Bukefalos 28 år!

hur fungerar vinthundar?

Sv: hur fungerar vinthundar?

En fundering; skakar inte t.ex. italienare i "förebyggande" syfte typ? För att hålla musklerna varma, och inte nödvändigtvis för att dom redan är djupfrysta? Något jag fått för mig bara.

I övrigt kan jag mest prata för de hundar jag själv haft och det är ju afghaner. Dessa har väl om några ett lite annorlunda kroppsspråk med sina yviga rörelser och sitt "schwung" i steget. Dessutom är väl afghanen kanske den enda vinthunden som faktiskt inte har svansen mellan benen? Eller så kanske jag glömt någon. Afghaner kan såklart ha den sänkt, men den hänger inte in så där som på red_chilis bilder.

Vissa hundar verkar bli osäkra när det gäller just affar, men det har säkert att göra med all päls också. I övrigt tycker jag att det som det redan sagts också är en ras som är signalkänslig och både visar tydligt vad dom vill samtidigt som dom är duktiga på att läsa av andra. Cerberus fick jättemycket beröm när han började på dagis just för detta. För att han är så socialt kompetent och om någon annan är osäker så går han in för att visa att han är ofarlig, eller så låter han dom vara. Är det små hundar brukar han t.ex. lägga sig ner och leka. Och när han skulle släppas ihop med en grupp på dagis så var det en hund som var lite osäker på honom, då hade han istället lekt med dom två andra men fortfarande sett ut som att han hade koll på den osäkra hunden som om han ville visa att han inte var farlig. Personalen tyckte det var jättekul att se. :laugh:

Har också klipp på där han travar lite och leker och så, om man vill se hur han rör sig. Han var lite yngre här dock, får filma när jag travar honom någon dag för han har jättefint steg! (Så länge man inte har en domare som tittar på. ;))
http://www.youtube.com/watch?v=4UVjlqyZShE&feature=channel_page
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Afghaner har jag inte ens tänkt på... de är vinthundar med.
Jag har nog aldrig upplevt dem som osäkra på samma sätt. Det kanske är just svansplaceringen.

(ang youtubeklippet: Wupp?! :p)
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Haha! Vad tänkte du dom som annars? :D Jag ser dom nästan som en egen grupp, bara för dom är så knäppa. Haha! ;)

Ja men, det ser ju ut som han låter typ så. Haha! Inte vet jag! :D
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Visst är det så, italienare skakar av olika anledningar och en är för att hålla värmen. Men sedan kan de även skaka om de är trötta, hungriga eller uppjagade. Har äntligen en italienare här hemma efter att ha haft greyhound under många år och det är ju att byta till en lite mindre modell ;) En greyhound fryser inte lika lätt men även de kan vara småfrusna om det är riktigt kallt. Italienare har inte mycket päls och har dessutom väldigt lite underhudsfett så det är inte helt konstigt att det går fort att kissa när man går ut i det här vädret:D

Svansen åker lätt in under benen på vinthundar men det säger inte att hunden är rädd. Framför allt inte på italienare som väldigt lätt drar in svansen upp mot magen - de bara är så ;) Precis som de gärna håller upp ett ben, det är inte pga oro utan de bara har den egenheten ;) Världens mysigaste! Jag absolut älskar vinthundar :love:
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

stockholmare born and raised.

Åh, vad fina klipp. Älskar när de leker i sängen :D
Hur gammal var hon på lydnadstträningsklippet?

Jag kommer till Sthlm den 28 feb och stannar en vecka. Har du tid och lust då så kan vi ses! Det är bara att hojta till.

Hon var knappt 5 månader på det klippet om jag inte minns tokigt. :)
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Hihi, jag har en italiensk vinthund som är väldigt darrig:)

Jag har uppfattat det så att alla "darrar" lite olika. Hans pappa är inte så darrig, medans andra jag träffat darrat mer. Alltså olika darrnivåer:p

Min lilla Loke darrar när han är glad, ledsen, upprörd, trött, hungrig, lekfull, kelsjuk,upphetsad, osv. Han kan darra lite olika för varje sinnes stämning:p

ibland på somrarna vid sådär 25 grader, när vi andra dödliga sitter i skuggan för att det är så hett i stolen, så ligger Loke på stenplattorna och det riktigt ryker och pyser om honom:D
Då kan han lixåm darra till då till och med för att det är så skönt i kokheta solen:p Sen om det råkar komma ett moln som ger skugga så skakar han till extra för då blir det ju "Kallt":grin:
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Hihi, jag har en italiensk vinthund som är väldigt darrig:)

Jag har uppfattat det så att alla "darrar" lite olika. Hans pappa är inte så darrig, medans andra jag träffat darrat mer. Alltså olika darrnivåer:p

Min lilla Loke darrar när han är glad, ledsen, upprörd, trött, hungrig, lekfull, kelsjuk,upphetsad, osv. Han kan darra lite olika för varje sinnes stämning:p

ibland på somrarna vid sådär 25 grader, när vi andra dödliga sitter i skuggan för att det är så hett i stolen, så ligger Loke på stenplattorna och det riktigt ryker och pyser om honom:D
Då kan han lixåm darra till då till och med för att det är så skönt i kokheta solen:p Sen om det råkar komma ett moln som ger skugga så skakar han till extra för då blir det ju "Kallt":grin:

sådär! Nu fick jag mina iakttagelser bekräftade. :)
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Jag kommer till Sthlm den 28 feb och stannar en vecka. Har du tid och lust då så kan vi ses! Det är bara att hojta till.

Hon var knappt 5 månader på det klippet om jag inte minns tokigt. :)

Väntahärnu! Hur lång tid är "en vecka" mer exakt? Jag åker antagligen upp den 6e. Säg att du är kvar då! :bump:
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Titta i tråden som heter just "Vinthundar" här på buke ;) börja bakifrån i tråden så lär du hitta en hel del bilder som kan charma dig.
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Ser ut som om att någon håller på att bli omvänd ;).
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Jag åker upp den 7e! Så vi måste ses! :D :D :D

Oh, när åker du den 7e? Jag ska antagligen åka upp med en kompis som kör så jag vet inte alls om vi är upp tidigt eller sent på fredagen. Hoppas tidigt. :)
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Kvällen, troligtvis vid 20-tiden. Så om vi inte hinner ses på fredagen så får du se till att vara morgonpigg ;)
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Haha! Nemas problemas. Kommer iofs antagligen sova ute i Åkersberga den natten, men vi är inte såna som sover till kl 14 ändå. ;) Men ååh vad skoj! :banana:
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Vinthundsträff i Sthlm? :laugh: Var hade ni tänkt ha denna lilla sammankomst? Om jag kommer blir det ju 3 olika vinthundsraser på samma gång. Min skakar INTE hahaha, iaf den jag skulle ta med. Den andra skakar när han fryser och han är en riktig fjant när det gäller kyla och vått väder. Det värsta han vet är slask på vintern eller blött gräs på sommaren, han hoppar helst över dessa partier men måste han gå trippar han på tå. Tar nog inte med båda för då är det oftast en som ska leka polis och leken blir förstörd.

OT

Den som leker polis - vilken rangordning tror ni dessa hundar brukar ha? Jag är ibland lite osäker på rangen hos mina två hanar. De är nämligen helt olika inne och ute.
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Jag vet inte något om vart vi tänker ses :p Dock är jag tveksam till att ta med Zala om det kommer många hundar. Hon har än så länge dåligt självförtroende och har svårt att slappna av om det är många att hålla koll på. Har vi alla kopplade så går det fint, men hon kan inte vara med och leka om det är för många.

Berätta mer om hur de beter sig, både inne och ute så kan vi gissa? :p
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 112
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 357
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 177
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp