Bukefalos 28 år!

hur fungerar vinthundar?

Sv: hur fungerar vinthundar?

Och jag känner ju inte till något där alls så ni får säga någon lämplig plats så försöker jag hitta dit. :p Och så håller jag alla tummar jag hittar att det inte blir skitväder om jag ska på handlerträningen dagen efter, och dessutom träffa uppfödaren och få hjälp att trimma. Hade varit skoj att inte komma dit med en genomskitig igentrasslad hund. Men jag kan ju packa med lite shampo, balsam och fön för säkerhets skull. :D
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

INNE
T försöker ibland sno den andres mat/ben. Oftast lyckas han, Z tillåter det och går undan. Ibland däremot försvarar han sin mat med morr med det brukar T inte bry sig om utan går ändå dit. Ibland ger sig då ändå Z iväg men nån gång har de rykt ihop. Väldigt ovanligt och de har aldrig skadat varandra!

Z verkar ibland rätt kuvad och nästan lite rädd för T, smyger förbi honom vissa gånger. Han är en lite känslig själ den här Z och är ganska stel utav sig. Sitter inte i knä, ligger inte i sängen mer än 10 min för han är obekväm i att det är trångt osv. T vill gärna ligga trångt med oss människor och lägger han sig hos Z i hundsängen kommer Z garanterat att gå därifrån. Edit: T är inte hotfull på nåt sätt, ser ut som om han verkligen vill ligga nära och mysa men det går inte mer än nån minut så får han hundsängen för sig själv.

UTE
Z är väldigt framåt, busig och springig, går direkt fram till andra hundar och vill leka. T gillar inte andra hundar så mkt och är ganska lat för att vara vinthund, springer lite o sådär (älskar springa efter bollar men raketfarten plockas fram sällan) men slutar efter ett tag. Går ogärna fram till främmande hundar, är det många stora hundar som leker vänder han på klacken och vill inte alls vara med. Z kan springa och leka i princip hur länge som helst.

När Z leker med andra hundar springer ofta T dit och förstör det roliga genom att rida på honom. Det resulterar i att Z säger till honom (naturligtvis), han låter som ett monster :D och många hundägare tror han är arg och mina hundar "slåss" eller han låter åt nån annan hund. Det här jävla ridandet gör mig galen ibland. Kopplar jag T blir det ju också trist, han gnäller och skäller för att alla leker utom han.

Edit: T pinkar typ 1-3 gånger på våra kortare prommisar, Z pinkar typ 20 och är den som ska nosa i hundra år på alla tikpinkfläckar.
 
Senast ändrad:
Sv: hur fungerar vinthundar?

En fundering; skakar inte t.ex. italienare i "förebyggande" syfte typ? För att hålla musklerna varma, och inte nödvändigtvis för att dom redan är djupfrysta? Något jag fått för mig bara.

Djupfrysta :D

Det sägs ju att de skakar för att hålla värmen, men det går ändå inte att komma ifrån att en IG ofta inte är så glada i kyla och faktiskt fryser. Nu tror jag inte att de fryser så att de skakar, utan snarare att de skakar för att de fryser, att det regnar eller att det blåser, dvs. missnöje. Min IG som är ganska "oskakig" ändå skakar när vi står och väntar, t.ex. väntar på tåg (=tråkigt). Det är ett av hennes sätt att visa sitt stora missnöje med en situation.

IG:s är väldigt teatraliska och de har ett stort ordförråd både verbalt och rörande kroppsspråk så jag misstänker att det kan ha med det att göra. T.ex. så ligger hon på ett speciellt sätt när hon är uttråkad. Vi kallar den för att "ligga i moll". Ena frambenet är indraget under kroppen och huvudet ligger mot marken så att det blir en nedförsbacke från rumpan ned till huvudet. Det är förmodligen att förmänskliga hunden men det ser verkligen ut som om hon med hela sin kropp vill förmedla att livet går i moll. :rofl:
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Jag tycker att det låter som om T är mer "ranghög".

Hos mig är det Zala som bestämmer. (vilket är helt naturligt då Wahidah dels är ung och dels är hennes dotter).
Z snor ben, mat och bestämmer vart hon ska ligga. Vill dock inte ligga med i sängen om det blir trångt. W ligger mer än gärna trångt, låter Z ta alla ben, mat m.m. och anpassar sig så att hon inte lägger sig någonstans där Z redan ligger.
Ute, då är W framåt som fan, vill hälsa på ALLT och tycker att livet är underbart roligt. Z trivs ute (om det är bra väder) men hälsar aldrig någonsin på främmande, leker dåligt med okända hundar och håller sig alltid nära mig. Detta beror på att hon i grunden har dåligt självförtroende, men, vi arbetar på det (dock är det skönt att hon inte vill hälsa på någon)
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Dels ser jag till att hon får göra sådant hon gillar och försöker så gott det bara går att undvika att hon hamnar i situationer som hon tycker är jobbiga. Sedan får hon hålla på med små problemlösningsuppgifter - hon verkar vara väldigt stolt när hon lyckas lösa problemen. Sedan har jag en hel del regler för henne, för vad hon får och inte får göra och vad hon måste gå med på. Då slipper hon reflektera över situationer själv, kan slappna av och överlåta tänkandet lite åt mig.
Jag vet inte riktigt vad mer man kan göra, men det jag gjort har hjälpt mycket.
 
Sv: hur fungerar vinthundar?

Öööh ville bara säga hej:)
DSC00397.JPG
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 112
Senast: Farao
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
15 348
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 174
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp