Bukefalos 28 år!

Höga vandrings kängor

Pudlan

Trådstartare
Har ni tipps på vandringskänga med högre skaft. Inte intreserad av lågskor.
Funderar på nån känga i läder.

Finns det kängor med svikt i sulan eller är det bara att köpa så stora att jag får ner sviktsula och gel sula i kängan? Svikt för mina knän är inte bra.

Sneglat på lundhags men vill gärna få tipps o råd vad ni gillar o jag ska tänka på vid köp av kängor. Ska gå/vandra i skog o mark. Går inte så ofta på stigar.
 
Har ni tipps på vandringskänga med högre skaft. Inte intreserad av lågskor.
Funderar på nån känga i läder.

Finns det kängor med svikt i sulan eller är det bara att köpa så stora att jag får ner sviktsula och gel sula i kängan? Svikt för mina knän är inte bra.

Sneglat på lundhags men vill gärna få tipps o råd vad ni gillar o jag ska tänka på vid köp av kängor. Ska gå/vandra i skog o mark. Går inte så ofta på stigar.

Jag har riktiga Kalle Anka-fötter och har Lundhags Mira Light med högt skaft och vid fot. Rekommenderas!
 
Jag har jägarkängor från Härkila som jag går i. Har dem också ofta i stallet vintertid när jag har lektioner eller jobbar hästar avsuttet. Jag köpte en strl för stora iom att jag ville ha elsulor i. Har dock gått över till att ha gjutna ilägg också iom att jag har ashög hålfot och är allmänt kacklig i kroppen. Det räcker bra för att jag ska hålla mig fräsch.
Otroligt stryktåliga kängor som hållit för just så mkt stall i flera år. De verkar ha sänkts i pris med sen jag köpte.

Sambon har några från Meindl som som han går i. Han har några sulor i han med, för sin höga hålfot.
Funkar fint för honom tom som inte har så mkt brosk kvar i ena knäet efter MC-olycka.
 
Jag har både Lundhags Mira och Lundhags Contessa. Contessan är lite smalare i foten men jag gillar båda. Åk och prova är i butik och välj ett par som är åt det större hållet.
 
Sambon som är scout och vandrat tycker Lundhags och Meindl är bra, om dyra. Säger också att dom brukar vara bra på att hjälpa en hitta ett par som passar en om man går in på Naturkompaniet och ber om hjälp :)
 
Det viktigaste är att köpa en känga som passar foten och som är lämplig för det som du tänkt använda den till.
Olika kängor har olika funktioner. Lundhags har skalkängor av olika varianter, både 1-lagers och 3-lagers. Ger olika stabilitet och framförallt olika torktider om det är en faktor att ta hänsyn till.
Sen finns det olika Goretex kängor, både med och utan läderutsida. Fördelar och nackdelar med det materialet också.

Själv har jag Lundhags Vandra, skalkänga, samt ett par Armond Hunter high, goretex.
Jag är hyfsat nöjd med Vandra, dock gör cellgummit i foten att de är svinkalla vid lägre temperaturer än +5 grader.
Mina Armond är trogna tjänare, de är slitna och ska till skomakaren för livsuppehållande hjälp. Jag älskar dom, men även dom är kalla, främst på vintern precis som många andra Goretex kängor. Sen torkar de extremt långsamt också tyvärr.
 
Köpte nyligen Mendl Kansas. Nöjd så här långt, håller fortfarande på att gå in dem. Sköna att gå i!

Tillägg: halvhöga dock så beror på vad du är ute efter.
 
Jag har Hanwag Tatra och de passar bra till mina fötter. Rekommenderar att prova ut ordentligt och tänka på om du tex ska vandra mycket nedåt så du har ordentlig plats i tårna.
 
Merrell! Modeller moab och/eller Aurora upplever jag som bredare i foten. Jag har haft mycket problem med mortons neurom, hälsporre och annat och har provat och konsumerat så mycket skor att jag blir mörkrädd när jag tänker på det, med merrells skor har jag hittat hem. K-o-m-f-o-r-t. Dessutom med arctic grip, det gör ju inget.
 
Jag behövde köpa nya stallkängor för ett tag sen och valde ett par jägarkängor. Viking. Så sjukt bekväma! Eftersom planen är att det ska bli mycket skogskörning och så med min häst så ville jag ha ett par kängor som jag kan gå mycket med i skogen och då tänkte jag att det ju är något jägare gör, så det borde funka för mig också :)
 
Sambon som är scout och vandrat tycker Lundhags och Meindl är bra, om dyra. Säger också att dom brukar vara bra på att hjälpa en hitta ett par som passar en om man går in på Naturkompaniet och ber om hjälp :)
Jag har jägarkängor från Härkila som jag går i. Har dem också ofta i stallet vintertid när jag har lektioner eller jobbar hästar avsuttet. Jag köpte en strl för stora iom att jag ville ha elsulor i. Har dock gått över till att ha gjutna ilägg också iom att jag har ashög hålfot och är allmänt kacklig i kroppen. Det räcker bra för att jag ska hålla mig fräsch.
Otroligt stryktåliga kängor som hållit för just så mkt stall i flera år. De verkar ha sänkts i pris med sen jag köpte.

Sambon har några från Meindl som som han går i. Han har några sulor i han med, för sin höga hålfot.
Funkar fint för honom tom som inte har så mkt brosk kvar i ena knäet efter MC-olycka.

Så många bra tipps. Har hum inte så bra knän o behöver vara super noga med dämping.
 
Köpte nyligen Mendl Kansas. Nöjd så här långt, håller fortfarande på att gå in dem. Sköna att gå i!

Tillägg: halvhöga dock så beror på vad du är ute efter.

Puttar upp denna lite - vad tycker du nu när du har haft dem ett tag? I vilken miljö/aktiviteter har du dem?
 
Så många bra tipps. Har hum inte så bra knän o behöver vara super noga med dämping.
Jag har lundhags scout och dom är stora nog att få i mina sulor i + dubbla sockar.
Det jag gillar med dom är att dom är så vattentäta och ofodrade, man kan korsa små bäckar och skulle man ändå plumsa i så att de det rinner över kanten så räcker det med att byta strumpor två gånger så har de torkat, jämfört med fodrade skor.
 
Jag åkte till en butik inriktad på kängor. Provade massor av olika, var nog där 30 min i alla fall, och den som satt bäst i slutänden var Meindl Kansas Lady tror jag min heter.
Fick jättebra hjälp och de hade byggt upp ett litet berg i butiken som man kunde testa kängorna/skorna på.
 
Jag har Lundhags Park. Enkel men väldigt bra känga med hög kvalitet tycker jag. Dock halvhöga, om du nu är ute efter högre än så.
 
Puttar upp denna lite - vad tycker du nu när du har haft dem ett tag? I vilken miljö/aktiviteter har du dem?
Jag är jättenöjd! Har haft dem på jakt, hundpromenader och även i lekparken för den delen. Några längre vandringar har det inte blivit än. Krävdes inte mycket användning för att bli bekväma, vilket jag ofta har problem med på andra skor.
Det jag läst mig till är att de egentligen inte är gjorda för vinter och sulan därför kan bli lite hård och halare i kallt väder. Inget jag direkt märkt av dock.
 
Jag har också Meindl Kansas Lady, använda på upp till ca 20 km dagsvandringar, terräng från hala skogsstigar till stenar invid havet. Också jättenöjd! Tillräckligt höga för att ge bra stöd på stenigt/ojämnt underlag men samtidigt tillräckligt låga för att funka på en vanlig runda på slät mark utan att kännas klumpiga. :up:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp