Hundrädda

Halvt OT: Här i Skåne har två köpcentrum nyligen gått ut med att hundar numera är välkomna in på köpcentrumet. Varje butik bestämmer själv om hund är välkommen in i butiken. Men jag har förstått det som att H&M har gett klartecken.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är varken rädd eller allergisk men känner mig tveksam till om det är en bra idé...

Jag hade inte valt att ha med en hund på en shoppingtur...
Nej men det är heller inget måste att ta med sig hunden på en shoppingtur.
Jag tycker att det är bra. Jag tar inte med mig hundarna om jag planerar en shoppingtur, men om jag råkar gå förbi och ser något som jag gillar så är det nice att kunna gå in trots att hunden är med.
 
Nej men det är heller inget måste att ta med sig hunden på en shoppingtur.
Jag tycker att det är bra. Jag tar inte med mig hundarna om jag planerar en shoppingtur, men om jag råkar gå förbi och ser något som jag gillar så är det nice att kunna gå in trots att hunden är med.
Samma här. Jag som bor mitt i stan tycker det är väldigt praktiskt att man kan uträtta ett ärende på väg hem från hundpromenaden, när man ändå passerar förbi. En typisk situation är att jag hämtar yngsta barnet på skolan och sedan fixar vi något på vägen hem. Då väntar jag eller barnet med hundarna utanför själva butiken även om vi är inne i ett köpcentrum. Underlättar vardagen en hel del.
 
Jag vet att det finns människor som är rädda. Men sen finns det de som påstår att de är rädda men ställer sig nära hunden och startar bråk med ägare, och sätter sig i hundkupé på tåg för att provocera.
Har dom sagt att de sätter sig i kupén för att provocera? Det kanske råkar vara den enda lediga platsen på vissa avgångar.

Som en del sagt kan rädsla för en attack te sig olika för olika människor. Fight or flight. Man kan även frysa till. Sen visst, det finns nog de som inte är hundrädda och bara inte gillar hundar. Det kan man tyvärr inte göra något åt. Är det här i Sverige som du personligen upplevt detta? Överlag är min erfarenhet att de flesta svenskar inte är så konfliktsökande med främlingar. Men rädsla kan ge en kraftig reaktion, ja absolut.
 
Här på NK och på på andra större köpcentrum har det alltid varit tillåtet med hundar, jag har aldrig sett någon ta in en hund som inte fungerar i miljön. Hade det varit ett problem hade nog dom här ställena förbjudit hundar för många många årsen.

Jag tar gärna med min hund överallt, han tycker det är kul att följa med och jag har inte mött någon som har haft någonting emot att han är med. Om dom varit emot det har dom iallafall inte visat det eller sagt någonting.
Håller med, min förra hund följde med överallt för han hade galen separationsångest. Skönt att slippa fixa hundvakt för att köpa ett anteckningsblock på vägen hem liksom…

Bar honom i affärer så det inte skulle håras.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag vet att det finns människor som är rädda. Men sen finns det de som påstår att de är rädda men ställer sig nära hunden och startar bråk med ägare, och sätter sig i hundkupé på tåg för att provocera.
Det har jag varit med om också. Då hade jag två hundar med mig, ena på 50 kilo, och på de andra sätena var en hundräddkatt, så jag kunde liksom inte flytta mig från den hundrädda personen. Jag prioriterade kattens välfärd där. Men, den personen var helt respektfull när hen insåg att misstaget var deras.
 
Nej men det är heller inget måste att ta med sig hunden på en shoppingtur.
Jag tycker att det är bra. Jag tar inte med mig hundarna om jag planerar en shoppingtur, men om jag råkar gå förbi och ser något som jag gillar så är det nice att kunna gå in trots att hunden är med.

Just de här två ligger inte i en stadskärna utan i anslutning till/ strax utanför mindre orter. De allra flesta tar nog bilen dit.
 
Just de här två ligger inte i en stadskärna utan i anslutning till/ strax utanför mindre orter. De allra flesta tar nog bilen dit.
Ja men det hindrar inte att man har gjort annat med hunden innan. Tagit bilen till skogen för långpromenad, svampplocking eller vad som.
 
Jag vet att det finns människor som är rädda. Men sen finns det de som påstår att de är rädda men ställer sig nära hunden och startar bråk med ägare, och sätter sig i hundkupé på tåg för att provocera.

Ja, de kan vara precis lika rädda för det men försöker dölja genom att spela tuffa. Jag har själv råkat ut för det, och då har jag inte ens en typiskt läskig hundras utan en som är känd för att vara supersnäll. Men likväl stor och svart som dessutom tittar nyfiket på människor. Jag har insett att det kan vara nog för att en del ska tycka att det är otäckt och gå i försvarsläge.

På tåg eller i andra offentliga utrymmen där hundar ska vara på speciellt anvisade platser så tror jag inte att det är svårare än att folk helt enkelt inte kollar var de går. De hugger första bästa plats och tänker inte så mycket mer på det, utan känner sig säkra att de har gjort rätt och att hundägarna ska flytta på sig, för det får vi ju ändå göra i många sammanhang.

Om någon säger något knepigt till mig så är det sällan jag antar att de medvetet vill provocera, utan de har väl några egna problem och jag råkade bara sticka ut tillräckligt den dagen för att duga som måltavla. Jag har en tendens att dra till mig sådana människor så skulle jag lägga någon mer vikt än så vid det skulle jag bli tokig.
 
Jag vet att det finns människor som är rädda. Men sen finns det de som påstår att de är rädda men ställer sig nära hunden och startar bråk med ägare, och sätter sig i hundkupé på tåg för att provocera.
Självklart finns det människor som provocera, det finns även hundmänniskor som envist tror att just deras hund ska bota hundrädsla och släpper fram sina hundar trots att man ber dem ha koll på sina hundar. Sonen är uppväxt med hundar men var under period hysteriskt rädd för hundar, på nivån att han kunde slänga sig ut i vägen om vi mötte en hund. I dag är han lugn men tycker att det är jobbigt med okända hundar som kommer för nära.

Men ja jag har fräst åt många hundägare att just deras hund inte kommer att lösa problemet.
 
Halvt OT: Här i Skåne har två köpcentrum nyligen gått ut med att hundar numera är välkomna in på köpcentrumet. Varje butik bestämmer själv om hund är välkommen in i butiken. Men jag har förstått det som att H&M har gett klartecken.

Jag vet inte vad jag tycker om det. Jag är varken rädd eller allergisk men känner mig tveksam till om det är en bra idé...

Jag hade inte valt att ha med en hund på en shoppingtur...
Jag som har med hunden på kontoret tycker det är väldig skönt om jag kan ta med henne in i butiker för att göra snabba ärenden på vägen hem.
 
Självklart finns det människor som provocera, det finns även hundmänniskor som envist tror att just deras hund ska bota hundrädsla och släpper fram sina hundar trots att man ber dem ha koll på sina hundar. Sonen är uppväxt med hundar men var under period hysteriskt rädd för hundar, på nivån att han kunde slänga sig ut i vägen om vi mötte en hund. I dag är han lugn men tycker att det är jobbigt med okända hundar som kommer för nära.

Men ja jag har fräst åt många hundägare att just deras hund inte kommer att lösa problemet.

Jag har bett många föräldrar att hålla sina barn borta från hunden jag gick med (kopplad). Folk är inte kloka! Släpper fram sina barn till okänd hund utan att fråga först!
 
Med tanke på hur vanligt det är att hundar kissar inne i djurbutiker så känner jag mig mer och mer skeptisk till sånt där. Så fort det luktar av en annan hund så verkar vissa hanhundar tycka att de ska markera, och även om de bara råkar kissa på inredning som går att göra till synes rent, så kan man vara säker på att det sedan kommer en till hund som ska kissa på samma ställe. Och så kissar nästa, och nästa, och så börjar det lukta (för hundarna) kiss i lokalen så att de kissar på fler ställen...

Att erbjuda kisskydd till hanhundar och säga åt hundägare hjälper inte heller. Hundägare märker inte när deras hundar kissar och blir upprörda om man ber dem sätta på kisskydd, för "deras hund kissar minsann inte inne".

Det borde vara tvang pa att lara sina hundar att inte markera innomhus ... vare sig man ar hemma eller pa andra stallen. Det ar inte pa nagot satt rocket science.
 
Det borde vara tvang pa att lara sina hundar att inte markera innomhus ... vare sig man ar hemma eller pa andra stallen. Det ar inte pa nagot satt rocket science.
Alternativt använda skvättskydd då - och jag kan förstå att man blir tagen på sängen om man tar med sin vuxna rumsrena hund någonstans och den plötsligt lyfter på benet, men jag förstår inte när folk är blassé då det händer.
En hund lyfte benet och pissade ned hela min laddning med rent sänglinne i hotellkorridoren en gång, och ägaren såg knappt förvånad ut. :cautious:
 
Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk?
Jag har vänner som är hundrädda och de undviker hundar så mycket de bara kan, håller avstånd när de möter hundar osv. Men de här andra som inte beter sig som att de är rädda, som kommer fram och tjafsar tror jag inte en sekund på att de är hundrädda. Det har hänt när jag varit på lekplats med mitt barn och haft hunden med (i min kommun är hundar tillåtna på lekplatser om de är kopplade), att andra människor som befunnit sig där gått fram till mig och stått 1-2 meter från min hund samtidigt som de påstår att de är rädda och att jag ska gå därifrån, sedan hotat med att ringa polisen och kallat mig för diverse fula saker när jag har sagt att jag får vara där med min hund. Även när jag har åkt tåg så har ''hundrädda'' satt sig i den vagn där hundar är tillåtna och börjat tjafsa.
Vissa är rätt fientliga i det här landet oavsett vad det gäller är ju bara ignorera den typen av energitjuvar så länge du håller ordning på din hund kan dom hålla ordning på sitt :)
 
Jag vet att det finns människor som är rädda. Men sen finns det de som påstår att de är rädda men ställer sig nära hunden och startar bråk med ägare, och sätter sig i hundkupé på tåg för att provocera.
Ignorera?
Vilt främmande människor har inte ett dugg med mina hundar att göra :)
 
Tror att alla människor som inte gillar eller rent av hatar hundar, är rädda innerst inne. Antingen för själva hunden, eller för bakterier, smittor eller smuts från hunden. Eller också är de personer med för stort kontrollbehov som är rädda för alla djur, eftersom det inte fungerar att ha kontroll över djur med de metoder de övat sig på bland människor.

Det är nog den sista kategorin som bråkar med ägare som har helt vanliga och väluppfostrade hundar som uppför sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
25 26 27
Svar
521
· Visningar
14 345
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 408
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 698
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp