att om hästen skulle stå i mindre hagen ensam så ville stallägaren se veterinärintyg på varför det krävdes. Det tänker jag ändå är en ganska stark markering för en sundare hästhållning.
Precis som du skriver så det är ju oftast inte så att folk står på en anläggning med små rutor och hästar en och en av tvång. Utan de har valt det av en eller annan anledning, som nästan alltid är kopplad till någon form av bekvämlighet eller är praktiskt. Där jag står finns förenklat fyra typer av privathästhagar, vi kan kalla dem för A B C och D

A - De som ligger i direkt anslutning till stallet är minst och de hästar som går där tas in 14.30 (det är inte valbart i de hagarna).

B Sen lite längre bort finns lite större hagar, fortfarande för en häst men med lite mer utrymme att röra sig.

C Och sen så ännu lite längre bort finns ytterligare större hagar som är tänkta för två hästar, dvs de är typ dubbelt så stora som B-hagarna.

D allra bort finns ytterligare tre hagar tänkta för två hästar, dessa hagar är de största på anläggningen och ungefär som en stor ridbana vardera (dock inte helt rektangulära).

I B-D hagar väljer man själv om hästen ska gå in 14.30 eller om man ska ta in den själv senare.

A-hagarna är nästan alltid fulla. Det finns nästan alltid lediga B-hagar. C-hagar är svårare för det är för få personer som vill ha sällskap till sin häst så det går en och en hästar där med. D-hagarna finns det nästan alltid ledigt eftersom "de är för långt bort". De är kanske 50 m längre bort... Tidvis har det även varit svårt med kompis i D-hagarna för ingen velat

Så det är absolut hästägarna som styr, och många vill ha sin häst ensam i egen hage och gärna nära stallet
 
Varför skulle dom vilja vara med dig om dom inte behöver nåt? Dom e ju hästar och vill vara med andra hästar

För att de tycker om en? Kommer så väl ihåg när jag köpte en häst under sommaren och de första månaderna var hon inte särskilt intresserad av mig i hagen då vi ju inte kände varandra, för att nästkommande somrar komma springandes i full kareta tvärs över beteshagen, ofta med de andra hästarna i släptåg så fort hon såg mig. Har aldrig varit med om att hästar man iaf inte ha haft i några månader inte vill umgås med en.
 
Det är bara det hästen är ingen hund den kommer ju inte då man ropar 😆

Jo?
Min häst kommer nästan jämt så fort jag kommer. Ropar jag brukar hon komma, ibland svarar hon. Hon gnäggar ofta när jag kommer hem eller kommer ut.

Alla mina hästar genom åren har med tiden kommit när jag ropat, så det är inget ovanligt. Även när de gått i stora beteshagar.

Tidigare hästar råkade rymma en vinter, hittade dem i ett villaområde och de kom travandes när jag ropade. Älskade underbara, och högt saknade ❤️💔
 
För att de tycker om en? Kommer så väl ihåg när jag köpte en häst under sommaren och de första månaderna var hon inte särskilt intresserad av mig i hagen då vi ju inte kände varandra, för att nästkommande somrar komma springandes i full kareta tvärs över beteshagen, ofta med de andra hästarna i släptåg så fort hon såg mig. Har aldrig varit med om att hästar man iaf inte ha haft i några månader inte vill umgås med en.

Jag har samma erfarenhet som dig. Förutom vår nuvarande ponny, hon har tagit tid på sig och hållt sig väldigt avvaktande trots att hon bott hos oss i över ett år.
Men nu börjar hon äntligen se glad ut när vi kommer ut, och hon kommer fram och vill vara med så det är nog på gång.
 
Håller med övriga, klart hästarna kommer när man ropar om man har en bra relation. Till och med ridskolans hästar kommer när personalen ropar och det är dags att gå in för lektioner.
 
Varför skulle dom vilja vara med dig om dom inte behöver nåt? Dom e ju hästar och vill vara med andra hästar

För att man har en bra relation med sin häst. För att den tycker om att vara med sin människa, för att den faktiskt uppskattar det som händer när den är med sin människa?
Hade inte min häst kommit när jag ropat hade jag blivit väldigt bekymrad.
Går på 2,5 ha med två kompisar.
 
Måste säga alla hundraser kommer inte på inkallning heller en del är envisa och svårtränade och definitivt inte katter 🤣
 
Måste säga alla hundraser kommer inte på inkallning heller en del är envisa och svårtränade och definitivt inte katter 🤣
Jag hade in katt som kom på inkallning. Det räddade förmodligen hans liv när han lyckats krångla sig på utsidan av nätet på balkongen (5:e vångingen), när min syster såg det så kallade hon på mig och jag kallade på katten som kom direkt. Han brukade komma.
 
Måste säga alla hundraser kommer inte på inkallning heller en del är envisa och svårtränade och definitivt inte katter 🤣
Alla mina katter har kommit r man ropat 9 gånger av 10. Den tionde har de varit just katter och helt skitit i det 😅

Jag tycker rent generellt att alla djur man har nära sig får man en relation till och då kommer de gärna till en eftersom man innebär något positivt (mat, kel etc)

Dvs kossorna, grisen och hönsen kom också när man ropade på dem
 
Jag kan släppa ut hästarna på morgonen, mocka boxen för att sen gå ut och ta in min häst igen. Hon lämnar både mat och kompisar för att komma till mig trots att hon bara varit ute i 20 minuter.
Heeej matte! Ska vi göra något kul nu?
Det är ju så det ska vara 😍
 
Måste säga alla hundraser kommer inte på inkallning heller en del är envisa och svårtränade och definitivt inte katter 🤣
Som sagt, man måste träna också.

Mer eller mindre men man behöver befästa det beteendet man önskar.

Har lärt alla mina katter inkallning och då är det självständiga envisa huskatter som gör som de vill och har människan 'endast' för mat och eventuellt kli och så sovplats.
 
Varför skulle dom vilja vara med dig om dom inte behöver nåt? Dom e ju hästar och vill vara med andra hästar
Ööööh fast va. Är dina hästar aldrig nyfikna på vad du gör? Sen är väl "behöver nåt" ganska brett. Om mina hästar kommer och vill bli kliade/gosade med så visst, då behöver de ju nåt. Men en stor bit i det är det sociala - de vill hälsa på mig och vara med mig en stund.

Mina katter kommer f.ö. också när jag ropar, om de är inom hörhåll.
 
Mina katter kommer när jag ropar deras namn.

Hästarna kommer i galopp även med fullt foderbord ute eller gröna hagar när jag ropar på dem, de kommer för att matte kommer till hagen och de vill umgås och inte enbart för att komma in. De går på en stor lösdrift med fri tillgång på analyserat grovfoder, kuperat, träd och halmat skydd mot dåligt väder där de ibland sover när de inte ligger ute. Min shettis håller sig fin tillsammans med halvbloden. Bästa hagen då den ligger i en sluttning så hur mycket det än regnar klarar den leran fint, går sällan över hovarna men blir såklart mer upptrampat vid vindskyddet och vattnet, foderbordet flyttas mha traktor om det blir geggigt.

Sommarhagen är även den kuperad med träd att söka skydd bland och gräsbevuxen men även där kommer de när jag ropar och om jag inte ser dem när de är bland träden svarar de alltid och jag hör dånet när de kommer i galopp.
 
Svar på ursprungsfrågan: Jag hade en (eller två faktiskt) 40x40m gräshage till två stora hästar förut. Vad jag brukade göra var att gödsla hagen 2-3 ggr under säsongen (de gick i annan hage vintertid) och då låta gräset växa upp lite i minimum 2 veckor i samband med gödsling. Funkade faktiskt helt okej och gräset räckte med detta "system". Men kanske inte så optimalt om man har shettisar....
 
Måste bara säga att med tanke på vad en häst kostar i inköp nuförtiden och hovslagare och krav på stora hagar börjar detta med hästar vara något för prinsar och prinsessor.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 699
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 304
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 040
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
748
Senast: valy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp